De tranen van Ezau

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De tranen van Ezau

Berichtdoor mealybug » 24 okt 2013 07:57

Mealybug schreef:Dat er mensen zijn die een dergelijke Goddelijke ingreep die daarna nooit weer is gebeurd, in dezelfde category stoppen als iemands vrijwillige overgave.
Er staat ook duidelijk waartoe Paulus was uitverkoren.

Zoals je vast wel door hebt inmiddels, huiver ik van allerlei mystiek en al helemaal als het de norm zou moeten worden voor een bekeringsverhaal.
Wij weten NIET hoe de wind waait / heilige Geest werkt zegt de Bijbel.
Het is me allemaal net iets te vroom. net als goddelijk met een hoofdletter.
heel braaf, maar bijvoeglijke naamwoorden zijn niet met hoofdletter.
En de grondtekst kent helemaal geen hoofdletters.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 okt 2013 11:36

Brakel beschrijft in de redelijke godsdienst een aantal wegen hoe de Heere een mens tot Hem kan leiden.
Maar, zegt hij erbij, als jouw weg er nu niet bijstaat, wanhoop dan niet, want de Heere gaat met ieder mens Zijn Eigen weg.
En daar ben ik het van harte mee eens.

Schelpje:
je zegt: ik lees hier op het forum weinig over tranen en berouw.
En dat is ook zo.
Maar dat is toch iets tussen God en jou? Ik kan er wel over praten, met iemand die me lief is,
maar stel dat je het op het forum zet, en iedereen geeft er zijn mening over. Goed of fout, teveel of te weinig berouw.... ik zou het niet durven. De Heere weet het, ik laat het maar bij Hem. Als ik er zelf over na ga denken, kom ik er toch altijd weer bij uit dat het te weinig is, en niet echt genoeg is, en dat ik me daarom te slecht voel om bij Hem te komen.
Hij heeft gezegd dat Hij voor zondaren is gekomen, om hen zalig te maken. Dat houd ik voor ogen. Ik zou anders het spoor helemaal bijster raken, ik ken mezelf. Zoveel gewroet en onzekerheid....
Terwijl de Heere me al zoveel heeft gegeven..
Dan moet ik me schamen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2013 11:56

mona schreef:Brakel beschrijft in de redelijke godsdienst een aantal wegen hoe de Heere een mens tot Hem kan leiden.
Maar, zegt hij erbij, als jouw weg er nu niet bijstaat, wanhoop dan niet, want de Heere gaat met ieder mens Zijn Eigen weg.
En daar ben ik het van harte mee eens.

Schelpje:
je zegt: ik lees hier op het forum weinig over tranen en berouw.
En dat is ook zo.
Maar dat is toch iets tussen God en jou? Ik kan er wel over praten, met iemand die me lief is,
maar stel dat je het op het forum zet, en iedereen geeft er zijn mening over. Goed of fout, teveel of te weinig berouw.... ik zou het niet durven. De Heere weet het, ik laat het maar bij Hem. Als ik er zelf over na ga denken, kom ik er toch altijd weer bij uit dat het te weinig is, en niet echt genoeg is, en dat ik me daarom te slecht voel om bij Hem te komen.
Hij heeft gezegd dat Hij voor zondaren is gekomen, om hen zalig te maken. Dat houd ik voor ogen. Ik zou anders het spoor helemaal bijster raken, ik ken mezelf. Zoveel gewroet en onzekerheid....
Terwijl de Heere me al zoveel heeft gegeven..
Dan moet ik me schamen.

Ja Mona, daar kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen. Ten eerste ligt zoiets heel teer, tussen jou en de Heere en als je dit op een forum gaat gooien, is er grote kans dat het niet begrepen wordt en met de grond gelijk wordt gemaaid. Met alle gevolgen van dien!
Maar ik heb het meer over het algemene berouw. Dat de Heere nog naar ons om wil zien. Onze zonden worden ons pas vergeven, als wij daarom gevraagd hebben.
En de tranen dat wij toch elke dag in zonde vallen. We willen het niet, maar toch gebeurt het.
En dat lees ik niet of nauwelijks.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 okt 2013 12:02

Teus schreef:
Weet je nog Schelpje, geruime tijd geleden, dat ik bij je om vergeving gevraagd heb? Je ging er lief mee om en ik was superblij. Het was klaar, gewoon zand erover, toch? Wat zou je zeggen als ik om de dag weer bij je kom om over hetzelfde te zitten piepen? Dan zeg je toch ook ik heb het je toch gezegd dat ik het je vergeven hebt. Het gaat dan alleen maar om je hart te bewegen het te doen maar de Heere Jezus heeft er voor geleden aan het kruis.

Geloof me, ik ken ook de tijden dat ik me echt ellendig voel van de foute dingen die de Heilige Geest me kenbaar maakt. Zodanig dat ik niet meer verder kan, dat me strot dichtgeknepen wordt, ik kan dan niet eens meer huilen, dan snak ik naar adem en dan ga ik lucht halen bij de Allerhoogste. Dan zegt God “kom jongen, breng ze bij mij” Dan bid ik tot mijn Vader in de Naam van mijn Heiland mijn Voorbidder. Dan zegt Hij “Vader, Teus wil zijn zonden belijden maar Ik heb er voor betaald.

Ja Teus en ik vond dat heel bijzonder. Want dat gebeurt niet vaak dat mensen je om vergeving vragen. En zeker niet op een forum! En dan voel ik vanuit mijn hart dat ik iemand van harte kan vergeven. Weet je dat ik niet eens meer weet waar het over gaat? Ik heb het echt achter me gelaten.

Maar het gaat hier over iets anders. Je bedrijft een zonde, krijgt daar echt berouw over en dan komen de tranen, toch? Je kunt alleen maar vluchten naar Hem, die je zonden kan vergeven. Dat wilde Heere doen, zeker!
Maar een volgende keer verval je weer in die zonde, of een andere. En soms laat de Heere je een tijdje "los" , om je aan te tonen dat je het niet van jezelf moet verwachten, want wij zijn geneigd tot alle kwaad. En de duivel kent onze zwakke plek. Voor de één is dat drank, voor de ander sex, vul zelf maar in.
En het gaat soms zo listig, dat we het niet in de gaten hebben, voordat we er echt in verstrikt geraakt zijn.
God gaf de duivel de vrije hand om Job te beproeven.
Ezau had een andere zwakke plek.
En dan gaat het om de tranen die geschreid worden. Zijn ze oprecht?
Zonder tranen is er geen blijdschap daarna Teus! Ben je dat met me eens?

Christin!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christin! » 24 okt 2013 13:14

@Schelpje: Zonder tranen is er geen blijdschap daarna Teus! Ben je dat met me eens?

Ik ben het roerend met je eens!

Na een bezoek aan iemand die op sterven lag bracht het me in de nood. Jaloezie omdat diegene kón sterven. Een benauwde avond/nacht....
Wakker geworden met bemoedigende woorden uit een Psalm waar de zondag erop uit gepreekt werd. Alsof het voor mij was! Vol vragen naar huis gegaan en aan de Heere voorgelegd. In de middagdienst zongen we weer uit die psalm het treffende vers. Gods goedheid. Voor mij een bevestiging.

U alleen, U loven wij!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2013 16:05

Mooi getuigenis Christin. Op mijn bruiloft zongen we twee verzen van twee verschillende Psalmen maar met dezelfde wijs. Ze sluiten denk ik helemaal aan bij waar je hier van getuigt dus bij deze wil ik ze graag delen.

Psalm 36:2 en Psalm 68:8

Uw goedheid Heer is hemelhoog
Uw trouw rijkt tot de wolkenboog
Uw recht is hoog verheven
Uw oordeel is onpeilbaar diep
U Here God die alles schiep
Houdt mens en dier in leven
Groot is uw goedheid trouwe God
Ja mensenkinderen vluchten tot
De schaduw van uw vleuglen
Wie bij U woont Heer heeft het goed
U laaft hen met uw overvloed
Een stroom van louter vreugde.

Geloofd zij God met diep ontzag
Hij overlaadt ons dag aan dag
Met al zijn gunstbewijzen
Die God is onze zaligheid
Wie zou die hoogste majesteit
Dan niet met eerbied prijzen
Die God is ons een God van heil
Hij schenkt uit goedheid zonder peil
Ons ‘t eeuwig zalig leven
Hij kan en wil en zal in nood
Zelfs bij het naadren van de dood
Volkomen uitkomst geven
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Christin!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christin! » 24 okt 2013 21:58

Bedankt, Marnix!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2013 08:27

Graag gedaan. Jij ook bedankt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”