gravo schreef:Wat een hopeloze discussie. Zonder kop of staart. Zonder een helder uitgangspunt. Ik doe een poging.
Om de problematiek scherp te stellen vraag ik mee te denken in het denkwerk over de volgende vraag:
"Is de Heere, waarmee men God in de gereformeerde gezindte vaak aanroept dezelfde God als de Heer, zoals aangeroepen in pinkstergemeenten?"
Volgens mij heerst deze vraag niet, in beide kerken niet. De God is dezelfde: de God van de Bijbel. De benadering van God is anders. Beiden erkennen de grondteksten van elkaar, de interpretatie alleen niet. De grondteksten die gebruikt worden bepalen hier met welke God we van doen hebben. Anders zou je kunnen zeggen dat iedere christen zijn eigen God heeft (en dat is in zekere zin ook, maar dan heb je de discussie helemaal naar de knoppen geholpen).
gravo schreef:Deze vraag is uit te breiden naar tal van deelvragen:
- wanneer men klassieke psalmen zingt, op klassieke wijze, spreekt dezelfde God dan tot ons hart (als wij daar ontroerd door raken) vergeleken met de God die een ander tijdens het uitbundig zingen van charismatische lofliederen aanspreekt?
- Is de God die aangeroepen wordt tijdens het celebreren van een rooms katholieke hoogmis dezelfde God als aangeroepen wordt tijdens het formuliergebed bij het vieren van het avondmaal in een protestantse kerk?
- Kunnen we over dezelfde God spreken, wanneer door zendingswerk een Afrikaans dorp zich tot het christendom bekeert, maar een godsvoorstelling hanteert die nog sporen vertoond van hun oude religie?
- Is de God die jij aanroept wel dezelfde God als je ouders aanroepen nu je je tot een ander kerkverband hebt gewend?
- enz. enz.
Ik wil maar zeggen: als je de problematiek van de gelijkenis van God en Allah wilt onderzoeken, probeer dan eerst eens wat dichter bij huis de vragen te beantwoorden. Dan zal blijken dat het helemaal niet zo makkelijk is.
gravo
We mogen psalmen, liederen en lofzangen zingen. We zijn een in Christus. Verschillende ledematen, die zeggen elkaar niet nodig te hebben, maar we erkennen beiden Christus als Hoofd. Hij leidt de ledematen. Als je mensen in alle kerken diep bevraagt dan zullen ze uiteindelijk te kennen geven dat Christus ook in die kerken kan werken, zij het soms met moeite.
Het probleem van de God van de Bijbel en de god van de koran ligt vooral in de oorsprong: waaruit we leren over hen. Dat maakt het probleem fundamenteler dan de verdeeldheid in de christelijke wereld. Je bent dus eigenlijk de discussie op een zij-spoor aan het brengen volgens mij.