Ik ben momenteel Ezechiël aan het doornemen. Een bijbelboek waarover ik mij trouwens vrijwel géén preek kan herinneren, maar goed...
Aangezien dat ongetwijfeld voorvallen/kwesties/vragen gaat opleveren, open ik hierbij een draad over Ezechiël
Moderator: Moderafo's
TheKeimpe schreef:@Maboc:
De stroom van water uit het Heiligdom vind ik zelf een heel mooi gedeelte, evenals de profetieën over de Herder (zie hoofdstuk 34)
Als je Hoofdstuk 34 leest, begrijp je meteen beter waarom de Farizeeën zo nijdig zijn als de Heere Jezus zich de Goede Herder noemt.
Maar verder is het een aangrijpend boek. Ik heb inmiddels meermalen de Bijbel van voor naar achter gelezen, en het stuk Jeremia-Ezechiël is dan best taai. De eerste keer ben ik in Jeremia gestrand...
12 In de vorm van gerstekoeken moet u uw voedsel eten; u moet die koeken voor hun ogen bakken... op droge uitwerpselen van mensen.’![]()
15 Toen zei Hij tegen mij: ‘Goed dan, Ik sta u toe om rundermest te gebruiken in plaats van menselijke uitwerpselen; bereid daarop dan uw brood.’![]()
3 en zeg tot het land Israëls: Alzo zegt de HERE: zie, Ik zàl u! Ik zal mijn zwaard uit de schede trekken en onder u uitroeien zowel de rechtvaardige als de goddeloze. 4 Omdat Ik zowel de rechtvaardige als de goddeloze onder u zal uitroeien, daarom zal mijn zwaard de schede verlaten tegen al wat leeft, van zuid tot noord. 5 En al wat leeft zal weten, dat Ik, de HERE, mijn zwaard uit de schede getrokken heb; het zal daarin niet weerkeren.
Boekenlezer schreef:Ik kwam vanavond iets tegen dat wel héél heftig is!3 en zeg tot het land Israëls: Alzo zegt de HERE: zie, Ik zàl u! Ik zal mijn zwaard uit de schede trekken en onder u uitroeien zowel de rechtvaardige als de goddeloze. 4 Omdat Ik zowel de rechtvaardige als de goddeloze onder u zal uitroeien, daarom zal mijn zwaard de schede verlaten tegen al wat leeft, van zuid tot noord. 5 En al wat leeft zal weten, dat Ik, de HERE, mijn zwaard uit de schede getrokken heb; het zal daarin niet weerkeren.
![]()
Dat is nogal wat! Dat volg ik ook even niet, eerlijk gezegd.
Dat God Israël wil straffen om hun zonden, is te begrijpen. Maar de rechtvaardige hoeft toch niet de straf van de goddeloze te ondergaan?
Staat dit niet in contrast met wat we vinden in Genesis 18:16-33? Daar gaat het over Gods oordeel over Sodom, en Abraham die het dan steeds heeft over heel weinig rechtvaardigen die er nog zouden kunnen zijn. Dan blijkt dat God, als die er waren, hen niet mee wilde straffen.
Boekenlezer schreef:Ik ben momenteel Ezechiël aan het doornemen. Een bijbelboek waarover ik mij trouwens vrijwel géén preek kan herinneren, maar goed...
Aangezien dat ongetwijfeld voorvallen/kwesties/vragen gaat opleveren, open ik hierbij een draad over Ezechiël
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten