sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2013 18:58

Faramir schreef:Aldus nog steeds een kleine minderheid van het christendom. :)

Doet me denken aan:

Afbeelding


Hij is leuk Faramir

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 09:30

rotterdam schreef: De doop die daarin genoemd wordt zie ik echter niet als waterdoop maar als geestelijke doop in de dood van Christus.

Die ruimte is er - het is een belijdenis die ruimte geeft aan mensen - dit in tegenstelling tot dichtgetimmerde dogma's


Gebruiken ben ik met je eens - met sacramenten ligt het m.i. iets anders


Zo ongeveer?:
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... dding.html

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2013 10:23

mealybug schreef:De doop die daarin genoemd wordt zie ik echter niet als waterdoop maar als geestelijke doop in de dood van Christus.

Die ruimte is er - het is een belijdenis die ruimte geeft aan mensen - dit in tegenstelling tot dichtgetimmerde dogma's


Gebruiken ben ik met je eens - met sacramenten ligt het m.i. iets anders

Zo ongeveer?:
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... dding.html


Is dit een vraag aan mij (Rotterdam) of aan Lukas ?

Of dacht je, die twee gaan wel op een heel beschaafde manier met elkaar om, dat zijn we niet gewend op refoweb, ik zal de boel eens even op scherp zetten met een polariserende site ?

Waarom toch altijd op zoek naar de verschillen i.p.v. je te verblijden over wat ons bindt ?

Is het nog niet tot je doorgedrongen dat wij elkaar op dit punt toch niet overtuigen ?

We kunnen twee dingen doen, dit accepteren en de strijdbijl begraven of oorlog ?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2013 12:32

Is het nu echt zo moeilijk om de inhoud van een site of bijbelgedeelte te bespreken ipv gelijk alles en iedereen ''weg te zetten''?
Als een bepaalde site polariserend is, wel, goed, dat waren Jezus' woorden ook'
Dat het voor de mens als een scherpsnijdend zwaard is, bevestigd alleen maar dat het de Waarheid betreft, wat op een toegeschroeid geweten nauwelijks vat zal hebben.
''Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, nietwaar?
Onthou je dat er op een discussie forum gediscussierd wordt over een onderwerp in de eerste plaats.
Als je het niet eens bent met iemands woorden, weerleg je die met God's Woord, lijkt me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2013 12:42

mealybug schreef:Is het nu echt zo moeilijk om de inhoud van een site of bijbelgedeelte te bespreken ipv gelijk alles en iedereen ''weg te zetten''?

weg te zetten ? wie doet dat ?

Als een bepaalde site polariserend is, wel, goed, dat waren Jezus' woorden ook'
Dat het voor de mens als een scherpsnijdend zwaard is, bevestigd alleen maar dat het de Waarheid betreft, wat op een toegeschroeid geweten nauwelijks vat zal hebben.
''Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, nietwaar?

het zwaard ? ja als het mij aangaat voor mij en als het jou aangaat voor jou.

Onthou je dat er op een discussie forum gediscussierd wordt over een onderwerp in de eerste plaats.
Als je het niet eens bent met iemands woorden, weerleg je die met God's Woord, lijkt me.

Heel vaak worden persoonlijke meningen geëtaleerd als het "woord van God" en dat is toch echt heel iets anders.


Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Lukas » 15 dec 2013 23:52



Het artikel komt wat betreft de betekenis van de waterdoop uit bij de dood en opstanding van Christus. En dat het feitelijk om de geestelijke betekenis van de doop gaat, dat uiteraard alleen door geloof effectief wordt. Het water is alleen een symbolische handeling (achteraf), dat uiterlijk laat zien wat deze geestelijke waarheid is. Verder geldt als basiswaarheid dat alles alleen op genade gebaseerd is, waar we niets als 'werk' aan mogen toevoegen.
(zo zou ik het samenvatten, corrigeer me als ik het verkeerd weergeef).

Ik ben het op zich met deze visie eens, zeker wat betreft het geestelijke aspect. Het ritueel van de waterdoop is m.i. echter iets wat met name thuishoort in de bedeling van het Koninkrijk Gods, en daar mede de functie had als zichtbaar teken dat men bij gelovig Israël ingevoegd werd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mealybug » 16 dec 2013 09:29

Lukas schreef:
Ik ben het op zich met deze visie eens, zeker wat betreft het geestelijke aspect. Het ritueel van de waterdoop is m.i. echter iets wat met name thuishoort in de bedeling van het Koninkrijk Gods, en daar mede de functie had als zichtbaar teken dat men bij gelovig Israël ingevoegd werd.


Maar leven wij nu dan niet in deze ''bedeling'' van het koninkrijk Gods, en werden de heidenen die de Heilige Geest bleken te hebben niet gezegd; Wie zal van hen het doop water weren?
Zij werden (op hun bekering) gedoopt.

mohamed

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2013 09:47

Lukas schreef:Volgens mij is er één doop: de doop in de dood van Christus. En dit is niet met water, maar is door de Geest en op geloof.

Wow, je bent de eerste christen die ik op een religieus forum tref met exact dezelfde overtuiging als ik wat de doop betreft! Wat aardig! :)

Ik heb zelfs mijn dochter niet laten dopen met water om die reden.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 13:40

mealybug schreef:Maar leven wij nu dan niet in deze ''bedeling'' van het koninkrijk Gods, en werden de heidenen die de Heilige Geest bleken te hebben niet gezegd; Wie zal van hen het doop water weren?
Zij werden (op hun bekering) gedoopt.

Ik heb in het topic dispensationisme gepost hoe ik dit zie mbt de bedeling van het koninkrijk.

De heidenen, Cornelius werd pas jaren na Pinksteren gedoopt. Waarom dit uitstel?
Juist als je dat ziet in het licht van Rom 10 waarbij blijkt dat zij deelkregen om de Joden tot jaleorsheid te wekken, blijkt dat dit niet zomaar hetzelfde is als de tegenwoordige positie van de gelovigen.

Maar ik denk dat dit verder beter thuishoort bij de dispensationalisme topic.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Lukas » 16 dec 2013 13:53

mohamed schreef:Wow, je bent de eerste christen die ik op een religieus forum tref met exact dezelfde overtuiging als ik wat de doop betreft! Wat aardig!

Ik heb zelfs mijn dochter niet laten dopen met water om die reden.

Nou je het zegt, ik ben er ook nog geen op een forum tegen gekomen. Leuk dat het dan nu eens anders is.

Ik ben zelf niet (met water) gedoopt en mijn vier kinderen ook niet. Mijn vrouw was al gedoopt voordat we er anders over gingen denken.
Binnen de rest van de familie wordt daar wat vreemd tegen aangekeken, maar het wordt wel geaccepteerd. Als er iemand in de familie gedoopt wordt ga ik daar overigens zonder problemen naar toe. Ik heb af en toe wel stilletjes wat bedenkingen bij wat er dan zoal gezegd wordt tijdens een doopdienst, maar God ziet het hart aan.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 16 dec 2013 13:55

Lukas schreef:Ik heb in het topic dispensationisme gepost hoe ik dit zie mbt de bedeling van het koninkrijk.

De heidenen, Cornelius werd pas jaren na Pinksteren gedoopt. Waarom dit uitstel?
Juist als je dat ziet in het licht van Rom 10 waarbij blijkt dat zij deelkregen om de Joden tot jaleorsheid te wekken, blijkt dat dit niet zomaar hetzelfde is als de tegenwoordige positie van de gelovigen.

Maar ik denk dat dit verder beter thuishoort bij de dispensationalisme topic.

Interessante post! (heb ook je stuk in "dispensationalisme gelezen) Een vraag mbt het verhaal van Cornelius. Staat er in die tekst dat Cornelius in die "jaren" na Pinksteren ook in Christus geloofde? We lezen alleen van hem dat hij was "een vroom man, die met heel zijn huis God vreesde, veel liefdegaven aan het volk gaf en voortdurend tot God bad." Of had hij meer een geloof in God zonder kennis van (of waarschijnlijker: geloof in) de zaligmaker Christus?

Dit geloof had hij nog nodig, en daarom moest Petrus komen om Cornelius woorden (van zaligheid) te verkondigen. Verderop in Hand 10 verkondigt Petrus aan Cornelius namelijk het evangelie. Hij gaat ervanuit dat Cornelius weet heeft van het Werk van Christus, maar Petrus moet hem wel getuigen dat Christus de Zoon van God is en dat geloof in Hem tot vergeving van alle zonden zal leiden.

Het uitstel verwijst voor mij niet zo duidelijk op een bedeling en het lijkt mij niet dat Cornelius moest wachten op de volgende bedeling totdat hij gedoopt mocht worden. Het is en blijft wel een bijzondere en interessante tekst, en ik wil me er verder in gaan verdiepen :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor schelpje3 » 16 dec 2013 14:03

Afbeelding

Ik heb een vraag:
Wat is de betekenis van het stuk zeep op deze tafel?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 16 dec 2013 14:04

Voeten wassen misschien?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Jvslooten » 16 dec 2013 14:14

schelpje3 schreef:Ik heb een vraag:
Wat is de betekenis van het stuk zeep op deze tafel?
Ik denk dat het te maken heeft met die ingelijste ´tekst´ er achter:

Hij
wast
je
zonden
weg
en maakt
je zo
wit
als dit
schilderij
(Jesaja 1:18)


Wel een vrije vertaling trouwens.. geen SV in iedergeval :-oo

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor alexander91 » 16 dec 2013 14:21

Hmmm, nu klinkt de suggestie die ik gaf wat disrespectvol :O
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten