Oppaskind negatief tegenover geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thessa4
Verkenner
Verkenner

Oppaskind negatief tegenover geloof

Berichtdoor Thessa4 » 14 sep 2013 21:05

Hallo,

Ik pas al een tijdje op bij een gezin waarvan de ouders niet zoveel aan het geloof doen. In overleg met de ouders heb ik afgesproken dat ik hardop bid voor het eten. Zij vonden het fijn dat de kids zo toch iets meekregen van het geloof.
Dit doe ik al een tijd maar nu merk ik dat het middelste kind van 6 een hekel heeft aan het bidden. Hij zegt dat hij bidden stom vindt, en niet wilt bidden. Zijn jongere zusje neemt hij hierin mee. Ik hou het bidden altijd kort en gebruik makkelijke woorden. Maar ik dwing hem niet om mee te doen dus hij mag gewoon met z'n ogen zitten, als hij maar stil is. Soms gaat hij dan opzetterlijk praten waarop ik hem weer moet corrigeren, andere keren is hij wel stil maar zit hij te zuchten, of als ik amen heb gezegd, begint hij gelijk met opscheppen en vertelt hij nadrukkelijk hoe honger hij heeft van het wachten. Hoe ga ik het beste met deze reacties om? Ik vind het vooral belangrijk dat zijn beeld van het geloof wel positief blijft en dat ik hem een klein stukje van mijn relatie met God kan laten zien. Heeft er iemand tips?

Riska

Re: Oppaskind negatief tegenover geloof

Berichtdoor Riska » 14 sep 2013 22:03

Gedrag volledig negeren.
Of hij tekeer gaat, of zuchtend zwijgt: jij bidt en reageert nergens op.
Ik denk dat het dan zo over is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 sep 2013 22:17

Wanneer je het kind liefdevol verteld dat hij toch ook ''dankjewel'' zegt als hij een kadootje krijgt van iemand, en dus ook Hem die alles nog laat groeien en bloeien mag bedanken voor al het goede , zal dat hopelijk meer effect hebben dan liefdeloos negeren of een voor een kind onbegrijpelijk gebed gaan dwingen over zegen dit eten etc, want het eten IS de zegen, die we onverdiend nog mogen ontvangen.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 22:27

Het belangrijkste is dat hij wat van de liefde van de Heer die in jou is meekrijgt. Maakt niks uit of hij niet wil bidden, let er niet op. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind als ze gingen bidden voor het eten bij een vriendinnetje van de christelijke school gekke bekken ging trekken met haar, want dan had iedereen z'n ogen dicht.
Lees de boeken van Corrie ten Boom, die waren er heel succesvol in, vooral door liefde te tonen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 sep 2013 06:25

Thessa4 schreef:. Heeft er iemand tips?

Probeer het eens met zingen

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 sep 2013 07:58

Riska schreef:Gedrag volledig negeren.
Of hij tekeer gaat, of zuchtend zwijgt: jij bidt en reageert nergens op.
Ik denk dat het dan zo over is.

Helemaal Eens

Negatief gedrag gewoon negeren en niet laten zien dat het je raakt.
Je kan wel verwachten dat hij niet hardop praat, dat kan je best extra van te voren vragen maar zuchten of kijken of wat dan ook dus niet op reageren.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 08:28

rotterdam schreef:
Probeer het eens met zingen

Ja dat doen ze op school ook.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 sep 2013 12:13

Wat bijzonder, dit topic had ik ook kunnen openen :?
Wij zitten in dezelfde situatie. Negeren kan, maar als een kind 6 is, vind ik dat hij/zij ook bep. regels moet leren. En daar kan stil zijn met bidden ook bij horen. Kinderen moeten ook bep. dingen van gastouders accepteren zoals wij ook dingen moeten doen bij gastkinderen waarvan ik denk.. .oké dan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 13:06

pol schreef:Wat bijzonder, dit topic had ik ook kunnen openen :?
Wij zitten in dezelfde situatie. Negeren kan, maar als een kind 6 is, vind ik dat hij/zij ook bep. regels moet leren. En daar kan stil zijn met bidden ook bij horen. Kinderen moeten ook bep. dingen van gastouders accepteren zoals wij ook dingen moeten doen bij gastkinderen waarvan ik denk.. .oké dan.

Als het kind niet wil aannemen op een liefdevolle manier, kun je het leren dat het niet eerder eten zal krijgen dan dat het dankjewel gezegd heeft voor wat het krijgt.
Maar de eigen ouders horen dit te doen, denk ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 15:53

Heb je gevraagd waarom hij dat stom vindt? Heeft hij daar een helder antwoord op? Als het de vorm is, stel een andere vorm voor, bijvoorbeeld zingen. Misschien vindt hij dat leuker? Of laat hem zelf eens nadenken over hoe hij dat leuk zou vinden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 sep 2013 11:46

Ik begrijp dat jij bidt voor je eten, ook al ben je ergens in een omgeving waar men dat niet gewend is.
De ouders vinden het fijn dat hun kinderen zo toch iets van het christelijk geloof meekregen. Ik begrijp dat nooit zo goed. Maar het is op zich wel fijn dat zij je niet verbieden om te bidden.
Echter: Je hebt ook de maken met gezinsleden die dit gewoon niet gewend zijn, en omdat het kinderen zijn hierop op eigen wijze reageren. Je kunt ook "iets van het christelijke geloof" doorgeven door, als je de kinderen een verhaaltje voorleest, een Bijbels verhaal voor te lezen? Boekjes zat!
En dan kun je aan tafel zachtjes bidden. Krijg je geen gezeur van de kinderen, en kun jij ongestoord met jouw God praten. En dat is ook wat waard, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 10:21

Thessa4 schreef:Hallo,

Ik pas al een tijdje op bij een gezin waarvan de ouders niet zoveel aan het geloof doen. In overleg met de ouders heb ik afgesproken dat ik hardop bid voor het eten. Zij vonden het fijn dat de kids zo toch iets meekregen van het geloof.
Dit doe ik al een tijd maar nu merk ik dat het middelste kind van 6 een hekel heeft aan het bidden. Hij zegt dat hij bidden stom vindt, en niet wilt bidden. Zijn jongere zusje neemt hij hierin mee. Ik hou het bidden altijd kort en gebruik makkelijke woorden. Maar ik dwing hem niet om mee te doen dus hij mag gewoon met z'n ogen zitten, als hij maar stil is. Soms gaat hij dan opzetterlijk praten waarop ik hem weer moet corrigeren, andere keren is hij wel stil maar zit hij te zuchten, of als ik amen heb gezegd, begint hij gelijk met opscheppen en vertelt hij nadrukkelijk hoe honger hij heeft van het wachten. Hoe ga ik het beste met deze reacties om? Ik vind het vooral belangrijk dat zijn beeld van het geloof wel positief blijft en dat ik hem een klein stukje van mijn relatie met God kan laten zien. Heeft er iemand tips?

Hoi Thessa, mijn vraag is dan, hoe reageert hij op andere dingen die thuis niet worden gedaan? Vindt hij die dan ook stom, of gaat het hem puur om het bidden? Het kan ook een soort angst zijn.
Welke gedachten gaan er in dat koppie om, wat is bidden precies, wie is dat waar zij tegen praat? Ik denk dat je dit eerst moet uitleggen, desnoods met behulp van een kinderbijbel en pas dan met hen gaat bidden.
Ik zou het meer zoeken in angst en onzekerheid dan in opstand. Tenzij het sowieso een dwarsig kereltje is.
Veel sterkte en wijsheid toegewenst!

Matthea

Berichtdoor Matthea » 21 sep 2013 20:33

Een andere creatieve manier proberen.
Let op: het hoeft niet te liggen aan een aversie tegen het geloof/bidden.
Daarnaast: door op een negatieve manier aandacht te vragen laten kinderen vaak zien
dat hen iets dwars zit. Probeer er achter te komen wat dat is.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 okt 2013 19:59

Zou niemand het hier aan God voorleggen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 okt 2013 20:20

Wij wel. bidden regelmatig voor het kind maar het is bid en werkt he ;)

Terug naar “Archief”