Kinderen des lichts

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Kinderen des lichts

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 16:07

In Lukas 16 staat deze tekst, jullie vast wel bekend.

Het staat in de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester.

8 En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger dan de kinderen des lichts in hun geslacht.

Wat betekent dit precies?

Jvslooten

Re: Kinderen des lichts

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 16:11

Volgelingen van de Heere Jezus (Joh. 12:34)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 16:14

Jvslooten schreef:Volgelingen van de Heere Jezus (Joh. 12:34)

:?:
Daar staat dit:
De schare antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus blijft in der eeuwigheid; en hoe zegt Gij, dat de Zoon des mensen moet verhoogd worden? Wie is deze Zoon des mensen?

Nee het gaat om de stelling dat de kinderen dezer wereld voorzichtiger zijn, waarmee, waarom?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 16:20

Sorry ik bedoelde vers 36. Dat gaat over de kinderen des lichts.. Maar blijkbaar heb ik je vraag ook niet goed gelezen, excuses.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 16:30

Dan klopt het beter :D
Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn. Deze dingen sprak Jezus; en weggaande verborg Hij Zich van hen.

Maar hoe komt het nou dat die andere kinderen voorzichtiger zijn, en waarmee precies?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2014 16:43

De uitwerking is:

9 Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is.

Het gaat er dus om hoe we omgaan met onze rijkdom, met ons geld. Als je het allemaal voor jezelf houdt maak je er geen vrienden mee. Als je het deelt met anderen wel. Het gaat er dus om wat we met ons geld doen, hoe we het besteden, waaraan.... of we het inzetten voor anderen of alleen maar voor ons eigen genoegen, geluk, gewin.

En dan volgt de verdere uitwerking:

10 Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? 13 Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’

Waar ligt je hart? Bij je bezit? Je geld? Hoe ga je er mee om? Wie dien je? God of Mammon? God? Dan heeft dat consequenties voor hoe je met je geld omgaat. Eerlijk of oneerlijk, betrouwbaar of onbetrouwbaar, voor jezelf houden of delen. Je kan niet God dienen en tegelijk alles voor jezelf willen houden, onbetrouwbaar zijn als het op je bezit aankomt.

Dat dat de boodschap is blijkt uit de reactie van de Farizeeërs:

De farizeeën, die geldzuchtig waren, hoorden dit alles aan en ze haalden honend hun neus voor hem op.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 mar 2014 22:08

De Heere bedoeld het smadelijk.
Dat de zogenaamde wereldse mensen meer bezig zijn met de dingen van duisternis als godvrezende mensen met de dingen van boven zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 mar 2014 23:47

Denk dat Teus redelijk dicht bij het juiste antwoord zit :) als ik de vertalingen naast elkaar zet kom ik ook hieraan. En vervang slimmer bij de nieuwe vertaling nu eens met liefdevoller :cry: wat een waarheid en actueel woord mogen we weer lezen.
De strijd onderling bij gelovigen is soms zo triest.

De Nieuwe Bijbelvertaling
8 En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld. De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht.
Herziene Statenvertaling
8 En de heer prees de onrechtvaardige rentmeester, omdat hij verstandig gehandeld had. Want de kinderen van deze wereld zijn onder elkaar verstandiger dan de kinderen van het licht.
NBG-vertaling 1951
8 En de heer prees de onrechtvaardige rentmeester, dat hij met overleg gehandeld had, want de kinderen dezer wereld gaan ten aanzien van hun geslacht met veel meer overleg te werk dan de kinderen des lichts.
Statenvertaling (Jongbloed-editie)
8 En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mar 2014 08:56

Marnix schreef:De uitwerking is:

9 Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is.

Het gaat er dus om hoe we omgaan met onze rijkdom, met ons geld. Als je het allemaal voor jezelf houdt maak je er geen vrienden mee. Als je het deelt met anderen wel. Het gaat er dus om wat we met ons geld doen, hoe we het besteden, waaraan.... of we het inzetten voor anderen of alleen maar voor ons eigen genoegen, geluk, gewin.

En dan volgt de verdere uitwerking:

10 Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? 13 Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’

Waar ligt je hart? Bij je bezit? Je geld? Hoe ga je er mee om? Wie dien je? God of Mammon? God? Dan heeft dat consequenties voor hoe je met je geld omgaat. Eerlijk of oneerlijk, betrouwbaar of onbetrouwbaar, voor jezelf houden of delen. Je kan niet God dienen en tegelijk alles voor jezelf willen houden, onbetrouwbaar zijn als het op je bezit aankomt.

Dat dat de boodschap is blijkt uit de reactie van de Farizeeërs:

De farizeeën, die geldzuchtig waren, hoorden dit alles aan en ze haalden honend hun neus voor hem op.

Het gaat niet over ons, of draag je soms ook sandalen en eet je je brood koosjer?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2014 10:40

Teus schreef:De Heere bedoeld het smadelijk.
Dat de zogenaamde wereldse mensen meer bezig zijn met de dingen van duisternis als godvrezende mensen met de dingen van boven zijn.

Ik denk dat de Heere Jezus het niet smadelijk bedoeld heeft, maar meer ter opscherping.
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat iemand uit de wereld je waarschuwt voor iets, in de zin van: ga jij daar heen, als christen, kun je dat?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 mar 2014 10:50

Teus schreef:De Heere bedoeld het smadelijk.

schelpje3 schreef:Ik denk dat de Heere Jezus het niet smadelijk bedoeld heeft, maar meer ter opscherping.
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat iemand uit de wereld je waarschuwt voor iets, in de zin van: ga jij daar heen, als christen, kun je dat?
Ik veronderstel dat zij dat lang niet altijd kunnen beoordelen, wat een christen wel of niet kan doen, niet mag doen maar kan doen. Waarvoor de Heilige Geest nodig is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2014 10:53

Teus schreef:Ik veronderstel dat zij dat lang niet altijd kunnen beoordelen, wat een christen wel of niet kan doen, niet mag doen maar kan doen. Waarvoor de Heilige Geest nodig is.

In sommige gevallen dus wel.
Zoals ik eens erop gewezen ben door een heiden, dat ik als christen, een bepaald iemand moest vergeven. Dat kon ik op dat moment niet, omdat diegene geen vergeving vroeg. En toch moest ik het doen, zo zei hij.
En hij had gelijk!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 mar 2014 11:52

Teus schreef:Ik veronderstel dat zij dat lang niet altijd kunnen beoordelen, wat een christen wel of niet kan doen, niet mag doen maar kan doen. Waarvoor de Heilige Geest nodig is.

schelpje3 schreef:In sommige gevallen dus wel.
Zoals ik eens erop gewezen ben door een heiden, dat ik als christen, een bepaald iemand moest vergeven. Dat kon ik op dat moment niet, omdat diegene geen vergeving vroeg. En toch moest ik het doen, zo zei hij.
En hij had gelijk!

Dit is heel mooi, weer een reden om God te danken dat Hij een ongelovige gebruikt om jou op je plaats te brengen. Zo is God, Hij wil dat je oprecht leeft, naar zijn wil, en wil je daarbij helpen en gebruikt "gewoon" een ongelovig mens. Gods wegen zijn wonderlijk.

Ik ga je het tegenovergestelde vertellen.
Ik zing heel veel en wordt bijna altijd heel erg in bemoedigd, voor mij is het kracht bijzetten om God groot te maken en te danken. Woorden in gebed voel ik altijd dat het te weinig is. God weet dat en kijkt meer in mijn hart als naar hetgeen wat ik zeg. Ook keken we veel op fam7 naar mooie lezingen en luisterden preken.
We deden het altijd op de laptop, je weet wel, klein beeld en beroerd geluid.
Ik dacht als ik een groot beeld wil hebben met beelden met tekst dan kom ik op een smart tv uit. Dat is ook wat, moet ik een tv kopen, nooit zo,n ding gehad, in het verleden mocht het niet, de laatste tijd interesseerde het me niet. Ik vraag alles aan God dus nu ook, het is ten slotte Zijn geld en ik moet wel bewaard blijven voor de zooi die erop te zien is. Ik was me bewust dat er reacties op zouden komen maar ik vind God belangrijker dan mensen.
God liet weten dat ik zo’n ding mocht kopen en heb er een gehaald. Toen ik hem geïnstalleerd had dacht ik “wat heb ik gedaan”, satan komt er gelijk op af maar even daarna was ik zo blij als een kind. Ik heb God gedankt en Hij maakte me nog blijer. Ik weet zeker dat God me helpt dat ik geen zooi hoef te kijken.

Elke zondag komt er een stroom kerkmensen waar ik destijds uitkom langs. Sommige knikten of staken de hand op naar ons als ze langs kwamen, maar nu zien ze die tv staan, het is best wel een joekel, maar er is niemand meer die naar ons knikt of zwaait.
Ze zullen wel denken “Die gasten dwalen steeds verder af”

Terug naar “Archief”