Vraag over Elia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Vraag over Elia

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 17:39

mohamed schreef:De claims worden met de minuut gekker, nu hadden ze al een verheerlijkt lichaam, nou onderbouw eerst je kletspraat maar eens want op persoonlijke titel overtuig je me niet!

*diepe zucht*

Volgens mij stond er een tekstverwijzing bij. :roll:

''En zie, twee mannen spraken met Hem; het waren Mozes en Elia. Zij verschenen in heerlijkheid...'' (Luk. 9:30-31)

''Petrus en zij die bij hem waren, waren bevangen door slaap. Toen ze wakker geworden waren, zagen zij Zijn heerlijkheid en de twee mannen die bij Hem stonden.'' (Luk. 9:32)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 17:40

mohamed schreef:De claims worden met de minuut gekker, nu hadden ze al een verheerlijkt lichaam, nou onderbouw eerst je kletspraat maar eens want op persoonlijke titel overtuig je me niet!
Tjonge Mohamed, dat je überhaupt nog bijbel leest. Dat ding staat blijkbaar vol kletspraat!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 17:49

Jvslooten schreef:*diepe zucht*

Volgens mij stond er een tekstverwijzing bij. :roll:

''En zie, twee mannen spraken met Hem; het waren Mozes en Elia. Zij verschenen in heerlijkheid...'' (Luk. 9:30-31)

''Petrus en zij die bij hem waren, waren bevangen door slaap. Toen ze wakker geworden waren, zagen zij Zijn heerlijkheid en de twee mannen die bij Hem stonden.'' (Luk. 9:32)

Lees de NBG51:

9 En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.
10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.

Waarom dachten ze niet aan Elia die ze even daarvoor op de berg hadden gezien? Leg me dat nou eens uit als Mozes en Elia daar in persona waren!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 18:52

Omdat Jezus het duidelijk niet over dat moment heeft. Want Hij zegt dat Elia al aan de mensen was verschenen. Zij hebben hem niet herkend. Dat gaat duidelijk over wat anders dan over de verheerlijking. Of het nou een visioen was of niet, de drie discipelen zagen Mozes en Elia en herkenden hen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2014 21:25

Marnix schreef:Omdat Jezus het duidelijk niet over dat moment heeft. Want Hij zegt dat Elia al aan de mensen was verschenen. Zij hebben hem niet herkend. Dat gaat duidelijk over wat anders dan over de verheerlijking. Of het nou een visioen was of niet, de drie discipelen zagen Mozes en Elia en herkenden hen.

Maar dan is de verheerlijking van de berg dus iets wat losstaat van de profetie dat Elia moest verschijnen?
De hele discussie gaat me verder een beetje boven de pet, maar dit is voor mij echt onduidelijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 21:38

Marnix schreef:Omdat Jezus het duidelijk niet over dat moment heeft. Want Hij zegt dat Elia al aan de mensen was verschenen. Zij hebben hem niet herkend. Dat gaat duidelijk over wat anders dan over de verheerlijking. Of het nou een visioen was of niet, de drie discipelen zagen Mozes en Elia en herkenden hen.

StillAwake schreef:Maar dan is de verheerlijking van de berg dus iets wat losstaat van de profetie dat Elia moest verschijnen?
De hele discussie gaat me verder een beetje boven de pet, maar dit is voor mij echt onduidelijk.

Het is heel simpel: de transfiguratie was een visioen waarin Mozes en Elia de wet en de profeten vertegenwoordigen, terwijl zij daar zelf niet in persona bij waren. Het gezicht leerde de discipelen dat zij voortaan de Zoon gehoorzaam moesten zijn i.p.v. de wet en de profeten (Mat 17,5). Daarom kon Jezus zeggen dat Elia reeds gekomen was in de persoon van Johannes de Doper zonder afbreuk aan de visioen op de berg te doen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 20:03

mohamed schreef:Het is heel simpel: de transfiguratie was een visioen waarin Mozes en Elia de wet en de profeten vertegenwoordigen, terwijl zij daar zelf niet in persona bij waren. Het gezicht leerde de discipelen dat zij voortaan de Zoon gehoorzaam moesten zijn i.p.v. de wet en de profeten (Mat 17,5). Daarom kon Jezus zeggen dat Elia reeds gekomen was in de persoon van Johannes de Doper zonder afbreuk aan de visioen op de berg te doen.

Als het echt simpel was had ik deze vraag waarschijnlijk niet gesteld, en dan was het antwoord waarschijnlijk ook éénduidiger geweest...

emeth

Berichtdoor emeth » 25 mar 2014 00:47

Bambi schreef:Ze waren niet opgewekt uit de doden, ze stonden daar met een Hemels lichaam.

Bambi Wat betreft die 'hemelse verschijningen' van Mozes en Elia

Jezus zei;

Johannes 3:13 "Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald"

en ook Koning David ging niet naar de hemel zo lezen we in Handelingen 2:34 "Want David is niet opgevaren in de hemelen"

Het was een visioen een transfiguratie,.. Mozes en Elia waren er niet echt, ze waren een afbeelding van de wet en de profeten

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2014 01:41

emeth schreef:Het was een visioen een transfiguratie,.. Mozes en Elia waren er niet echt, ze waren een afbeelding van de wet en de profeten

Amen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2014 01:49

mohamed schreef:Het is heel simpel: de transfiguratie was een visioen waarin Mozes en Elia de wet en de profeten vertegenwoordigen, terwijl zij daar zelf niet in persona bij waren. Het gezicht leerde de discipelen dat zij voortaan de Zoon gehoorzaam moesten zijn i.p.v. de wet en de profeten (Mat 17,5). Daarom kon Jezus zeggen dat Elia reeds gekomen was in de persoon van Johannes de Doper zonder afbreuk aan de visioen op de berg te doen.

StillAwake schreef:Als het echt simpel was had ik deze vraag waarschijnlijk niet gesteld, en dan was het antwoord waarschijnlijk ook éénduidiger geweest...

Vergelijk mijn antwoord eens met wat emeth op dezelfde pagina schreef:
emeth schreef:Het was een visioen een transfiguratie,.. Mozes en Elia waren er niet echt, ze waren een afbeelding van de wet en de profeten

Behoorlijk eenduidig toch? :)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 mar 2014 02:36

Dat ze de wet en de profeten vertegenwoordigden kan ik me wel in vinden.

Maar dat ze een visioen waren niet.

Weet je trouwens wat transfiguratie betekent?

http://www.encyclo.nl/begrip/transfiguratie

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2014 10:45

Bambi schreef:Dat ze de wet en de profeten vertegenwoordigden kan ik me wel in vinden.

Maar dat ze een visioen waren niet.

Nochtans is Mattheus 17,9 zo in meerdere (protestante) vertalingen overgezet.

'En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.' (NBG51)
'And as they came down from the mountain, Jesus charged them, saying, Tell the vision to no man, until the Son of man be risen again from the dead.' (KJV)

Terug naar “Archief”