Dispensationalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Dispensationalisme

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 13:29

alexander91 schreef:En dan is het nog maar de vraag of er nog wel een christen is die de volledig juiste leer te pakken heeft.

Ik mag danken dat ik geen juiste leer "te pakken heb" maar wel dat ik gegrepen ben of aangeraakt door de liefde van de Here Jezus Christus. Maar ....weer of geen weer...Prijst de Heer! Of leer of geen leer...Prijst de Heer!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 13:33

k geloof niet dat een christen ooit de hele waarheid in pacht heeft, maar we moeten wel openstaan om de zieke plek eruit te snijden als je die eenmaal ontdekt hebt. Dat geldt voor iedereen!

Wat een vreemde stelling. Ik ben in Christus geborgen en Hij is de Waarheid.
Ik hoef niets te snijden. Ik ben een newborn Christian. Toch? Je gaat in een nieuwgeborene toch niet snijden. En ja de bedelingenleer wordt al eeuwenlang door de kerken verworpen want anders komen zij in de knoei met hun vervangingsleer. Moeilijker is het niet.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 okt 2013 13:39

Wilsophie schreef: En ja de bedelingenleer wordt al eeuwenlang door de kerken verworpen want anders komen zij in de knoei met hun vervangingsleer. Moeilijker is het niet.
Het lijkt wel een mantra te worden... Als we het maar vaak genoeg zeggen, dan gaan we vanzelf wel geloven dat dit het eenvoudige probleem is :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 14 okt 2013 13:57

Wilsophie schreef:Wat een vreemde stelling. Ik ben in Christus geborgen en Hij is de Waarheid.
Ik hoef niets te snijden. Ik ben een newborn Christian. Toch? Je gaat in een nieuwgeborene toch niet snijden. En ja de bedelingenleer wordt al eeuwenlang door de kerken verworpen want anders komen zij in de knoei met hun vervangingsleer. Moeilijker is het niet.

Ik laat mijn eigen Israël visie maar even achterwege, maar hoe kijk je aan tegen bijvoorbeeld de beweging achter 'Onopgeefbaar verbonden' en bijvoorbeeld 'Kerk en Israël' (CGK). Geloof je dat deze kerken de 'vervangsleer' leren? Zoja, dan valt het toch wel met het 'in de knoei' komen?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 okt 2013 14:06

Wilsophie schreef:Wat een vreemde stelling. Ik ben in Christus geborgen en Hij is de Waarheid.
Nou ja zeg! Je moet m'n woorden niet op een ander onderwerp gaan toepassen. Natuurlijk is Jezus de Waarheid en in die zin heeft een wedergeborene de Waarheid.
Maar dat wil niet zeggen dat wij alles volledig begrijpen want daar ging het over. Ons verstand is echt niet groot genoeg om Hem te omvatten.
Als we tot de ontdekking komen dat we bepaalde dingen verkeerd hebben begrepen of geleerd, dan kieper je dat gewoon overboord.
De beeldspraak die gebruikt werd was kanker, daar ging ik op door en daarom noemde ik het snijden. Moeilijker is het niet.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 okt 2013 14:56

"maar betekent dit dan dat je dus niet gelooft dat dit verbond nog geldig is voor alle Joden die niet in Christus als Messias geloven? ".

Het lijkt me beter dat je Romeinen 4 bestudeert waar het gaat over Abrahams rechtvaardiging uit het GELOOF. dat geldt niet alleen voor Abraham maar ook voor ons, want in vers 20 staat:
"en hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in 't geloof, gevende God de eer".

vs. 22: Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
vs. 23: Nu is het niet alleen om zijnentwil geschreven, dat het hem toegerekend is;
vs. 24: Maar ook om onzentwil, welke het zal toegerekend worden, namelijk dengenen die geloven in
Hem, Die Jezus onzen Heere uit de doden opgewekt heeft.

Rom. 5:1: WIJ dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus.

het Joodse volk [ in zijn geheel, uitgezonderd enkelen] is tot op vandaag NIET tot geloof gekomen in de Messias, dus maken zij geen deel uit van het Nieuwe Verbond.

Lees in dit verband ook Romeinen 9:1-8.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 okt 2013 16:45

Janvanverweg schreef:ok, laten we bij de kern beginnen, het idee dat de kerk israel vervangen heeft is dat correct of een foutief idee.

De kern van zaak ? Voor mij ? Geen idee. Ik lees al jullie bijdragen, voor- en tegenstanders met groot interesse vanaf de zijlijn. Mag dat ook ? Of tel ik niet mee zonder een mening over dit onderwerp ?

het merendeel van de christenen nu denken dat het een foutieve gedachte is; een idee dat niet in het christendom thuis hoort dus.

Je leeft in een droomwereld, vriend, het merendeel van de christenen heeft geen idee waar je het over hebt.
Ja, de hoog weleerwaarde heren - de dominees en de priesters (nou ja de priesters ? lang niet allemaal hoor.
Maar de gewone mensen ? Ze hebben geen idee.
Heel veel van onze zusters en broeders leven in angst en in armoede - die hebben het te druk met overleven.
Geen tijd om zich met theologische hoogstandjes te bemoeien.

vervolnges kunnen we ons afvragen of uitvloeiselen van een leer nog steeds doorwerken, ondanks dat het orginele idee verwijdert is.

als je deze konstateringen doet, wat is er dan mis om dat te vergelijken met het begrip dat daar voor staat: kanker? moeten we de boel maar ontkennen vanwege evt gevoelens van hen die kanker hebben? moeten we eufimismen gebruiken die niet duidelijk zijn?

Ja volgens mij dus wel - het is bijzonder onbeschaafd - dat je dat niet begrijpt is zonderling.
Ik zou zeggen probeer het eens - ga een willekeurige kroeg binnen of bezoek een voetbalwedstrijd en zeg dan tegen iemand "jouw ideeën zijn een kankergezwel" ik hoop dat je een goede ziektekostenverzekering hebt want dat zal hard nodig zijn. Als je dit niet begrijpt sta je echt mijlenver van de normale mensen.

maar goed, we verschillen van mening over dit. voor jou is de uiterlijke organisatorische eenheid van de kerk belangrijk. vanuit die gedachte kan ik begrijpen dat je liever een gezwel met liefde bedekt dan dat je er een zaak van maakt

Ja, klopt gezwellen bedek ik liever, ik voel me geroepen om "te helen" "te verbinden".
Jij kennelijk niet - je bent op het oorlogspad - ja ja een heilige oorlog - waar hebben we dat meer gehoord "Jihad" heet dat in het Arabisch.

Laatst gewijzigd door rotterdam op 14 okt 2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 okt 2013 16:50

Antiblob schreef:

Als iemand continu de joden zou betitelen als de 'vijanden van God', dan zou ik dat ongepast vinden (en jij wellicht ook), terwijl Paulus die woorden ook in de mond neemt.

klopt - wat te denken van ;

'Die hebben de Here Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd. Ze mishagen God en zijn alle mensen vijandig gezind' (1 Tess. 2:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 17:04

Wij hoeven niet te snijden. Dat doet de Landman als Hij wilde loten ziet. En ik ben niet geinteresseerd in allerlei organisaties die zich op de één of andere manier inzetten voor Israël.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 14 okt 2013 17:13

Antiblob schreef:Ik laat mijn eigen Israël visie maar even achterwege, maar hoe kijk je aan tegen bijvoorbeeld de beweging achter 'Onopgeefbaar verbonden' en bijvoorbeeld 'Kerk en Israël' (CGK). Geloof je dat deze kerken de 'vervangsleer' leren? Zoja, dan valt het toch wel met het 'in de knoei' komen?

Je hebt vervangingsleer en vervangingsleer, natuurlijk; de ene kerk leert dit extremer dan de andere. Maar in feite is iedere kerk die de kinder/verbondsdoop aanhangt, in feite niet volledig los gekomen van die vervangingsleer. De doop als VERVANGING voor de besnijdenis. Dat men op de andere punten minder 'vervangerig' is doet daar niks aan af.

'Die hebben de Here Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd. Ze mishagen God en zijn alle mensen vijandig gezind' (1 Tess. 2:15)

Daar haal ik nog steeds geen reden voor antisemitisme, laat staan vervangingstheologie, uit. Ze weigeren om de heiedenen te laten weten hoe ze zalig kunnen worden, dat is hun fout. De bedelingenleer leert dan ook niet dat de Joden 'lieverdjes' zijn; nee, hen valt ook Gods oordeel ten deel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 okt 2013 17:17

Bedelingen is een Bijbels woord en een Bijbels begrip. Het betekent niets anders dan dat God in elke huishouding ( bedeling) altijd DEZELFDE is, maar niet altijd HETZELFDE handelt.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 14 okt 2013 17:31

ineke-kitty schreef:"maar betekent dit dan dat je dus niet gelooft dat dit verbond nog geldig is voor alle Joden die niet in Christus als Messias geloven? ".

Het lijkt me beter dat je Romeinen 4 bestudeert waar het gaat over Abrahams rechtvaardiging uit het GELOOF. dat geldt niet alleen voor Abraham maar ook voor ons, want in vers 20 staat:
"en hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in 't geloof, gevende God de eer".

het Joodse volk [ in zijn geheel, uitgezonderd enkelen] is tot op vandaag NIET tot geloof gekomen in de Messias, dus maken zij geen deel uit van het Nieuwe Verbond.

Lees in dit verband ook Romeinen 9:1-8.

Ik ken de teksten en heb ook zeker een idee hoe ik die zou willen interpreteren, maar ben vooral benieuwd hoe een dispensationalist dit ziet. Eerder schreef je:
God "bestiert" inderdaad verschillende "huishoudens" door de hele Bijbel heen, namelijk dat Hij een apart Plan heeft met Israel, de Gemeente en de volkeren.

Klopt het dat er momenteel geen onderscheid is tussen 'Israel, de Gemeente en de volkeren' ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 okt 2013 17:32

rotterdam schreef:klopt - wat te denken van ;

En vervolgens wordt met het gehele ras afgerekend en geclassificeerd?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 okt 2013 17:49

dat de verschillende bedelingen Bijbels zijn, had ik al ergens uitgelegd.
het is dus geen "uitvinding" van Scofield of Bullinger, zoals gesuggereerd wordt.

Zoals Wilsophie al aangaf, God is Dezelfde, maar Hij "handelt" verschillend, t.o.v. de Gemeente, de eersteling met Christus, met Zijn volk Israel, en met de volkeren.

God zal Zijn Plan weer opnemen met Israel na de 70e week van Daniel, die aanbreekt in de 6e bedeling. De 6e bedeling wordt de bedeling van de volheid der tijden genoemd.
Die zal beginnen nadat de Gemeente is opgenomen.
In deze bedeling zullen alle volkeren aan Christus onderworpen worden, te beginnen bij het volk Israel. Dit zal gebeuren door verdrukking en oordeel over Israel [ = wat de Bijbel "de grote verdrukking" noemt], en daarna over de volkeren.

de 7e bedeling begint nadat Christus al de volkeren heeft onderworpen.
Het Messiaanse Vrederijk wordt dan op aarde gevestigd.
Christus zal dan regeren over deze schepping.
Het kenmerk van deze bedeling is het gebonden zijn van satan voor een periode van 1000 jaar.
[ Openb. 20:6-7].
Het Koninkrijk van Christus is daar in tegen niet gebonden aan een tijdsperiode, maar is eeuwig en zal voortduren in de NIEUWE schepping.

Echter wordt de satan nog een "kleine tijd" losgelaten wanneer de 1000 jaar om zullen zijn.
Dan zal hij de volkeren verleiden om te strijden tegen Christus.
Na deze strijd zal de duivel in de poel des vuurs geworpen worden.

Dan pas zal de Jongste Dag aanbreken waar God Zijn oordeel zal uitspreken. Het is tevens het " einde der eeuwen" /einde der wereld = oude schepping.

God zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde tot stand brengen, waar Hij zal zijn " alles en in allen"

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 okt 2013 18:05

je vraagt: " klopt het dat er momenteel geen onderscheid is tussen Israel, de Gemeente, en de volkeren? ".

Ik heb juist uitgelegd dat er WEL onderscheid is tussen Israel, de Gemeente en de volkeren [= heidenen].

God heeft Zijn volk Israel [ en dan met name het Joodse volk] losgelaten, omdat men de Christus heeft afgewezen, het " heil is dus naar de heidenen gegaan, waaruit de Gemeente is voortgekomen.
Zij, de Gemeente dus, is ipv Israel, eersteling geworden met Christus.
God zal Zijn plan met Israel pas weer opnemen als zij tot bekering komen, dus daar heb je het " onderscheid al waar jij naar vraagt.

Het Evangelie zal tijdens de 1000 jaar van Vrede gepredikt worden door de 144.000 verzegelden uit alle stammen Israëls aan de volkeren [ = de heidenen] . Israel zal door de grote verdrukking heen moeten en daarna ook de volkeren.

Dus: EERST de Gemeente, DAARNA Israel, en DAARNA OOK de volkeren.
in de Bijbel wordt gesproken over een " overblijfsel" dat behouden zal worden. Dat geldt voor de Gemeente, maar eveneens voor Israel en de volkeren.

M.a.w. niet ALLE mensen zullen tot geloof komen.

Terug naar “Archief”