Al een poosje heb ik onderzoek gedaan naar de Bijbelse kalender. Hierin heb ik geconcludeerd dat er een afwijking zit in de Bijbelse kalender ten opzichte van de Hebreeuwse kalender. Even wat basisbeginselen van de Bijbelse kalender:
Dag:
Een dag is de periode van zonsondergang tot zonsondergang. Zie Gen. 1
Week:
Zeven dagen, waarbij de zevende dag als enige dag een naam heeft: Sabbath. Gen. 2
Maand:
De maancyclus, wanneer de nieuwe maan gezien wordt in Jeruzalem, dan is het nieuwe maand. De maancyclus is ongeveer 29,5 dagen. Dus een maand duurt 29 of 30 dagen.
Maar het is niet gesteld dat er een afwisseling van 29 en 30 dagen is, dus de ene maand is 29 en dan de andere maand 30. Dat dus niet, alleen is het wel zo dat na een maand van 30 dagen altijd een maand van 29 dagen volgt.
Hierdoor kan je hooguit twee maanden van te voren uittellen. Omdat de Hoogtijden des HEEREN op vaste tijden komen, dan weet je bijvoorbeeld pas twee weken (14 dagen) van tevoren wanneer Pesach (14e Aviv) valt.
Jaar:
Een jaar bestaat uit 12 of 13 maanden. Aan het eind van de 12e maand wordt er gekeken naar de rijpheid (Aviv) van de gerst. Wanneer de gerst rijp genoeg is, dat kan je weten door te proeven of de vuurtest, dan is bij de nieuwe maan gelijk ook het nieuwe jaar.
Maar wanneer de gerst nog niet rijp genoeg is, aan het eind van de 12e maand, dan is bij de nieuwe maand wel een nieuwe maand, maar wordt een 13e maand aan het jaar toegevoegd. Een jaar bestaat maximaal uit 13 maanden.
Het is belangrijk dat de gerst rijp genoeg is vanwege het Feest van de Eerstelingen. Zie Lev. 23.
Verschil met de Hebreeuwse kalender
De huidige Hebreeuwse kalender (soms de Joodse kalender genoemd) is als laatste actie door het Sanhedrin vastgesteld. Hillel II, nazaat van Gamaliël, heeft deze Hebreeuwse kalender op basis van berekening gemaakt.
Want omdat de nieuwe maan niet meer in Jeruzalem kon worden gezien en de gerst op de Olijfberg niet meer getest kan worden, als gevolg van de diaspora, wilde men toch dat alle Joden de Feesten op hetzelfde tijdstip zouden houden.
Hierbij moet gezegd worden dat het bij sommige Joodse gemeenschappen het een paar honderd jaar geduurd heeft om toch mee te gaan in deze kalender. Want deze kalender wijkt af van de Torah.
Vragen
Omdat hieruit blijkt dat de Hebreeuwse kalender en de Bijbelse kalender van elkaar afwijken. Bijvoorbeeld: de 11e maand begon volgens de Hebreeuwse kalender op 28 december en volgens de Bijbelse kalender (nieuwe maan) op 2 januari.
Zou ik nu willen vragen of hier mensen zijn die mij kunnen helpen om op het spoor te komen op de juiste jaartelling volgens de Bijbelse kalender.