De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 20:24

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 20:39

bambi schreef:We hoeven alleen de 10 geboden maar te houden.

Want...?

En van die 600 anderen alleen wat onder die 10 geboden valt, zoals al die wetten over ontucht vallen onder de het gebod: gij zult niet echtbreken.

Dus al die wetten waren eigenlijk overbodig?
Ik ben benieuwd waar volgens jou Lev 15 onder valt.

Maar bijvoorbeeld de spijswetten, hoeven we niet te houden, die vallen niet onder de 10 geboden.
Daarvan heeft de Here Jezus al gezegd in Mattheüs 15:
11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

Ah, dus alleen Petrus had het nooit begrepen, totdat het hem eindelijk in Handelingen 10 duidelijk werd?

En de 10 geboden vallen weer samen onder de 1e twee geboden.

En die twee zijn nu juist aan elkaar gelijk :)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 20:50

Bambi schreef:Ik hoop dat je kennis van de Nederlandse taal nog groot genoeg is om te weten, dat de minste heel wat anders betekent dan de kleinste.


Ik hoor graag de uitleg over het verschil :-)

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 20:56

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 20:58

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 21:05

Bambi schreef:Zoek het op in een woordenboek.

Dat staat niet in een woordenbek.
Weet jij ook best wel.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 21:12

bambi schreef:1 Johannes 2:3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

Het is goed om Christus te volgen.
Ik probeer je slechts aan te moedigen de bijbel nauwkeurig te lezen.

Lukas schreef:En die twee zijn nu juist aan elkaar gelijk :)

Net zo belangrijk, wordt er mee bedoeld.

Dat gaat wel verder dan dat. Misschien dat ik daar tzt nog eens wat over schrijf.

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 21:15

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 21:36

Lukas schreef:Ah, dus alleen Petrus had het nooit begrepen, totdat het hem eindelijk in Handelingen 10 duidelijk werd?
Daar sla je de spijker op z'n kop.. dat zegt Petrus namelijk zelf: [pas] nu zie ik naar waarheid in dat.. (Vers 34)

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 16 dec 2013 21:40

mohamed schreef:Die wetten zijn inderdaad nooit aan christenen uit de heidenen gegeven, maar dat wil er bij gereformeerden met boter en suiker nog niet in.


Hooo ik ben ook reformatorisch, hetzij kritisch :| :mrgreen:

Anyway wat mij betreft is het simpel.

We kunnen roepen wat we willen het is het een of het ander.

Alles houden of niet.

Het grote gebod
34   Toen de Farizeeën gehoord hadden dat Hij de Sadduceeën de mond gesnoerd had, kwamen zij bijeen.35   En een van hen, een wetgeleerde, vroeg om Hem te verzoeken:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?37 Jezus zei tegen hem:  U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.38 Dit is het eerste en het grote gebod.39 En het tweede, hieraan gelijk, is:  U zult uw naaste liefhebben als uzelf.40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Daarmee wil ik zeggen dat ik dankbaar ben voor een zondag dat we mogen samenkomen.
Daarmee zet ik de zondag wel apart want als er iets tussen mij en de Heere in komt dus het onder zijn Woord zijn niet mogelijk is want ik ga voetballen noem maar wat dan hou ik het grote gebod niet.
(Desondanks dat ik hier ook in altijd al in faal ](*,) )

Echter ik ben vrij van de wet, wil dit zeggen dat ik deze met voeten treed? Neen Hij bewerkt Zijn Wet in mijn hart en dat is al knokken! Hij is Mijn Heer en ik dank Hem dat Hij deze volbracht heeft en teleurgesteld kijk ik naar mijzelf maar hoopvol naar Hem

Dus kortom, de wet een tuchtmeester tot Christus, elke week horen? Ja! Want elke week moet je realiseren dst jij niet kan volbrengen wat Hij heeft gedaan voor ons. Dan mag je dankbaar horen dat wij Zijn slaaf zijn en geen slaaf van de wet.
En :D de zondag tja dat klopt niet da's geen rustdag op wat voor manier je die ook inlegt
HERSTEL ik lees net Romeinen 14 :wink:

Grtjs Byte
Laatst gewijzigd door Byte op 16 dec 2013 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 21:55

mealybug schreef:Johannes de Doper heette de grootste profeet van het oude verbond. Maar Jezus noemt hem ook de kleinste in Gods koninkrijk.
Johannes was de grootste profeet in de periode tot kruisiging en opstanding omdat hij als enige van alle profeten de Christus heeft gezien waar de anderen slechts van Hem geprofeteerd hebben. En dat de kleinste in het Koninkrijk der Hemelen groter is dan hem dat duid niet op zijn persoon maar op zijn bediening (als profeet) zoals de twee verzen ervoor wel duidelijk maken; het wijst ons op het feit dat ná kruisiging en opstanding het Evangelie in al haar pracht en volheid en heerlijkheid was geopenbaard en gepredikt kon worden. Hierdoor was zelfs de kleinste bediening van de apostelen groter dan de bediening van Johannes.. Johannes kon immers enkel de komende of de gekomen Christus prediken, de apostelen predikten Christus en Dien gekruisigd, opgestaan ten derde dage en zittende aan de rechterhand van de Vader.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 16 dec 2013 22:16

Jvslooten schreef:Johannes was de grootste profeet in de periode tot kruisiging en opstanding omdat hij als enige van alle profeten de Christus heeft gezien waar de anderen slechts van Hem geprofeteerd hebben. En dat de kleinste in het Koninkrijk der Hemelen groter is dan hem dat duid niet op zijn persoon maar op zijn bediening (als profeet) zoals de twee verzen ervoor wel duidelijk maken; het wijst ons op het feit dat ná kruisiging en opstanding het Evangelie in al haar pracht en volheid en heerlijkheid was geopenbaard en gepredikt kon worden. Hierdoor was zelfs de kleinste bediening van de apostelen groter dan de bediening van Johannes.. Johannes kon immers enkel de komende of de gekomen Christus prediken, de apostelen predikten Christus en Dien gekruisigd, opgestaan ten derde dage en zittende aan de rechterhand van de Vader.

d:)b
Geweldig, nou snap ik ´m.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Byte » 16 dec 2013 22:21

Jvslooten schreef:Johannes was de grootste profeet in de periode tot kruisiging en opstanding omdat hij als enige van alle profeten de Christus heeft gezien waar de anderen slechts van Hem geprofeteerd hebben. En dat de kleinste in het Koninkrijk der Hemelen groter is dan hem dat duid niet op zijn persoon maar op zijn bediening (als profeet) zoals de twee verzen ervoor wel duidelijk maken; het wijst ons op het feit dat ná kruisiging en opstanding het Evangelie in al haar pracht en volheid en heerlijkheid was geopenbaard en gepredikt kon worden. Hierdoor was zelfs de kleinste bediening van de apostelen groter dan de bediening van Johannes.. Johannes kon immers enkel de komende of de gekomen Christus prediken, de apostelen predikten Christus en Dien gekruisigd, opgestaan ten derde dage en zittende aan de rechterhand van de Vader.

Copy paste :mrgreen:
d:)b
Geweldig, nou snap ik ´m.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Bambi » 16 dec 2013 22:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 23:01

Jvslooten schreef:Daar sla je de spijker op z'n kop.. dat zegt Petrus namelijk zelf: [pas] nu zie ik naar waarheid in dat.. (Vers 34)

Oke, je stelt dus dat Petrus (en al de overige apostelen trouwens ook) tot aan handelingen 10 niet op de hoogte van de betekenis van de woorden van Christus. :shock:

De gebeurtenis in Handelingen 10 ligt jaren na pinksteren. De apostelen, die door Geest geleid allerlei wondertekenen doen, met gezag van God spreken, namens de Geest spreken en mensen vallen dood voor hun voeten.... konden in al die tijd niet tot die gedachte komen? :shock:
Haal die brieven van Petrus en Johannes dan maar uit je bijbel, want ik zou ze sterk wantrouwen als ik jou was. :-&

Maar in werkelijkheid:
Mattheus 15 gaat niet over het opheffen van de spijswetten. Het is uiteraard uitgesloten dat Christus zou verkondigen dat het prima was om de spijswetten te overtreden.
Het is even bizar om te veronderstellen dat, indien Christus dat al gezegd zou hebben (wat hij niet deed!), de apostelen daar dan jarenlang als een soort nog-veel-vromer-dan-de-farizeen tegen in gingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten