Moderator: Moderafo's
Arco schreef:niet alle profetieën in het boek zijn in vervulling gegaan. Een aantal van deze profetieën gaan over de eindtijd --> onze tijd
Arco schreef:Jezus citeerde uit de profetieën van Daniël, zonder dat er enige reservering werd gemaakt over de tweedeling van het boek, de schrijver van het boek of profetische karakter van het boek
Hero schreef:@pcrtje ... consensus is NONsensus -- want niet de geleerden bepalen wat waar is, doch de bijbel & de profeten !! -- overigens, stelt dat groepje geleerden maar weinig voor ... ze roepen wel dingen, echter ze onderbouwen niks -- kortom : houdt je liever aan het betrouwbare woord van God ....
Hero schreef:NB > de *joodse cultuur*, is pas ontstaan na! het jaar 70, en heeft vrijwel uitsluitend betrekking op de Talmoed -- de functie van het zgn *doorvertellen*, is hieraan geheel ondergeschikt, en speelt absoluut geen! enkele rol van enige betekenis ....
Hero schreef:@panther ... tussen de inhoud van het boek Daniel enerzijds, of anderzijds Antiochus Epifanus, bestaat zelfs NIET de oppervlakkigste relatie -- voorts bevat het boek Daniel, wetenschappelijke kwaliteiten welk bij 'n eventueel mondelinge doorgeving : zeker verloren waren gegaan !? -(( bvb : de zowel aramese als hebreeuwse taal, werden sinds de komst van de grieken, niet langer door het volk gesproken ....
Arco schreef:Niet alleen de Heere Jezus citeerde uit het boek Daniël, maar ook de apostelen, zoals Paulus en Petrus.
Arco schreef:Er zijn nog wat aparte dingen te vinden, zoals dat er enkele oud-Persische woorden te vinden zijn in het boek. En dat er Griekse woorden te vinden zijn. Die oud-Persische woorden kunnen duiden op typische uitspraken die in andere talen niet te vinden is. De Griekse woorden, die vooral voor sommige theologen en christenen aanleiding geven om te denken dat de profetieën van later datum zijn, zijn muziekinstrumenten. Al in de zesde eeuw voor onze jaartelling waren de Grieken de muziekmakers. Dit is goed te vergelijken met de muziektermen die in onze tijd veel voorkomen (crescendo, piannissimo, etc.), dit zijn vooral Italiaanse termen.
Arco schreef:4. Wanneer we dan alsnog de tweedeling handhaven, omdat de bewering is dat Daniël nog zo gedetailleerd in de toekomst kon kijken, dan is er een probleem. Want niet alle profetieën in het boek zijn in vervulling gegaan. Een aantal van deze profetieën gaan over de eindtijd --> onze tijd.
Arco schreef:Het is goed dat het boek Daniël in onze Bijbels bij de andere grote profeten staat: Jesaja, Jeremia en Ezechiël. In de Tenach is het boek 'verhuisd' naar de geschriften en daardoor geen onderdeel van de synagogedienst. Josefius Flavius en de vertalers van de Septuaginta hebben terecht beoordeeld dat het boek profetisch is en daardoor hoort bij de profeten.
panther95 schreef:Waar staan die dan? Ik weet wel dat Jezus Daniël aanhaalde, maar van Paulus en Petrus wist ik het niet.
panther95 schreef:Volgens mij heb je hetzelfde artikel als ik, van Van der Land gelezen.![]()
panther95 schreef:Ik ben het er ook mee eens dat het profetisch is, alleen er zijn ook genoeg mensen die denken dat het fraude is en daarmee de hele Bijbel proberen af te schrijven. Daarom wil ik weten waarom het profetisch is. Wist je trouwens dat Josephus schrijft dat Alexander de Grote de profetieën van Daniël over hem overhandigd kreeg? Ook weer een argument.
Arco schreef:
Kom ik op terug, dat moet ik even nazoeken.
Arco schreef:Nee, een lezing van Peter Steffens.
Arco schreef:Daarnaast geloof ik niet dat profetieën bedoeld zijn om de toekomst te voorspellen, maar om te weten hoe laat het is. Herkenning. Tegelijk zit er verschil in vaststaande profetieën en de niet-vaststaande. Die laatste zou voor gebeden kunnen worden om die niet in uitvoer te laten brengen. De vaststaande profetieën gaan gewoon gebeuren, we kunnen alleen bidden voor de mensen die het gaat overkomen, voor hun behoud.
panther95 schreef:Waar staan die dan? Ik weet wel dat Jezus Daniël aanhaalde, maar van Paulus en Petrus wist ik het niet.
Arco schreef:Hier zijn de teksten:
Hebr. 11:3 Waar verwijst deze naar?
1 Kor. 6:2 Waar verwijst deze naar?
2 Thes. 2:3 Volgens mij moet dit 2 Thes. 2:4 zijn(?)
2 Tim. 4:17
1 Petr. 1:10
mohamed schreef:In Mattheus 24 plaatst Jezus de vervulling van Daniel in de eerste eeuw:
Wanneer gij dan zult zien de gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, de profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!).......... Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal........ Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht* zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn. (Mat 24,15 + 21 + 34)
Jezus noemde Daniel een profeet en plaatste de vervulling van alle profeten binnen de levens van zijn discipelen (Luk 21,22) en die generatie. De eerlijkheid gebiedt me, wanneer ik Mattheus 24 en Lukas 21 vergelijk, te zeggen dat Jezus de wederkomst én de grote verdrukking in de eerste eeuw plaatst. Helaas is er met die overtuiging geen kerk te vinden waar ik aansluiting bij vind. Wat zal ik doen? Water bij de wijn? Mijn heil zoeken in uitvluchten als: 'misschien wordt met geslacht wel het joodse volk van alle tijden bedoeld'?
* In de NBV is 'dit geslacht' vertaald naar deze generatie
Boerin schreef:Nee gewoon beter naar Hal luisteren.![]()
Boerin schreef:wie het leest, geve er acht op.
Jvslooten schreef:Hoi Arco,
Zie mijn opmerkingen in rood.. als je dat nog even voor mij zou willen nakijken zou ik dat zeer op prijs stellen
Hebr. 11:3 Waar verwijst deze naar?
1 Kor. 6:2 Waar verwijst deze naar?
2 Thes. 2:3 Volgens mij moet dit 2 Thes. 2:4 zijn(?)
2 Tim. 4:17
1 Petr. 1:10
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten