Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:
Goed idee, maar laten alle andere kerken de GKV dan ook volgen.
Marnix schreef:Mooi. Ik hoop dat andere kerken zich erbij aansluiten.
Marnix schreef:Mooi. Ik hoop dat andere kerken zich erbij aansluiten.
Marnix schreef:Waarom kan dat niet? Ik zie ene hoop kleine kerken en mensen daaruit streven naar eenheid, stappen zetten enz. Volgens mij gaat dat de goede kant op..
Speedy schreef:
Streven naar eenheid? De GKV neemt met advies een heel groot risico inzake de samenwerking met de CGK. En als de CGK synode samenkomt en de samenwerking met de GKV komt ter sprake dan zal er een afwachtende houding worden aangenomen.
alexander91 schreef:Een kerk die eenmaal sorry zegt zal denk ik niet genoeg zijn. Kerken zullen ook na excuses altijd weer nieuwe fouten maken, omdat er mensen in zitten. Bovendien is een excuus van een kerkleider inderdaad niet heel veel waard als de kerkganger niet die schuld voelt. Daarnaast hoeft excuus niet te betekenen dat je al je eigen principes overboord gooit. Kerken met verschillende smaken is goed, en hoort bij het gehele proces. Het is een uitgezoomd fenomeen van de christen die ook in alle soorten voorkomt: kerken verschillen onderling en hebben hun eigen sterktes en zwaktes. Een eenheidskerk is geen garantie voor succes, zo blijkt uit de Roomse kerk (die ook al geen eenheid meer was van alle christenen). Eenheid moet niet gelijk staan aan "alle neuzen dezelfde richting op", misschien alleen mbt de kern van het geloof: Christus als verlosser.
Misschien is kerkenwerk ten diepste altijd dwijlen met de kraan open. De kraan van de zonde krijgen we niet dicht, en als die dicht lijkt, dan zijn er vast alweer lekken ontstaan. De stroom stopt pas na dit leven denk ik.
<<zomaar wat gedachtenspinsels>>
rotterdam schreef:"Het moderamen wil graag met de kerken om de tafel om na te gaan of „er ook vandaag nog dwingende redenen zijn om in onze gescheidenheid voort te gaan.”
En dat lijkt me anno 2013 een heel reële vraag.
rotterdam schreef:
Als de G.K.V. dit advies overneemt staat niets een samengaan naar de P.K.N. in de weg.
Binnen de P.K.N. kunnen de plaatselijke gemeentes hun eigen identiteit behouden.
De scriba van de P.K.N. = Dr. Arjan Plaisier heeft de G.K.V., de N.G.K. en de C.G.K. al uitgenodigd ;
"Het moderamen wil graag met de kerken om de tafel om na te gaan of „er ook vandaag nog dwingende redenen zijn om in onze gescheidenheid voort te gaan.”
En dat lijkt me anno 2013 een heel reële vraag.
De Schriftvisie aan de Theologische Universiteit te Kampen (TUK)
Het gaat om de verklaring van de Schrift (hermeneutiek) zoals die blijkt uit de geschriften en/of de standpunten van Dr. S. Paas benoemd als lector aan de TUK , en uit de goedkeuring door de TUK van de dissertatie van Dr. K. van Bekkum. Dr. Paas hangt kritische theorieën aan die geen recht doen aan de Schriften en het goddelijke gezag ervan. Door vast te houden aan zijn benoeming ondanks bezwaren die tegen zijn wetenschappelijk werk zijn ingebracht, plaatst de TUK zichzelf in de positie dat zij hoogstwaarschijnlijk in de toekomst niet langer in staat zal zijn ook maar iemand met schriftkritische standpunten ter verantwoording te roepen.
In zijn dissertatie beweert Dr. Van Bekkum dat hij gelooft dat het methodologisch onjuist is om Bijbelse gegevens zonder meer aan te nemen. Hiermee plaatst hij vraagtekens bij de principes die ons moeten leiden bij het lezen en verklaren van de Schriften. Volgens zijn dissertatie moet de wetenschapper uitmaken wat werkelijk historisch is in de Schrift door het vergelijken van de relevante Bijbelse gegevens met de buiten-Bijbelse gegevens en daarbij aan beide een gelijk gewicht toekennen.
De onderliggende vraag in al het bovenstaande blijkt te zijn hoe de waarheid van Gods Woord op zo’n manier aangepast kan worden dat zij relevant is voor de vragen waar mensen in de huidige zeer seculiere, post-moderne en post-Christelijke cultuur van de 21ste eeuw mee te maken krijgen.
Voor ons geeft het voorgaande blijk van een schriftkritische verschuiving in de hermeneutiek en een verzwakking van de klassiek Gereformeerde Schriftvisie zoals we die aantreffen in de Schrift (vgl. Joh. 17:17; II Tim. 3:16; II Pet. 1:21) en belijden in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikelen 2-7. Dit voorspelt niet veel goeds voor de toekomstige integriteit van de TUK en de beïnvloeding van de standpunten van haar studenten en toekomstige GKv-predikanten. Dit geeft ook ernstige zorg over de veranderde manier waarop Bijbelse hermeneutiek tegenwoordig binnen de Gkv functioneert.
alexander91 schreef:Een kerk die eenmaal sorry zegt zal denk ik niet genoeg zijn. Kerken zullen ook na excuses altijd weer nieuwe fouten maken, omdat er mensen in zitten. Bovendien is een excuus van een kerkleider inderdaad niet heel veel waard als de kerkganger niet die schuld voelt. Daarnaast hoeft excuus niet te betekenen dat je al je eigen principes overboord gooit. Kerken met verschillende smaken is goed, en hoort bij het gehele proces. Het is een uitgezoomd fenomeen van de christen die ook in alle soorten voorkomt: kerken verschillen onderling en hebben hun eigen sterktes en zwaktes. Een eenheidskerk is geen garantie voor succes, zo blijkt uit de Roomse kerk (die ook al geen eenheid meer was van alle christenen). Eenheid moet niet gelijk staan aan "alle neuzen dezelfde richting op", misschien alleen mbt de kern van het geloof: Christus als verlosser.
Misschien is kerkenwerk ten diepste altijd dwijlen met de kraan open. De kraan van de zonde krijgen we niet dicht, en als die dicht lijkt, dan zijn er vast alweer lekken ontstaan. De stroom stopt pas na dit leven denk ik.
<<zomaar wat gedachtenspinsels>>
Volgens raken deze teksten het punt niet dat ik maak. In mijn eerdere post gaf ik al aan dat er volgens mij wel eenheid moet zijn over Christus als verlosser. Maar naast de punten in de teksten die jij geeft, zijn er ook aspecten die je terugvind in de veelzijdigheid van het Lichaam waarvaan Christus het hoofd is, en de gelovigen, de ledematen. Ik leg me ook niet neer bij eenheid omtrent Christus als verlosser, maar wel meer omtrent bijzaken, datgene waar de meesten om scheuren.rotterdam schreef:
Nooit mogen wij ons neerleggen bij de gedachte "er zijn nu eenmaal verschillen"
De Bijbel is overduidelijk : (1 Kor. 1)
10 Maar ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.
11 Want mij is over u bekendgemaakt, mijn broeders, door de huisgenoten van Chloë, dat er ruzies onder u zijn.
12 Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus.
13 Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt?
Ef. 4 zal de norm moeten zijn ;
1 Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2 in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3 en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4 één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5 één Heere, één geloof, één doop,
6 één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
Speedy schreef:
Streven naar eenheid? De GKV neemt met advies een heel groot risico inzake de samenwerking met de CGK. En als de CGK synode samenkomt en de samenwerking met de GKV komt ter sprake dan zal er een afwachtende houding worden aangenomen. Daarnaast loopt de samenwerking tussen TUK en TUA al een paar jaar stroef, alleen op promotiegebied wordt er nog samengewerkt. Er zijn meer Gereformeerde Bonds theologen die gastcolleges geven in Apeldoorn dan GKV theologen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten