afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor meribel » 16 jul 2013 07:40

@elbert, geloof jij dat als je een ziekte krijgt dat dat Gods wil is?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor elbert » 16 jul 2013 07:56

meribel schreef:@elbert, geloof jij dat als je een ziekte krijgt dat dat Gods wil is?
Ik geloof dat ik in Gods hand ben. Dat betekent dat Hem niets uit de hand loopt en dat Hij mij zal bewaren, ook al word ik ziek en zou ik overlijden.

Wat je misschien bedoelt met de vraag "geloof je dat als je een ziekte krijgt dat dat Gods wil is", is of God ons graag ziek maakt. Daarop is het antwoord "nee", want ziekte is niet iets wat God ons graag geeft. Ziekte en dood zijn in de wereld gekomen door onze zonde en val in Adam.
Maar Hij kan ziekte en lijden ons wel toeschikken en Hij bewaart ons ook niet altijd voor allerlei onheil. Daar heeft Hij zo zijn redenen voor. Soms leren we die redenen kennen, maar soms ook niet. Dan kunnen er waaromvragen komen en die mogen ook gesteld worden, zie bijv. bij Job.

Paulus had bijvoorbeeld een "scherpe doorn in zijn vlees, nl. een engel van de satan". Dat hoeft geen ziekte geweest te zijn, maar het bracht wel lijden met zich mee. Paulus bad of deze doorn weggenomen mocht worden, maar het antwoord dat hij kreeg was: "Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht" (2 Kor. 12:9). Daar moest en kon hij het mee doen. Hij zegt zelfs: "Daarom heb ik een behagen in zwakheden: in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil."
Leven als christen kan lijden met zich mee brengen en we moeten niet doen alsof dat iets vreemds is. Als we kijken naar het leven van Christus hier op aarde en het leven van de apostelen, dan werd dat gekenmerkt door lijden, ziekte, vervolging en de dood. Maar in dat alles waren ze meer dan overwinnaars (Rom. 8:35-39).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2013 09:43

Mooi verwoord Elbert!
En dan kan een ziekbed een bijzondere uitwerking hebben.
Ik heb aan meerdere ziekbedden mogen staan en mogen horen hoe de Heere getrouw bleef.
Er gaat wat van uit dan!
Zelfs als we lamgeslagen op bed liggen, tot bijna niets meer in staat, kunnen wij een leesbare brief van Hem zijn. Hoe ondergaan wij ons "lot"?
Klagend en morrend, omdat het ons zo tegen zit?
Of in vol vertrouwen, want "Vader wat Gij doet is goed!"
Maar dit geloof heb je niet van jezelf, want zeker tijdens ziekte, ben je ieder ogenblik tot hinken en zinken gereed.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor Jozo » 31 jul 2013 21:15

Inderdaad goed verwoord. Toch blijf ik dit een lastig punt vinden. Ergens blijft er voor mij iets wringen, ook al snap ik je punt heel goed. Maar goed, ik zal me inhouden, en een muggenzifterige, eindeloze discussie voorkomen :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 21:03

Er staat toch ook in de bijbel dat wij 'op zieken de handen leggen, waarna zij genezen'?
Waarom niet inenten, maar wordt er ook niet op de zieken de handen gelegd.

Verbaast me nogal...
Want als er iemand genezen wordt, dan moet dat meteen theologisch verklaarbaar zijn :?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 68 gasten