Schild tegen de brandende pijlen van de boze.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

panther95
Verkenner
Verkenner

Schild tegen de brandende pijlen van de boze.

Berichtdoor panther95 » 31 jul 2013 21:31

Ik was Bijbelstudie aan het doen en het viel me op dat er in de hele Bijbel alleen in Efeze 6 wordt gesproken over het GELOOF als schild. In het OT wordt God Zelf een kleine veertig keer het Schild genoemd waar wij kunnen schuilen e.d. en er wordt ook een enkele keer gesproken over Gods trouw en Gods genade die een schild zijn dat ons beschermd, maar allemaal schilden die van God af komen dus zeg maar. Alleen in Efeze 6 niet, want daar wordt gesproken over het geloof dat de brandende pijlen uitblust.
Hoe zit dat nou? Moet ons geloof die brandende pijlen nu uitblussen, of is het zoals in het OT staat dat God ons Schild is?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Schild tegen de brandende pijlen van de boze.

Berichtdoor mealybug » 31 jul 2013 21:57

panther95 schreef:Ik was Bijbelstudie aan het doen en het viel me op dat er in de hele Bijbel alleen in Efeze 6 wordt gesproken over het GELOOF als schild. In het OT wordt God Zelf een kleine veertig keer het Schild genoemd waar wij kunnen schuilen e.d. en er wordt ook een enkele keer gesproken over Gods trouw en Gods genade die een schild zijn dat ons beschermd, maar allemaal schilden die van God af komen dus zeg maar. Alleen in Efeze 6 niet, want daar wordt gesproken over het geloof dat de brandende pijlen uitblust.
Hoe zit dat nou? Moet ons geloof die brandende pijlen nu uitblussen, of is het zoals in het OT staat dat God ons Schild is?

Altijd het Nieuwe aanhouden. :)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 31 jul 2013 23:25

mealybug schreef:Altijd het Nieuwe [Testament, gravo] aanhouden. :)

Dit vind ik een veel te snelle opmerking als daarmee bedoeld wordt dat het NT regeert over het OT.

Hier wordt wel heel rap de verbondenheid tussen Israël en de volken, tussen jodendom en christendom en tussen het geloof van Abraham en dat van Jezus uit elkaar getrokken.
Dat past beslist niet bij de belijdenis die de Kerk van alle tijden en plaatsen heeft uitgesproken.

God is geen God die pas met de komst van Jezus in 'beeld' komt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 aug 2013 08:09

Over oude en nieuwe testament gesproken, Paulus borduurt hier verder op Jes. 59:17, waar ook gesproken wordt over het pantser van de gerechtigheid en de helm van het heil.

Maar om in te gaan op je vraag:
panther95 schreef:Hoe zit dat nou? Moet ons geloof die brandende pijlen nu uitblussen, of is het zoals in het OT staat dat God ons Schild is?
Het geloof vertrouwt op God. Dus God is ons Schild en door het geloof is dat Schild ook ons Schild.
Door het geloof is God alles voor ons, dus ook dat Hij ons Schild is. Op deze manier fungeert het geloof ook als schild.

Bovendien geldt, wat Paulus in 2 Kor. 10:4 schrijft:
De wapens van onze strijd zijn immers niet vleselijk, maar krachtig door God, tot afbraak van bolwerken.

God maakt dus ook dat ons geloof krachtig genoeg is om de vurige pijlen van de boze uit te kunnen blussen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2013 08:58

gravo schreef:
Dit vind ik een veel te snelle opmerking als daarmee bedoeld wordt dat het NT regeert over het OT.

Hier wordt wel heel rap de verbondenheid tussen Israël en de volken, tussen jodendom en christendom en tussen het geloof van Abraham en dat van Jezus uit elkaar getrokken.
Dat past beslist niet bij de belijdenis die de Kerk van alle tijden en plaatsen heeft uitgesproken.

God is geen God die pas met de komst van Jezus in 'beeld' komt.

gravo

Ik dacht, laat ik het eens simpel houden :-)
Aangezien beide zaken, Elbert schreef het al, over hetzelfde gaan, hou ik bij onduidelijkheid alttijd het NT aan.
Ook omdat de brieven aan de gemeenten veel beter laten zien hoe nu te leven, NA dat Jezus Christus, onze grote Hogepriester, door de hemelen doorgegaan is, nadat en omdat Hij in alle dingen ,zonder zonde, verleid is geweest, maar heeft overwonnen.(ook een strijdterm)
Hij is dan ook ons Schild.
''Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in mijn troon, zoals Ik overwonnen heb en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.''

Terug naar “Archief”