Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 18:08

Bambi schreef:Gefeliciteerd.
En dan nu de vraag: Kun je zonder ze?

Dank je.
Het antwoord is neen.

Om jouw volgende vraag te anticiperen waarbij ik denk dat het iets zal zijn in de zin van: "Wat als er iets gebeurd waardoor ze geen seks meer meer met je kan hebben?" of misschien "Wat als het seksueel niet klikte?"

Ik heb geen toegang tot een "what if" machine en kan dus moeilijk op zulke vragen antwoorden.


Groeten,
Damocles.

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 18:29

schelpje3 schreef:Dan sla je in mijn geval even de plank mis :wink: Ik ben geen naief grietje.
En vind dat je ook niet zo tegen Bambi kunt praten. Zij is ook niet sweet seventeen en never been kissed.

(Als je niet naief bent kan ik met een gerust hart openlijk spreken ... aldus:)
En toch lees ik hier van de voorstanders van seks enkel na het huwelijk continue over (eeuwige) trouw en (echte) liefde en alles wat nu net bij de geromantiseerde boekjesliefde herhaaldelijk gerecycleerd wordt terwijl een huwelijk en relatie zoveel meer omvat en ja ... ook nodig heeft.
Liefde is heel mooi en een absoluut noodzakelijk en onontbreekbaar onderdeel van een goede relatie maar een goede relatie -net zoals een goed huis- heeft veel meer nodig dan enkel een goede basis. Dit mag je draaien en keren als je wilt, ook seks is daar een niet onbelangrijk aspect in.
Hoeveel men van elkaar ook mag houden, sommige mensen maken elkaar kapot omdat ze qua affectie, persoonlijke interesses, seks, en waslijst aan andere zaken niet overeenkomen. Dan mag de liefde nog zo sterk zijn maar die relatie zal niet standhouden. Liefde is belangrijk maar het is niet het enige wat telt.


schelpje3 schreef:Ook is het huwelijk niet alleen om de ander lichamelijk genot te schenken.
Hier dezelfde opmerking als ik eerder in het (te) lange antwoord naar Elbert geschreven heb. Dit heb ik nooit geschreven. Het lijkt er steeds meer op dat men in mijn berichten enkel ziet staan dat ik geen voorstander ben van seksuele onthouding voor het huwelijk ... er er dan maar van uitgaat dat ik seks het enige belangrijke in een huwelijk vind ... en verder mijn bericht amper leest.


Groeten,
Damocles.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 18:44

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 18:51

Bambi schreef:De basis moet wel echte liefde zijn, anders heeft het helemaal geen zin.
Dat is net als in een bouwval een nieuwe badkamer plaatsen, dat is zonde van tijd, geld en energie.

Heb ik ondertussen herhaaldelijk, opnieuw en opnieuw niet hetzelfde gezegd? Heb ik niet reeds verschillende opmerkingen gemaakt dat dit blijkbaar wordt overgeslagen in mijn berichten? Dat ik niet in 50% of zelfs meer van mijn posts laatste vermeld dat ik het eens ben met deze stelling? In diezelfde post heb ik EXACT hetzelfde vermeld ... dat liefde de basis is:

Liefde is heel mooi en een absoluut noodzakelijk en onontbreekbaar onderdeel van een goede relatie maar een goede relatie -net zoals een goed huis- heeft veel meer nodig dan enkel een goede basis.


Waarom blijft men schrijven alsof ik liefde een leeg en nutteloos iets vind?



groeten,
Damocles.
Laatst gewijzigd door Damocles op 10 jan 2014 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 18:54

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 19:04

Bambi schreef:Dat blijf ik zeggen, zolang jij net doet of wij zeggen, dat de echte liefde alleen alles goed maakt. :mrgreen:

Maar dat is nu net wat steeds geimpliceerd wordt, of regelmatig zo goed als letterlijk vermeld wordt?!

- wacht met seks tot na het huwelijk
- met echte liefde overkom je alle verschillen
- je lichaam is kostbaar en mag je niet nillis willis delen met iedereen, dus wacht todat je getrouwd bent zodat je absoluut niets weet wat jij of je partner van seks wil (mijn qualia argument) en als het niet lukt ... bidden en hopen op een wonder. En scheiden mag in princype ook niet dus zit je je leven vast in een rottend huwelijk dat anders zou vermeden zijn en beide pertners met een ander persoon waarlijk gelukkig kon worden op alle vlak maar nu kan je er enkel van tussenuit knijpen als je man of vrouw absoluut frigide is want dan verzaakt ie de huwelijksplicht.
- ... etc, etc ...


misschien iets te simpel voorgesteld maar mis ik iets in essentie?


Groeten,
Damocles.


edit: dit kan me even tijd kosten om alles te overlopen maar anders wil ik best in de exacte quotes zoeken en terug posten.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 20:42

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 10 jan 2014 21:20

Damocles schreef:Maar dat is nu net wat steeds geimpliceerd wordt, of regelmatig zo goed als letterlijk vermeld wordt?!

- wacht met seks tot na het huwelijk
- met echte liefde overkom je alle verschillen
- je lichaam is kostbaar en mag je niet nillis willis delen met iedereen, dus wacht todat je getrouwd bent zodat je absoluut niets weet wat jij of je partner van seks wil (mijn qualia argument) en als het niet lukt ... bidden en hopen op een wonder. En scheiden mag in princype ook niet dus zit je je leven vast in een rottend huwelijk dat anders zou vermeden zijn en beide pertners met een ander persoon waarlijk gelukkig kon worden op alle vlak maar nu kan je er enkel van tussenuit knijpen als je man of vrouw absoluut frigide is want dan verzaakt ie de huwelijksplicht.
- ... etc, etc ...


misschien iets te simpel voorgesteld maar mis ik iets in essentie?


Groeten,
Damocles.


edit: dit kan me even tijd kosten om alles te overlopen maar anders wil ik best in de exacte quotes zoeken en terug posten.

Ja, helaas, dat kan weleens voorkomen en dat voorkom je inderdaad alleen door ofwel God te raadplegen en te geloven in een wonder of voorhuwelijkse seks te hebben met de intentie de persoon te dumpen mocht dat inderdaad het geval zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8838
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor elbert » 10 jan 2014 22:19

Damocles schreef:Een huwelijk is geen magische spreuk die plots verliefdheid doet omslaan in liefde, noch een magisch schild dat je tegen allerhande persoonlijke relatieproblemen behoed. Wat voor het huwelijk kan gebeuren kan nog steeds allemaal na. Het is niet omdat twee mensen trouwen dat de relatie niet meer onder druk kan komen te staan door allerhande redenen … seks incluis.
Ik negeer een groot deel van je post, omdat je het daarin voor een groot deel met me eens bent. Dit stukje licht ik er even uit. Niet omdat ik het er mee oneens ben, maar wel omdat volgens mij de achterliggende gedachte waarmee je het schrijft waarschijnlijk niet de mijne is. Ik vermoed namelijk dat je dit schrijft omdat je eerst bepaalde garanties wil hebben voordat je het huwelijk instapt. In dit topic: de seks moet goed zijn en wat is er nou een betere manier om daarvoor een garantie te hebben, dan door dit uit te proberen voordat je getrouwd bent?
Dat is althans een gedachte die ik veel tegenkom, ook in dit topic.
Het probleem dat ik ermee heb, is dat het gebaseerd is op wantrouwen. Daarbij staat niet de ander (of de relatie) in het middelpunt, maar de eigen seksuele behoeften. Pas als die behoeften bevredigd kunnen worden, kan de relatie slagen. Daarmee ligt de focus op onszelf en niet op de ander. "We moeten wel zeker zijn dat we elk aan onze trekken komen, daarom hebben we seks voordat we definitief besluiten of we met elkaar verder willen". Dat is geen liefdesrelatie, dat is een wederzijdse klant-relatie. Ik chargeer, maar het is wel de onontkoombare conclusie.
Echte liefde is trouwens niet iets uit een stuiverromannetje. Maar het wordt wel gekenmerkt door geven en pas daarna door ontvangen. Het wordt ook gekenmerkt door vertrouwen en het kan ook een stootje hebben. Want in elk huwelijk zijn er dingen die je niet zo mooi vindt aan je partner. Dat kan ook op het gebied van seksualiteit voorkomen. Bijvoorbeeld: je partner zal maar ziek worden, of impotent, of wat dan ook. Dat komt in ieder mensenleven en dus ook in ieder huwelijk voor. Want niemand is perfect, integendeel. Als christen geloof ik dat ieder mens in zonde gevallen is en dus tekort komt, ook in een relatie. Maar de vraag is dan: ben je er dan ook voor de ander als hij/zij niet ideaal blijkt te zijn? Dat kan pijn doen en kan aan je vreten, waardoor je relatie onder druk kan komen te staan (dat ontken ik niet), maar als er liefde is, dan houdt men het niet voor gezien.
Damocles schreef:Ik stem met je in over je uitspraak dat seks geen voorwaarde is voor een goede relatie. Maar ik ben het niet met je eens dat goede seks een gevolg is van een goede relatie.
Iemand kan uitstekende seks hebben zonder liefde (ok, dit is weinig betekenis vol maar dat is irrelevant) of men kan heel veel liefde voor elkaar voelen en een toch een teleurstellende seksuele relatie hebben.
Sorry, maar uitstekende seks zonder liefde vind ik, zoals ik eerder schreef, "een ding op zich" wat neerkomt op wat gymnastiek voor 2 zonder inhoud. Je kunt het uitstekend noemen, ik vind het inhoudsloos en zonder waarde. Zoals ik hierboven schreef kan de seks tegenvallen tussen 2 mensen die van elkaar houden. Maar de vraag is of dat daarmee geen "goede seks" is. Ik zou zeggen van wel, want het is een uiting van iets wat ze samen toch maar delen: liefde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4563
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor naamloos » 10 jan 2014 22:41

elbert schreef:Ik negeer een groot deel van je post, omdat je het daarin voor een groot deel met me eens bent. Dit stukje licht ik er even uit. Niet omdat ik het er mee oneens ben, maar wel omdat volgens mij de achterliggende gedachte waarmee je het schrijft waarschijnlijk niet de mijne is. Ik vermoed namelijk dat je dit schrijft omdat je eerst bepaalde garanties wil hebben voordat je het huwelijk instapt. In dit topic: de seks moet goed zijn en wat is er nou een betere manier om daarvoor een garantie te hebben, dan door dit uit te proberen voordat je getrouwd bent?
Dat is althans een gedachte die ik veel tegenkom, ook in dit topic.
Het probleem dat ik ermee heb, is dat het gebaseerd is op wantrouwen. Daarbij staat niet de ander (of de relatie) in het middelpunt, maar de eigen seksuele behoeften. Pas als die behoeften bevredigd kunnen worden, kan de relatie slagen. Daarmee ligt de focus op onszelf en niet op de ander. "We moeten wel zeker zijn dat we elk aan onze trekken komen, daarom hebben we seks voordat we definitief besluiten of we met elkaar verder willen". Dat is geen liefdesrelatie, dat is een wederzijdse klant-relatie. Ik chargeer, maar het is wel de onontkoombare conclusie.
Echte liefde is trouwens niet iets uit een stuiverromannetje. Maar het wordt wel gekenmerkt door geven en pas daarna door ontvangen. Het wordt ook gekenmerkt door vertrouwen en het kan ook een stootje hebben. Want in elk huwelijk zijn er dingen die je niet zo mooi vindt aan je partner. Dat kan ook op het gebied van seksualiteit voorkomen. Bijvoorbeeld: je partner zal maar ziek worden, of impotent, of wat dan ook. Dat komt in ieder mensenleven en dus ook in ieder huwelijk voor. Want niemand is perfect, integendeel. Als christen geloof ik dat ieder mens in zonde gevallen is en dus tekort komt, ook in een relatie. Maar de vraag is dan: ben je er dan ook voor de ander als hij/zij niet ideaal blijkt te zijn? Dat kan pijn doen en kan aan je vreten, waardoor je relatie onder druk kan komen te staan (dat ontken ik niet), maar als er liefde is, dan houdt men het niet voor gezien.
Elbert, ik heb al veel van je gelezen en regelmatig ben ik het niet met je eens. Maar voor deze post krijg je van mij een 10 en een griffel :!: :!: :!: (of is die griffel al uit de tijd?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 22:47

Bambi schreef:Nou en dan heb je ervaring opgedaan met 5 verschillende vrouwen en je ware liefde met 3 verschillende mannen.
Jij hebt in die relaties (waar het écht geen echte liefde was, want er is maar 1 de Ware) geleerd hoe die andere vrouwen vanuit lust het wilden hebben en dan ga je trouwen met je ware en dan blijkt zij frigide te zijn geworden, omdat ze in haar laatste relatie mishandeld en verkracht is.
Of ze heeft in haar laatste relatie een vent getroffen, die het wel 3 keer per dag wilde en daarom heeft ze effen genoeg van seks.
Daar zit je dan, met je ervaren vrouw.
Lang leve de ervaringen, waar je dus niets meer aan hebt, maar die het juist nu voor je verpesten.

(Kan ook nog zijn dat ze bij haar vorige relatie, als enige pluspunt juist geweldige seks heeft gehad, moet jij dan maar aan zien te tippen.
Misschien wordt jij dan wel impotent, omdat je faalangst krijgt. :mrgreen: )
...

... ...

Afbeelding

...


...


Ik vraag mij af of na al dat bijbelstaren er nog enige vorm van zin voor realiteit overblijft.

In de eerste plaats is het niet de eerste keer dat je een antwoord geeft op een vraag die ofwel niet gesteld is of uit een ander bericht komt en totaal irrelevant is in de context van het bericht waarop geantwoord wordt. Doe je dit opzettelijk of komt dit natuurlijk? En voordat je je persoonlijk geviseerd wordt, ik heb dit anderen personen hier ook zien doen. Ik kan de frustraties waarnaar in mijn introductie verwezen werd nu reeds heel goed begrijpen. -->link<--
Men leest hier gewoon NIET wat er geschreven wordt.

In de tweede plaats staat dit terug bol van gerecycled romannetjes argumenten dat enkel serieus genomen wordt door "sweet seventeen and never been kissed"

In de derde plaats vind ik het uiterst arrogant om gebroken relaties van andere mensen te vereenzelvigen met geen echte liefde. Jij ben niet in de mogelijkheid om de emotionele toestand van mensen die je nog nooit ontmoet hebt naar waarde in te schatten. Enige pretentie om dat wel te kunnen is hubris van de hoogste plank.

In de vierde plaats, zoals eerder vermeld is, brengt het huwelijk geen magische transformatie met zich mee van verliefdheid naar liefde, noch van losbandigheid naar standvastigheid. Wat voor het huwelijk uit lust kan plaatsvinden kan na het huwelijk ook. Net zo goed dat hetzelfde voor het huwelijk met echte liefde ook kan na het huwelijk.
Een huwelijk is geen voorwaarde om seks uit echte liefde te kunnen hebben, noch staat een huwelijk daar garant voor.


Ik kan zo nog wel effe doorgaan maar dan denk ik dat ik het volledig met je verbrod en ik zou graag toch nog wat langer blijven rondhangen en misschien ook nog andere conversaties met je hebben.


Groeten,
Damocles

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 10 jan 2014 22:49

elbert schreef:Echte liefde is trouwens niet iets uit een stuiverromannetje. Maar het wordt wel gekenmerkt door geven en pas daarna door ontvangen.

Het is inderdaad niet iets uit een stuiverromannetje, maar iets uit de Bijbel. Moest hieraan denken:
http://www.viralnova.com/marriage-is-not-for-you/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 10 jan 2014 22:51

Boerin schreef:Ja, helaas, dat kan weleens voorkomen en dat voorkom je inderdaad alleen door ofwel God te raadplegen en te geloven in een wonder of voorhuwelijkse seks te hebben met de intentie de persoon te dumpen mocht dat inderdaad het geval zijn.
"met de intentie de persoon te dumpen"


Van waar komt deze tangent nu weer? Wie heeft daar ooit over gesproken? Ik heb het steeds gehad over liefdevolle relaties tussen twee mensen die uit liefde voor elkaar hun lichaam samen willen delen ... seks met andere woorden. Meestal klikt het lichamelijk wel, soms niet, en soms absoluut niet.
Dit heeft NIETS te maken met enige intentie om te dumpen en mocht dit zo zijn dan was er in de eerste plaats zelfs niet eens verliefdheid, laat staan liefde. Jongens jongens wat een zwart/wit visie hebben jullie hier!

Een relatie wordt een hele leven lang op de proef gesteld en er zijn een aantal zaken die twee mensen steeds met glans door die proeven kan leiden.In de eerste plaats is dit liefde en emotionele verbondenheid (Met dank aan Elbert voor deze verwoording). Daarnaast horen er ook zaken zoals affectie, vertrouwen en seks bij. Als één van deze echter binnen een relatie eerder een beproeving op zich worden in plaats van een troef dan kan deze liefde -wat zeker toch wel echte liefde was- langzaam uitdoven.


Groeten,
Damocles.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 10 jan 2014 23:07

Damocles schreef:Van waar komt deze tangent nu weer? Wie heeft daar ooit over gesproken? Ik heb het steeds gehad over liefdevolle relaties tussen twee mensen die uit liefde voor elkaar hun lichaam samen willen delen ... seks met andere woorden. Meestal klikt het lichamelijk wel, soms niet, en soms absoluut niet.
Dit heeft NIETS te maken met enige intentie om te dumpen en mocht dit zo zijn dan was er in de eerste plaats zelfs niet eens verliefdheid, laat staan liefde. Jongens jongens wat een zwart/wit visie hebben jullie hier!

Je schreef:
dus zit je je leven vast in een rottend huwelijk dat anders zou vermeden zijn en beide pertners met een ander persoon waarlijk gelukkig kon worden op alle vlak maar nu kan je er enkel van tussenuit knijpen als je man of vrouw absoluut frigide is want dan verzaakt ie de huwelijksplicht.

Natuurlijk kan het ook ware liefde zijn als je al seks voor het huwelijk had, dat zegt niks, maar dat expres willen hebben omdat je anders misschien in een rottend huwelijk komt, houdt in dat je er rekening mee houdt dat als het niks is je de persoon dumpt.
Waarom zou je in een rottend huwelijk komen?
Bovendien zijn 'rot'huwelijken ook geweldig. Zoals men ijzer met ijzer scherpt zo scherpt de ene mens de ander. Hartstikke mooi voor je eigen karakterontwikkeling. Ik dank de Heer voor m'n exen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 10 jan 2014 23:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten