Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vpk
Majoor
Majoor

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor vpk » 18 jun 2012 13:09

hier nog 1x per dag bv. meestal 's ochtends, soms 's nachts..net wanneer ze komt. het was ook steeds bijten omdat er niet snel genoeg iets kwam en vaak 's nachts komen en dan wel drinken maar niet genoeg eraan hebben, ik was het helemaal zat en ben toen ze 8 maand was overgegaan dus tot 1x. dat gaat nu al een maand prima. maar ik geloof ook dat het niet veel meer is. een paar slokken bv, dan krijgt ze daarna een boterham en dan maak ik nog een fles. die drinkt ze soms nog helemaal, soms half leeg.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2013 19:40

Vraagje: ik heb tijdens het voeding enorm veel last van mijn tepels, echt pijnlijk. Ik zie geen kloven. Weet iemand wat ik eraan kan doen?
Ik gebruik al bepanthen na elke voeding. Daarnaast gebruik ik miconazol voor de voeding ivm spruw van de kleine en mij, maar de pijnklachten blijven. Terwijl ik het idee heb dat de spruw al minder wordt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jul 2013 20:26

Spruw kan heel hardnekkig zijn. Probeer de spruw ook van binnenuit te behandelen (geen suikerhoudende voedingsmiddelen en tarwe/witmeel).

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jul 2013 20:54

Gentiaan violet hielp hier heel goed tegen spruw via internet te bestellen.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 06 jul 2013 20:57

Is het tijdens de hele voeding of alleen bij het aanhappen/toeschieten? Dat laatste had ik namelijk beide keren een paar weken in het begin.. volgens de vk gevoelige tepels en kun je weinig aan doen tot er een soort gewenning komt.. heb de vorige keer mother mates gebruikt, dat gaf wel wat verlichting..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 06 jul 2013 22:22

@ ajl; weet je zeker dat hij goed aanhapt? Pas hoorde ik dat pijn vaak kan komen door het verkeerd aanhappen. Zie je de lippen duidelijk naar buiten gekruld?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 jul 2013 07:23

Vervelend ajl! Ik heb ook hele goede ervaringen met gentiaanviolet.dat was eigenlijk het enige dat hielp zelfs. Het is even kliederen maar was hier heel effectief.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 08 jul 2013 19:44

Ik heb ook heel lang pijn gehad bij het voeden, door wennen, spruw én een (pas later gezien) korter tongriempje... Met een vierde kindje zijn jouw borsten vast al een heleboel gewend, maar toch.. Vervelend in elk geval!
Mijn zoontje had een korter tongriempje, maar het zat niet helemaal vast, waardoor het niet direct gezien werd. Hij leek ook goed aan te happen, al zoog hij z'n onderlip wel snel naar binnen. Het kan vást geen kwaad het even te laten controleren! Op internet zijn er via http://www.borstvoeding.com adressen te vinden van mensen die dat doen, wellicht je eigen vk ook.
Sterkte ermee!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 09 jul 2013 13:11

Bij mij is het voeden ook (nog) niet helemaal pijnloos. We hebben ook last van spruw (sinds de 4e dag), 'k ben nu met gentiaan violet aan het behandelen en eindelijk lijkt het over te gaan ... Ik hoop dat dan het voeden dan ook wat minder pijnlijk wordt en beter gaat. De huid ziet bij mij ook licht roze, net of hij bijna 'door' is. Heb jij dat ook, ajl?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 jul 2013 12:26

Echt lichtrose ziet de huid niet, maar mijn tepel is wel heel gevoelig. Ik ben gelukkig al vrij snel gaan behandelen, omdat ik het 'gevoel' van spruw herkende. Het was zelfs nog niet zichtbaar in zijn mondje.

De vorige keer heb ik wel gentiaan gebruikt, maar ik was er niet dol op. Het hielp eigenlijk bij hem helemaal niet. En daarnaast heb ik een onderzoek gelezen dat het gebruik van gentiaan in verband wordt gebracht met kanker. Dus dan maar spruw. Nu gebruik ik in overleg met de ha ( en ka) alleen micanozol. Dat breng ik op de tepel aan voor het voeden en zo krijgt de kleine het ook binnen. De linkerborst doet nu bijna geen pijn meer, alleen nog bij aanhappen, maar rechts is het nog wel tenenkrommend.

@ sophie Hoe gaat het voeden nu? Jij hebt toch ook een tijdje aan fingerfeeding gedaan? Pakt ze het nu wel zelf op?

Hier gaat het wel goed, voeding loopt als een trein en de kleine man is al uit de rompers maar 56 aan het groeien. Dus ik heb het vermoeden dat hij wel aankomt. Ik zit nu op ongeveer 8 voedingen per dag.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 11 jul 2013 13:41

@ajl: heb je weleens een tepelhoedje geprobeerd? Zou je tepel misschien ontlasten. Ik heb nooit zonder tepelhoedje kunnen voeden en heb er erg positieve ervaringen mee.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 11 jul 2013 19:58

@ajl: Het alternatief voor Gentiaan Violet was Daktarin. Om dat te krijgen moest ik van de apotheker een verklaring ondertekenen dat ik ervan op de hoogte was dat kinderen jonger dan 4 maanden dat niet mogen krijgen vanwege verstikkingsgevaar en dat ik dat risico wilde nemen. GV was dus van twee kwaden op dat moment de beste. Helaas is het er wel minder van geworden, maar helemaal weg is 't nog niet.

Dochterlief is nu zover dat ze de meeste dagen 1 voeding helemaal zelf bij mij drinkt. De andere keren drinkt ze een half uurtje, daarna kolf ik en geef de rest met de fles. Dat gaat prima, maar ik blijf hopen dat ze op een gegeven moment zelf kracht genoeg heeft om 100 % uit de borst te halen. De meeste dagen drinkt ze 7x, soms 6x en soms 8x, waarvan vaak maar 1x 's nachts, heerlijk weinig!

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 11 jul 2013 20:58

@ AJL,

wist je dat je de kuur nog een week moet geven als de klachten weg zijn. anders is het alleen maar onderdrukt en komt het weer de kop op steken. bij mijn jongste ook gehad tot 4x toe, totdat ik na het lezen van de bijsluiten (en ik had het uit werkervaring kunnen weten) erachter kwam dat ze het nog een week moest krijgen nadat het over was.
ook de dosering is belangrijk. huisartsen schrijven vaak maar een minimale hoeveelheid voor. alhoewel ik vorig jaar bij een huisarts toen ik op vakantie was een overdosering kreeg.
(thuis heb ik de huisarts en de apotheek waar ik het kreeg een klachtenbrief hierover gestuurd).

succes ermee en hopelijk is het snel over.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jul 2013 19:39

@ kamille Afgelopen week had ik de gebruiksaanwijzing gelezen. Ik doe dat ook niet altijd en daardoor kwam ik erachter dat ik de miconazol nog een week langer moest gebruiken. De klachten worden nu wel behoorlijk minder. Hoe vaak moest jij het gebruiken? De arts zei tegen mij 6x daags tijdens het voeden. Alleen het punt is bij mij dat ik dat niet haal. Hij drinkt namelijk altijd maar 1 borst en ik zit op ongeveer 8 voedingen per dag ( gewoon elke 3 uur). Dus ik kom 'maar' op 4x daags insmeren uit.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 14 jul 2013 02:04

@ AJL, ik moet eerlijk zeggen dat ik het smeren ook vaak 'vergat' :oops: , maar ik smeerde bv ook in als ik mezelf aan/uitkleedde.
de behandeling van de kleine vond ik het belangrijkst. suc6 ermee, hopelijk is het snel over, want bij haar heb ikook een half jaar ermee getobd. zooo zielig....

Terug naar “Archief”