Hezenberg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tips

Hezenberg

Berichtdoor Tips » 03 mar 2014 13:56

Je kan je vrijwillig laten opnemen voor 7 weken bij de Hezenberg. Dat heb ik gedaan ivm burn out en daardoor ontstane paniekaanvallen. Voor mijn burn out nog nooit een paniekaanval gehad (45 jaar) of in de GGZ beland. Hezenberg was een noodgreep daar ik totaal overprikkeld was, ik kon niet meer tegen geluid of bewegende beelden, en drukte. Ik hoopte daar rust te vinden. Helaas de grootste fout in mijn leven!!! Ga met deze problematiek dus niet naar de Hezenberg!!!
Er lopen daar vele deskundige therapeuten en vrijwilligers rond (gastvrouwen) maar ook een paar zeer ondeskundigen. Ik ben niet de enige die een klacht heeft ingediend tegen deze behandelaars.
Bv. mijn therapeut was onbekend met feit dat paniekaanvallen vaak voorkomen bij een burn out, evenals overprikkeldheid, en dat je juist rust nodig hebt ipv wroeten in oud zeer. Dat kan pas als je voldoende ben gestabiliseerd!!! Met als gevolg dat ik met een grotere burn out de kliniek uitkwam. Daarnaast werd ik na herbeleving van een trauma alleen gelaten (hyperventilerend)omdat de dienst erop zat!! En zo kan ik nog vele zaken noemen.

Ook zijn de 2 psychiaters maar sporadisch aanwezig. Amper 4 uur per week, waarin ze alle 25 verblijvende patienten doornemen en alle intakes bekijken. In mijn 7 weken verblijf was 1 vd psychiaters 6 weken ziek, en de ander 2x een week op vakantie. Maw: amper aanwezigheid. En tegen de afspraken in werd niet begonnen met medicatie omdat er te weinig begeleiding was!!!

Verder is er amper nazorg. Oud zeer wordt bij iedereen naar boven gehaald en dan wordt je zonder begeleiding (op 2 afspraken na) op straat gezet, na 7 weken intensieve therapie! Iedereen van mijn groepje is thuis volledig ingestort! En daar zit je dan.......

Wat je nodig hebt bij een burn out is rust, rust, rust en medicatie (AD) tegen de overprikkeling, zodat je ook tot rust kan komen. Dus wees gewaarschuwd!

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Hezenberg

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 14:59

Tips schreef:Je kan je vrijwillig laten opnemen voor 7 weken bij de Hezenberg. Dat heb ik gedaan ivm burn out en daardoor ontstane paniekaanvallen. Voor mijn burn out nog nooit een paniekaanval gehad (45 jaar) of in de GGZ beland. Hezenberg was een noodgreep daar ik totaal overprikkeld was, ik kon niet meer tegen geluid of bewegende beelden, en drukte. Ik hoopte daar rust te vinden. Helaas de grootste fout in mijn leven!!! Ga met deze problematiek dus niet naar de Hezenberg!!!
Er lopen daar vele deskundige therapeuten en vrijwilligers rond (gastvrouwen) maar ook een paar zeer ondeskundigen. Ik ben niet de enige die een klacht heeft ingediend tegen deze behandelaars.
Bv. mijn therapeut was onbekend met feit dat paniekaanvallen vaak voorkomen bij een burn out, evenals overprikkeldheid, en dat je juist rust nodig hebt ipv wroeten in oud zeer. Dat kan pas als je voldoende ben gestabiliseerd!!! Met als gevolg dat ik met een grotere burn out de kliniek uitkwam. Daarnaast werd ik na herbeleving van een trauma alleen gelaten (hyperventilerend)omdat de dienst erop zat!! En zo kan ik nog vele zaken noemen.

Ook zijn de 2 psychiaters maar sporadisch aanwezig. Amper 4 uur per week, waarin ze alle 25 verblijvende patienten doornemen en alle intakes bekijken. In mijn 7 weken verblijf was 1 vd psychiaters 6 weken ziek, en de ander 2x een week op vakantie. Maw: amper aanwezigheid. En tegen de afspraken in werd niet begonnen met medicatie omdat er te weinig begeleiding was!!!

Verder is er amper nazorg. Oud zeer wordt bij iedereen naar boven gehaald en dan wordt je zonder begeleiding (op 2 afspraken na) op straat gezet, na 7 weken intensieve therapie! Iedereen van mijn groepje is thuis volledig ingestort! En daar zit je dan.......

Wat je nodig hebt bij een burn out is rust, rust, rust en medicatie (AD) tegen de overprikkeling, zodat je ook tot rust kan komen. Dus wees gewaarschuwd!

Hezenberg heeft een hele goede score ; http://www.zorgkaartnederland.nl/zorgin ... attem-5998

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 mar 2014 15:04

@ tips; wat vervelend dat je het zo ervaren hebt! Waarom ben je daar dan niet eerder weg gegaan als je het gelijk al niks vond?

Er verder geen ervaring mee maar ik ken wel iemand die daar is geweest en die was juist positief!
Laatst gewijzigd door juffiejuf op 03 mar 2014 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 mar 2014 15:07

Inderdaad heel jammer dat je het zo hebt ervaren.
Mijn vader was hier ooit een tijd geweest en wij hebben uitsluitend heel positieve ervaringen.
Ik vind het juist een echte aanrader!

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel jammer dat je kennelijk alleen hier voor een account op RefoWeb hebt geopend: het is je eerste post.

Ik denk dat het eerlijker is om verhaal bij De Hezenberg te halen i.p.v. hier je toorn uit te gieten.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 03 mar 2014 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 mar 2014 15:09

Ik zie trouwens dat er al eerder een topic over is geweest en die topic-starter heeft het ook als negatief ervaren.

viewtopic.php?f=50&t=20636

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:34

juffiejuf schreef:Ik zie trouwens dat er al eerder een topic over is geweest en die topic-starter heeft het ook als negatief ervaren.

viewtopic.php?f=50&t=20636

Kan het ook zijn dat dat zijn oorzaak vindt in het te hoge verwachtingen stellen bij de uitkomst van de behandeling?
Een burnout is niet in 7 weken genezen. Als je dat wel verwacht, en je bent er na 7 wk nog niet vanaf sta je er na die tijd wellicht negatief tegenover, terwijl dezelfde behandeling met een lager verwachtingspatroon een positiever beeld zou geven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 15:38

StillAwake schreef:Kan het ook zijn dat dat zijn oorzaak vindt in het te hoge verwachtingen stellen bij de uitkomst van de behandeling?
Een burnout is niet in 7 weken genezen. Als je dat wel verwacht, en je bent er na 7 wk nog niet vanaf sta je er na die tijd wellicht negatief tegenover, terwijl dezelfde behandeling met een lager verwachtingspatroon een positiever beeld zou geven.

Daar heb je gelijk in, als je met een burnout tot rust komt, komt de innerlijke onrust juist meer naar boven.
Maar ik ben het wel eens met de TS, dat je in het begin niet moet gaan wroeten in je problemen.
Je moet meer jezelf volgen en alleen maar praten over de dingen die uit zichzelf naar boven komen.
En dan ook nog alleen als je het zelf wil.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 mar 2014 15:40

@ stillAwake; dat zou goed kunnen! Maar ik heb ook het idee dat de negatieve ervaringen zich storen aan de vrijwilligers met goedbedoelde adviezen. Maar ik vraag me dan wel af of dat van te voren niet bekend als je daar een behandeling start? Het lijkt mij van wel. Ik heb er geen ervaring mee dus heb er niks over te zeggen ;-)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:43

Bambi schreef:Ik ben het wel eens met de TS, dat je in het begin niet moet gaan wroeten in je problemen.
Je moet meer jezelf volgen en alleen maar praten over de dingen die uit zichzelf naar boven komen.
En dan ook nog alleen als je het zelf wil.

Klopt. Er komt genoeg op iemand met een burnout af...
Daar hoef je echt niks bij te doen!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 03 mar 2014 20:24

In Ouddorp zit De Oase ook een herstellingsoord wat zoveel mogelijk door vrijwilligers moet worden gerund. De locatie (Westhoofd) van Eleos wordt dichtgegooid, vakbekwame mensen die daar werkten zouden bij De Oase bijspringen. Zo is er geen begeleiding door professionelen en ze hopen dan zeker dat de oud-werknemers van 't Westhoofd bij de Oase komen vrijwilligerswerk doen? #-o

Mijns inziens zijn de problemen van iemand die naar een herstellingsoord moet, veel te complex om door een vrijwilliger, tijdens de activiteiten, te worden verholpen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 mar 2014 20:33

Wat een ellende zeg. Gaat het nu een beetje?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Tips

Berichtdoor Tips » 09 mar 2014 15:23

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn ervaring hierop gezet nav de eerder genoemde topic waarin ook werd gewaarschuwd voor de Hezenberg (en idd daarvoor een account moeten aanmaken). Voordat ik erheen ging heb ik natuurlijk de positieve beoordeling op de zorgkaart gezien, en daarop mijn beslissing mede gebaseerd. Mijn ervaring was echter niet positief, maar zoals ik al schreef, er lopen daar ook paar goede therapeuten rond. Voor burn out is het mi geen goed adres.
Probleem van mij (en typisch burn out) is dat je zsm beter wil worden en daar dus ook keihard aan werkt, maar dat moet je dus juist niet doen. En daar is de behandeling van Hezenberg oa fout in geweest: in mijn geval afremmen ipv stimuleren en geen oud zeer naar boven halen. En mensen om je heen die allerlei vreselijke dingen hebben meegemaakt dat is ook geen rustige omgeving voor iemand met burn out! En nee, daar ben ik niet voor gewaarschuwd.
Daarnaast stond ik met mijn rug tegen de muur daar ik niet meer voor mijzelf kon zorgen en anderen daarmee ook niet wilde belasten. Een hersteloord met een goede zorgkaartbeoordeling leek dus de oplossing.... om te herstellen!

Maar doe met mijn info wat je wilt. En indien je er heen gaat zorg voor goede opvang erna. Want iedereen van mijn groepje is flink ingestort na de opname. Na 7 weken intensieve therapie kom je 'çold turkey" thuis (op 2 gesprekken van 45 min tegen betaling na). En professionele hulp is niet makkelijk te regelen (wachttijden, kosten, verwijzingen, indicatie). Na 3 mdn wachttijd kan ik nu 1x per 2 weken na de psycholoog (2e lijns). En blijk ik niet de eerste burn outer te zijn die slechter uit de kliniek kwam, dan er in. Heden gaat het weer ok, maar ik had mijzelf heel veel ellende kunnen besparen!!!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2014 20:03

Voor mij is De Hezenberg een 'thuiskomen' geweest.
Eindelijk een plek waar ik ook kon spreken over mijn geloof, waar het niet weggewimpeld werd,('vergeet dat geloof nou maar we gaan eerst aan de gang met uw problemen) maar geïntegreerd in het geheel.
Nog altijd - en het is inmiddels 20 jaar geleden - zie ik er met grote dankbaarheid op terug. Ik herken me dus niet in wat hier geschreven is.

Terug naar “Archief”