Rozijn schreef: Brengen mij bij de vraag:
Wie zijn toch die mensen, die menen in te gaan, maar tot hun schrik zal de hemelpoort dicht zijn?
In Lukas 13 zou je nog kunnen zeggen, dat het mensen zijn die genoegen hebben genomen met een bij Jezus zijn.
Maar als je dan Matth. 7 er bij leest, dan blijkt dat er zijn die hebben geprofeteerd, ja ze hebben wonderen in Gods Naam gedaan.
Wie zijn zij? Hoe kan zo iemand er nu, in dit leven, achter komen dat het bij hem of haar niet goed zit, opdat hij of zij nu nog tot bekering komt?
Kernverzen zijn: Matteüs 7:22-23 (NBG'51)
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid. Lucas 13:26-27 (NBG'51)
26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd.
27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid.Dit zijn de mensen, die niet de eer van de Heere bedoelden, maar hun eigen eer. Dan kunnen ze nog profeteren, wonderen in Gods Naam gedaan hebben, in Zijn tegenwoordigheid gegeten en gedronken hebben, maar dat betekent voor God niets.
Degenen die geprofeteerd hebben, hebben wel geprofeteerd in Zijn Naam, maar God heeft hen niet gezonden, zij hebben slechts gebruik gemaakt van Gods Naam, omdat dit zo uitkwam. Iemand kan een prediker zijn, kan gaven hebben voor het leraarsambt, en ook een uitwendige roeping hiervoor hebben, en wellicht ook wel enige voorspoed hebben op zijn werk, terwijl hij toch een goddeloos mens kan zijn, hij kan anderen helpen om in de hemel te komen, terwijl hij er zelf uit zal blijven. (Matthew Henry)
Duivelen uitgeworpen: een van de soorten van geloof is het wondergeloof (naast historisch geloof, tijdgeloof en waarzaligmakend geloof; alleen het laatste geeft toegang tot het eeuwige leven). Een wondergeloof werd aan de apostelen geschonken om wonderen te doen ter bevestiging van het Evangelie. Judas had dit ook: hij heeft duivelen uitgeworpen en toch werd hij zelf buiten geworpen, bij de duivel. (Thomas Watson)
Alleen degenen die de wil van de Vader, Die in de hemelen is, doen, die zullen ingaan in het Koninkrijk der hemelen.
Matteüs 7:21 (NBG'51)
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.