Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homeopathie, fytotherapie en huismiddeltjes

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 15:11

rotterdam schreef:
Ik hoorde onlangs een mooie uitspraak.
Huisdokter zegt "je rent je tegenwoordig toch rot om nog een redelijk honorarium bij elkaar te krijgen". Vaak dreigt dit nog te mislukken ook, dan denk je "ik had ook geen tien minuten later moeten zijn dan............................................................... was die kerel alweer beter geweest".

Bij onze oude huisarts vroeger hing een bordje in de spreekkamer:
Als ik u behandel duurt het een week voordat u beter bent.
Doe ik niets, duurt het 7 dagen.

Als we de dokter nodig hadden, moest één van ons aanbellen bij het statige doktershuis, dan hing er een leitje vlak achter de voordeur en moesten we daar de naam en de klacht opschrijven.
Dus: vader X, 3 dagen erge rugpijn.
En dan kwam dokter na zijn spreekuur eens langs.
Nu moet je wel ernstig uitgeschakeld of verlamd zijn, wil de dokter nog komen.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 15:16

Daphne is maanden ziek geweest, en heeft het gelukkig gered.
Maar er sterven momenteel heel veel mensen door antibioticaresistentie.
Ook in westerse landen, lees het laatste rapport van de WHO maar.

Er zijn in Nederland ook al vrouwen overleden aan blaasontsteking behandeld met antibiotica.
Dat heeft minister Schippers laatst bekend gemaakt.
Daarom is de huisartsenrichtlijn recent gewijzigd: in eerste instantie geen medicatie, afwachten.
Met antibiotica wordt het ook nog eens chronisch.

Dan liever homeopathie, dat werkt snel en effectief.
Als je toch moet afwachten, gebruik dan Monarda Complex, ben je er zo vanaf, en het wordt niet chronisch.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 15:19

En ja, er zijn altijd mensen die blijven roepen dat het niet werkt, en dat het placebo is.
Terwijl de onderzoeken anders uitwijzen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 15:20

Onze h.a. schrijft sowieso nooit snel a.b. voor.
Hij hanteert al jaren een bloedonderzoek, bij afwijkingen daarvan kan hij zien of het een virus is (dus heeft a.b. geen enkele zin) of een bacterie, dan mogelijk wel a.b.
Mijn dochter had onlangs een ernstige keelontsteking, met koorts, ze kon nog geen erwtje eten, zo dicht zat haar keel. Maar de dienstdoende h.a. (een vrij jonge man) zei dat het toch echt door een virus kwam en kreeg ze zakjes I buprofen bruis, waar ze mee moest gorgelen en dan doorslikken.
Ik weet zeker dat je hier tien jaar geleden een a.b. voor had gekregen.

Weetik: je hoeft mij niet te overtuigen hoor. :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 15:26

weetik schreef:En ja, er zijn altijd mensen die blijven roepen dat het niet werkt, en dat het placebo is.
Terwijl de onderzoeken anders uitwijzen.

Kennelijk realiseer jij je niet dat mensen dikwijls genezen door placebo's. Dat wijzen onderzoeken al jaren uit maar je moet het wel willen lezen.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 17:21

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 17:27

Ik heb niet beweerd dat de reguliere geneeskunde onberispelijk is, want ik weet wel beter. Bovendien wat het placebo effect aangaat, is het uitgangspunt van de reguliere geneeskunde dat het niet bestaat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 18:54

weetik schreef:Terwijl de onderzoeken anders uitwijzen.

Bron ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 18:56

wij van wc eend adviseren wc eend.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 18:59

Kijk je niet naar mijn links?
Daar kun je de onderzoeken vinden.
Hier bijvoorbeeld veel onderzoeken en links:
http://www.infowebweistra.eu/homeopathie-wetenschap.htm

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 07 mei 2014 19:38

mohamed schreef:Ik heb niet beweerd dat de reguliere geneeskunde onberispelijk is, want ik weet wel beter. Bovendien wat het placebo effect aangaat, is het uitgangspunt van de reguliere geneeskunde dat het niet bestaat.

Hm, niet helemaal correct. Ook in de reguliere geneeskunde wordt graag gebruik gemaakt van het placebo-effect. Zo heb ik eens iemand onder narcose zien gaan op NaCl (oftewel: water):).

weetik schreef:Er zijn in Nederland ook al vrouwen overleden aan blaasontsteking behandeld met antibiotica.
Dat heeft minister Schippers laatst bekend gemaakt.
Daarom is de huisartsenrichtlijn recent gewijzigd: in eerste instantie geen medicatie, afwachten.
Met antibiotica wordt het ook nog eens chronisch.

1) als je overlijdt aan blaasontsteking behandeld met antibiotica, dan heb je of een allergie voor antibiotica, of je hebt een zeer gecompliceerde blaasontsteking met een sepsis daarbij. Daar overlijden niet alleen vrouwen aan, maar zeker ook mannen.
2) ik wil wel een linkje van die gewijzigde huisartsenrichtlijn; ik kan namelijk alleen maar in de NHG-richtlijn vinden dat een huisarts het kan bespreken en eventueel daarvoor kan kiezen.
3) het is pertinent niet waar dat je van antibiotica een chronische blaasontsteking krijgt.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 20:02

totaal niet objectief

Bij een verdunning van ongeveer 12C (24D) wordt de grens van Avogadro bereikt. Dit wil zeggen dat de oplossing zo ver verdund is dat er statistisch gezien hooguit één molecuul van de oorspronkelijke oertinctuur in de oplossing aanwezig is. Elke verdere D-verdunning vermindert de kans dat er een molecuul aanwezig is met 90% en elke C-verdunning zelfs met 99%. Veel homeopathische bereidingen zijn verder verdund, zoals bijvoorbeeld Hahnemanns favoriet 30C. De kans dat er dan nog een molecuul aanwezig is, is nog maar 10−26 Het oplosmiddel is niet meer te onderscheiden van een zuiver oplosmiddel.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde in 2009 dat de promotie en het gebruik van homeopathische middelen levensbedreigend is voor mensen in ontwikkelingslanden. Met name gebruik van homeopathische middelen tegen tuberculose, diarree bij kinderen, griep, malaria en HIV.De behandelwijze is bijvoorbeeld volgens de Vereniging tegen de Kwakzalverij en Skepsis intrinsiek kwakzalverij en pseudowetenschappelijk, aangezien onbewezen behandelingen als medicinaal werkzaam worden voorgesteld. Dit ook omdat in de medische wetenschap geaccepteerde methoden om de werkzaamheid van therapieën en medicijnen te toetsen niet worden aanvaard door de homeopathie. Bekende wetenschappers als Daniel Dennett en Richard Dawkins (in de documentaire The Enemies of Reason) proberen geregeld het grote publiek te bereiken met argumenten waarom homeopathie onzin is.

Dit is wel objectief ;

Recent uitgevoerde meta-onderzoeken in gezaghebbende medische tijdschriften:

British Medical Journal 1991: Onderzoekers J. Kleijnen, P. Knipschild en G. ter Riet komen in 1991 tot de conclusie dat bewijs voor de werkzaamheid van homeopathie onvoldoende positief is om daaruit beslissende conclusies te kunnen trekken.
The Lancet 1997: In een meta-analyse komen onderzoekers K. Linde e.a. tot de vaststelling dat deze studies onvoldoende bewijs opleveren dat homeopathie effectief is voor om het even welke aandoening.
Journal of Clinical Epidemiology: Aanvullend onderzoek van Linde e.a. leidt in 1999 tot de conclusie dat de kwaliteit van dubbelblind onderzoek negatief uitwerkt op de score voor homeopathie.
British Journal of Clinical Pharmacology 2002: Onderzoeker Edzard Ernst (zelf ook opgeleid tot homeopaat) komt tot de conclusie dat een willekeurig homeopathisch middel niet beter werkt dan een placebo.
The Lancet 2005: In augustus 2005 publiceert het gezaghebbende tijdschrift The Lancet een artikel waarin Britse en Zwitserse wetenschappen opnieuw 110 "randomized placebo controlled" onderzoeken naar de effectiviteit van homeopathische middelen en therapieën bekeken. Zij vonden geen bewijs dat deze behandelingen en middelen beter werken dan een placebo.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 23:19

Je hebt het niet goed gelezen.
Dat verhaal over Avogadro is achterhaald, is bewezen in tal van experimenten, te vinden op die website.

En dat van de WHO is ook niet juist. Er was een groep wetenschappers die dat voorlegde aan de WHO. De WHO heeft toen gezegd dat voor een bepaalde therapie geen bewijs was (omdat er nog geen onderzoek over was geweest), maar niet dat het gevaarlijk was.

De WHO is juist erg voor alternatieve geneeswijzen. Kijk maar even op die pagina, de link die ik gaf. Er staat een hoofdstukje over, en verwijzing naar een rapport waar dat in staat.

Ook de meta-analyses die jij noemt, staan op die pagina. Kijk maar wat er over staat.

En dan dat verhaal over antibiotica en blaasontsteking. Dat is niet juist. Antibiotica leidt tot resistente bacterien, en daarmee tot chronische blaasontsteking, en zelfs tot de dood tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door weetik op 07 mei 2014 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

weetik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor weetik » 07 mei 2014 23:34

En anders moet je even naar dit blog kijken, in een artsentijdschrift.
Daar gaat het ook over de meta-analyses.
Zie ook de reacties die er onder staan.
http://www.artsennet.nl/blogs/artsen-bl ... skunde.htm

Dit is ook een mooie website over homeopathie, met veel info over het bewijs en het wetenschappelijk onderzoek, en meer interessante zaken. Uit Canada:
http://www.extraordinarymedicine.org

Hier kun je alles vinden van die link die ik eerder gaf, over de WHO (bijna onderaan), de meta-analyses, de onderzoeken en bewijzen, en over de verdunningen en Avogadro, enz. De presentatie van prof. Chaplin is erg interessant (verdunningen, water, homeopathie).
http://www.infowebweistra.eu/homeopathi ... aoverzicht

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 08 mei 2014 09:09

weetik schreef:En dan dat verhaal over antibiotica en blaasontsteking. Dat is niet juist. Antibiotica leidt tot resistente bacterien, en daarmee tot chronische blaasontsteking, en zelfs tot de dood tegenwoordig.

Ik wil wel graag een linkje van die nieuwe huisartsenrichtlijn die je al eerder noemde. Zoals ik al zei: in de NHG-richtlijn staat het nog niet, en ik ben benieuwd waar jij die richtlijn dan vandaan haalt.

Daarnaast: ik ben wel benieuwd wat jij onder 'chronische blaasontsteking' verstaat; ik denk dat er ook veel zaken in de homeopathie simpelweg anders gedefinieerd worden dan in de reguliere geneeskunde.

Overigens stel je de zaken met betrekking tot antibiotica wat simplistisch voor; je vergeet namelijk ook dat antibiotica in Nederland goed wordt voorgeschreven (terughoudend, vaak op basis van kweekuitslagen), dat de resistentie in NL meevalt en ook dat antibiotica in de meeste gevallen blaasontstekingen oplost en voorkomt; en laten we niet vergeten dat antibiotica in veel acute gevallen ook het medicijn is dat er voor zorgt dat mensen overleven.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Terug naar “Archief”