Avondgebed oudere kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Avondgebed oudere kinderen

Berichtdoor ajl » 09 okt 2013 19:45

Wij doen nu met de oudste twee ( 5 en 3) ook regelmatig een vrij gebed, ook afgewisseld met gezongen gebeden. Ik merk dat het vrije gebed voor hen nog wel wat moeilijk is en het is met de twee kleintjes ook nog wel eens wat rommelig rondom die tijd. Ik denk wel dat het goed is om op jonge leeftijd al hardop te leren bidden. Ik heb dat nl zelf niet geleerd en merk dat ik er nog steeds moeite mee heb. Zingen doen wij sowieso heel veel. Ik was afgelopen week helemaal ontroerd. Onze zoon ( bijna 2) zong voor het eerst mee met Jezus is de goede herder.

Wat ik ook wel eens gehoord heb, is om als gezin de dag samen te beginnen met gebed bij het ontbijt. Dat kan met name als iedereen nog op de lagere school zit. Dan zou je ook om beurten het gebed kunnen doen.

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 09 okt 2013 20:38

Toen ik ong. 10 jaar was, zei mijn vader tegen mij dat ik oud genoeg was om een vrij gebed te doen, niet meer 'ik ga slapen, ik ben moe'. Als ik mijn oppaskindje (7 jaar) op bed leg bid ik zelf met haar meestal een vrij gebed, maar ik laat haar wel gebedspunten bedenken. Dat vind ik de eerste stap naar een vrij gebed. Ik zou niet weten wanneer ze oud genoeg is om zelf te bidden. Soms vraag ik haar of ze zelf wil bidden, maar tot nu toe wil ze dat nog niet. Omdat dat natuurlijk best eng is, wacht ik gewoon af tot ze het zelf wil.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 okt 2013 13:44

Dank jullie voor de reacties. We hebben er nog eens over nagedacht.

We gaan gewoon de komende tijd eens beginnen met een opzeggebed. Van daar uit willen we een vrij gebed gaan leren.

Nu eerst nog een goed opzeggebed vinden. Of zelf bedenken, kan natuurlijk ook.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 14:19

Marnix schreef:Ik denk dat het goed is om kinderen jong te leren bidden.... en dan dus niet alleen standaard liedjes opzingen hoewel dat natuurlijk prima kan zijn, maar leer ze ook dat ze met hun eigen gedachten, moeilijkheden, fijne dingen enz bij Hem mogen komen. Leer ze spreken met hun Vader in de hemel. Met Hem praten is heel wat anders dan aangeleerde liedjes zingen.... Ik denk dat je ze dat moet leren, en dat je daar inderdaad niet vroeg genoeg mee kan beginnen.

Helemaal mee eens . Als de kleinkinderen bij ons logeren dan kan ik dus vragen wie er met ons wil danken. En ze zijn rond de 10/12 jaar. En ooooh wat een prachtig dankgebed spreken ze uit.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 22 okt 2013 18:50

Ik denk dat je kinderen uit zichzelf wel gaan bidden? ik zou het samen gewoon bij een zinggebedje houden en dan niet bij bed maar in de kamer, dan voelen ze zich er ook niet te groot voor

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 22 okt 2013 19:46

Als onze dochter ergens mee zat, zeiden we tegen haar: 'Daar mag je ook voor bidden'. Dan deed ze dat altijd na het 'Heere, zegen dit eten en drinken...'. Min of meer uit zichzelf. Nu zeggen we dat niet meer, maar doet ze het uit zichzelf, om de meest uiteenlopende zaken :wink: .

Zingen doet ze de hele dag door, dus daar hoeven wij ons geen zorgen om te maken. Ik doe het ook wel bewust met haar, maar ze zingt zo graag...
Vanmiddag zat ze aan tafel te knutselen en hoorde ik haar opeens zingen:
Want goedertieren is de HEER';
Zijn goedheid eindigt nimmermeer;
Zijn trouw en waarheid houdt haar kracht
Tot in het laatste nageslacht.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 23 okt 2013 07:26

@Lidia, mooi hè. Wij doen dat ook vaak bij het gebed na het eten, dan vertellen ze er zelf nog wat achteraan.

@ Tegendraadje, wat bedoel je met in de kamer. De woonkamer?? Ik zing hier toch altijd voor het bed eigenlijk.

Maar we hebben besloten te blijven zingen gezamenlijk. We hopen dat de kinderen zich dat later juist herinneren als warme gezinsmomenten. En voor samen zingen ben je nooit te oud, ook niet op je knietjes.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 23 okt 2013 10:27

@ Tegendraadje, wat bedoel je met in de kamer. De woonkamer?? Ik zing hier toch altijd voor het bed eigenlijk.

Maar we hebben besloten te blijven zingen gezamenlijk. We hopen dat de kinderen zich dat later juist herinneren als warme gezinsmomenten. En voor samen zingen ben je nooit te oud, ook niet op je knietjes. 100% mee eens

Wat ik bedoelde was inderdaad het bidden voor het naar bed gaan in de kamer te doen ipv slaapkamer. Voor bidden en zingen ben je nooit te oud, maar er komt een tijd dat ze niet meer door je naar bed gebracht willen worden. en dan verplaats je het naar de woonkamer.

wel samen blijven doen!!, zo houd je inderdaad een goed gevoel aan thuis over! ik kom wel eens bij mensen waar nergens wat aan word gedaan zelfs niet samen eten / koffie drinken etc .. dat is zo ontzettend saai

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 okt 2013 08:07

Oh ok. Dat bedoel je! Ik heb daar nog nooit over nagedacht eigenlijk. Maar ja, voorlopig wil ze nog wel naar bed gebracht worden :-)

Terug naar “Archief”