TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 mar 2004 12:39

Hmm mik dacht dat thuislezers gewoon thuislezers waren omdat ze geen kerk konden vinden waar ze zich lekker voelden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 12:47

Dat is in feite ook zo natuurlijk....

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 mar 2004 13:10

Laurina schreef:
Maar zijn alle thuislezers Pauwianen dan?

Er zullen ook nog wel andere zijn, dat weet ik niet. Ik weet dat een grote groep thuislezers Pauwianen zijn.

Pauwerianen is volgens mij de 'benaming' van de 'volgelingen' van D.s. Pauwe.
Thuislezers zijn niet altijd Pauwerianen, het zijn ook vaak mensen die het niet eens zijn met de prediking van welke kerk dan ook, of die de afstand naar de kerk op zondag niet kunnen wandelen omdat de dichstbijzijnde kerk die wel 'deugd' te ver is.
Er zijn ook mensen die vinden dat de kerk een wereldse vinding is, en daarom niet naar de kerk gaan.

(Arie S. van Orpithon was/is ook een thuislezer, er deugde volgens hem ook geen kerk hoorde ik eens :roll: )
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 13:37

Laurina schreef:

Er zullen ook nog wel andere zijn, dat weet ik niet. Ik weet dat een grote groep thuislezers Pauwianen zijn.

Ik sta met mijn oren te klapperen ! Dus al die thuislezers, de "Pauwianen"die vinden alles wat in de kerk gepreekt wordt, van een te laag gehalte ? Hier druipt toch de hoogmoed van af ? Ze willen hiermee zeggen dat zij beter zijn.

Maar wat lezen ze dan ? Alleen van Ds Pauwe ? Dan zullen ze ook gauw uitgelezen zijn.

Maar ja, het heeft één voordeel: Je kunt tijdens het lezen een stevige borrel naar binnen werken. Want dat kunnen ze meestal goed.
Weest blij in de Heer !

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 mar 2004 13:52

wina schreef:
Laurina schreef:

Ik sta met mijn oren te klapperen ! Dus al die thuislezers, de "Pauwianen"die vinden alles wat in de kerk gepreekt wordt, van een te laag gehalte ? Hier druipt toch de hoogmoed van af ? Ze willen hiermee zeggen dat zij beter zijn.

Maar wat lezen ze dan ? Alleen van Ds Pauwe ? Dan zullen ze ook gauw uitgelezen zijn.

Maar ja, het heeft één voordeel: Je kunt tijdens het lezen een stevige borrel naar binnen werken. Want dat kunnen ze meestal goed.

Ds.Pauwe liet een heel ander, origineel geluid horen dan de Hervormde kerk, waar hij uit gezet is. Hij was ook fel tegen de gereformeerde gemeenten.
Er waren niet veel voorgangers die met hem 'meegingen' dus daarom denk ik dat er ook geen 'Pauwe' kerken zijn ontstaan.
Of die Pauwerianen denken dat ze beter zijn? nee, dat is het niet al zullen er thuislezers zijn die dat misschien wel denken, dat durf ik niet hardop te zeggen.

Mijn oma dronk/drink niet, dus dat van die borrel ging niet echt op. :wink: (zij was Pauweriaan, later met opa meegegaan naar andere kerk)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 13:52

een tiende evangelisch vind ik nog best veel eigenlijk.

============================

Ja, valt mee he? :lol:

Komt omdat ons geleerd wordt dat Gods kerk geen naam heeft, maar dat in elke kerk wedergeboren christenen zitten. En dat wordt bedoeld met Gods gemeente op aarde.

Maar ik vraag mij af of het omgekeerd ook zo is :
Zouden jullie het op een 90 % Evangelisch getinte site ook uithouden, of worden we toch wel te licht bevonden ? Wij hebben de T.V gewoon in de huiskamer staan hoor, maar weten te selecteren. :P

Maar ik vind het hier best gezellig hoor, en leer ook nog wat, b.v. dat er Pauwerianen zijn en t.v.'s in keukenkastjes.
Maar het geeft allmaal niks. want wie hold van elkaar. :lol:
Weest blij in de Heer !

Vin

Berichtdoor Vin » 01 mar 2004 14:09

wina schreef:Ik sta met mijn oren te klapperen ! Dus al die thuislezers, de "Pauwianen"die vinden alles wat in de kerk gepreekt wordt, van een te laag gehalte ? Hier druipt toch de hoogmoed van af ? Ze willen hiermee zeggen dat zij beter zijn.

Ja? Druipt de hoogmoed niet net zo veel of weinig van mensen in de kerk af? Elke keus die je maakt betekend toch dat je vind dat dat de juiste keuze is?

Het is een gok, maar ik denk bijbel. Dat doe ik zelf namelijk ook dus waarom zij niet :D

Huh?

Vin

Berichtdoor Vin » 01 mar 2004 14:11

wina schreef:Zouden jullie het op een 90 % Evangelisch getinte site ook uithouden

Ik niet.

90% reformatorisch ook niet overigens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2004 14:35

Hehe ik zou het op beide sites wel uithouden... maar juist de diversiteit hier is mooi. We kunnen namelijk allemaal wat van elkaar leren!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 14:39

Marnix schreef:Hehe ik zou het op beide sites wel uithouden... maar juist de diversiteit hier is mooi. We kunnen namelijk allemaal wat van elkaar leren!

Ja dat weet ik, ik zie jouw koppie op meer sites waar ik ben, opduiken :lol:

Alleen blijf jij steeds dezelfde en verander ik steeds van naam :?:
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 17:15

Vin schreef:

Het is een gok, maar ik denk bijbel. Dat doe ik zelf namelijk ook dus waarom zij niet :D

Dat ook, maar op zondag lezen ze 2x een preek. En hoe ouder hoe beter natuurlijk. (Want van dominee's van vroeger weten we niet zo goed meer dat het ook mensen met fouten waren)

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Re: TV&GER.GEM.

Berichtdoor muizzzzje » 09 mar 2004 21:13

butterfly schreef:
Jack schreef:Best forum-ers,

In veel gemeenten moet je beloven geen TV te nemen als je belijdenis wil doen.

muhaha is dat zo? triest?

Mja ik vind het hypocriet als je tegen tv ben en wel internet heb. Sorry :?

hypocriet? sorry... groot woord en bedankt trouwens!!!!!!!!!!!!!!! Wtje wat hypocriet is? Als je van de gergem bent... je een tv hebt... en je anderen die van een andere kerk zijn belachelijk maakt terwijl ze misschien een sterker geloof hebben dan jij... van de gergem! Zo ervaar ik het wel eens in de gergems! Ik wil nu mijn eigen kerk niet zwart maken... maar over het algemeen zijn de gergemmers schijnheilig! kben zelf ook gergemmer en zal dit hopelijk ook altijd blijven... maar maak je zelf niet ten schande! Daarom word er vaak met een schuin oogje naar de gergem gekeken wat ik overigens erg goed begrijp!
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig
stile en oprecht.
Die, als het erop aankomt
voor je bid en voor je vecht.
En als je iemand hebt
die met je lacht en grient.
Dan pas kan je zeggen:
Ik heb een vriend!

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 11 mar 2004 12:02

ben ik met je eens muizzzzje, ook al ben ik zelf ook een gergemmer...
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 12:14

Een beetje zelfkritiek is ook helemaal niet zo verkeerd. Beter dan mensen die naast hun schoenen lopen en denken dat in de kerk waar ze in zitten alles goed is!

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muizzzzje » 11 mar 2004 17:48

Doortje schreef:ben ik met je eens muizzzzje, ook al ben ik zelf ook een gergemmer...

dank je :D :D ! wat ik eigenlijk bedoelde met het hypocriet zijn is: niet per definitie een tv hebben... maar de schijnheiligheid van m in de kast zetten als er visite komt... of huisbezoek of gewoon na het tv kijken. Zelf hebben we geen tv en kheb er geen behoefte aan ook... kheb al tijd te kort... dan helemaal!
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig

stile en oprecht.

Die, als het erop aankomt

voor je bid en voor je vecht.

En als je iemand hebt

die met je lacht en grient.

Dan pas kan je zeggen:

Ik heb een vriend!

Terug naar “Archief”