Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor MissF » 20 mar 2014 22:59

memmem, tijdens de kennismaking heb ik het gevraagd, we zijn altijd open geweest over onze tv (die we overigens nu niet meer hebben, maar dat is niet uit geloofsprincipe) en over het dragen van een broek door een meisje. In dat gesprek heb ik meteen gevraagd hoe ze tegenover het wegbrengen en ophalen in een broek staan. Toen hebben ze gevraagd (dus niet verplicht!) of ik, binnen de hekken van de school, in een rok wilde komen, daarbuiten is mijn eigen pakkie an.
Toen heb ik ervoor gekozen om een rok aan te doen als ik hem binnen het hek breng (dus in de school). En ik ga me daarna thuis echt niet snel omkleden in een broek en hem in broek ophalen omdat ik zo graag broeken draag.
Maar als het toevallig zo uitkomt dat ik me wel omkleed in een broek om wat voor reden dan ook, dan haal ik hem wel in broek op.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 10:14

schelpje3 schreef:Nog een toevoeging: het alcoholbeleid op schoolfeesten vind ik toch ook zeker een positief punt! Namelijk NUL.
Op de andere scholen mag het vanaf de 4e of 5e klas, worden de avonden vaak buiten de school georganiseerd en is daar minder controle op.
Ook op schoolreizen, weekeinden, wordt daar echt streng op gelet.
En ook wat betreft jongensbezoek aan de meidenslaapzaal.

Wat alcohol betreft zal dat nu op andere scholen ook wel over zijn gezien de opgehoogde leeftijd voor alcoholgebruik, van 16 naar 18 jaar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 10:51

Het verbod op bepaalde kledingstukken speelt niet alleen in Nederland:

Een Amerikaanse middelbare school heeft een brief naar de ouders van de leerlingen gestuurd waarin meisjes verboden wordt om leggings te dragen. Dit verbod zorgt voor heel wat commotie in de Verenigde Staten, nadat ouders hebben geklaagd dat deze voorschriften oneerlijk zijn voor meisjes.
Sommige meisjes in de school Haven in het Amerikaanse Evanston kregen vermaningen van leerkrachten omdat ze in strakke leggings op school rondliepen.

Een brief van de directie verduidelijkte later dat leggings verboden zijn wanneer ze zonder shorts of rokjes gedragen worden, omdat sommige leerkrachten dit kledingstuk ongepast vinden. Ook zijn lage broeken verboden, die moeten op de taille gedragen worden. Sommige kinderen kregen een berisping, anderen werden naar huis gestuurd of werden verplicht hun turnshort aan te trekken.

Moeder Juliet Bond kwam in opspraak tegen deze kledingvoorschriften. 'Onze dochters moeten zich niet schamen om hun veranderende lichamen. Deze maatregel draagt bij tot de 'verkrachtingscultuur' '.

AD.nl

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 11:16

schelpje3 schreef:Het verbod op bepaalde kledingstukken speelt niet alleen in Nederland:

Een Amerikaanse middelbare school heeft een brief naar de ouders van de leerlingen gestuurd waarin meisjes verboden wordt om leggings te dragen. Dit verbod zorgt voor heel wat commotie in de Verenigde Staten, nadat ouders hebben geklaagd dat deze voorschriften oneerlijk zijn voor meisjes.
Sommige meisjes in de school Haven in het Amerikaanse Evanston kregen vermaningen van leerkrachten omdat ze in strakke leggings op school rondliepen.

Een brief van de directie verduidelijkte later dat leggings verboden zijn wanneer ze zonder shorts of rokjes gedragen worden, omdat sommige leerkrachten dit kledingstuk ongepast vinden. Ook zijn lage broeken verboden, die moeten op de taille gedragen worden. Sommige kinderen kregen een berisping, anderen werden naar huis gestuurd of werden verplicht hun turnshort aan te trekken.

Moeder Juliet Bond kwam in opspraak tegen deze kledingvoorschriften. 'Onze dochters moeten zich niet schamen om hun veranderende lichamen. Deze maatregel draagt bij tot de 'verkrachtingscultuur' '.

AD.nl

Het feit dat in andere landen dezelfde zaken spelen toont in mijn optiek bepaald niet aan dat de in beide landen gekozen oplossingen dus juist zijn...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 11:39

Het gaat daar om leggings zonder jurk of rok er overheen. Dat je zoiets instelt kan ik me wel voorstellen, net als te korte rokjes, enorme inkijk enz. Maar dat is natuurlijk wel van een totaal andere orde dan een legging ONDER een rok, broeken (wat gewoon standaard vrouwenkleding is) enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 11:41

*off topic - verwijderd*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 14:13

Marnix schreef:Het gaat daar om leggings zonder jurk of rok er overheen. Dat je zoiets instelt kan ik me wel voorstellen, net als te korte rokjes, enorme inkijk enz. Maar dat is natuurlijk wel van een totaal andere orde dan een legging ONDER een rok, broeken (wat gewoon standaard vrouwenkleding is) enz.

Ach Marnix, als je een legging aantrekt en hoge laarzen, ziet geen mens het verschil tussen een maillot, panty of legging. Pas als de laarzen uitgaan, is het een legging als je blote voeten of sokken ziet :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 16:18

Precies. Daarom snap ik de commotie niet, zolang men iets over de legging aantrekt. Je ziet hier steeds meer dames in een legging zonder iets er over lopen, laatst was ik in Parijs waar men vooruit loopt op modegebied en zag dat daar nog veel meer..... dus wie weet wordt dat de nieuwe mode.... maar daar ben ik dan weer geen voorstander van.... Doe dan een gewone broek aan of iets over je legging.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 21 mar 2014 17:21

Onze kinderen zitten op een reformatorische school, lagere en vo. Maar op de lagere school mogen ze wel een legging aan, en jongens een korte broek. Gelukkig, want onze dochter is een groot fan van de duikelstang!
En ja, kledingregels...Je weet het als je voor zo'n school kiest. Gelukkig is onze dochter voorlopig nog niet aan v.o. toe. Weet nog niet wat we dan gaan doen. Ze is nu al boos soms omdat ze een rokje aan moet.
Waar ik veel meer moeite mee heb, is de hypocrisie als het gaat over muziek. Ze moeten om de beurt een lievelingslied/muziekstuk laten horen en daar iets over vertellen. Alles mag. Bij popmuziek wordt geen reactie gegeven. Maar bij gospel wel...Dat kan dan eigenlijk weer niet. Daar irriteer ik me mateloos aan. Maar goed, dat is een andere discussie.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 21 mar 2014 17:22

We hebben trouwens vooral voor die scholen gekozen omdat ze veel bijbelse kennis meekrijgen en om de kwaliteit van het onderwijs. Die is gewoon prima!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 19:59

cornelia77 schreef:Onze kinderen zitten op een reformatorische school, lagere en vo. Maar op de lagere school mogen ze wel een legging aan, en jongens een korte broek. Gelukkig, want onze dochter is een groot fan van de duikelstang!
En ja, kledingregels...Je weet het als je voor zo'n school kiest. Gelukkig is onze dochter voorlopig nog niet aan v.o. toe. Weet nog niet wat we dan gaan doen. Ze is nu al boos soms omdat ze een rokje aan moet.
Waar ik veel meer moeite mee heb, is de hypocrisie als het gaat over muziek. Ze moeten om de beurt een lievelingslied/muziekstuk laten horen en daar iets over vertellen. Alles mag. Bij popmuziek wordt geen reactie gegeven. Maar bij gospel wel...Dat kan dan eigenlijk weer niet. Daar irriteer ik me mateloos aan. Maar goed, dat is een andere discussie.

Natuurlijk is de muziekdiscussie een andere discussie, maar hij vertoont wel overeenkomsten met het onderwerp van dit topic.
In sommige reformatorsiche kringen wordt je verketterd als je niet dezelfde muziek luistert, dezelfde kleding draagt en dezelfde auto rijdt als het gros van de gemeenschap.
Ongetwijfeld uitzonderingen, maar wel jammer omdat deze groep zichzelf zo stigmatiseert.

Terug naar “Archief”