Maagdelijke geboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Maagdelijke geboorte

Berichtdoor Spreeuw » 25 dec 2013 22:02

Hoe denken jullie over de maagdelijke geboorte van Jezus Christus?

Matteüs 1 (NBG'51)
18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.

22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide:
23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Maagdelijke geboorte

Berichtdoor schelpje3 » 26 dec 2013 12:37

Wat moeten wij daarover denken dan?
Dat is een goddelijk mysterie.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 dec 2013 14:22

Niet te vatten dat God mens kon worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 dec 2013 15:51

Spreeuw schreef:Hoe denken jullie over de maagdelijke geboorte van Jezus Christus?

Matteüs 1 (NBG'51)
18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.

22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide:
23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons.

Dominee mag ik u iets vragen ?
Ja hoor Piet ga je gang.
Dat van die maagdelijke geboorte, dat gelooft u toch niet echt he dominee, hoop ik ?
Mag ik jou ook iets vragen Piet ?
Wat geloof je ? of geloof je niets ?
Nee dominee, ik geloof wel wat, ik geloof dat God de wereld geschapen heeft.
Dat begrijp ik nu weer niet Piet, je gelooft dat God een grote kerel kan maken, en niet een klein baby'tje ?
En laten we eerlijk zijn Piet, jij bent een grote sufferd, maar dat krijg jij zelfs voor mekaar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 dec 2013 17:28

rotterdam schreef:
Dominee mag ik u iets vragen ?
Ja hoor Piet ga je gang.
Dat van die maagdelijke geboorte, dat gelooft u toch niet echt he dominee, hoop ik ?
Mag ik jou ook iets vragen Piet ?
Wat geloof je ? of geloof je niets ?
Nee dominee, ik geloof wel wat, ik geloof dat God de wereld geschapen heeft.
Dat begrijp ik nu weer niet Piet, je gelooft dat God een grote kerel kan maken, en niet een klein baby'tje ?
En laten we eerlijk zijn Piet, jij bent een grote sufferd, maar dat krijg jij zelfs voor mekaar.

Maar dat van die walvis en 3 dagen, klopt toch ook niet he, dominee?
En ze zeggen nu wel dat ze resten van een boot hebben gevonden, ergens op een berg in Turkije, maar dat blijft natuurlijk ook maar een verhaal.
Hoe kan het nu dat een aarde vol water staat? Dat gelooft toch niemand!
Nee hoor dominee, Jezus is voor mij gekruisigd, dat staat in de Bijbel, Hij heeft de hele wereld lief.
Dus... geen zorgen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 27 dec 2013 12:19

Nu wil ik niet aan het wonder afdoen maar voor de ontwerper van het menselijk lichaam moet dat toch niet zo moeilijk zijn dunkt me...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 dec 2013 16:33

Het is een groot wonder!

De vraag is echter wel of de tekst in Jesaja over een maagd of over een jong meisje spreekt.
Ik hoor de onlangs een preek waarin de ds de mogelijkheid open hield dat er al in Achaz' tijd een kind met de naam Immanuel is geboren. Dit heb ik nagezocht in de Studiebijbel, daar wordt die mogelijkheid ook als zeer goed mogelijk beschouwd. Wat wel helder blijft staan is dat de geboorte van de Heere Jezus krachtens het Woord uit Mattheus de diepere vervulling is van Jesaja 7.
Laatst gewijzigd door Rozijn op 01 jan 2014 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2014 13:06

Precies. De maagdelijke zwangerschap is niet het grote wonder. Bijzonder, dat wel, maar de wetenschap kan het zelfs. Het grote wonder is dat
Gods Zoon die er altijd was en hemel en aarde schiep, een embryo, baby enz wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 jan 2014 22:24

Is dit het eerste waar jullie aan denken?
Een wonder van God, jazeker, absoluut een wonder van God maar waarom dit wonder? Daar gaat het toch om?
Humor komt al snel boven.

Heeft God Hem niet als mens naar de aarde gezonden omwille onze zonden? Hij moest mens worden om de zonden te dragen, dat telt voor mij en denk daar als eerste aan.

Pardon? “De wetenschap kan het zelfs”? Waar het om gaat kan niemand. Het gaat niet om het feit dat Maria maagd is maar dat ze bevrucht wordt door de Heilige Geest.
Het grote wonder is dat Hij op aarde gekomen is voor alle mensen.
Dat was Gods doel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 22:53

Rozijn schreef:De vraag is echter wel of de tekst in Jesaja over een maagd of over een jong meisje spreekt.

Ik heb ook gehoord dat de Griekse betekenis niet maagd is, maar jong meisje.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 jan 2014 23:05

Het is niet zo belangrijk of Maria maagd bleef nadat zij getrouwd was denk ik, dus wat ik er van vind? Ik vind er weinig van want er zijn wel dringender zaken om iets van te vinden vind ik.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 23:14

Marnix schreef:Precies. De maagdelijke zwangerschap is niet het grote wonder. Bijzonder, dat wel, maar de wetenschap kan het zelfs. Het grote wonder is dat
Gods Zoon die er altijd was en hemel en aarde schiep, een embryo, baby enz wordt.

Mee eens.
Maar omdat er altijd zo veel gediscussieerd wordt over wat nu de beste bijbelvertaling zou zijn, snap ik niet dat men het altijd over de maagd blijft hebben indien het een jong meisje zou zijn geweest.
Tenzij wat ik heb gehoord niet klopt, zou je zo'n vertaling toch niet willen?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 10 jan 2014 00:00

Rozijn schreef:De vraag is echter wel of de tekst in Jesaja over een maagd of over een jong meisje spreekt.
Cail schreef:Ik heb ook gehoord dat de Griekse betekenis niet maagd is, maar jong meisje.
Taalkundig en historisch gezien zijn 'maagd' en 'jong meisje' hetzelfde.
Taalkundig: zoals we van het woord jongen jongetje maken, zo maak je van het woord maagd meisje. Tegenwoordig gebruikt niemand meer de onverkleinde versie van het woord. We gebruiken alleen meisje, terwijl we wel jongen én jongetje gebruiken. En dat heeft een historische reden: vroeger werd een meisje uitgehuwelijkt en dan pas had ze seksueel contact. En dat maakte haar van een maagd een vrouw. Het woord maagd (en dus ook meisje) impliceert dat ze nooit seksueel contact heeft gehad. Tegenwoordig huwelijken we niet meer uit en hoeft een meisje ook niet per se een persoon zonder ooit seksueel contact te hebben gehad te zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jan 2014 09:37

Cail schreef:Ik heb ook gehoord dat de Griekse betekenis niet maagd is, maar jong meisje.

De tekst die Mattheus aanhaald uit Jesaja heb ik in het Hebreeuws onderzocht. Daar staat inderdaad een woord wat je vertaald met 'jonge vrouw' of 'huwbare vrouw'. Het woord 'maagd' is in het Hebreeuws een volledig ander woord.

Alleen wat opvallend is dat in het Grieks in het Mattheusevangelie hetzelfde woord staat als in de Septhuagint, de vertaling van het Eerste Testament (waaronder Jesaja). Hieruit blijkt dat Joden (ca. 100 v.Chr.) ook verstaan dat er 'maagd' bedoeld wordt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 jan 2014 10:40

Marnix schreef:Precies. De maagdelijke zwangerschap is niet het grote wonder. Bijzonder, dat wel, maar de wetenschap kan het zelfs. Het grote wonder is dat

Volgens mij wordt daar wat anders mee bedoeld:

Vraag: In de Bijbel is de maagdelijke geboorte van Jezus Christus een belangrijk heilsfeit. Maar hoe zit het met de kinderen die door middel van IVF verwekt worden, van wie de moeder nooit gemeenschap heeft gehad? Dan spreek je toch eigenlijk ook van een maagdelijke geboorte?

Antwoord:

Beste vraagsteller,

Van de Heere Jezus Christus belijden wij in de apostolische geloofsbelijdenis op grond van Gods Woord dat Hij "ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria." Het unieke van de maagdelijke geboorte van de Heere Jezus is dat Hij geboren is "door de kracht van de Heilige Geest, zonder mans toedoen" (artikel 18 NGB).

Dat kan van de methode van IVF uiteraard nooit gezegd worden, ook al kan het in theorie voorkomen dat als gevolg hiervan een vrouw een kind baart zonder seksuele gemeenschap gehad te hebben. (In de praktijk vermoed ik dat deze situatie overigens vrijwel nooit zal voorkomen, juist omdat IVF een (laatste) hulpmiddel is wat wordt gebruikt bij ongewenste kinderloosheid). Bij IVF wordt er kunstmatig, buiten het lichaam van de vrouw, een bevruchting tot stand gebracht tussen een eicel van de vrouw en een spermacel van de man, dus wel "met mans toedoen."

Afgezien van de vraag of IVF een bijbels verantwoorde methode is, is in ieder geval duidelijk dat we het Bijbels spreken over de maagdelijke geboorte hier nooit op mogen toepassen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

(http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20562)

Terug naar “Archief”