Leven met God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Leven met God

Berichtdoor Teus » 17 jan 2014 23:15

Ja. Nu ja, bijna ja. Er was een tijd dat ik bang was. Onzeker. Onzeker in het leven, maar nog onzekerder over het sterven. Ik lag op bed en kon niet slapen.
Toen kwam de Heere met de woorden: Vrees niet, want Ik heb u verlost.
Ik kon rustig slapen.
Maar de volgende dag kwam de vraag sterk op. Van (W/w)ie was die stem?

Bijzonder hoor, God is groot.
Weet je hoe ik dit zie Rozijn?.... De tijd dat je bang was en onzeker over het sterven is van satan, God wil alleen maar zekerheid geven vooral in leven, niet in sterven. Toen de Heere je de woorden gaf kon je rustig slapen, satan zal je nooit rust geven, alleen als je zwaar voor de zonden kiest. Ook zal je vrede van binnen ervaren hebben en dat kan niet van satan komen. Zeker is dat die woorden van God komen.
Het is belangrijk na te gaan wat gebeurd vooraf en wat er gebeurd erna.
Dat je dit van God kreeg weet satan ook, misschien niet specifiek maar hij ziet het aan jou en probeert je te ontmoedigen

Wist je dat dergelijke onzekerheden of het van satan is of van God heel veel voorkomt in de zwaardere kringen.

Wat een wonder, die woorden zijn woorden die de Heere vaker heeft gebruikt. Ze staan letterlijk in Jesaja 43. Wat een zekerheid ligt er dan in die woorden.

Die zekerheid krijg je in jou hart, door de Heilige Geest, dat is geloven.

Later heeft de Heere verder gesproken, over hoe Hij verlost. De woorden die Hij daarvoor gebruikte, hoefde ik niet op te zoeken, ik kende ze al, maar de diepte die Hij mij liet zien had ik nooit eerder gezien. Ze staan in Psalm 130:4, en zijn verbonden met Johannes 3:14 en Numeri 21:9.
Ik noem bewust de teksten, opdat een ieder die ze leest ze na kan zoeken.
Toch was het spreken meer dan een paar teksten, het is niet te verwoorden, zo groot.

En bij zulke dingen, als je die mag ervaren, nee, dan hoef je niet meer later na te zoeken voor jezelf of het waar is. Geen leed zal het ooit uit mijn geheugen wissen.

Mooi hé, als je converseert met God, dan komt Hij met Majesteit en Liefde. Dat kun je inderdaad niet omschrijven of vertellen.
Bepaalde dingen die God met je doet of te kennen geeft kan en mag je op terugkijken, God wil dat we vooruitkijken en niet terug maar Zijn werk mag altijd op teruggekeken worden opdat Hij aan Zijn eer komt.
Ook daardoor vreugde in je ziel en opbouw van je geloof. Alles tot Eer en Glorie in die Machtige naam van Jezus
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 jan 2014 13:36

Hey Prisoner, goed je weer eens te spreken.

Je zorg over kerkgemeenschappen is terecht, er gaat veel fout.
Ik ben 2 keer van kerkgenootschap veranderd, een keer uit mezelf en een andere keer, de laatste, heb God me weggehaald.
Wij verlieten de eerste keer die kerk, we gingen van zeer zwaar naar iets minder zwaar. Je bent direct een afvallige want de ouderlingen wilden niet eens meer met bidden toen ze na het laatste gesprek weggingen, bij de tweede keer overigens ook niet.
Na een aantal jaren stierf mijn moeder die daar nog kerkte en daar werden wij nog even aangehaald in de preek met de volgende woorden. “Er waren kinderen uit de gemeente weg gelopen als schurftige honden en zullen zeker een ziekte oplopen”. Op de begrafenis van mijn moeder hè.
De tweede keer, toen God ons uit de kerk weghaalde.
Mijn vrouw kwam tot bekering en had het er al langer niet meer naar haar zin. Het maakte mij niets uit, ik ging voor het model naar de kerk, ik had er niets mee want God moest het tocht doen. Wat moet ik dan doen, als God het wil moet Hij maar komen, dacht ik.
Na ongeveer een jaar verlieten wij de kerk, mijn vrouw wilde het en ik vond het prima.
Zeer kort daarna kwam God in mijn leven, als ik niet meer naar de kerk ga komt God, bijzonder hè. (Te teer om hier te vertellen hoe.) Toen werd ik aangevallen om het feit dat ik de kerk verlaten had. Ik wist niet wat ik moest doen, wellicht terug naar de kerk. Toen, terwijl ik het zelf niet in de gaten had zat satan me op de hielen, zonder lid van een gemeente te zijn dat kon niet, dan wilde God geen bemoeienissen met je hebben. Het verhaal van Ruth op de akker van Boaz spookte door mijn hooft, wat de ouderlingen genoemd hadden. Het viel me zwaar en het zou me slopen.
Prisoner, ik heb God 3weken lang gesmeekt om een antwoord, God wat moet ik doen, wat moet ik doen. Ik vertel kort wat er gebeurde want ik weet niet of God het goed vind dat ik dit in detail vertel. God verscheen aan me op een hele bijzondere wonderlijke manier en duurde het nog 2 weken voordat ik van God vernam dat het goed was, het verlaten van de kerk. Toen verscheen God terwijl ik op bed lag en gaf me rust en vrede in mijn ziel en enerzijds wist direct dat het goed was wat we deden maar aan de andere kant twijfelde ik, weer door satan, die rotzak. Ik vroeg God een bevestiging en kreeg die 2 dagen later op een ongelooflijke wonderlijke manier. Toen was het voor mijn vrouw en mij klaar met al die kerken we hoefden nergens lid te worden, sterker nog God wilde het niet. We mogen overal luisteren waar we ons hart mee kunnen voeden, het maakt God niet uit als het maar is tot lering om op de Heere Jezus te lijken, dat is wat God van ons verlangt.
We zijn vrij!...in Jezus Christus, Glorie aan God!

Ach wat je ook vertel ik blijf met je praten.
Je boosheid ontstaat m.i. door je onmacht tegenover satan. Wij zelf kunnen nooit tegen hem op. Onze Heiland is Overwinnaar en jij en ik mogen overwinnaar zijn in Jezus Christus. Maar we Hebben ons geloof en vertrouwen nodig samen met de wapenrusting.
Maar je weet toch Prisoner, wat God je beloofd heb? Je mag toch in Hem zijn? Je mag toch alles bij Hem brengen, kracht en wijsheid vragen om er mee om te gaan?
Je weet toch ook dat Hij altijd helpt als het om Zijn eer gaat? Of…zou er iets in de weg staan? Kan toch? Weet je zelf het beste en anders mag je God ook vragen om je kenbaar te maken wat er in de weg staat. God wil niet dat er iets tussen staat, Hij kan ons dan niet helpen omdat Hij een Heilig God is en kan niet met zonden omgaan, zelfs niet door de vingers zien.
Wellicht kun je een voorbeeld noemen, tenminste, als je er over wilt praten. Misschien wil God me gebruiken om je te helpen. Je mag best pb komen hoor.

Ik merk ook veel jalousie om me heen hoor, goede en foute.
Soms voel je je echt alleen in bepaalde situaties en kun je het alleen maar bij God brengen. Gelukkig ga ik er niet onder gebukt of zo, Gods nabijheid verlost me elke keer daarvan.

Oprecht heb ik het met je te doen, ik weet dat het gruwelijk is om met dergelijke mensen om te gaan, je merkt die duivelse haat door mensen heen. Maar Prisoner, we moeten wel voorzichtig zijn, God houdt wel van die mensen, net zoveel als van jou en mij. Hun gedrag mag je veroordelen en haten zolang het van de duivel is maar God heeft ze gemaakt en zijn Hem dierbaar. Het is heel moeilijk en heb er ook vaak moeite mee maar je kan het altijd bij God brengen. Het is gewoon zo, als God in je leven komt gaat het je je vrienden en goederen kosten en krijgt veel weerstand. Je raakt veel kwijt maar Hij geeft er altijd meer voor terug.

In wezen heb ik er ook aan meegedaan niet zo zeer verbaal maar in gedachten wel, Ik voelde me veel beter, niet dat ik van God was maar ik ging ten minste naar de kerk. Vreselijk gewoon maar God heeft het me vergeven.

Het is inderdaad dat we alleen maar de duisternis kunnen laten verdwijnen door het Licht. Het Licht dat onze toeverlaat is, laten we daarvan getuigen met hulp van Hemzelf.
Ik denk ook dat er een stukje vertrouwen in moet zitten, God is vóór je hè, wie zal dan tegen je zijn? Ik snap het, dat is niet altijd makkelijk maar we moeten wel volharden in ons geloof, God heeft ons bijstand beloofd en je mag daar op zien. Echt waar Hij wil je zo graag helpen maar Hij wil ook dat je hem vertrouwd dat hij het doet en dat er niets tussen staat. Ik wil je echt niet de les lezen hoor, ik praat uit mezelf. Het komt heel nauw onze relatie met God. God sjoemelt niet en wil dat wij Hem 100% serieus nemen. Als dat het geval is, dan gebeuren er grote wonderen echt waar.

Laat je niet intimideren door satan, trek je wapenrusting aan en breng het bij God, zorg dat er niet tussen staat en vertrouw Hem. Ik zal ook voor je bidden, veel zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 19 jan 2014 23:50

Bedankt Teus, voor je aanbod om over mijn problemen te praten.
Aangezien jij een zeer opengestelde persoonlijkheid bent, heb ik besloten om dit gewoon op het forum te doen in de hoop dat anderen gaan zien hoe belangrijk het is om jezelf kwetsbaar op te stellen.
Een van mijn problemen is dat ik een zeer beïnvloedbaar iemand ben en geneigd ben om andermans stress aan te trekken. Zo nam ik problemen van het werk mee naar huis. Uiteindelijk leidde dit tot burn-out en kon ik helemaal niet meer werken.

Ook als je merkt dat iemand jaloers is, kan dat grote invloed op je hebben. Bij mij is het zo erg dat als ik zie dat iemand mij iets niet gunt, ik het dan ook niet meer hoef te hebben.
Het moeilijke is dat een jaloers iemand zelf ook lijdt wanneer hij jaloezie voelt, maar tegelijkertijd ook weet dat afgunst een slechte eigenschap is en het daarom moeilijk zal vinden om toe te geven dat hij/zij daaraan lijdt. Het gevolg dáárvan is op zijn beurt dan weer dat hij niet met dit probleem aan de slag gaat, want hij is niet alleen zelf slachtoffer, nee doorgaans maakt hij ook vele slachtoffers door naar dit negatieve gevoel te blijven handelen.

Ik wil lezers nogmaals op het hart drukken dat zij zich niet superieur hoeven op te stellen om aandacht of bewondering van hun medemens te kunnen krijgen. Een medemens met een goed hart zal je accepteren zoals je bent. En alleen als je toegeeft dat je bijvoorbeeld jaloers bent, kunnen omstanders je helpen. Zij zullen begrijpen dat dit een doodgewone menselijke eigenschap is, echt waar!

Bij een leven met God behoren wij elkaar in de Geest op te bouwen, en willen wij niet dat een van ons lijdt... ook niet onder zijn eigen gevoelens van jaloezie. In een gemeente moet zichtbaar worden dat steun van 2 kanten komt, want stel dat iemand zou toegeven dat hij jaloers is, dan zouden anderen gemakkelijk op die persoon kunnen gaan neerkijken, terwijl het juist een deugd is om iets op te biechten.

Laten we elkaar niet leren dat je bepaalde gevoelens helemaal niet mag hebben, want anders gaat men dingen stiekem voor zichzelf houden. Blijft men met problemen lopen. Bovendien win ik niets als ik een ander neerhaal. Kijk maar naar mijn voormalige werkgever: Hij buit mijn goedheid uit en vervolgens raakt hij mij kwijt. Daarmee heeft hij zijn eigen bedrijf voor een heel klein stukje vernietigd, want ik kwam het toch echt ten goede hoor!

Wanneer wij zwak zijn, zijn we sterk zegt Paulus, dus àls je al jaloers bent of wat dan ook, gebruik deze zwakheid dan ten goede en kom er voor uit.
Ook al zal men je niet helpen op het moment dat je met een van je zwakheden uit de kast komt... je hebt dan wel aan het licht gebracht dat je met zorgeloze mensen te maken had en ook wij kunnen dan tenminste zien dat we voor dat type mensen moeten oppassen.

Mijn dag-nacht-ritme is zodanig verschoven dat ik niet eens naar een gemeente zou kúnnen gaan, zelfs al zou ik het willen. Moet zeggen dat ik me hier best wel voor schaam.
Wat ik kan doen, weet ik niet, maar graag zou ik een profeet raadplegen, doch ik ken niemand die algemeen bekend staat als een profeet.
Al met al vermoed ik dat ik moet leren om niet alleen anderen, maar ook mezelf te accepteren. Ik denk dat anderen dat ook zouden moeten. En dat valt niet mee.

Dank je dat je voor me bidt, Teus.
Ik vind het ook prettig dat je al die punten in je openingspost ter sprake heb gebracht. Daar heb je mij al heel erg mee ondersteund.
Er is veel moed voor nodig om mensen op hun gedrag te wijzen en het is goed zichtbaar dat de Heer jou daartoe heeft bewogen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 jan 2014 23:05

Heel fijn Prisoner, je bemoediging. Maar dank God er voor, Hij komt alle eer toe.

Wellicht lijkt dit schrijven niet echt sympathiek maar niets is minder waar, ik wil absoluut niet beschuldigend overkomen maar wil enige feiten opsommen en bedoel het uit mijn hart.

Het kan goed zijn dat je levenspatroon niet geheel op orde is, ik bedoel niet nu, ja nu ook maar het is volgens mij de oorzaak van je huidige toestand ook dat je je dag-nacht ritme niet op orde kan krijgen. Want het is duidelijk dat je God nodig hebt.
Ons levenspatroon kun je verdelen in 4 aspecten.
Ten eerste: Je leven met God, is je hart goed voor God? Het is heel belangrijk dat er niets in de weg staat. Probeer te ontdekken wat er eventueel niet goed zit en vraag God om hulp om het weg te halen. Je vertrouwen op God is uiterst belangrijk het is een onderdeel van je relatie met Hem.
Ten tweede: Je relatie/gezinsleven. God stelt hoge eisen aan je huwelijk, dat dat goed is. Hij vergelijkt het met onze relatie jegens Hem. Hij is de Bruidegom en wij de bruid.
Als je relatie met ouders, broer of zus of verwanten niet correct is is het moeilijk iets van God te verwachten.
Ten derde: Je werk, hier houdt het voor jou op en zit het probleem.
Ten vierde: Hulp aan een ander. Nu niet aan de orde voor jou.
Je werk is het probleem, God stelt ook hoge eisen aan je werk niet zozeer welk werk maar hoe je er mee omgaat. Dat is hetzelfde voor Geld, het maakt voor God niet hoeveel geld je hebt maar hoe je er mee omgaat. Hoe meer geld hoe groter je verantwoording tegen over God want het is Zijn geld.
Maar goed, op je werk gaat het niet goed maar het valt me op dat je weet wat de oorzaak is en hoe deze ontstaan is.
Je zegt dat je gemakkelijk beïnvloedbaar ben, Heel vervelend te zeggen maar als je door mensen gemakkelijk beïnvloedbaar ben ben je het meestal ook voor satan. Ik vermoed dat je reactie van het jaloerse gedrag er ook mee te maken heeft.
Je hebt God nodig dat is duidelijk, zeker wij allemaal, maar jij mist Hem op een manier.
Satan kan door mensen om je heen werken zelf door kinderen van God. Je bent er duidelijk niet tegen hem opgewassen, je kon zelfs niet meer werken, je heb God daarvoor nodig. Dit is zo’n manier die satan gebruikt, geleidelijk alles kapot maken.
Er vanuit gaande dat je het bij God gebracht heb, heb God niet gedaan wat je vroeg.
Je weet dat een kind van God gezegend is met alle zegeningen uit de Hemel. Ik weet wat je nu denkt, “dat is makkelijk gezegd”. God zegt ook “al wat u ontbreekt, schenk ik zo gij het smeekt, mild en overvloedig.”
Prisoner, God heeft je dit beloofd, het zijn Zijn beloftes en daar mag je aanspraak op maken, sterker nog Hij wil graag dat je het doet en wil graag helpen. Maar…..er mag niets in de weg staan, dan kom ik bij de 2 punten die ik boven genoemd heb oftewel bij de titel van dit topic.
Het komt heel nauwkeurig hoor een relatie met God. Ik zal je een voorbeeld uit mijn leven noemen. Zolang God in mijn leven is heeft Hij mij alles gedaan wat ik Hem vroeg behalve 1 keer niet. Op een dag we waren in Zwitserland en gingen een eindje fietsen, naar een winkel. Het duurde me veel te lang en wilde op de terugweg binnendoor. De binnendoor weg mochten we niet door, weg was gesloten voor die richting. Ik wilde het toch doen maar mijn vrouw niet, kreeg woorden met mijn vrouw en deden het toch en even erna kreg ik hevig hartritmestoornis. Heb God gevraagd het weg te halen maar deed het niet, het duurde een paar uur voordat het weg was.
Waarom deed God het niet terwijl Hij het voorheen steeds wel deed? God deed het niet omdat ik Hem in de weg stond. Ik had onenigheid met mijn vrouw en ging een weg in waar ik niet in mocht. Zo nauw komt het, mijn hart was niet goed voor God. En als je het dan weer belijd dan heeft hij alleen maar liefde voor je. Dan zegt Hij niet dat ik ontdeugend was ofzo of het was je eigen schuld nee, het verblijdt Hem dat je bij Hem komt, Hij wil een Vader voor me zijn, dat ik Hem nodig heb. Hij wil vergeven omdat Hij van me houdt en Zijn kind ben, dit geldt ook voor jou en elk kind van God. Je ziet dat een relatie met God zeer nauw komt.

Je zegt: “als je merkt dat iemand jaloers is, kan dat grote invloed op je hebben. Bij mij is het zo erg dat als ik zie dat iemand mij iets niet gunt, ik het dan ook niet meer hoef te hebben.”

Prisoner, Op een manier ben ik verbaast over deze woorden, ik ga er vanuit dat het over foute jaloerse gaat omdat je interesse ineens wegvalt.

Het kan op 2 manieren een uitleg hebben.

Enerzijds, mij rijst de vraag op “waar is je wapenrusting”?
Broeder, foute jaloezie komt van satan dat weet je toch? Door het iets niet meer te willen hebben betekend dan dat je het door satan laat roven. Door jaloers te zijn geeft je satan grond en dan gaat hij steeds verder zoals je zelf omschrijft.

Anderzijds, het kan goed zijn om het af te geven om erger te voorkomen en satan niet meer grond te geven bij de ander, terwijl het wel weer min of meer een overwinning voor satan is maar blijft beperkt. Ik kan die situatie moeilijk inschatten omdat ik geen details weet.

In beide gevallen is veel gebed nodig.

Je begrijpt nu ook dat ik het niet met je eens ben dat jaloezie een doodgewone menselijke eigenschap is. Het lijkt zo gewoon omdat zoveel mensen er last van hebben. Jaloezie is niet goed en kan niet van God komen.

Het accepteren van jezelf, deze is lastig hoor. Het is denk ik de standaard uitdrukking van en psychiater geworden. Vrede nemen met hetgeen waar je mee behept ben. Het is superbelangrijk waar het om gaat en waardoor het komt en waar het vandaan komt. Ik geloof niet dat je het als algemene stelling kunt nemen.

Het is duidelijk dat we in alles God nodig hebben, dat we van Hem hulp verwachten. Dat mogen we en Hij wil dat geven mits we niet in de weg staan.

Veel zegen en Zijn nabijheid.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 24 jan 2014 11:56

Bedankt voor de uitleg, Teus.

Gelukkig zijn er ook mensen zoals jou, want jij probeert me tenminste op een goede manier te beïnvloeden.

Zo'n zelfde iets wat jou in Zwitserland is overkomen, heb ik ook wel eens gehad. Dat ik niet naar een broeder luisterde en in levensgevaar raakte, terwijl hij me had gewaarschuwd.

Mijn levenspatroon is inderdaad niet op orde. Ook lijkt het alsof ik er nooit orde in zal gaan krijgen. Misschien heel af en toe eens wat orde hier of daar, maar over het algemeen beleef ik het als een grote chaos. Voor mij is dat al zooo lang gaande dat ik ermee ben gaan moeten leven. Inmiddels voel ik ook al de behoefte niet meer om de schuld bij een ander te leggen, hoewel ik er zelf weinig verandering in kan brengen.
Ik heb God dan ook nodig zoals je zegt. Dat weet ik heel goed. En ik geloof dat God me alles zal geven wat ik vraag. Is het niet nu, dan wel in de hemel. Ik weet immers wie Jezus is, dat Hij de ware Profeet is en al wat Hij uitspreekt, zál gebeuren. Als ik Hem zover krijg dat Hij het voor mij zegt, dan is mijn doel bereikt en zal ik hetgeen hebben waar ik om gevraagd heb. En Hem kennende zal Hij instemmen, zodra Hij ziet dat je van Hem houdt.
Ik begrijp dan ook dat ik Hem dingen moet vragen die er niet voor kunnen zorgen dat ik me bij andere mensen hoef te schamen, want in de hemel zal het rondom Jezus heel erg druk zijn.

Ik weet dat afgunst uit de boze is en dat je ook positief jaloers kunt zijn zoals God dat is... zoiets als naijver.
Maar afgunst is altijd fout. Echter kun je er weinig tegen doen of ik zou in ieder geval niet weten hoe ik een afgunstig iemand kan helpen, behalve hem te helpen krijgen waar hij zo naar verlangt. Maar dan wel op een goede manier helpen. Een wijze die ik zelf accepteren kan. En in God kan ik dat.

Een ander probleem is dat ik ook niet alle dingen alleen wil doen.
Ik zie er tegen op om naar een kerk te moeten gaan waar ik niemand ken of dat ik niemand heb waarmee ik er naar toe kan gaan.
Maar zelfs al had ik iemand, dan zouden we nog steeds met het verschijnsel zitten dat er vele valse profeten zijn, dus er zál een psychologische strijd op gang gebracht gaan worden die scheuringen veroorzaakt. Gezien mijn psychische conditie zal mijn gemeenschap in een kerk slechts tijdelijk zijn, omdat ik tussentijdse pauzes behoef om weer op kracht te komen, want ze zullen ervoor zorgen dat ik me tegen mijn wil in zal ontladen.
Ook al draag ik de wapenrusting en weet ik me op de momenten zelf te beheersen onder de respectloze medemensen... toch zal ik als gevolg van mijn psychische conditie thuis herbelevingen krijgen waarin ik me volledig laat gaan, omdat er dan niemand meer bij is jegens wie ik mezelf belachelijk maak.
Ik heb dan ook veel rust nodig en als ik zie dat iemand daar geen begrip voor toont, zal die rust-behoefte alleen maar blijven toenemen.
Ik wil graag goed kunnen slapen. Ik voel ontzettend veel angst en onzekerheid opkomen door gebrek aan slaap.
Als ik alleen eens goed kon inslapen...
Ik ben jaloers op mensen die dat kunnen :cry:
I am sowwy :?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 jan 2014 23:18

Beste Prisoner.

Ik begrijp je goed, je intentie om je sores hier neer te zetten omdat je het wel eens kwijt wil.
Jouw gezondheid is mijn gebed, verder kan ik er niet zoveel meer mee, sorry.
Wat ik nog wel wil zeggen, vind het lastig en vervelend. Het is enerzijds goed om te spuien, anderzijds als je je negatieve dingen telkens uitspreekt, geef je weer grond voor satan.
De mensen die je noemt mag je bij God brengen, jij kunt er kennelijk niets mee, vraag God of Hij ervoor wilt zorgen zodat jij het los kan laten en het jouw probleem niet meer is.
Veel zegen!

Ps 146:5 Welgelukzalig is hij, die de God Jakobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op de HEERE, zijn God is;

Beste lezer, laten we Prisoner meenemen in onze gebeden.

Terug naar “Archief”