Is er hier iemand die recent het boek 'Beeldscherm, brein en bidden' heeft gelezen? Het gaat over de gevolgen van internet voor het geloofsleven.
Het heeft me nogal aan het denken gezet.
Moderator: Moderafo's
james schreef:Is er hier iemand die recent het boek 'Beeldscherm, brein en bidden' heeft gelezen? Het gaat over de gevolgen van internet voor het geloofsleven.
Het heeft me nogal aan het denken gezet.
Faramir schreef:Toevallig een artikel vandaag in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... eval.dhtml
elbert schreef:Correlatie is geen causatie. Dat is volgens mij de teneur van het artikel. Aangezien de causatie ook niet wordt aangetoond of onderbouwd, is het artikel dus niet meer dan een aanzet om er eens over na te denken.
james schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Toch weet ik het zo niet. Zou internet toch niet heel sterk gebruikt worden door de duivel om ons bij God vandaar te brengen?
Een tijdje terug las ik dat een Amerikaanse apologeet gesteld heeft dat internet op het moment de grootste bedreiging voor het Christelijke geloof is.
Dat zijn dan wel weer grote woorden natuurlijk. Maar toch.
james schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Toch weet ik het zo niet. Zou internet toch niet heel sterk gebruikt worden door de duivel om ons bij God vandaar te brengen?
Een tijdje terug las ik dat een Amerikaanse apologeet gesteld heeft dat internet op het moment de grootste bedreiging voor het Christelijke geloof is.
Dat zijn dan wel weer grote woorden natuurlijk. Maar toch.
james schreef:Op zich goed punt.. Maar in Beeldscherm, Brein en bidden wordt dit aan het begin juist ook genoemd en dan om te zeggen dat we met internet met iets heel anders te maken hebben.
Of dat zo is? Is elke uitvinding neutraal? Of worden sommige uitvindingen meer door de duivel gebruikt dan andere? Ik ben daar voor mezelf zeker niet uit.
Teus schreef:@James, Alles is gelegen aan ons eigen leven. Hoe staan we in het leven, Een eerste vereiste van God, daar gaat het in de eerste instantie om. Wat verwachten we van God en wat verwacht God van ons. Hebben we altijd ons eigen leven geleden en doen we dat nog? Dan kan internet dodelijk gevaarlijk zijn.
Alles wat satan wil doen om ons van God te houden kun je vinden op internet. Wat hij nog verzint zal zeker op internet verschijnen. Het bijzondere is dat God ook gebruik maakt van internet. Zoals je weet, God gebruikt het om o.a. Zijn Woord en Evangelie te verspreiden. Hierdoor kan men nooit zeggen dat men het niet binnen handbereik heeft gehad. Als je een nabij leven hebt en van God hulp verwacht kan het fijn vertoeven zijn op internet. Dan heb je niet zo veel moeite nodig om van die bende vandaan te blijven. Zeker God kan je ook beproeven maar dat is weer wat anders.
Ik zie reacties dat het negatieve invloed heeft op het gebed, ik moet zeggen dat ik meer gebed door krijg. Alleen al als ik op internet gezeten heb, heb ik weer iets om God te danken, dat Hij me bewaard heeft voor die foute dingen.
Ook las ik, een minuut op internet is een minuut geen Bijbelstudie, of zo iets.
Dat is natuurlijk niet waar, op internet kun je de meest uigebreide studie doen die je wilt in alle vertalingen en talen. Daarbij worden ook vele Bijbelstudies gegeven.
Het is niet alleen internet hoor waar getracht wordt ons van God af te houden. Loop maar door de winkelstraten of kijk maar op tv, zelfs hier op dit forum probeert satan mensen van God af te houden. We hebben het gewoon niet in de gaten. Des te meer hebben we God nodig.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten