alexander91 schreef:Ik zou graag willen weten wat nu het kernverschil is tussen de oosterse orthodoxe kerk en de westerse kerk (RKK of protestants). Als ik zo wat lees dan schijnt het te maken te hebben met het vraagstuk of de Heilige Geest van de Vader uit gaat, of van de Vader & de Zoon.
Als dat het kernpunt zou zijn, dan is dat op het eerste gezicht nou niet zo heel erg lijkt mij. Of is het dat wel?
Ik gok dat de schisma uiteindelijk vooral met mensenruzies te maken heeft gehad. De Oosterse kerken wilden niet buigen voor de paus, want volgens hen hadden de andere apostelen dezelfde macht als Petrus. (Mattheus 18:18)
Verschillen in vogelvlucht ;
De universele jurisdictie en onfeilbaarheid van de paus wordt door de orthodoxen niet erkend.
Bisschoppen zijn enkel opvolgers van de apostelen en niet van Christus. Vandaar dat de laat middeleeuwse bewering van de paus van Rome, dat hij de plaatsvervanger van Christus zou zijn, voor de orthodoxen onaanvaardbaar is.
Een historisch strijdpunt met de westerse Kerken is de theologische kwestie over de voortkomst van de Heilige Geest; in het westen heeft men in de 8e eeuw aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel het zgn. Filioquetoegevoegd: vanaf dat moment leerde de rooms-katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.
De orthodoxe Kerk verwerpt de leer van het Vagevuur, de doop met enkel besprenkeling (alleen volledige onderdompeling), het niet toestaan van een scheiding tussen man en vrouw (in de orthodoxe kerk tot twee keer toe toegestaan) en het gebruik van ongezuurd brood bij de liturgie. De Onbevlekte Ontvangenis van Maria en de Ten-Hemel-Opneming van Maria zijn geen dogma's in de orthodoxe Kerk.
Kenmerkend is het gebruik van de vele iconen, naast fresco’s en mozaïeken.
De liturgie is anders en wordt als onveranderlijk beschouwd. De mensen staan in plaats van te zitten. Tussen altaar en gelovigen bevindt zich een iconenwand of iconostase. Deze vormt de scheiding tussen de altaarruimte en het schip van de kerk.
Priesters (en de lagere clerus) kunnen en mogen gehuwd zijn. Hun priesterwijding bevestigt hun gehuwde of celibataire levensstaat. Bisschoppen worden altijd uit monniken gekozen en zijn altijd ongehuwd.
De orthodoxe gelovigen slaan het kruis andersom. Bij katholieken begint men het slaan van het kruis van boven naar beneden en vervolgens van links naar rechts, terwijl de orthodoxen van boven naar beneden en vervolgens van rechts naar links hun kruis slaan. Ook is het verschil in het slaan van een kruis dat de orthodoxen daarbij hun duim, wijs- en middelvinger tegen elkaar aandrukken.
De rooms-katholieke Kerk en de protestantse Kerken hebben een meer naar buiten gekeerd karakter dan de orthodoxe Kerk, die het accent meer legt op spiritualiteit en inkeer.
Al met al lijken dit niet al te grote verschillen. Daarom zei de oosters-orthodoxe filosoof en theoloog professor Steinhardt ooit: "Het orthodoxe en katholieke geloof zijn zustergeloven van elkander. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde."