Verbiedt de Bijbel rijkdom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Verbiedt de Bijbel rijkdom?

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 22:33

Toen ik de Jakobusbrief pasgeleden las, kwam ik een indringend gedeelte over rijkdom tegen. Het lijkt erop dat de Bijbel rijkdom verbiedt. Maar is dit ook zo? Kunnen rijkdom en het dienen van de HERE niet met elkaar samengaan? In Jakobus 5:1 staat zelfs dat er rampen over de rijken zullen komen.

Jakobus 5:1-8

Het gevaar van de rijkdom
1 Welaan dan, gij rijken, weent en maakt misbaar over de rampen, die u zullen overkomen.
2 Uw rijkdom is verrot, uw klederen zijn door de mot aangevreten,
3 uw goud en zilver is verroest, en het roest ervan zal tegen u getuigen en uw vlees verteren als vuur. Gij zijt schatten gaan opleggen, terwijl het de laatste dagen zijn.
4 Zie, het loon, dat door u is ingehouden van de arbeiders, die uw landen hebben gemaaid, schreeuwt, en het geroep van hen, die uw oogst hebben binnengehaald, is doorgedrongen tot de oren van de Here Sebaot.
5 Gij hebt op aarde weelderig geleefd en u te goed gedaan, gij hebt uw hart vetgemest in de slachttijd.
6 Gij hebt de rechtvaardige veroordeeld, ja vermoord; er is geen verweer tegen u.
(NBG'51)

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Verbiedt de Bijbel rijkdom?

Berichtdoor meribel » 16 mei 2014 22:40

Nee er wordt niets verboden, dat zou raar zijn, veel mensen in het OT ging het goed en werden gezegend met veel rijkdom.
Wel wordt er voor gewaarschuwd,
En het is zo, veel geld geeft veel verantwoordelijkheid en het wordt snel een afgod want je hebt er nooit genoeg van.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 mei 2014 22:42

'Het is zeldzaam een nederige geest te vinden te midden van grote voorspoed'

~Matthew Henry~

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2014 23:37

Spreeuw schreef:1 Welaan dan, gij rijken, weent en maakt misbaar over de rampen, die u zullen overkomen.
3 uw goud en zilver is verroest, en het roest ervan zal tegen u getuigen en uw vlees verteren als vuur. Gij zijt schatten gaan opleggen, terwijl het de laatste dagen zijn.
4 Zie, het loon, dat door u is ingehouden van de arbeiders, die uw landen hebben gemaaid, schreeuwt, en het geroep van hen, die uw oogst hebben binnengehaald, is doorgedrongen tot de oren van de Here Sebaot.
5 Gij hebt op aarde weelderig geleefd en u te goed gedaan, gij hebt uw hart vetgemest in de slachttijd.
6 Gij hebt de rechtvaardige veroordeeld, ja vermoord; er is geen verweer tegen u.
(NBG'51)

Jakobus is aan de joden gericht.
Zie jak 1:1.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2014 23:45

Specifiek aan de joodse moordenaars van Jezus, die toen nog in leven waren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2014 00:01

Zie de rijke man en de arme lazarus. Rijkdom is verkeerd als je:

1. Erop vertrouwt
2. Er niet rijk van deelt
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 17 mei 2014 10:53

Dit is altijd mijn gebed, want met rijkdom denk je dat je God niet nodig hebt, maar arm zijn is ook heel zwaar!

Spreuken 30:

7 Twee dingen vraag ik u,
gun ze me zolang ik leef:
8 Houd me ver van leugen en bedrog.
Maak me niet arm, maar ook niet rijk,
voed me slechts met wat ik nodig heb.
9 Want als ik rijk zou zijn, zou ik u wellicht verloochenen,
zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’
En als ik arm zou zijn, zou ik stelen
en de naam van mijn God te schande maken.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 11:00

Marnix schreef:Zie de rijke man en de arme lazarus. Rijkdom is verkeerd als je:

1. Erop vertrouwt
2. Er niet rijk van deelt

De gelijkenis die u aanhaalt, komt uit een van de evangeliën. Maar Jakobus spreekt over rijkdom in het algemeen. Er zullen rampen over de rijken komen (zie Jakobus 5:1). Wat betekent dit dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 15:48

Dat staat in de context, die vergeet je nog wel eens:

1 En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u komt. 2 Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten. 3 Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt. 4 Hoor de klacht van het loon dat u de arbeiders die uw velden maaiden hebt onthouden. Het geroep van de maaiers is tot de Heer van de hemelse machten doorgedrongen. 5 U hebt op aarde in weelde gebaad en losbandig geleefd, u hebt uzelf vetgemest voor de slachttijd. 6 U hebt de rechtvaardige veroordeeld en vermoord, en hij heeft zich niet tegen u verzet.

Wat hebben die rijke mensen gedaan?

- Niet gedeeld maar alles opgespaard
- Degenen die voor ze werkten uitgebuit
- losbandig geleefd
- Rechtvaardigen veroordeeld en vermoord

Het gaat dus opnieuw om mensen die alleen voor hun geld leven en daarop vertrouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mei 2014 15:53

Je mag best rijk zijn, als je er maar op een Christelijke manier mee omgaat.
En dat deden de rijken uit Jacobus niet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 16:39

Spreeuw schreef:Toen ik de Jakobusbrief pasgeleden las, kwam ik een indringend gedeelte over rijkdom tegen. Het lijkt erop dat de Bijbel rijkdom verbiedt. Maar is dit ook zo? Kunnen rijkdom en het dienen van de HERE niet met elkaar samengaan? In Jakobus 5:1 staat zelfs dat er rampen over de rijken zullen komen.

Jakobus 5:1-8

Het gevaar van de rijkdom
1 Welaan dan, gij rijken, weent en maakt misbaar over de rampen, die u zullen overkomen.
(NBG'51)

Je moet God vereren met je rijkdom. Er waren rijke vrouwen die Jezus dienden met wat ze bezaten.
1 Joh. 3:17 Wie nu in de wereld een bestaan heeft en zijn broeder gebrek ziet lijden, maar zijn binnenste voor hem toesluit, hoe blijft de liefde Gods in hem?
1 Tim. 6
Nu brengt inderdaad de godsvrucht grote winst, (indien zij gepaard gaat) met tevredenheid. 7 Want wij hebben niets op de wereld medegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen. 8 Als wij echter onderhoud en onderdak hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. 9 Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. 10 Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord.

Het kan samengaan:
17 Hun, die rijk zijn in de tegenwoordige wereld, moet gij bevelen niet hooghartig te zijn, en hun hoop gevestigd te houden niet op onzekere rijkdom, doch op God, die ons alles rijkelijk ten gebruike geeft, 18 om wèl te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig en mededeelzaam, 19 waardoor zij zich een vaste grondslag voor de toekomst verzekeren om het ware leven te grijpen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mei 2014 16:55

Ayla schreef:Dit is altijd mijn gebed, want met rijkdom denk je dat je God niet nodig hebt, maar arm zijn is ook heel zwaar!

Spreuken 30:

7 Twee dingen vraag ik u,
gun ze me zolang ik leef:
8 Houd me ver van leugen en bedrog.
Maak me niet arm, maar ook niet rijk,
voed me slechts met wat ik nodig heb.
9 Want als ik rijk zou zijn, zou ik u wellicht verloochenen,
zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’
En als ik arm zou zijn, zou ik stelen
en de naam van mijn God te schande maken.

Hele mooie tekst Ayla!!

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 mei 2014 20:23

Anoniem_89 schreef:Hele mooie tekst Ayla!!

Ja ik vind 'm ook prachtig! Spreuken is echt een van m'n favoriete boeken uit de bijbel, en Jesaja!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 21:56

Bambi schreef:Je mag best rijk zijn, als je er maar op een Christelijke manier mee omgaat.
En dat deden de rijken uit Jacobus niet.

En de vraag is hoe rijk je dan blijft. Als je zoveel geld hebt dat je niet weet wat je er mee moet doen zijn er een stuk betere bestemmingen dan alles op je bankrekening zetten en ieder jaar een nieuwe auto kopen :)

Terug naar “Archief”