Wie is Jezus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Wie is Jezus?

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 14:27

Jezus Christus wordt in de christelijke kerk beleden als de Zoon van God. Hij is één van de drie Personen van het goddelijke Wezen. Voor Christus worden verschillende Namen gegeven in de Schrift. Ik heb twee vragen omtrent de identiteit van Jezus.

Staat Jezus gelijk aan de Vader en de Heilige Geest, of juist niet?

In het laatste gedeelte van Johannes 14:28 staat: want de Vader is meer dan Ik. In Johannes 10:30 staat echter: Ik en de Vader zijn één.

In Lucas 18:19 staat: Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Als Jezus ook God is, dan zou Hij toch ook goed moeten zijn? Deze tekst impliceert dat Hij niet gelijk is aan de Vader en de Heilige Geest.
Jezus zegt echter wel Zelf (Matteüs 28:19): Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Vanuit deze tekst kun je concluderen dat de drie Personen aan elkaar gelijk staan.

Is Jezus de Zoon van God of de Zoon des Mensen?

Dit lijkt met elkaar in tegenspraak te zijn (de mens staat immers niet gelijk aan God). Jezus noemde Zichzelf de Zoon des Mensen (Matteüs 17:22): Terwijl zij samen in Galilea verkeerden, zeide Jezus tot hen: De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen,
Jezus heeft nooit letterlijk gezegd dat Hij (de Zoon van) God is. Wel zegt bijvoorbeeld God de Vader dat Jezus Zijn Zoon is (Matteüs 3:17): En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

De Bijbelteksten zijn afkomstig van de NBG'51-vertaling.

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Re: Wie is Jezus?

Berichtdoor TnStefan » 04 mei 2014 20:57

Om je eerste vraag te beantwoorden: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn Één.
Ik zit gelijk met het woord "meer" in gedachten, dat zal niet zo bedoeld zijn zoals wij het kennen: "Ik ben meer dan jij". Ik citeer een verklaring waarvan ik denk dat het de tekst in het juiste perspectief zet:
Het is nu de nacht van het verraad: Jezus ziet de dood op Zich afkomen. Zeker op dit moment is Zijn heerlijkheid niet zo groot meer als eerst en ook minder groot dan die van Zijn Vader. Zijn reis naar het Vaderhuis betekent winst voor Hemzelf en vreugde voor Zijn leerlingen.
Daarnaast is het denk ik goed om niet te ver te willen kijken in de Drie-Eenheid. Het is iets wat we met ons menselijke verstand maar beperkt kunnen begrijpen en roept veel vragen op, ook bij deze tekst bijvoorbeeld.

Jezus is beiden. Hij IS de Zoon van God. Daarnaast is Hij ook een mensenzoon. Dit moest Hij worden om de toorn van God over de zonde te kunnen dragen.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 mei 2014 21:25

De Drieëenheid kun je goed afgebeeld zien in Jezus toen Hij op aarde was. Was Hij een Persoon of 3 Personen? De meesten zouden denken 1 denk ik als ze Hem zo zagen lopen, maar Hij was God met ons, Immanuel, niet alleen God de Zoon met ons. Zijn Naam was Eeuwige Vader (Jes. 9:6). Als je kijkt in Johannes kun je duidelijk zien dat het 3 Personen waren. De Geest deed de wonderen, Jezus sprak (hoorbaar) wat de Vader zei, net als bij de schepping. Ze zijn niet los van elkaar en Hij heet niet: Wij zijn, maar: Ik ben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 mei 2014 21:55

Spreeuw schreef:Staat Jezus gelijk aan de Vader en de Heilige Geest, of juist niet?

In het laatste gedeelte van Johannes 14:28 staat: want de Vader is meer dan Ik. In Johannes 10:30 staat echter: Ik en de Vader zijn één.

In Lucas 18:19 staat: Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Als Jezus ook God is, dan zou Hij toch ook goed moeten zijn? Deze tekst impliceert dat Hij niet gelijk is aan de Vader en de Heilige Geest.

De Vader is het Hoofd van Christus. Dat Hij zei: Niemand is goed dan God alleen, waarom noemt gij Mij goed? was volgens mij juist om te laten zien dat Hij God was. Hij zei niet: Ik ben niet goed, alleen de Vader is goed.
Is Jezus de Zoon van God of de Zoon des Mensen?

Allebei, want Hij is mens geworden, dus ook de Zoon des Mensen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mei 2014 22:06

Jezus was als mensenzoon slechts tijdelijk ''onder de engelen'' gesteld, om de mens te laten zien wie God was, Zijn Woord te vervullen en onze straf te dragen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 04 mei 2014 22:13

betuigt onze catechismus niet dat de Heere Jezus 100% God is en 100% mens?
Hij is een deel van de Godheid, m.i. speelt meer of minder dan niet.
Met meer of minder kan ook fout omgegaan worden, zoals bij de JG heb ik wel eens begrepen.

(het woord Drie-Eenheid hebben wij ook maar bedacht hoor. Rabbijn Erwteman vindt zelfs dat we de Godheid daarmee tekort doen, omdat er meer Godsopenbaringen zijn. Dat is uiteraard wel zo.)

Wel is het natuurlijk dat de Heere Jezus zich hier op aarde (behoudens bij de verheerlijking op de berg) manifesteerde in de gestalte van een dienstknecht, in Zijn vernedering. Dat was ook de gemene verleiding aan het kruis: 'laat zien dat je Gods Zoon bent en dan zullen we in je geloven.'

Reken er op dat Hij bij Zijn wederkomst oneindige heerlijkheid en majesteit zal uitstralen hoor. Openb.19 zegt daar nog maar een paar woorden over. Wij zijn m.i. absoluut te gering om dat te kunnen bevatten, hoe groot en heerlijk Hij is.
Wat is het heerlijk om dan toch reeds een stukje van Zijn lichaam te mogen zijn, zoals dat genoemd wordt, toch?

Terug naar “Archief”