Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 21 jan 2014 10:59

dat lijkt mij een lekker toetje! Binnenkort krijgen wij eters, dan ga ik het zeker uitproberen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2014 10:51

Boekweittaartje gaat zo de oven in. =P~ =P~

Idd. dat recept van Lalage ook maar eens uit proberen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 jan 2014 13:11

Vandaag eens stamppot met groene kool gemaakt, de kool zag er zo prachtig uit.
En ik snij dat in stukken en doe het met water rauw in de blender en zet hem aan en uit tot het goed fijn is, kiep het in een vergiet en doe dat net zo lang tot ik een berg fijne groenten heb, dan in de pan met wat vloeibare roomboter, zout, peper, komijn gemalen, en een lepel mosterd.
De buitenste bladeren heb ik geblancheerd om later te vullen.

Dan natuurlijk aardappelen gekookt erdoor en stampen en wat gemalen kaas.

De bladeren vul ik met een saucijzen worstje die ik gebraden heb of zoals men het hier op Urk noemt natte worst en dan een pakketje maken en met wat kaas erover even in de oven.

En zo vroeg ik me af, als we bruine bonensoep maken waarom dan geen wittebonensoep , weet iemand daar een recept van?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 13:26

Wilsophie schreef:Vandaag eens stamppot met groene kool gemaakt, de kool zag er zo prachtig uit.
En ik snij dat in stukken en doe het met water rauw in de blender en zet hem aan en uit tot het goed fijn is, kiep het in een vergiet en doe dat net zo lang tot ik een berg fijne groenten heb, dan in de pan met wat vloeibare roomboter, zout, peper, komijn gemalen, en een lepel mosterd.
De buitenste bladeren heb ik geblancheerd om later te vullen.

Dan natuurlijk aardappelen gekookt erdoor en stampen en wat gemalen kaas.

De bladeren vul ik met een saucijzen worstje die ik gebraden heb of zoals men het hier op Urk noemt natte worst en dan een pakketje maken en met wat kaas erover even in de oven.

En zo vroeg ik me af, als we bruine bonensoep maken waarom dan geen wittebonensoep , weet iemand daar een recept van?

Ja.
Ik zal de snelle versie maar even doorgeven.
2 potten witte bonen in tomatensaus (of zo je wilt 1 pot gewone en 1 pot in saus)
1 prei, 1 ui, wat verse tomaten, 2 saucijzen, flinke bos selderij, kleine winterwortel, tuinkruidenbouillon.

Blender de bonen, of maak ze fijn met de staafmixer (in klein beetje bouillon is in dit geval wel handig, anders wordt het een te vaste toestand) maar houd een handjevol apart.
Snijd de groenten, haal het vlees uit de saucijzen, velletje weggooien en draai er balletjes van. Let op: niet kruiden en zouten, dat is al gebeurd door de slager!
Laat de groenten en balletjes gaarkoken, gooi de fijngemaakte bonenpuree erbij.
Regelmatig roeren!
Voeg de laatste 5 minuten de fijngeknipte selderij erbij. Je kunt de soep zo dik maken (evt. wat aardappelblokjes erbij doen en mee laten koken) of dun maken, extra bouillon toevoegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 jan 2014 13:35

Lijkt me heel lekker, ik ben gek op bonen, ga het zeker maken, dank je wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2014 14:50

Dan heb ik ook nog een superlekker gerecht met witte bonen voor je:

Afbeelding

Ik gebruik meestal iets meer kippenbouillon en niet te grote vleestomaten. Ik vind het een heel lekker recept, ook makkelijk voor meer mensen te maken en die zijn er altijd heel positief over. En ik vind het een fijn recept omdat het iets met bonen is (waar ik niet zoveel recepten van ken terwijl ik ze ook erg lekker vind) en het is ook een erg lekker recept voor spitskool, wat doorgaans heel goedkoop is. Ik serveer het meestal met (turks) brood.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Paulien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Paulien » 30 jan 2014 21:12

cornelia77 schreef:Ik heb een aangebroken potje zongedroogde tomaten staan. Hoe lang zou je dat kunnen bewaren? Ik heb niet echt een idee wat ik ermee kan doen. Tips?

Je kunt dat wel een paar weken bewaren. Tips: een stukje komkommer met een zongedroogd tomaatje aan een prikkertje, lekker als je 's avonds nog zin hebt in iets!

mw schreef:Iemand een idee voor een toetje voor +/- 50 personen? Recept voor een lekkere pudding ofzo?

Chocolademousse, makkelijk van te voren te maken, in leuke glaasjes / schaaltjes scheppen en klaar ben je!
http://www.paulienvisscher.nl/chocolademousse/

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 feb 2014 18:29

Hier een recept voor een ontbijtkoek.

250 gram volkoren meel
8gram bakpoeder
8gram koek en speculaaskruiden
40 gram palm of rietsuiket
beetje zout
140 ml water
1 ei
40-50 gram honing

eerst al het droge mengen dan de natte 3 dinger erbij, mengen en in een ingevet bakblik bakken op 160-180 graden. Doe het tegenwoordig 40 minuten met alu folie erop en dan nog 10-20 minuten zonder.

Dit recept heb ik zelf verbouwd van een of ander internet-recept. En het bevalt mij wel. maar je krijgt wel een andere structuur dan normale ontbijtkoek, de smaak is ook niet hetzelfde.

Vind je het suiker probleem niet zo erg, dan kun je er meer suiker en honing in doen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2014 09:03

Ik ben deze nu aan het bakken, ik ben benieuwd:

http://www.paulienvisscher.nl/blog/cake ... n-walnoot/

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2014 09:10

Bedankt lammetje! Ik ga het zeker uitproberen!

Lekker evelien! laat je nog even weten hoe het smaakte?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2014 09:49

De smaak is goed, ik heb ipv spelt boekweitmeel genomen. En de walnoten niet helemaal uitgeplozen (zo nu en dan zit er nog een klein stukje schil, dat is hard). De smaak is goed, volgende keer wil ik het maken met speltmeel en amandelmeel. En ik heb de bakpoeder te vroeg door het beslag gedaan.

Paulien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Paulien » 15 feb 2014 16:12

Leuk dat je iets van mijn site maakte Evelien! Komende week komen er weer meer lekkere dingen op :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2014 21:10

Vandaag weer panzerotti gemaakt die ik dit keer in olijfolie wilde frituren maar dat ging niet helemaal zoals gepland. Ze kwamen er zwart uit en het ruikt hier alsof ik een brandje in huis heb gehad. :-oo

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 feb 2014 22:01

Klinkt goed!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2014 23:31

Boerin schreef:Klinkt goed!

De smiley drukte mijn gevoel niet helemaal correct uit, het had deze moeten zijn: ](*,)

Het had zo mooi kunnen zijn, maar het bleek ijdele arbeid. De geur is er nog niet eens helemaal uit.

Terug naar “Archief”