Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 mar 2004 17:29

Een heleboel meningen, bv. die over zelfmoord zijn voorgekookt. Zo wordt altijd gezegd: kijk maar naar
- Saul
- Achitofel
- Judas

:arrow: alleen de slechte mensen plegen zelfmoord

Simson hoort er dan net weer niet bij, want die staat aan onze kant. Dus bedenken de dominees daar een sluitende uitleg bij...

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 04 mar 2004 17:52

surfer schreef:alleen de slechte mensen plegen zelfmoord

Wat zijn we weer kortzichtig. Ik ken een helehoop mensen (inclusief ik en jij) die in feite dagelijks zelfmoord plegen. Toen Adam en Eva van de verboden vrucht at pleegde ze in feite zelfmoord, en dat doen mensen nog dagelijks. Mijn vader kwam uit een gezin van 11 kinderen, zijn broer heeft ook zelfmoord gepleegd en hij was samen met mijn vader de enige in het gezin die nog naar de kerk ging. Hij had een ziekte en voelde zich onbegrepen en alleen. De stelling dat alleen slechte mensen die zelfmoord plegen gaat dus niet op.
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 mar 2004 17:54

lieve jongen,

verstaat gij ook hetgeen gij leest? :shock:

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 17:57

surfer schreef:lieve jongen,

everlastingman las het een beetje kortzichtig :wink: Maar aangezien hij aan onze kant staat vergeven we het hem :mrgreen: :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 mar 2004 18:12

Vin schreef:
surfer schreef:lieve jongen,

everlastingman las het een beetje kortzichtig :wink: Maar aangezien hij aan onze kant staat vergeven we het hem :mrgreen: :wink:

Beschouw je het als een soort kamp ofzo?

Dat is pas kortzichtig.

Je moet ook leren andermans meningen respecteren.

Wat heb je eraan je zo op te winden over anderen die er anders over denken?

Jij blijft toch ook bij jou standpunt?Iemand anders heeft dat ook, en die mag dat ook laten horen.Respecteer, of accepteer dat dan tenminste.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 mar 2004 18:16

mensen toch, lees toch s een beetje zorgvuldiger... :shock: das het halve werk...

Simson hoort er dan net weer niet bij, want die staat aan onze kant. Dus bedenken de dominees daar een sluitende uitleg bij...

everlastingman las het een beetje kortzichtig Maar aangezien hij aan onze kant staat vergeven we het hem

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 18:31

Markie schreef:Beschouw je het als een soort kamp ofzo?

Dat is pas kortzichtig.

Jij blijft toch ook bij jou standpunt?Iemand anders heeft dat ook, en die mag dat ook laten horen.Respecteer, of accepteer dat dan tenminste.

Huh? Ik maakte een grapje. :D Je presteerd het om een grapje over dingen verkeerd lezen verkeerd te lezen. :roll:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 mar 2004 19:00

Vin schreef:
Markie schreef:Beschouw je het als een soort kamp ofzo?

Dat is pas kortzichtig.

Huh? Ik maakte een grapje. :D Je presteerd het om een grapje over dingen verkeerd lezen verkeerd te lezen. :roll:

Ow, vind dit niet echt een topic om grappig over te doen eerlijk gezegd. :wink:

Lucy

Berichtdoor Lucy » 04 mar 2004 20:52

Ik las ergens het volgende artikel over zelfmoord, geschreven door Ds. Pieters:

Zelfmoord. Het leven is van God en wij hebben geen recht het te nemen. Moord en doodslag zijn en blijven zondig. Zelfmoord ook. Betekent dit nu dat iemand die bekeerd is dus geen zelfmoord zal plegen; en dat iemand die zelfmoord pleegt dus geen kind van God kan zijn geweest?
In een catechismusverklaring van mr. Justus Vermeer las ik bij de uitleg van het zesde gebod, hierover onder andere het volgende: “Het zou kunnen zijn dat iemand de Heere teder heeft gevreesd, maar dat hij door de onnaspeurlijk wijze wegen Gods in zulke verschrikkelijke aanvechtingen van satan valt en zo tot deze afschuwelijke daad komt, nadat hij de Heere menigmaal uit een gevoel van eigen machteloosheid en van satans macht, heeft gebeden. Zo iemand zou in Gods ogen genade kunnen vinden door te schuilen in Jezus Christus, Die dood is geweest en weder levend is geworden; en dus waarachtig berouw kunnen hebben eer zijn ziel het lichaam verlaat. Afgezien nog daarvan dat een christen menigmaal vergeving zoekt voor een zonde, waarin hij mogelijk zou kunnen vallen; en hij deze vergeving ook verkrijgt.” Wat is het allemaal TRIEST. Hier past uiteindelijk een zwijgen en smeken: 'O God, ontferm U toch!

Hier kan ik me bij aansluiten.

Groeten Lucy

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 20:55

Yes yes yes.

kan me eindelijk een keer in een stuk van dr. Pieterse vinden :mrgreen:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 04 mar 2004 21:34

@mic schreef:Yes yes yes.

kan me eindelijk een keer in een stuk van dr. Pieterse vinden :mrgreen:

Nou, eerlijk gezegd moest ik 3 keer lezen wie het geschreven had, alvorens ik moest glimlachen! Eindelijk, ik ben het een keer met hem eens!

:P

EQ.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 21:36

Precies.... Je overtreed een van de 10 geboden... maar dat doen we dagelijks.... Juist daarvoor stierf Christus, om ons die zonden te vergeven. Dat wil niet zeggen dat die zonde niet meer erg is, maar wel dat er vergeving voor is. Waarom zou dat in dit geval dan niet zo zijn?

keesschollaart81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keesschollaart81 » 04 mar 2004 21:37

In de tijd van ketters enzo stierven ook bekeerde mensen om anderen niet te verraden, dat is zelfmoord...

en:
misschien staat er wel een tekst in de bijbel die deze stelling onderschrijft, maar ik geloof dan nog dat god daar de laatste hand in heeft!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 04 mar 2004 21:44

Natuurlijk God heeft de laatste hand. Wij kunnen niet beslissen of iemand al dan niet in de hemel komt, alsmede dat wij niet kunnen zeggen of iemand waarlijk een kind van God is of niet, behalve wanneer hij dat zelf beweert.

Toch is het heel goed om over deze dingen na te denken. Wanneer kom ik in de hemel? Wanneer niet? Het kan een inzicht geven in je geloofsleven.

Met zelfmoord is het mijns inziens net zo. Als je niet weet waarom je iets wel of niet zo vindt, zeg dan niks! En als je mening gebaseerd is op de bijbel, geef dan een tekst. Of wanneer je het van je dominee hebt gehoord, geef dan een naam. Of geef toe dat het nagebrouwd is van je ouders ofzo. Daar kunnen we wat mee.

Ik stel even iets voor: voor diegene die geloven dat het Woord van God Waarheid is, mogen de teksten als feiten beschouwen. Geloofsfeiten.
De rest kan hoogstens ervaring zijn (die toeleidt tot feit, of feit onderbouwend is) of mening.

Dit is een heel gevoelig onderwerp. Ik ben blij dat ik mensen heb mogen ontmoeten die op een meer pastorale en waardevolle manier zijn omgegaan met dit onderwerp dan een aantal mensen hier.

Met het besef dat ik de hel in zou gaan ware het niet dat Christus mijn zonden met bloed heeft bedekt. Groot is Hij!

Eq.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 04 mar 2004 22:01

Wat Equilibrist zegt...

Alsjeblieft, denk bij gevoelige onderwerpen heel hard na voor je iets zegt, je doet een ander gauw pijn. En hoe ver is 'pijn doen' bij moord vandaan, voor jou, als je als echt christen denkt?

Als je je niet kunt voorstellen hoe iemand op de gedachte zou komen om zelfmoord te plegen, is het al helemaal verstandig gematigd te reageren. Natuurlijk mag je je mening geven, maar wees niet hard. Wees de Liefde, die Jezus was. Die liefde is rechtvaardig, maar nooit hard.

Even wat citaten uit Romeinen 8:

1. Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Als dan niets ons kan scheiden van de liefde van Christus, zal dan een daad van wanhoop en eenzaamheid dat kunnen? Natuurlijk praat dat het niet goed, maar onthoud dat Gods liefde sterker is dan onze wanhoop.
Is het al niet een straf dat diegene op dat moment het licht van Gods liefde moet missen?

Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

Terug naar “Archief”