alexander91 schreef: Het is goed om de andere kant te belichten, maar besef wel dat er een heel groot grijs gebied tussen geen kinders, lekker leven leiden, zelf bepalen hoe en wat enerzijds en alles maar laten overkomen onder het mom van Gods voorzienigheid anderzijds. Laten we eens in het midden van beiden gaan staan, en ervan uit gaan dat anderen daar ook staan.
Als de vrouw de pil al absoluut machtsmiddel heeft om het huwelijk en de man te dwarsbomen, dan is er iets goed mis, en dan is het misschien wel goed als er geen kinderen komen... Zo'n huwelijk zal in die weg nooit goed gaan en al helemaal slecht zijn voor eventuele kinderen.
In mijn omgeving heb ik dergelijke relaties echter nog nooit gezien... Het zijn meestal de mannen die geen kinderen willen, en de vrouwen wel. En dan de zwakte van de man in ogenschouw nemend, moet het zeker mogelijk zijn om zwanger te raken, maar wil je dat dan wel.
Een mogelijke zegen van de pil is dat je voor je aan kinderen begint, je er allebei achter moet staan, voor je eraan begint. Ik ken namelijk wel redelijk veel huwelijken die meteen met kinderen beginnen, en waarvan je hoort/merkt dat de man liever nog niet meteen kinderen had gehad. Alle aandacht vliegt naar de kinderen en het huwelijk wordt verwaarloosd en indirect zijn de kinderen daar weer de dupe van. Dit ligt ook deels aan de gemeenschap om het echtpaar heen. Wordt huwelijk alleen maar gepropagandeert voor het krijgen van kinderen, dan wordt de huwelijksliefde verwaarloosd. Het huwelijk is de plek waar de naasteliefde gepraktiseerd maar ook goed geleerd kan worden.
Als naief meisje kwam ik op een groot kantoor te werken in de grote stad, de pil was er nog niet zo heel lang en ik hoorde de verhalen van mn vrouwelijke collega's.
Inderdaad, er werd in termen gesproken van: ik ben de baas hierover, ik bepaal of ik zwanger word.
Misschien nog als na-ijlen van: Baas in eigen buik?
Ik heb nog nooit een moeder horen zeggen: ik baal ervan dat ik kinderen heb gekregen, mn leven had ik heel anders willen inrichten. Zelfs al is dat kind de grootste uilebal van de wereld. Moeder zal verdriet hebben. Ook hier zul je wel een schrijnende uitzondering hebben, maar laten we van het "normale" uitgaan.
Het hebben van kinderen kan je relatie onder druk zetten. Als het probleemkinderen zijn, chronische zieke kinderen, of meer kinderen dan je eigenlijk gewenst had. Zeker waar!
Er scheiden ook heel veel mensen die geen kinderen hebben, dus DE oorzaak ligt daar niet.
Het huwelijk is geen levenslang feestje en achteruit leunen. Het is ook een actieve bezigheid, trouw blijven, eigenlijk een les in dienen. Want als je de ander op het oog hebt, betekent dat dat je jezelf ook wel eens op de 2e plaats moet zetten.
Het gaat erom, wat verwacht je van het leven? Steeds een groter huis, meer welvaart? Je perfecte baan?
Lekker met zn tweetjes een paar keer per jaar op vakantie?
Grote kans dat er vroeg of laat toch ernstige teleurstelling op je pad komt.