Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 05 nov 2013 10:55

hubert schreef:Nogmaals: dit gebod slaat m.i. niet op deze casus. Ongehuwde mensen die seks met elkaar hebben kunnen per definities geen overspel plegen. Er is nog geen huwelijk gesloten. Volgens mij rek je dit gebod teveel op.

In 1 Korinthe 7:28 schrijft de heilige Apostel Paulus: Als een meisje dat nog maagd is, trouwt, zondigt zij niet. Ook in v. 34 komt dit onderscheid heel duidelijk naar voren: Er is onderscheid tussen de gehuwde vrouw en het meisje dat nog maagd is. De schrift gebied dat, om hoererij te voorkomen, iedere man zijn eigen vrouw heeft en iedere vrouw haar eigen man. Hij vervolgt in 7 v. 9 met laten zij dan trouwen, want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 05 nov 2013 11:21

maaarten schreef:Kijk, ik heb er verder geen ervaring mee, dus ik zal wel niet weten waar ik het over heb, maar volgens mij gaat het hier nu precies mis. Juist die focus op seks die jij en anderen hier laten zien zorgt er mijns inziens voor dat er zoveel huwelijken kapot gaan. Als je die lichamelijke intimiteit nou eventjes laat voor wat het is voor je getrouwd bent en in de verkeringsperiode vooral inzet op het relationele gedeelte. Op de liefde in plaats van op de lust zeg maar, dan heb je een veel sterkere basis voor het huwelijk, dan als je het baseert op lichamelijke aantrekking. Als je huwelijk gebaseerd is op lichamelijke aantrekking dan kan ik je zo wel aanreiken dat je huwelijk kapot gaat als je partner wat ouder wordt en niet meer zo mooi is. Als de lichamelijke aantrekking op de achtergrond een rol speelt en je vooral op wat wezenlijkere zaken focust bij je partnerkeuze en in de verkeringstijd, dan zou er een hoop huwelijksleed bespaart blijven, lijkt me.

Je vrouw liefhebben is in de Bijbel nog altijd een gebod, niet een soort wens of ideaal. Als Paulus doelde op een sentimenteel verliefdheidsgevoel of op lichamelijke aantrekking, dan zou dit gebod volslagen onzinnig zijn, dat zijn namelijk geen dingen die je kunt 'doen'. Maar Paulus vergelijkt de liefde van een man voor zijn vrouw met de onvoorwaardelijke liefde van Christus voor Zijn Kerk. Als je huwelijk op zulk een liefde gebouwd is, dan moet het de meeste stormen toch wel kunnen doorstaan. Dus het lijkt me beter om tijdens de verkeringstijd aan dat fundament te bouwen, in plaats van zoiets te focussen op zo iets oppervlakkigs als lichamelijke aantrekking.


Wijze woorden Maarten. Ook al heb je er niet veel verstand van volgens eigen zeggen. Een relatie die maar op één aspect ie gebaseerd, bv lust, is geen lang en gelukkig leven beschoren. Maar nu komt het: dat weet je pas achteraf. Vaak is het een verwachtingsvolle sprong in het diepe. Daarom pleit ik ervoor in de voorbereiding voor een huwelijk meer tijd in te richten voor het ontdekken van al die andere aspecten. De meeste mensen gaan af op een bepaalde aantrekkingkracht en dat hoeft niet per se schoonheid of seksualiteit te zijn. Anders zouden onooglijke mensen nooit een partner kunnen vinden. De praktijk laat anders zien. Veel mensen hebben verborgen kwaliteiten.
Toch heeft de natuur (of de schepper) het blijkbaar zo ingericht dat de seksuele aantrekkingskracht in eerste instantie het belangrijkst is. Wat dat betreft staan we vlak bij de dieren. Het gaat ten diepste om reproductie.
Ten slotte zou ik niet zo willen focussen op een man/vrouw verhouding. Wij weten sinds Paulus meer! Ook voor anders geaarden zijn er mogelijkheden om lief te hebben en te komen tot een kerkelijk en burgerlijk huwelijk.
Mooier kunnen we het niet maken!
Ik ben het overigens niet met je eens dat je moet wachten met seks tot na een huwelijk.
Dan maak je de sprong in het duister te groot. Wat dat betreft ben ik het niet met Paulus eens (beter trouwen dan branden van begeerte). Dat zou ik dan nog wel een goed uitgelegd willen hebben door een verlicht theoloog en niet door een of andere betweter op de Veluwe.
Laatst gewijzigd door hubert op 05 nov 2013 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sunlover
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2004 20:29

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor sunlover » 13 nov 2013 11:38

hubert schreef:Ten slotte zou ik niet zo willen focussen op een man/vrouw verhouding. Wij weten sinds Paulus meer! Ook voor anders geaarden zijn er mogelijkheden om lief te hebben en te komen tot een kerkelijk en burgerlijk huwelijk.
Mooier kunnen we het niet maken!
Ik ben het overigens niet met je eens dat je moet wachten met seks tot na een huwelijk.
Dan maak je de sprong in het duister te groot. Wat dat betreft ben ik het niet met Paulus eens (beter trouwen dan branden van begeerte). Dat zou ik dan nog wel een goed uitgelegd willen hebben door een verlicht theoloog en niet door een of andere betweter op de Veluwe.


Hubert:
Opnieuw sta ik versteld van jouw arrogantie. In andere topics en ook in dit topic zet je gesprekspartners weg als betweters zonder inhoudelijk op hun argumentatie in te gaan. Een aantal argumenten van mij in dit topic heb je inhoudelijk laten liggen en dat doe je ook bij andere forumleden. Het is buitengewoon zwak om in de eerste plaats zonder op argumenten in te gaan je eigen standpunt vol te houden en daarna ook nog andere forumleden uit te maken voor Veluwse betweters. Mijn vraag is nu, wie hier nu meer betweter is.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 11:56

Messiaanse joden begrijpen het nog het beste. Het is goed een vrouw niet aan te raken zeggen ze zelfs, want dan kan het weleens uitmonden in wat anders, terwijl je iemand nog niet eens goed kent. Bij ondertrouw hebben ze al gemeenschap, behalve Jozef en Maria, want ze was zwanger van de Heilige Geest. Maar ondertrouw was bij hen eigenlijk al hetzelfde als trouwen en niet zoals tegenwoordig, dat het nog afgeblazen kan worden. Daarom moest iemand ook gestenigd worden als hij gemeenschap had met een ondertrouwde vrouw. Ik had het laatst voor iemand uitgezocht die al wilde trouwen, maar ineens zoiets had van: wat we nu doen is zwaar zondig en overspel.
De straf daarop was trouwen en niet: gestenigd worden. Paulus zei ook: Laat iedere man zijn eigen vrouw hebben. Maar ondertrouw duurde geen jaren en dan geen huwelijk of ach toch maar een ander, dus je kunt dat niet gebruiken om alles goed te praten.
http://www.torah.org/learning/halacha-o ... ter22.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 12:12

Dus dan is je verkeringstijd al het begin van een leven met elkaar en mag je in die tijd, (dus niks op gebied van intimiteit). En word er verwacht dat je dus met elkaar trouwt, niks luchtig en vrolijk en vrij, nee gelijk gebonden vanaf je eerste verkeringsdag. Das enkel leuk als het werkelijk de ware, vrouw/man is.

En het kan altijd nog mis gaan, na je trouwen. Jaren later of gelijk al. Maar vecht scheidingen zijn straks over en elkaars schuld erven kan dan ook niet meer. Nieuwe regels dat je houdt wat je hebt als je trouwt, (waar je mee binnenkomt je eigen geld (spaar) en schulden . Daar kan je je ex straks niet meer mee opzadelen. Dus das wel mooi.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 12:17

visje36 schreef:Dus dan is je verkeringstijd al het begin van een leven met elkaar en mag je in die tijd, (dus niks op gebied van intimiteit). En word er verwacht dat je dus met elkaar trouwt, niks luchtig en vrolijk en vrij, nee gelijk gebonden vanaf je eerste verkeringsdag. Das enkel leuk als het werkelijk de ware, vrouw/man is.

En het kan altijd nog mis gaan, na je trouwen. Jaren later of gelijk al. Maar vecht scheidingen zijn straks over en elkaars schuld erven kan dan ook niet meer. Nieuwe regels dat je houdt wat je hebt als je trouwt, (waar je mee binnenkomt je eigen geld (spaar) en schulden . Daar kan je je ex straks niet meer mee opzadelen. Dus das wel mooi.

Zo is het altijd geweest. Pas de laatste decennia werd het vrijheid-blijheid. One night stands normaal gevonden.
De beste bescherming tegen geslachtsziekten is trouw blijven aan je eigen partner en seksualiteit in het huwelijk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 12:25

visje36 schreef:Dus dan is je verkeringstijd al het begin van een leven met elkaar en mag je in die tijd, (dus niks op gebied van intimiteit). En word er verwacht dat je dus met elkaar trouwt, niks luchtig en vrolijk en vrij, nee gelijk gebonden vanaf je eerste verkeringsdag. Das enkel leuk als het werkelijk de ware, vrouw/man is.

Iemand had hier laatst een filmpje gepost van een dominee die het uitlegde, dat het gewoon beter was, want dan leerde je eerst iemand goed kennen en als je er direct vrolijk en vrij de koffer mee induikt, kan daarna blijken dat de karakters helemaal niet overeenkomen of zo. Zelfs de Viva vond het geweldig en hebben er een artikel van gemaakt. Een redacteur die al tig gebroken relaties achter de rug had zei: Zo ga ik het de volgende keer doen, want dit werkte niet. Ze vonden het een mooie nieuwe trend.
Het klinkt leuk: vrolijk en vrij, maar als je op ldvd gaat lezen zijn de gevolgen niet zo vrolijk en vrij en daar wilde God ons voor beschermen, maar ja, het is vaak eerst zien dat de ene manier niet werkt en dan eens luisteren kennelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 12:27

visje36 schreef:En het kan altijd nog mis gaan, na je trouwen. Jaren later of gelijk al. Maar vecht scheidingen zijn straks over en elkaars schuld erven kan dan ook niet meer. Nieuwe regels dat je houdt wat je hebt als je trouwt, (waar je mee binnenkomt je eigen geld (spaar) en schulden . Daar kan je je ex straks niet meer mee opzadelen. Dus das wel mooi.

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.


Dus das wel mooi.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 12:28

Wil niet zeggen dat door die vrijheid blijheid iedere single persoon maar erop los leeft, los gaat en risico's loopt (meer) op soa's , of ongewenste zwangerschap.

Maar die zijn er inderdaad wel, ook christelijke mannen/vrouwen die het niet zo nauw nemen met de regels. Die samenwonen / getrouwd zijn en er iets bij zoeken al dan niet met medeweten van de partner. Heb ooit gesproken met zo'n man via een christelijke datingsite, ja zijn vrouw wist ervan en die vond het prima :? dat hij graag met een ander wilde ''rotzooien''. Scheiden nee dat zou hij nooit doen. Daarvoor hield hij teveel van zijn vrouw.

Vraag me af waarom je dan in eerste instantie trouwt ? als je het toch niet bij 1 kan houden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 12:28

Ja en: Een drievoudig snoer wordt niet licht verbroken!

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 12:36

Maar heb wel waar gebeurde verhalen gelezen, van mensen die dan binnen huwelijk of vaste relatie toch een geslachtziekte oplopen en dan blijkt de man/vrouw met wie ze zijn 1 keer buiten de deur gegeten te hebben. Zelfs mensen die daardoor hiv oplopen via hun partner (vaste). Dat is toch verschrikkelijk ?.
:shock: :?

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 12:38

visje36 schreef:Maar heb wel waar gebeurde verhalen gelezen, van mensen die dan binnen huwelijk of vaste relatie toch een geslachtziekte oplopen en dan blijkt de man/vrouw met wie ze zijn 1 keer buiten de deur gegeten te hebben. Zelfs mensen die daardoor hiv oplopen via hun partner (vaste). Dat is toch verschrikkelijk ?.
:shock: :?
Nóg een goede reden om gewoon trouw te zijn aan je partner dus.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 12:42

Jvslooten schreef:Nóg een goede reden om gewoon trouw te zijn aan je partner dus.

Ja, maar wel beroerd voor de andere partner die het niet in de gaten had of die iets had van: Je moet dat maar vergeven en je mag niet scheiden. Zo ken ik er ook twee, maar gelukkig had die man niks opgelopen en zij dus ook niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 12:49

[
visje36 schreef:Maar heb wel waar gebeurde verhalen gelezen, van mensen die dan binnen huwelijk of vaste relatie toch een geslachtziekte oplopen en dan blijkt de man/vrouw met wie ze zijn 1 keer buiten de deur gegeten te hebben. Zelfs mensen die daardoor hiv oplopen via hun partner (vaste). Dat is toch verschrikkelijk ?.
:shock: :?

Nóg een goede reden om gewoon trouw te zijn aan je partner dus.[/quote]

En dan zijn er nog genoeg andere valkuilen die er in huwelijk kunnen zitten , geen communicatie, geweld, drugs, alcohol, mishandeld worden geestelijk/lichamelijk, ziekelijke jaloezie , controledrang, alles overleggen, alles samen doen ''wij'' in plaats van nog dingen zelf mogen doen met vriendinnen, dat er van je verwacht word dat je na je werk, thuis komt zitten op de bank elke avond. Dat je als vrouw alles doet in huis die mannen zijn er NU ook ECHT nog.

Maar goed gelukkig zijn er ook zat mensen die wel gelukkig zijn in hun huwelijk. Maar overal zullen wel kleine problemen , woordenwisselingen zijn op z'n tijd. Maar die overleef je wel. :)

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 13 nov 2013 12:56

Jvslooten schreef:Nóg een goede reden om gewoon trouw te zijn aan je partner dus.

Ja, maar wel beroerd voor de andere partner die het niet in de gaten had of die iets had van: Je moet dat maar vergeven en je mag niet scheiden. Zo ken ik er ook twee, maar gelukkig had die man niks opgelopen en zij dus ook niet.[/quote]


Dat vind ik echt raar, dat je dan je partner zijn/haar avontuurtje mag vergeven, vergeten doe je dat toch nooit, dus dan moet jij als de niet foute partner, maar even ruimte maken en verwerken dat je man/vrouw een ander er op na hield ?. Zou dat echt niet kunnen. :? :shock:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 40 gasten