Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 19:59

Evelien schreef:Dat er voorbehoedsmiddelen zijn die een abortieve werking hebben.

In het geval van de pil is dat iets te stellig gezegd. Die is niet per definitie abortief. En voor Hubert:

De pil heeft 3 werkingen:

1. Voorkomen van de eisprong
2. Als er toch een eicel is, voorkomen dat die bevrucht wordt
3. Mocht een eicel toch bevrucht raken, voorkomen dat die in de baarmoeder terecht komt en zich daar innestelt.

Het laatste kan worden gezien als abortief omdat de bevruchting en dus de vorming van de embryo dan al heeft plaatsgevonden. Medici verschillen nog wel van mening daarover, of je kan spreken van leven en dus beeindigen van leven als een eicel zich nog niet heeft ingenesteld. Daarnaast is de vraag hoe vaak die laatste werking optreedt, bij de meeste mensen is optie 3 nooit nodig omdat er geen eicel of bevruchting plaatsvindt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 aug 2013 20:04

Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik zeg dat er voorbehoedsmiddelen zijn die een abortieve werking hebben. Ik zeg niet dat alle voorbehoedsmiddelen een abortieve werking hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 20:08

Ik wilde het even uitwerken ;-)

De pil heeft ook de naam abortief te zijn maar dat is maar zelden en dan vooral bij onregelmatig slikken, vergeten, dan soort dingen. Er zijn inderdaad ook abortieve middelen zoals spiraatje, morning-after pil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 aug 2013 22:37

Samanthi schreef:
Uit de Bijbel! lees de tekst die ik er bij geschreven heb eens goed.

Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.

Laten we dan zeggen om wat voor reden dan ook.

@samanthi,
jij schreef; onthouding om bevruchting te voorkomen is uit den boze.( althans zo las ik jouw zin die ik had onderstreept )

En dat haal ik niet uit deze tekst.
Dit gaat over dat je je echtgenoot seks weigert, en dat je onthouding alleen moet doen als je het allebei goed vind. ( om te bidden of te vasten ) , maar kom weer bij elkaar voordat je zelfbeheersing te zwak wordt. ( dus weiger ook je vrouw niet maanden lang omdat je geen zin heb....of je man omdat je zo'n hoofdpijn heb al maanden......zorg ervoor dat de ander dan niet in verleiding komt! )

Maar dat heeft toch helemaal niets te maken dat je je dagen telt.
dus als je vruchtbaar bent doe je aan onthouding, of gewoon zonder penetratie.
en dat is uiteraard met beider toestemming.

althans, dat lijkt me logisch.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2013 23:49

Een gedachte die in me opkwam aangaande dit onderwerp. Je ziet zo nu en dan wel dat mensen hun grote gezinnen 'rechtvaardigen' door een beroep te doen op Gods opdracht de aarde te bevolken. Ik vroeg me daar dus over af "wanneer is het genoeg"? We hebben al zo veel mensen met alle overbevolkingsproblematiek van dien.

Die opdracht van God lijkt me er typisch eentje met een 'houdbaarheidsdatum', een datum die al een poosje geleden is verstreken. Continue groei loopt immers altijd een keer tegen een grens aan. Maar goed, het staat in de Bijbel, en daar verandert niets aan. Mijn vraag dus uiteindelijk: hoe verwacht men dat de nieuwe opdracht van God (Gaat heen en in vredesnaam, stop met vermenigvuldigen!) vorm gaat krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2013 08:24

Mortlach, volgens mij is dat een Bijbeltekst die nog al eens ten onrechte is aangehaald. Deze opdracht staat volgens mij twee keer in de Bijbel en dan twee keer in Genesis. Direct in het begin, in het paradijs, als Adam en Eva er zijn en de aarde qua bevolking nog leeg is. De tweede keer in na de zondvloed, als Noach en zijn vrouw, kinderen en hun vrouwen de hele bevolking van de aarde vormen. De opdracht is om als mens de toen nog lege aarde te bevolken, te cultiveren, de schepping te besturen. Aan die opdracht is ruimschoots voldaan en die opdracht wordt later in de Bijbel dan ook niet meer gegeven. Het idee van die opdracht was zeker niet om door te gaan totdat er teveel mensen op aarde wonen.

meribel schreef:@samanthi,
jij schreef; onthouding om bevruchting te voorkomen is uit den boze.( althans zo las ik jouw zin die ik had onderstreept )

En dat haal ik niet uit deze tekst.
Dit gaat over dat je je echtgenoot seks weigert, en dat je onthouding alleen moet doen als je het allebei goed vind. ( om te bidden of te vasten ) , maar kom weer bij elkaar voordat je zelfbeheersing te zwak wordt. ( dus weiger ook je vrouw niet maanden lang omdat je geen zin heb....of je man omdat je zo'n hoofdpijn heb al maanden......zorg ervoor dat de ander dan niet in verleiding komt! )

Maar dat heeft toch helemaal niets te maken dat je je dagen telt.
dus als je vruchtbaar bent doe je aan onthouding, of gewoon zonder penetratie.
en dat is uiteraard met beider toestemming.

althans, dat lijkt me logisch.

Ik denk dat er een kleine miscommunicatie is. Samanthi wil volgens mij niet zeggen dat periodieke onthouding (denk bijvoorbeeld aan NFP) verkeerd is. Ze bedoelt denk ik structurele onthouding. Je hebt 3 kinderen en volgend jaar nummer 4 kan even niet. Qua gezondheid, financieel, woonruimte. Of je hebt 5 kinderen en dat is goed zo. Dan is structurele onthouding volgens mij niet de ideale oplossing (omdat seksualiteit ook door God is gegeven als geschenk voor man en vrouw). Daar ging de discussie over... en structurele onthouding is dan natuurlijk heel wat anders dan periodieke onthouding.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 aug 2013 09:10

Goeie uitleg Marnix, ik ben weer helemaal bij.
Ik heb er nog 2 vragen:
Betekent dit nu dat de aftermorning pil taboe is in refoland?
Is abortus in alle gevallen verboden?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2013 09:25

Ik denk dat er een kleine miscommunicatie is. Samanthi wil volgens mij niet zeggen dat periodieke onthouding (denk bijvoorbeeld aan NFP) verkeerd is. Ze bedoelt denk ik structurele onthouding. Je hebt 3 kinderen en volgend jaar nummer 4 kan even niet. Qua gezondheid, financieel, woonruimte. Of je hebt 5 kinderen en dat is goed zo. Dan is structurele onthouding volgens mij niet de ideale oplossing (omdat seksualiteit ook door God is gegeven als geschenk voor man en vrouw). Daar ging de discussie over... en structurele onthouding is dan natuurlijk heel wat anders dan periodieke onthouding.

Klopt ik noemde algehele onthouding, dat is niet goed. Dat lees je duidelijk in deze tekst.
Een natuurlijke methode is een voorbehoedsmiddel, het voordeel is dat je de werking van je lichaam leert kennen en je signalen, waar je anders aan voorbijgaat, begrijpt.
Maar als er nood is in een gezin er mogen echt geen kinderen (meer) komen, dan kan het een zwaar kruis worden, elke maand in de zenuwen of jet het wel goed gedaan hebt. Ik denk dat dit het kruis nog eens extra verzwaard.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2013 10:47

hubert schreef:Goeie uitleg Marnix, ik ben weer helemaal bij.
Ik heb er nog 2 vragen:
Betekent dit nu dat de aftermorning pil taboe is in refoland?
Is abortus in alle gevallen verboden?

1. Taboe is niet het goede woord. Taboe betekent ergens niet over gepraat wordt. Maar reformatorische christenen (en overigens ongeveer alle christenen) zijn tegen abortus en zullen dus ook de morning-after-pil niet gebruiken. En zwanger worden is doorgaans goed te voorkomen dus de morning-after-pil gebruiken is als het goed is niet nodig. Er is zijn volgens mij betere alternatieven.

2. Dat is een ethisch lastige discussie. Van der Staaij heeft er onlangs een en ander over gezegd. Wat als je verkracht wordt en zwanger raakt? Daar kunnen we een nieuw topic over openen want daar is veel over te zeggen. Ik ben geneigd te stellen dat abortus dan ook niet plaats zou moeten vinden. Tegelijkertijd snap ik dat het heel lastig is als dit iemand daadwerkelijk raakt, vanaf de zijkant iets roepen is dan niet altijd verstandig dus ik ben terughoudend. Maar kwaad met kwaad bestrijden werkt zelden goed. Verkrachting is dan denk ik geen geldige reden voor moord. Maar als dit je overkomt, wat moet dat dan moeilijk zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2013 11:12

De pil zou volkomen veilig zijn. Maar bij mij groeien stilaan de twijfels. Hoeveel jonge vrouwen borstkanker hebben momenteel. En dan hormoon-gerelateerd!
Toevallig?
De pil verstoort in wezen een natuurlijk proces. Het is een medicijn! Ik denk dat sommige dit wel eens vergeten, omdat hij zo makkelijk verkrijgbaar is en je er niet steeds meer voor op het spreekuur moet komen.
Onlangs was de Dyane pil nogal negatief in het nieuws :?
Wie verzekert ons dat er over een paar decennia niet iets dergelijks over de "gewone" pil bekend wordt?
Ik heb hem nooit geslikt, ik mocht hem niet eens slikken van de huisarts.
Ik heb wel eens gelezen dat men in een bepaalde stad de hormoonspiegel in het oppervlaktewater gemeten had, het was schrikbarend hoog! Dus eigenlijk doe je nog aan milieuvervuiling ook.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2013 12:08

schelpje3 schreef:De pil zou volkomen veilig zijn. Maar bij mij groeien stilaan de twijfels. Hoeveel jonge vrouwen borstkanker hebben momenteel. En dan hormoon-gerelateerd!
Toevallig?
De pil verstoort in wezen een natuurlijk proces. Het is een medicijn! Ik denk dat sommige dit wel eens vergeten, omdat hij zo makkelijk verkrijgbaar is en je er niet steeds meer voor op het spreekuur moet komen.
Onlangs was de Dyane pil nogal negatief in het nieuws :?
Wie verzekert ons dat er over een paar decennia niet iets dergelijks over de "gewone" pil bekend wordt?
Ik heb hem nooit geslikt, ik mocht hem niet eens slikken van de huisarts.
Ik heb wel eens gelezen dat men in een bepaalde stad de hormoonspiegel in het oppervlaktewater gemeten had, het was schrikbarend hoog! Dus eigenlijk doe je nog aan milieuvervuiling ook.

Klopt Schelpje
Trombose op jonge leeftijd wordt steeds vaker gerelateerd op pilgebruik vanaf pubertijd, zo zijn er meer dingen.
Ik heb de pil nooit gebruikt tot mijn 47ste toen had ik problemen met mijn buik en enorme stemmingswisselingen, ik slik nu drie jaar en heb geen klachten meer. Ik vond dit echt een medische reden en zie het als medicijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2013 12:57

Samanthi schreef:

Klopt Schelpje
Trombose op jonge leeftijd wordt steeds vaker gerelateerd op pilgebruik vanaf pubertijd, zo zijn er meer dingen.
Ik heb de pil nooit gebruikt tot mijn 47ste toen had ik problemen met mijn buik en enorme stemmingswisselingen, ik slik nu drie jaar en heb geen klachten meer. Ik vond dit echt een medische reden en zie het als medicijn.

Mijn vriendin slikte destijds de pil en zij moest elke 3 maanden op controle komen. Later werd dat elk half jaar. Nu hoor ik nooit meer iemand over pilcontrole, terwijl het toch echt een medicijn is, met bijwerkingen, met risico's!
Jij slikt het als geneesmiddel, dat is een andere insteek.
De pil is relatief veilig, maar het is en blijft een pil die je inneemt en zelfs als je een doosje paracetamol of een flesje zoutwaterneusspray koopt, vraagt de verkoopster: bent u bekend met het gebruik?
Maar goed, laten we het niet alleen over de pil hebben, gezinsplanning is breder. :wink:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 aug 2013 13:03

de combinatie pil en roken is ontzettend link.
maar goed, zelfbeheersing in de hedendaagse gesexualiseerde maatschappij is een deugd geworden.

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 13 aug 2013 13:06

JeeWee schreef:Er zijn 1001 praktische redenen om de grootte van je gezin te plannen.

Maar dat is niet echt de Bijbelse visie die de reformatorische kerken hanteren.
Hoe ga je daar dan mee om?
In hoeverre rekenen we dan nog met wat God ons toeschikt, met Zijn voorzienigheid?
In hoeverre vertrouwen we dan nog op Hem?

Daar heb je wel een punt. Eigenlijk moeten we ook op God vertrouwen. Maar aan de andere kant is dat zo moeilijk in deze tijd. Alles is zo anders, het leven bestaat tegenwoordig niet alleen maar uit God. Terwijl dat wel zou moeten wezen. Ik kom zelf uit een gezin van 7 kinderen. En hierin zie ik dat mijn ouders wel de vertrouwen op God stelde en alles maar lieten ''lopen'', alleen wat ik wel weet is dat na mij (ik ben de jongste) er echt geen één meer bij mocht van mijn moeder. Die zag dat echt niet zitten.... en er is ook niemand gekomen. En dat zonder voorbehoedsmiddelen!

Zelf ben ik wel tegen de pil en andere hormoon pilletjes die je ''onvruchtbaar'' maken. Deze zijn gewoon slecht voor je. Condoom vind ik niks mis mee. Aangezien je ook kan plannen wanneer je vruchtbaar bent.
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 aug 2013 11:37

Ik heb ook altijd gedacht dat een koperpiraaltje puur abortief werkt, maar blijkt een fabel te zijn. Het koper zorgt ervoor dat de zaadcellen inactief worden, waardoor geen bevruchting kan plaatsvinden. Pas als dat niet goed werkt (de kans daarop is klein) en er vindt onverhoopt een bevruchting plaats, wordt innesteling voorkomen.

Terug naar “Archief”