In den beginne...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

In den beginne...

Berichtdoor schelpje3 » 25 dec 2013 12:02

Genesis 1 begint met: In den beginne schiep God de Hemel en de aarde

1 Johannes 1 begint met: Hetgeen van den beginne was, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben, en onze handen getast hebben, van het Woord des levens;

Jesaja 1: En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden.

De woordjes in den beginne of van den beginne komen in 37 hoofdstukken voor.
Wordt hier altijd hetzelfde mee bedoeld?

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... 132&y=-259

Jvslooten

Re: In den beginne...

Berichtdoor Jvslooten » 25 dec 2013 12:50

Volgens mij niet. In bijv. Lukas 2:1 en in 1 Johannes 2:24 gaat het duidelijk om andere momenten. Volgens mij kun je wel zeggen dat er bijna altijd hetzelfde mee bedoeld wordt. Het is trouwens geen 37 x, maar 29, tenzij je het apocriefe 4 Ezra ook meetelt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 jan 2014 14:51

Wat ik hierover wel kan zeggen is dat het Hebreeuwse woord in Genesis 1 voor 'in den beginne', tegelijkertijd de Hebreeuwse naam voor het boek Genesis, luidt: Bereshiet. Be = in/met/door en reshiet = begin/beginsel/eersteling. Het grondwoord voor reshiet is rosh, dat betekent 'hoofd' en 'eerste'.

Een aardige gedachtengang is dat het woord 'bereshiet' in Genesis 1:1 staat voor: hoofd van de tijd. Aangezien we nu in de eindtijd leven en de eeuwigheid tijdloos is.

Wat in 1 Johannes 1 staat kan je vergelijken met Johannes 1 (het Evangelie).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2014 09:12

Volgens mij is het woord "begin" net zo breed als bij ons. Het is het begin, maar niet altijd van het zelfde. Als Genesis zegt "in den beginne" gaat het over het begin van de wereld. Als er wordt gezegd dat God er vanaf het begin is gaat het over voor het begin van de wereld. En waar Jesaja dit zegt gaat het over het begin van het volk Israel, in Israel, de tijd van de richters.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”