Jezus Christus wordt in de christelijke kerk beleden als de Zoon van God. Hij is één van de drie Personen van het goddelijke Wezen. Voor Christus worden verschillende Namen gegeven in de Schrift. Ik heb twee vragen omtrent de identiteit van Jezus.
Staat Jezus gelijk aan de Vader en de Heilige Geest, of juist niet?
In het laatste gedeelte van Johannes 14:28 staat: want de Vader is meer dan Ik. In Johannes 10:30 staat echter: Ik en de Vader zijn één.
In Lucas 18:19 staat: Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Als Jezus ook God is, dan zou Hij toch ook goed moeten zijn? Deze tekst impliceert dat Hij niet gelijk is aan de Vader en de Heilige Geest.
Jezus zegt echter wel Zelf (Matteüs 28:19): Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Vanuit deze tekst kun je concluderen dat de drie Personen aan elkaar gelijk staan.
Is Jezus de Zoon van God of de Zoon des Mensen?
Dit lijkt met elkaar in tegenspraak te zijn (de mens staat immers niet gelijk aan God). Jezus noemde Zichzelf de Zoon des Mensen (Matteüs 17:22): Terwijl zij samen in Galilea verkeerden, zeide Jezus tot hen: De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen,
Jezus heeft nooit letterlijk gezegd dat Hij (de Zoon van) God is. Wel zegt bijvoorbeeld God de Vader dat Jezus Zijn Zoon is (Matteüs 3:17): En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
De Bijbelteksten zijn afkomstig van de NBG'51-vertaling.