D66 en VVD en de mazelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2013 11:48

shrew schreef:En ja het is voor mensen die gelovigen graag als achterlijk neerzetten een stok om mee te slaan. Maar de strenggelovigen staan altijd vooraan met commentaar op het priveleven van anderen: geen homohuwelijk, en al helemaal geen adoptie door homo's, zondag iedereen verplicht rusten, geen sex buiten het huwelijk etc. Het zou ze sieren als ze zelf dan ook tegen een stootje kunnen. Als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren. Slachtoffergedrag is nergens voor nodig.


+1
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor rai » 14 jul 2013 13:10

Optimatus schreef:Drie prominente liberalen in ons land, je weet wel, die mensen die vrijheid van het individu zo hoog in het vaandel hebben hangen en moord en brand gillen als de scheiding van kerk en staat in het geding is, willen nu dat predikanten gaan oproepen tot het inenten van kinderen.


Zijn de mensen dan ook niet vrij om te beslissen of ze wel of niet hun kinderen laten inenten? Snap ook eigenlijk niet waarom de politiek hier zo druk om maakt, vooral de liberalen die graag zien een kleinere overheid en meer vrijheid voor de bevolking.

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor ErikV » 14 jul 2013 14:38

Mortlach schreef:
Ach, ach, dat is wel heel cynisch hoor.


Soms liggen realisme en cynisme dicht bij elkaar, maar er vanuit gaan dat dit zonder dubbele agenda wordt geroepen is mijns inziens dan wel weer wat goedgelovig.

Ja.


Heb ik nooit gehoord, maar dat zegt niets, ik kan zaken missen. Er wordt alleen lang niet zo'n heisa van gemaakt als van inenten en dat heeft mijns inziens maar één belangrijke reden: mensen die roken stemmen op allerlei partijen, mensen die om religieuze redenen niet inenten stemmen (hoofdzakelijk) op de SGP, dus daar kunnen D66 en de VVD zich rustig over uitlaten.

Moslims, toch?


Die ook, maar aangezien die in deze discussie niet meedoen, verklaren we gewoon het volgende geloof als achterlijk...

In het mazelen-topic zijn al een aantal redenen gegeven waarom er WEL reden tot klagen is.


Iedereen vindt altijd wel een reden om te klagen, dus er zal best reden tot klagen zijn.

Overigens vind ik christenen niet zielig hoor als ze een keer door de media en de politiek worden aangepakt, goede reden om weer eens over standpunten na te denken. Dat zou best wel eens op meer punten mogen gebeuren. Tegelijk zie ik wel dat een partij als D66 gewoon z'n uiterste best doet om iets te vinden om christenen te pesten, prima als ze het daarmee naar hun zin hebben, maar doe dan niet alsof je het volledige volk wil vertegenwoordigen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor elbert » 15 jul 2013 11:16

Mortlach schreef:Ach, ach, dat is wel heel cynisch hoor.
De meeste politici hebben inderdaad een cynische inslag.
Daarbij is het ook cynisch als een liberaal politicus (te weten de premier) zegt dat het geloof wat hem betreft niet in het publieke debat thuishoort, maar in het geval van inenten wel opeens zijn mening geeft over wat God zou vinden en predikanten oproept om diezelfde mening van de kansel te verkondigen.
Een politicus mag inderdaad vinden wat hij vindt, ook al is het nog zo inconsequent, maar als gewoon burger mag ik daar ook mijn gedachten over hebben.
O ja, zowel ikzelf als mijn kinderen zijn ingeënt, dus dat is mijn probleem hier niet. Het probleem is wel de geloofwaardigheid van politici.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 13:17

Christenen doen niet zielig. Zij geven gewoon net zo goed hun mening terug. Ik zie nog helemaal geen inconsequentie tov beide groepen. Als christenen afgeven op bepaalde gewoontes van andere mensen, dan wordt er precies hetzelfde gereageerd.

Het is wachten tot een groep eindelijk eens bij het verstand komt en de ander expliciet de ruimte geeft zonder daarbij de mening in te hoeven slikken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 14:36

Predikanten zouden hun gemeenteleden moeten oproepen hun kinderen te laten inenten tegen mazelen, zo menen premier Rutte, oud-minister Borst (D66) en VVD-senator Dupuis. „Er zijn wel ernstiger zaken waarover we ons in dit land druk zouden moeten maken.”

Van zijn gemeenteleden krijgt 
ds. D. Heemskerk, predikant van de hersteld hervormde gemeente in Ouderkerk aan den IJssel, tot op dit moment geen vragen over vaccinatie. „De bemoeienis van de overheid met mensen die om principiële redenen hun kinderen niet laten inenten, is diepdroevig en verbazingwekkend. Er is zo veel mis in de maatschappij. De overheid heeft altijd de mond vol over de vrijheid van menings­uiting.

Ze zou zich druk moeten maken over drugs, comazuipen door de jeugd en bij ethische kwesties als euthanasie en abortus óók de Bijbel moeten laten spreken. De ophef rond mazelen is selectieve verontwaardiging.” Daar komt volgens ds. Heemskerk bij dat Rutte met zijn oproep onjuist gebruikmaakt van de Bijbel. „En oud-minister Borst had rond de kwestie euthanasie ook zo trouw de Bijbel moeten lezen.”

De predikant heeft zondag in de preek geen enkele aandacht geschonken aan de kwestie rond inenten tegen mazelen. „Er is geen reden om nu opeens zo’n ophef te maken over mazelen. Het is een kinderziekte die we al jaren kennen, waarbij ik de ernst van de ziekte niet wegwuif. In ons gezin is de ziekte ook twee keer voorgekomen.”

Ds. A. Schreuder, predikant van de gereformeerde gemeente van Rijssen-Zuid, is „verbaasd” dat premier Rutte zich zo begaan weet met mensen die om principiële redenen hun kinderen niet laten inenten.

„Rutte zegt dat de Heere niet wil dat kinderen zó lijden, als er ook vaccinaties bestaan. Maar er zijn zo veel ergere dingen, zoals abortus en euthanasie.

Mijn wedervraag aan hem zou zijn of de Heere dat dan wél wil? Rutte doet een volstrekt selectieve uitspraak. Er is weinig begrip voor de wijze waarop er in onze gezindte over wordt gesproken en gedacht. Dat God als de Almachtige alle dingen leidt en stuurt.

De uitspraken van Dupuis, Borst en Rutte hebben me enorm geraakt.”

De predikant voelt er niet voor dat kerken meer informatie over mazelen en inenten zouden moeten verstrekken.

„Ik ben geroepen om het Evangelie te verkondigen in opdracht van de Heere. De kerk is er niet als informatieverstrekker. Daar zijn andere instanties voor.”

In het gebed heeft ds. Schreuder zondag kinderen en hun ouders die door de ziekte worden getroffen aan de Heere opgedragen. „Onze maatschappij laat hen in de kou staan.”

bron: refdag.nl

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor shrew » 15 jul 2013 14:48

elbert schreef:Daarbij is het ook cynisch als een liberaal politicus (te weten de premier) zegt dat het geloof wat hem betreft niet in het publieke debat thuishoort.


Wanneer heeft hij dat dan gezegd? Want dat is inderdaad niet liberaal. Over geloof moet je juist wel kunnen debateren. Anders kan je wel heel makkelijk een debat winnen. Geef er een religieuze draai aan en je maakt de ander monddood.

alexander91 schreef:Christenen doen niet zielig. Zij geven gewoon net zo goed hun mening terug. Ik zie nog helemaal geen inconsequentie tov beide groepen. Als christenen afgeven op bepaalde gewoontes van andere mensen, dan wordt er precies hetzelfde gereageerd .


Reacties als: dit is christenpesten, ze willen ons gewoon als achterlijk wegzetten... Dat vind ik zielig doen. Je hebt wel gelijk dat andere groepen dit net zo goed doen. Deze geluiden hoor je ook inderdaad van moslims, joden, homo's etc. Maar dat is net zo goed zielig doen, dat heft de zieligdoenerij van deze christenen niet op. Trouwens als dit al als christenpesten wordt gezien ben ik heel benieuwd hoe deze christenen zouden reageren als een ambtenaar ze weigert omdat ze christen zijn.

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor shrew » 15 jul 2013 15:02

schelpje3 schreef:„De bemoeienis van de overheid met mensen die om principiële redenen hun kinderen niet laten inenten, is diepdroevig en verbazingwekkend. Er is zo veel mis in de maatschappij. De overheid heeft altijd de mond vol over de vrijheid van menings­uiting.


De link tussen oproepen te vaccineren en vrijheid van meningsuiting ontgaat mij volledig. Omdat Rutte een oproep doet wordt de vrijheid van meningsuiting van de ander bedreigt? Hoe?

schelpje3 schreef:Ze zou zich druk moeten maken over drugs, comazuipen door de jeugd


Dat doen ze ook. De predikant leest geen kranten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 15:49

Hij hoort zich niet op deze wijze te bemoeien met een principiële kwestie. Dat helpt mee aan het zaaien van tweedracht. Hij is de premier van ons allemaal en niet alleen van de inenters!
Hij had toch zoveel sympathie voor de SGP(ers)?
Wat is ervan overgebleven, alleen nodig voor het behalen van voldoende zetels soms?

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor ErikV » 15 jul 2013 16:11

shrew schreef:Reacties als: dit is christenpesten, ze willen ons gewoon als achterlijk wegzetten... Dat vind ik zielig doen.


Waarom? Een constatering is niet hetzelfde als zielig doen. Ik constateer eerder in dit topic iets, met gelijk als conclusie erbij dat het voor het christelijk nederland misschien niet slecht is als ze juist door dit gedrag nog eens nadenkt over de eigen opvattingen. Als er één groep in Nederland is die ik niet zielig vind zijn het wel de christenen, lees rustig door over wat er in andere landen gebeurt en je weet dat je blij mag zijn hier te wonen als christen bent. Dat wil echter niet zeggen dat er totaal geen sprake is christenpesten....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 16:12

Vanavond in nieuwsuur wordt er weer aandacht aan dit onderwerp besteed.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/529709-ov ... natie.html

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor shrew » 15 jul 2013 18:01

schelpje3 schreef:Hij hoort zich niet op deze wijze te bemoeien met een principiële kwestie.


Dat is makkelijk noem iets principieel en hij heeft zijn mond er over te houden. Wie bepaalt dan over welke principes kwesties niet mag worden gesproken. Ik heb er namelijk ook een paar.

ErikV schreef:Waarom? Een constatering is niet hetzelfde als zielig doen. Ik constateer eerder in dit topic iets, met gelijk als conclusie erbij dat het voor het christelijk nederland misschien niet slecht is als ze juist door dit gedrag nog eens nadenkt over de eigen opvattingen. Als er één groep in Nederland is die ik niet zielig vind zijn het wel de christenen, lees rustig door over wat er in andere landen gebeurt en je weet dat je blij mag zijn hier te wonen als christen bent. Dat wil echter niet zeggen dat er totaal geen sprake is christenpesten....


Eens, en niet-vaccineren zal door de christenpesters vast ook misbruikt worden. Maar ik vind de reactie van Rutte en D66 niet christenpesten. Hoewel Pechtold het geloof ik wel ongewenste bemoeizucht van Rutte vond...Als je dan reageert van waarom moeten ze ons nu hebben, anderen doen het ook, ze willen ons als achterlijk wegzetten. Dan is dat zielig doen om niet op de argumenten in te hoeven gaan. Puur onterecht slachtoffergedrag

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor Speedy » 15 jul 2013 18:06

ErikV schreef:Waarom? Een constatering is niet hetzelfde als zielig doen. Ik constateer eerder in dit topic iets, met gelijk als conclusie erbij dat het voor het christelijk nederland misschien niet slecht is als ze juist door dit gedrag nog eens nadenkt over de eigen opvattingen. Als er één groep in Nederland is die ik niet zielig vind zijn het wel de christenen, lees rustig door over wat er in andere landen gebeurt en je weet dat je blij mag zijn hier te wonen als christen bent. Dat wil echter niet zeggen dat er totaal geen sprake is christenpesten....


shrew schreef:Eens, en niet-vaccineren zal door de christenpesters vast ook misbruikt worden. Maar ik vind de reactie van Rutte en D66 niet christenpesten. Hoewel Pechtold het geloof wel ongewenste bemoeizucht vond...Als je dan reageert van waarom moeten ze ons nu hebben, anderen doen het ook, ze willen ons als achterlijk wegzetten. Dan is dat zielig doen om niet op de argumenten in te hoeven gaan. Puur onterecht slachtoffergedrag



In ieder geval zijn de burgemeesters van dezelfde politieke partijen ontstemd over de uitlatingen bij BNR:

Burgemeesters in de Biblebelt zijn verontwaardigd over de uitspraken van premier Rutte over het inenten van kinderen. Rutte zei vrijdag dat predikanten hun gemeenteleden moeten oproepen hun kinderen in te laten enten tegen de mazelen.

'Predikant moet vaccinatie adviseren'
2013-07-12 09:09:37.0
Van Oostrum: "Er is geen paniek. Dan moet je als liberaal de mensen gewoon de vrijheid gunnen."
Petter: "
Maar lokale burgemeesters vinden dat Rutte zich er niet mee moet bemoeien. Volgens hen is een keuze van de ouders. "Ik vind dat hij zich niet zou moeten bemoeien met de rol die predikanten daar in zouden kunnen spelen. De scheiding van kerk en staat brengt met zich mee dat je er wel samen over kunt spreken maar predikanten vragen daartoe op te roepen, vind ik niet juist", zegt burgemeester Dick van Hemmen van de gemeente Nunspeet.

Geen sprake van paniek
Zelfs de VVD-burgemeester van Rhenen is niet te spreken over de bemoeizucht van Rutte. "Ik vind dat wij als burgemeester lokaal verantwoordelijk zijn voor de volksgezondheid. Er is geen enkele sprake van paniek. Ik vind dat de premier zich op dat moment ook terughoudend op zou moeten stellen en zich er niet mee bemoeien. Als er echt problemen zijn voor de nationale volksgezondheid is de tijd daar voor de premier om zich er mee te bemoeien. Maar op dit moment is dat te vroeg”, zegt Van Oostrum."

In zijn gemeente zijn er vele tientallen gevallen van de mazelen geteld. Een school is zelfs al over de piek heen, zegt Van Oostrum. "Bij een andere school wordt dat in september verwacht, als de kinderen weer terug komen van vakantie. Maar die ouders gaan er echt goed mee om. Als ze ziek zijn hebben ze contact met de huisarts en er is geen bedreiging voor anderen op dit moment. We houden het in de gaten met de GGD en ik heb er geen zorgen over.”

Ingrijpen als gezondheid in geding komt
Mocht de volksgezondheid in het geding komen, dan is men er in Rhenen op tijd bij om in te grijpen, zegt Van Oostrum. "En dan nog zul je dat eerst in overleg moeten doen met de vertegenwoordigers van de kerken. Ik ken de mensen goed genoeg om te weten dat ze zich echt niet door hun premier laten sturen om hun kinderen te laten vaccineren. Dan zullen er echt andere bewegingen moeten komen."

Van Oostrum is vooral verbaasd om de uitspraak van Rutte, omdat hij van dezelfde partij is. "Als er nou echt paniek zou zijn, dan kan ik het me voorstellen. Maar er is geen paniek. En dan moet je als liberaal de mensen gewoon de vrijheid gunnen. Ouders gaan er echt verantwoord mee om en houden het goed in de gaten."

Theologie van de koude grond
Frank Petter, burgemeester van Woudrichem en theoloog, noemt de opmerkingen van Rutte theologie van de koude grond en dat valt slecht bij hem. Ook al is hij voorstander van inenten. "Dat is mijn persoonlijke mening. Maar Nederland staat bekend om de grote kerkelijke diversiteit. Wat mij eigenlijk ook wel heel erg verbaast is dat juist de politieke partijen die altijd zeggen dat geloven iets is voor achter de voordeur – D66 en VVD – nu allerlei opmerkingen richting de voorgangers van die gemeenten maken. Ik kan dat niet goed plaatsen."
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2013 19:12

schelpje3 schreef:Ds. A. Schreuder, predikant van de gereformeerde gemeente van Rijssen-Zuid, is „verbaasd” dat premier Rutte zich zo begaan weet met mensen die om principiële redenen hun kinderen niet laten inenten.

„Rutte zegt dat de Heere niet wil dat kinderen zó lijden, als er ook vaccinaties bestaan. Maar er zijn zo veel ergere dingen, zoals abortus en euthanasie.


Ik ben benieuwd hoe Schreurder euthanasie erger vindt dan het nodeloos sterven of gehandicapt raken van een jong kind.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: D66 en VVD en de mazelen

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 19:19

Mortlach schreef:
Ik ben benieuwd hoe Schreurder euthanasie erger vindt dan het nodeloos sterven of gehandicapt raken van een jong kind.
Blijft abortus over :-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten