Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

doorgeloof
Verkenner
Verkenner

Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Berichtdoor doorgeloof » 25 sep 2013 22:25

Tijdens een preek hoorde ik dat het beter is om voordat je naar de kerk gaat eerst iedere zonde te beleiden, zodat het woord en de preek kan landen in je hart.

Wat is jullie kijk?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God z

Berichtdoor Janvanverweg » 26 sep 2013 07:19

doorgeloof schreef:Tijdens een preek hoorde ik dat het beter is om voordat je naar de kerk gaat eerst iedere zonde te beleiden, zodat het woord en de preek kan landen in je hart.

Wat is jullie kijk?
beter kan je elke zonde belijden zodra je je van die zonde bewust wordt.
gaan zitten wroeten naar zonden waarvan je je niet bewust bent is onzinnig, waar begin je? waar stop je? je gaat een ui pellen en houd niets over.

en dan het argument dat het woord en de preek in je hart kan landen vanwege een (tijdelijk) zondeloos hart. als dat zo zou zijn dan kwam niemand tot bekering want het geloof is uit het horen en niemand gaat zonden belijden aan een god inwie hij niet gelooft...

het klinkt dus erg vroom, maar daar blijft het bij; vroom geklets
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 sep 2013 07:57

doorgeloof schreef:Tijdens een preek hoorde ik dat het beter is om voordat je naar de kerk gaat eerst iedere zonde te beleiden, zodat het woord en de preek kan landen in je hart.

Wat is jullie kijk?

Ik heb wel gehoord dat je je hart moet onderzoeken voor je aan het avondmaal deelneemt. Volgens mij wordt je juist ook door de preek van zonde overtuigd. Zonde belijden moet je doen als de Heilige Geest je overtuigt, niet zomaar, dan blijf je bezig.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Matthea

Berichtdoor Matthea » 26 sep 2013 10:31

Je kunt tijdens de dienst ook zonde doen in bijv. je gedachten, dus dan blijf je bezig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 sep 2013 13:34

Matthea schreef:Je kunt tijdens de dienst ook zonde doen in bijv. je gedachten, dus dan blijf je bezig.

Kan of mag ''want dan blijf je bezig'' óóit een geldig argument zijn om iets niet te doen wat God van je vraagt?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 26 sep 2013 13:38

Wat is jullie kijk?

Het is een goede praktische tip lijkt mij. Het is altijd goed om kritisch naar jezelf te kijken, en om daar als extra een vast moment voor te kiezen, lijkt mij geen probleem.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 26 sep 2013 13:48

Zolang het maar niet een soort van "voor-wat-hoort-wat" principe wordt. Zo van: ik belijd mijn zonde, nu zal God mij zegenen.

Maar zoals janvanverweg al aangeeft: zodra je je bewust bent van een zonde, moet je hem belijden. Bidden met de pet op, noemden ze dat vroeger. Zomaar een kort gebedje of een zucht tijdens je werk. "O God, ik heb het weer verkeerd gedaan. Maar zie mij toch in Jezus aan."

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 19:49

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 sep 2013 20:00

Tijdens een preek hoorde ik dat het beter is om voordat je naar de kerk gaat eerst iedere zonde te beleiden, zodat het woord en de preek kan landen in je hart.

Klopt, als je ze bewust bent, en dan ook na de kerk, tijdens de koffie, als je wakker ligt en onder je werk.
Maar, vragen om een ontvankelijk hart vind God heel belangrijk, dan moet je wel je zonden belijden.
Dan moet het niet gaan omdat de preek dan grotere kans te geven maar om de wil van God te doen, dan komt die preek vanzelf wel.

We moeten altijd onze zonden belijden en ben van mening dat het niet uitmaakt welk tijdstip, z.s.m.
Als Genade ons ten deel gevallen is, door de Liefde van God en het werk van Jezus Christus, wil God altijd dat we bij Hem komen om onze zonden te vergeven. Niet om vergiffenis van die zonden, als je kind van God mag zijn weet je dat je onder de Genade leeft en dat al je zonden vergeven zijn, ook de komende. Wil natuurlijk niet zeggen dat je maar aan kan leven want de Heilige Geest vertel je wel wat fout gaat, als je in afhankelijkheid wilt leven.
God wil dat we bij Hem komen omdat Hij wil dat we Hem nodig hebben, Hij wil zo graag onze Vader zijn, voor ons zorgen, ons weer een blij hart geven. Het gebeurt ook, als je oprecht naar Hem toe gaat en je belijdt wat er gebeurd is voel je daarna blijdschap in je hart, ten minste, ik wel.
Hij wil zo graag de relatie met Zijn kinderen versterken, dat is Gods enige doel, dat we op de Heere Jezus Zijn Zoon lijken, Hij wil er alles voor geven omdat te kunnen en begint met blijdschap in je hart door Jezus Christus verkregen van de Allerhoogste. Wat een onvoorstelbaar wonder dat die Almachtige Koning van Hemel en aarde, die Machtige Majesteit met ons mensen te doen wil hebben, niet te omschrijven.

Het is ook om vrij te zijn in de Heere Jezus. Let maar op, bij mij wel, als je het niet belijdt gaat de duivel er mee aan de haal, hij pakt je altijd op je zonden en zal het je niet gemakkelijk maken. Als je het bij God brengt, neemt Hij het weg en ben je vrij want Christus is Overwinnaar. Wij moeten wel, de duivel zullen we nooit overwinnen en hebben God altijd nodig, in Jezus Christus
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 sep 2013 20:38

laat maar
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 sep 2013 20:59

Je persoonlijk voorbereiden op de preek/kerkdienst lijkt me zowiezo goed.
je afhankelijk weten van de Heere, en vragen om Zijn Geest tijdens het onderwijs wat je krijgt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 21:15

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 26 sep 2013 22:04

Bambi schreef:Psalm 139:23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

d:)b

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 sep 2013 05:23

hoe leven we met onze vader?
hoevaak gaan we naar onze vader om te vragen wat er niet goed in ons is.
"pa ik ben me van niets bewust, maar kunt u me aub vertellen waar ik iets fout gedaan heb?"
en dat keer op keer. hoe zou jouw vader dat vinden? het zou mijn vader zijn hart breken.
"leef, zoon, leef" zou hij me toe roepen. "ik hou van je, in al je onvolmaaktheid, ik hou van je! ik zie je hart en je verlangen om het goede te doen. leef! Volg in mijn voetspoor, wordt volwassen etc

hoe zien we God? als een vader die ons lief heeft of als een oordelende rechter die ons veroordelen wilt.
maak van de vader niet de aanklager!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Matthea

Berichtdoor Matthea » 27 sep 2013 19:55

Jvslooten schreef:Kan of mag ''want dan blijf je bezig'' óóit een geldig argument zijn om iets niet te doen wat God van je vraagt?

Nee, zeker niet. Ik bedoel meer dat je blijft zondigen. Als je een zondige gedachte hebt gehad tijdens de dienst, kun je ook weer vergeving vragen, dus in die zin is het niet aan een bepaald moment om dit te doen.

Terug naar “Archief”