Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Boaz » 18 mei 2014 07:37

benefietdiner schreef:‘God heeft jou daar geplaatst’
Als het over een denominatie gaat waar je in geboren bent wil men dit argument nogal eens toepassen.
Is deze stelling ‘God heeft jou daar geplaatst’ enigszins Bijbels te onder bouwen vraag ik mij af.
Net zo goed als God een mens ergens geplaatst heeft kan God je toch ook weg sturen. Kijk maar naar Abram die weg moet uit Ur der Chaldeeën.
Er zijn ook mensen die zonder God weg gaan kijk naar Elimélech en Naómi. Tja, zijn die twee zonder God weg gegaan vraag ik mij af. Veel predikanten zeggen van wel maar het staat er niet. Wel hebben zij enorme tegenslag van God gehad zo getuigd Naómi zelf.
Ik denk dus dat je op twee manieren weg kan gaan uit de denominatie, met of zonder God.
Zelf ben ik met volledige overtuiging uit mij denominatie vertrokken en ik moet nog steeds zeggen dat mijn geloof er door versterkt c.q. verrijkt is geworden.

Ik ben helemaal met je eens in deze!
Ik zie zo'n opmerking over 'ergens door God geplaatst zijn' dan ook als een armzalige poging om de schaapjes maar bij de eigen kerk te houden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2014 11:26

Boaz schreef:Ik ben helemaal met je eens in deze!
Ik zie zo'n opmerking over 'ergens door God geplaatst zijn' dan ook als een armzalige poging om de schaapjes maar bij de eigen kerk te houden.

Ik ook en door zo’n uitspraak kun je goed in de war gebracht worden. Natuurlijk is het waar dat God jou in een bepaalde denominatie geboren heeft laten worden. Je moet ook goed nadenken waar sta ik in het leven en hoe ben ik daar terecht gekomen. Persoonlijk heb ik altijd gedacht (door de uitspraak ‘God heeft je daar gebracht’) dat de kerk de Ger.Gem. de zuivere leer der waarheid was ongeacht hoe ze het daar zeiden. Ze zeiden het ook zelf dat zij de zuivere leer der waarheid verkondigen. Wat zij zeiden was waarheid punt uit. Als ik een vraag had was het de dominee, de ouderling of een bekeerd iemand (hoewel dat er zeer weinig waren) die de waarheid in pacht hadden. Mijn probleem was dat ik altijd als een soort van aanhangwagen achter iemand aan ging. Totdat, totdat ik ZELF GING NADENKEN en onderzoeken. Of, of…… nee dat laatste wat ik zei zeg ik fout het was iemand anders die mij een licht deed opgaan in de duisternis. Het was Jezus zelf die ik in mijn eigen denominatie zo zeer weinig hoorde. Hij was het die mij het licht deed opgaan in de duisternis. Ik hoorde de Koning van de Kerk Jezus de Christus in andere denominatie veel meer rijkelijker en toepasselijke verkondigen. De Koning, Jezus zelf heeft mij gebracht in een ander denominatie en met zeer veel vrede in mijn hart halleluja.

Ik wil ook tegen Ger.Gem-ers zeggen die dit lezen. Heb je vrede in je hart en mag je rusten op Zijn offer Jezus de Christus ga dan niet weg en blijf daar.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 18 mei 2014 12:48

Mijn probleem was dat ik altijd als een soort van aanhangwagen achter iemand aan ging.

Duidelijk geformuleerd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 mei 2014 14:18

benefietdiner schreef:Ik ook en door zo’n uitspraak kun je goed in de war gebracht worden. Natuurlijk is het waar dat God jou in een bepaalde denominatie geboren heeft laten worden. Je moet ook goed nadenken waar sta ik in het leven en hoe ben ik daar terecht gekomen. Persoonlijk heb ik altijd gedacht (door de uitspraak ‘God heeft je daar gebracht’) dat de kerk de Ger.Gem. de zuivere leer der waarheid was ongeacht hoe ze het daar zeiden. Ze zeiden het ook zelf dat zij de zuivere leer der waarheid verkondigen. Wat zij zeiden was waarheid punt uit. Als ik een vraag had was het de dominee, de ouderling of een bekeerd iemand (hoewel dat er zeer weinig waren) die de waarheid in pacht hadden. Mijn probleem was dat ik altijd als een soort van aanhangwagen achter iemand aan ging. Totdat, totdat ik ZELF GING NADENKEN en onderzoeken. Of, of…… nee dat laatste wat ik zei zeg ik fout het was iemand anders die mij een licht deed opgaan in de duisternis. Het was Jezus zelf die ik in mijn eigen denominatie zo zeer weinig hoorde. Hij was het die mij het licht deed opgaan in de duisternis. Ik hoorde de Koning van de Kerk Jezus de Christus in andere denominatie veel meer rijkelijker en toepasselijke verkondigen. De Koning, Jezus zelf heeft mij gebracht in een ander denominatie en met zeer veel vrede in mijn hart halleluja.

Ik wil ook tegen Ger.Gem-ers zeggen die dit lezen. Heb je vrede in je hart en mag je rusten op Zijn offer Jezus de Christus ga dan niet weg en blijf daar.

Dat is heel herkenbaar.
Ik ben ook opgegroeid in de Ger.Gem. maar had altijd het idee dat ik er niet bij hoorde, omdat ik niet wedergeboren was.
Ik zat altijd te wachten op die 'Big boom' en daarom had ik het gevoel als ik in de kerk zat: "Wat doe ik hier?"
God was een boeman en praatte alleen met de uitverkorenen, want alleen daar hield Hij van.
Totdat ik verhuisde naar een andere plaats en in de wereld ben gaan leven.
Ik was me er altijd wel van bewust dat God aanwezig was.
Maar als er iets negatiefs gebeurde, had ik altijd het idee dat Hij me strafte, omdat ik fout leefde.
Totdat ik naar een gospelconcert ging en door de zanger ineens besefte dat de Heer Jezus een giga-uitstraling gehad moet hebben.
En werd me er ineens van bewust dat Hij ook veel liefde uitgestraald moet hebben.
Ik luisterde in die tijd naar kerkdiensten op de radio en keek veel naar geloofsprogramma's van de EO op de tv.
Daar werd geleerd dat God van iedereen houdt.
Ook merkte ik bij sommige dingen in mijn leven dat God me had geholpen en had beschermd, maar twijfelde daar weer aan, want ik had toch die 'Big Boom' niet meegemaakt?
En God hielp toch alleen de uitverkorenen en Hij hield toch alleen van hun?
Dat bracht me vaak in verwarring.

Tot ik jaren later weer diep in de ellende zat en alleen God nog over had.
Toen gaf Hij me antwoord door me te wijzen op een Bijbeltekst die ik moest lezen.
Wat Hij me daar liet lezen, gebeurde ook.
Vanaf dat moment ben ik tegen Hem gaan praatten en alles aan Hem gaan vragen.
Omdat ik toen zwaar Burn-out had, kon ik vaak over de simpele beslissingen niet meer nadenken en vroeg dan aan God wat ik moest doen en kreeg dan gewoon een gedachte of idee in mijn hoofd.
Als ik helemaal verstrikt zat in rot gevoelens en Hem om hulp vroeg, tilde Hij mij gewoon uit die gevoelens.
Als ik niet begreep waarom ik me zo rot voelde en Hem om hulp vroeg, gaf Hij me inzicht waar het door kwam.
En zo heb ik geleerd om met Hem te leven.
Maar als ik dit aan mensen van de Ger. gezindte vertel, zeggen ze keihard dat dat God niet is.
Mijn ouders begrijpen het gelukkig wel, die herkennen dat ook.
Maar die zijn in de ogen van de 3 rechtse broers van mijn vader, ook niet wedergeboren.
Want als je wedergeboren bent, moet je toch in het zwart willen lopen?
Dan moet je toch een diepe ellende-kennis hebben?
(Wat mij trouwens opvalt is dat mensen die die diepe ellende-kennis hebben, vaak het inzicht in hun eigen fouten gigantisch missen, maar dat terzijde.............)

Toen ik na al die worstelingen weer een aan God vroeg: "Hoe kan het nu dat ik veel dingen anders zie, dan mensen die zeggen wedergeboren te zijn? Hoor ik dan niet bij U"
Toen kreeg ik als antwoord een vraag: "Wil je bij hun horen, of bij Mij?"
Waarmee Hij me duidelijk maakte, dat ik me niet aan mensen moet meten om te zien of ik bij Hem hoor.
Daarna laat Hij me steeds meer op alle wonderlijke manieren zien hoeveel Hij van me houdt, door me op Bijbeltksten te wijzen en me naar dominees te laten luisteren die vanuit Zijn liefde preken.

Vanaf december luister ik weer naar dominees van de Ger.Gem., maar merk heel duidelijk het verschil tussen dominees van de zogenoemde linkse kant en de rechtse kant.
Bij dominees die bij de rechtse kant schijnen te horen, heb je het gevoel dat je er niet bij hoort en vooral die diepe ellende-kennis onontbeerlijk is.
Ook vind ik het een theologisch praatje waarbij ik geen voeding krijg.
Maar als ik naar dominees luister die bij de linkse kant schijnen te horen, dan voel ik de liefde van God in hun woorden doorklinken en word ik gevoed.
Dan heb ik het gevoel dat God rechtstreeks tot mij praat en voel ik dat Hij van mij houd.

Ik heb hier mee geleerd, dat het niet de kerk is die je af hoeft te zweren, maar zoek een dominee die preekt in de liefde en de voetsporen van de Heere Jezus.
Mensen moeten geloven als een kind en als ze groeien in dat geloof, moeten ze steeds meer op de Heere Jezus gaan lijken.
En dat is wat je bij een dominee moet zien en horen, alsof je aan de voeten van de Heere Jezus zit.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2014 18:29

Bambi schreef:En dat is wat je bij een dominee moet zien en horen, alsof je aan de voeten van de Heere Jezus zit.

Tjonge wat een levensgeschiedenis van jou heb je met ons gedeeld, hartelijk dank daar voor.
Ik moet hierop zeggen dat toen ik vanmorgen uit de kerk kwam en jou levensgeschiedenis las dat de preek voor mij een extra bevestiging was het geen de dominee aan de orde bracht.
Het ging over ‘Gods wil’ en ‘Gods wil voor ons’.
De preek kun je hier vinden als je hem wilt naluisteren.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/10512 ... 3jtj9J_vQg

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 mei 2014 20:23

benefietdiner schreef:Tjonge wat een levensgeschiedenis van jou heb je met ons gedeeld, hartelijk dank daar voor.
Ik moet hierop zeggen dat toen ik vanmorgen uit de kerk kwam en jou levensgeschiedenis las dat de preek voor mij een extra bevestiging was het geen de dominee aan de orde bracht.
Het ging over ‘Gods wil’ en ‘Gods wil voor ons’.
De preek kun je hier vinden als je hem wilt naluisteren.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/10512 ... 3jtj9J_vQg

Bedankt voor die link, in die preek zat voor mij ook veel bevestiging. :)

Het zou voor anderen die willen weten hoe je de Stem van God hoort, goed zijn om ook die preek te luisteren.

Hier is de link naar die preek zelf

http://kerkdienstgemist.nl/assets/10512 ... 3j5Zvl_sjw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 mei 2014 19:00

Mag ik als Oud-Katholiek dan wel overstappen naar een ander kerkverband? God plaatst mij toch niet voor niets in die kerk?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 mei 2014 19:08

Katlheen schreef:Mag ik als Oud-Katholiek dan wel overstappen naar een ander kerkverband? God plaatst mij toch niet voor niets in die kerk?

Waarom zou God je in een plaats gezet hebben?
Zo'n drama zou het niet zijn als mensen zouden overstappen hoor.

Zelf ben ik 3x overgestapt..
Gewoon i.v.m. verhuizingen en ik gewoon wist dat ik me daar niet thuis voelde..

Net als een aantal recente vragen in de vragenrubriek komt bij mij de gedachte naar voren dat gelovigen vaak denken dat de dominee altijd de waarheid spreekt en ze niet voor zichzelf mogen denken maar dat de dominee dat doet..
Waar ze dat vandaag halen is mij een raadsel.

Een recente vraag over een voetbalwedstrijd..
Man waar gaat het over..
Gaat een dominee toch niet voor jou beslissen, of wel dan? :?

Andere vraag wanneer je geroepen bent..
Alsof alleen dominees het recht hebben om het evangelie te delen.
Kan ik dus lekker achterover leunen en zeggen als ik in de hemel kom dat het toch niet mijn taak was? :(

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 08:47

Katlheen schreef:Mag ik als Oud-Katholiek dan wel overstappen naar een ander kerkverband? God plaatst mij toch niet voor niets in die kerk?

Dat mag als daar een reden voor is. Misschien plaatst hij je wel een keer ergens anders? En als je verhuist wissel je sowieso van kerk dus misschien ook wel wat makkelijker van kerkverband dan? Maar het hoeft natuurlijk niet. Als je daar helemaal op je plaats bent zou ik gewoon blijven ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 mei 2014 16:21

Als ik me wil aansluiten bij een Ger.Gem of iets van dien aard, dan ben ik zonder meer welkom, als ik van Ger.Gem over zou stappen naar OKK, dan is het ineens: je bent niet voor niets in deze kerk geplaatst. Dat is eigenlijk meer mijn punt.

En nee, ik ben net over naar de OKK, ik pieker er niet over om daar voorlopig weg te gaan!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 mei 2014 17:36

Katlheen schreef:Als ik me wil aansluiten bij een Ger.Gem of iets van dien aard, dan ben ik zonder meer welkom, als ik van Ger.Gem over zou stappen naar OKK, dan is het ineens: je bent niet voor niets in deze kerk geplaatst. Dat is eigenlijk meer mijn punt.

Dat noemen ze ook wel 'klantenbinding'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 21:15

Ja. Je mag wel maar ons komen uit een kerk maar niet naar een andere kerk gaan. Dat krijg je als men denkt de waarheid in pacht te hebben. Ook herkenbaar als ex-vrijgemaakte, wij dachten daar vroeger ook zo over. Jammer is dat. Wat leert de Bijbel ook alweer? De ander uitnemender achten dan jezelf, liefhebben als jezelf, nederig zijn. Dat zouden kerken eens wat meer moeten toepassen.

Fijn dat je zo op je plek bent Kathleen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 mei 2014 22:26

Ik ga naar de HHk en de PKN. Ik ben lid van de PKN.
De dominee van de HHk zei eens: je moet niet zomaar de stap nemen om over te gaan (ik snapte wel hoe hij dat bedoelde, je doet dat niet zomaar, en ik wil het ook niet).
Mijn dominee van de PKN zei: het geeft niet dat je daar ook naar toe gaat. Tenslotte overstijgt de Kerk alle muren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 mei 2014 22:50

De katholieke kerk maar buiten beschouwing te laten door het "aanschouwelijk geloof” in pracht en praal en door heiligen verering of iemand heilig/zalig te verklaren en beelden verering, afschuwelijk gewoon terwijl God uitsluitend vraagt om ons geloof in Zijn Zoon die ons de verlossing kan en wil schenken, wil ik vragen wat nou werkelijk de verschillen zijn in protestante kerken en gemeenten ter wel God door de Here Jezus vraagt om ons persoonlijk geloof en door Hem geleidt willen worden voorbereidt zijn op de komst van de Here Jezus, Jezus is onze Verlosser en Zaligmaker en Middelaar maar ook onze Rechter die een kerk of gemeente niet ter verantwoording roept maar door ons persoonlijk geloof en daardoor gerechtvaardigd worden.
Je merkt vaak dat de verschillen in kerkelijke geloofszaken strijd oplevert en veelal ruzie veroorzaakt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 mei 2014 09:56

marin schreef:De katholieke kerk maar buiten beschouwing te laten door het "aanschouwelijk geloof” in pracht en praal en door heiligen verering of iemand heilig/zalig te verklaren en beelden verering, afschuwelijk gewoon terwijl God uitsluitend vraagt om ons geloof in Zijn Zoon die ons de verlossing kan en wil schenken, wil ik vragen wat nou werkelijk de verschillen zijn in protestante kerken en gemeenten ter wel God door de Here Jezus vraagt om ons persoonlijk geloof en door Hem geleidt willen worden voorbereidt zijn op de komst van de Here Jezus, Jezus is onze Verlosser en Zaligmaker en Middelaar maar ook onze Rechter die een kerk of gemeente niet ter verantwoording roept maar door ons persoonlijk geloof en daardoor gerechtvaardigd worden.

Wat een lange volzin :P misschien kun je het wat opknippen in hapklare brokken, want ik begrijp niet wat je nu bedoelt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”