Wilsophie schreef:
Kun je zeggen waar dat staat in de Bijbel?
De Bijbel toont ons het grote belang dat de Heere God hecht aan vergeving. De Heere Jezus bidt: "En vergeef ons onze zonden, want ook wijzelf vergeven een ieder, die ons iets schuldig is." (Lucas 11 vers 4) Hij koppelt zelfs ons vergeven van de ander aan de vergeving die wij van God ontvangen: "Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft." (Mattheüs 18 vers 35) Deze uitspraak volgt op de bekende gelijkenis over de schuldenaars.
Gelijkenis
De ene knecht werd een gigantische schuld kwijtgescholden maar weigerde dat te doen ten aanzien van de minieme schuld die een andere knecht hem schuldig was. Vanuit de vergeving die wij van God ontvangen hebben, worden wij opgeroepen om ook de ander te vergeven: "Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft." (Efeziërs 4 vers 32). En dat niet mondjesmaat, maar iedere keer weer opnieuw: "Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal." (Mattheüs 18 vers 21 en 22)
Gezond geestelijk leven
Vergeving is in bijbelse optiek cruciaal voor een gezond geestelijk leven. Door niet te vergeven, blijven wij in de duisternis en berokkenen we anderen maar vooral ook onszelf veel kwaad. "We moeten leeg worden van datgene waarvan we vol zijn, zodat we vervuld kunnen worden met datgene waaraan het ons ontbreekt", zei lang geleden de kerkvader Augustinus. Iemand vergeven is niet iets waarover wij vrijblijvend kunnen spreken. Je doet het omdat het een gebod van God is, omdat aan Hem de wraak toekomt en omdat er geen andere weg is voor jezelf om verder te komen. Ook dan kan de pijn van datgene wat jou is aangedaan blijven, maar de verbittering is weg. De angel is er als het ware uit. Vaak vraagt dit wel om herhaling: iedere keer wanneer de verwijten weer opkomen, opnieuw kiezen om te vergeven. Vergeving heeft dan veel meer het karakter van een proces.
bron: de Hoop ggz