Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 15:10

sanderious schreef:Overigens erg bijzonder: Depressiviteit wordt hier niet meer bestempeld als ziekte, maar is meer een eigen-schuld-dikke-bult-geval. Want als je echt een kind van god zou zijn dan zou je dit wel bespaard blijven...

Juist, en dat doe me nu zo veel pijn. Om dat te lezen... :S :x

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 15:13

Die mensen die dat zeggen zijn niet depressief of niet geweest maar hebben hooguit een een dipje gehad
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 mar 2004 15:17

Ik blijf zelfmoord het gebrek aan respect voor het leven vinden, het leven wat door God zelf gegeven is!
en mijn idee is dat je die gift, dat leven, als je een kind van God bent, niet zelf in de hand neemt. Dat kan je gewoon niet!
Ook een vorm van egoisme naar je naasten toe, je kan wel denken dat ze je keuze moeten 'respecteren' (kots) maar het is allemaal bullshit!
je even mag je niet zelf in de hand nemen.
Oké, ik kan het misschien niet staven aan de bijbel, maar als je gewoon normaal, eenvoudig nadenkt, is dat toch duidelijk?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 15:19

dank u dank u voor deze lieve reactie
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 mar 2004 15:24

er word hier gevraagd om een mening, jij geeft je mening en ik geef em ook.

Je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mar 2004 15:31

leentje schreef:even mijn mening:

mijn mening is dat iemand die zelfmoord pleegt komt niet in de hemel. Als je werkelijk een kind van God ben dan pleeg je echt geen zelfmoord, en dan beschermt God jou daarvoor.

quote="Laurina"]Ik ben het met babbeltje en leentje eens. Ik denk niet dat je in de hemel komt als je zelfmoord pleegt. God bepaalt de tijd van sterven. Je mag niet je leven in eigen hand nemen.[/quote]

Doortje schreef:. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt.

Markie schreef:
Doortje schreef:. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt.

En de mijne :!:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 15:32

Ja tuurlijk.... en zoet is een soort van zout... hard is een soort van zacht... leven is een soort van dood?

Het zijn 2 uitersten, ze staan lijnrecht tegenover elkaar.

Ik blijf zelfmoord het gebrek aan respect voor het leven vinden, het leven wat door God zelf gegeven is!
en mijn idee is dat je die gift, dat leven, als je een kind van God bent, niet zelf in de hand neemt. Dat kan je gewoon niet!
Ook een vorm van egoisme naar je naasten toe, je kan wel denken dat ze je keuze moeten 'respecteren' (kots) maar het is allemaal bullshit!
Oké, ik kan het misschien niet staven aan de bijbel, maar als je gewoon normaal, eenvoudig nadenkt, is dat toch duidelijk?

Is wat duidelijk? Dat het niet goed is om zelfmoord te plegen? Helemaal mee eens. Maar dat is niet de titel van dit topic. Het gaat daar om verdoemenis.... er is verschil tussen dingen niet goed doen en verdoemenis... gelukkig. Zoals je het nu brengt hangt het toch weer van je eigen gedrag af of je gered wordt of niet. Ik dacht juist dat de essentie van het evangelie was dat dat juist niet het geval is!
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 mar 2004 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 15:33

fijn dat je het met me eens bent

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 15:34

Skoezie schreef:Die mensen die dat zeggen zijn niet depressief of niet geweest maar hebben hooguit een een dipje gehad

je bedoelt mensen die zeggen dat depressies een 'eigen-schuld-dikke-bult-geval' zijn?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 15:35

babbeltje schreef:
@mic schreef:
babbeltje schreef:Amic er staan geen teksten in de bijbel die dit zeggen.
waar denk je dan dat ik uit citeerde?
Lees mijn stukje maar van ds. Schreuder, ik ben het volkomen met hem
eens.
Ja ik ook, maar schreuder zegt nergens dat Saul ongelovig was en jij wel.

Nee ik beweer dat niet, ik weet echt niet of dat zo is, ik heb dat namelijk nog nooit gehoord. Maar dat laat ik aan God over.
Oké, maar dan je niet gaan beweren dat er in de bijbel geengelovigen zelfmoord plegen en daarom in de hel komen. Want ten eerste weet je dus niet of er geen gelovigen zelfmoord gepleegt hebben in de bijbel. En tweede al zou dat zo zijn betekent nog niet dat het niet kan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 15:36

Bij gebrek aan argumenten over de eigen mening van mensen zal ik het dan maar op me nemen om de dominee te becommentarieren. :mrgreen:

Antwoord: Gedeelten die rechtstreeks over zelfmoord gaan zijn er niet. Ook niet in de wetten van Mozes. Dat klopt dus. Wel zijn er naast het ene geval van zelfdoding in het Nieuwe Testament (Judas) zeker vier gevallen in het Oude Testament te vinden, die alle genoeg zeggen

Die alle genoeg zeggen ja? Dus volgt er straks een conclusie of is dit vast een voorproefje van insinuatie bij gebreg aan argument om iets helder te zeggen?

Ik zal ze ff doorlopen:
- Abimelech (Richteren 9)
Lees gerust allemaal het stukje door, het gaat hier om euthanasie, geen zelfmoord. Bovendien was hij stervende (verpletterde schedel). Dit gebeurt volgens mij ook vandaag de dag erg veel in oorlogen. Hoe dan ook, het is geen zelfmoord; meneer moet geen dingen gaan zitten verdraaien.

- Saul en zijn wapendrager (1 Samuel 31)
- Achitofel (2 Samuel 17)
- Zimri (1 Koningen 16)
Tja, zelfmoord. En verder? Zelfmoord is niet goed nee. Dus welke duidelijke conclusie lees ik in deze stukken? Dat je dood gaat aan zelfmoord. Erg veelzeggend ja. :roll:

Sommigen voegen daar Simson als vijfde geval aan toe. Mijns inziens ten onrechte, want Simson is zeker een geval apart. Zijn sterven was geen zelfmoord, maar een richtersdaad.

Zijn sterven was niet alleen zelfmoord, het was een terroristische zelfmoordaanslag! Dat je dat dan met de Bijbel in de hand wilt rechtvaardigen is een tweede, maar laten we alsjeblieft de feiten niet verdraaien om ons plaatje makkelijker in te kleuren! Dat is geen mening, dat is feit.

De andere genoemde gevallen zijn stuk voor stuk tekenen aan de wand. Ze zijn een bezegeling van een leven buiten God

Tekenen aan de wand ja? Ja dat zeiden de vrienden van Job ook. Waarom tekenen aan de wand dan, met welk argument? Gaat de dominee nu een andere dominee citeren of komen we weer in hetzelfde cirkeltje? Zo kan ik nog wel veel meer dingen een 'bezegeling' van een leven buiten God noemen. Alleen dat zelfmoord een wat permanenter karakter heeft, niet alle foutjes kun je goedmaken. Daarom vind ik het zo fijn dat Jezus ze vergeeft.

Verder zijn er tal van afgeleide motieven uit Gods Woord (zoals het zesde gebod) die duidelijk maken dat God de Gever en Heere van het leven is, ook dat van onszelf en dat wij daar geen beschikking over hebben.

Dat klopt. We zijn het weer, eventjes, eens.

Paulus en Silas weten dan ook (gelukkig) de gevangenbewaarder te Filippi (Handelingen 16) een betere weg te wijzen dan zich zelf om te brengen.

Lol! Nou dat had weinig met hulpverlening of "God bewaard Zijn kinderen" te maken hoor! Zijn we weer lekker teksten aan het verdraaien? :wink: Paulus en Silas zitten in de gevangening... er is 's nachts een grote aardbeving en alle celdeuren springen open. De bewaker schrikt wakker en wil zichzelf van kant maken (net als in de film 8) ) aangezien zijn superieur waarschijnlijk een stuk minder vriendelijk zou reageren op de ontsnapping van gevangenen dan 'alleen' maar moord. Vervolgens roept Paulus, 'Geen paniek, we zijn er nog gewoon hoor!' en de bewaker brengt zichzelf niet om het leven. Tadaa! Lekkere vergelijking met mensen die wanhoping voor een trein springen: Not.
Maar inderdaad, vervolgens is de bewaker de ogen geopend voor de grote God van Paulus.. maar dat is een ander onderwerp.

Ik hoop dat je nu genoeg plaatsen hebt om iets over dit onderwerp te vinden.

Ds. J. L. Schreuders

Ja dat wel, maar los van wat vage insinuaties heb je nog niets wezenlijks gezegt. Ik weet nu alleen nog maar dat je teksten verdraaid om een punt duidelijk te maken (welk punt?)

Volgende citaat graag.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 15:42

columbus schreef:Ik blijf zelfmoord het gebrek aan respect voor het leven vinden, het leven wat door God zelf gegeven is!

Dat vind ik wel een schokkende post als ik zo vrij mag zijn :shock:

Zo praat je mensen wel regelrecht richting zelfmoord ja. "Je bent gewoon egoistisch! Besef je wel wat het voor je omgeving betekend? Je hebt geen respect voor het leven!" :(

En je kunt het niet staven aan de bijbel maar is duidelijk als je normaal nadenkt? Ik denk volgens mij normaal na en kom op iets anders uit. Dus wat 't ook is, het is niet duidelijk :wink:

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 15:44

verdoemde zelfmoordenaar schreef:Ik heb gezocht naar begrip, maar dat heb ik niet gevonden. Ik heb gezocht naar iemand die naar me wilde luisteren, maar er was niemand. Ik heb gehuild, maar er was niemand die me hoorde. Iedereen vindt me verander van een levenslustig, spontaan meisje in een stug, saai, teruggetrokken wezen. Niemand heeft gezocht naar de oorzaak daarvan. Ik kan en wil zo niet verder leven. Ik houd dit niet vol. Mam, heb je echt nooit iets gemerkt? En dan nog een kort woord tegen jou. Welke naam ik je moet geven weet ik niet. De naam ‘vader’ ben je niet waard. Talloze keren heb je me misbruikt. Het is niet alleen lichamelijk dat je kapot hebt gemaakt, mijn eigen ik is ook weg. Ik kan je schijnheilige gepraat niet langer aanhoren. Ik kan je zingen in de kerk niet langer aanhoren, want ik van het spotten. Huichelaar! Ik kan niet langer in je nabijheid verkeren.Ik kan niet meer vergeten. Ik kan niet meer leven en ik wil het ook niet meer. Het spijt me van deze vreselijke daad, maar ik hoop dat jullie ogen er door open gaan. Zoek eerst naar de oorzaak als iemand zich vreemd gedraag en oordeel niet te snel. Ik ben moe, vreselijk moe. Ik heb naar rust gezocht, maar ik heb die niet gevonden. Ik ben alleen maar gestuit op onbegrip. Echte vrienden? Ik weet niet wat dat zijn. Ik wil niet langer leven ik wil niet langer gekwetst worden. Ik kan zo niet meer verder.

Was zij egoïstisch?

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 15:48

Skoezie schreef:heb je de andere topic al gelezen? Zelfmoord in KC&M? nee waarschijnlijk niet, en jij zou eerst die forummers aanwijzen

Beste Skoezie,

Dit is gewoon een cirkelredenatie! Alleen kinderen van God vragen en krijgen vergeving, als zij dit niet kunnen doen... Het kan dus wel, maar komt per definitie nooit voor!

Satan kan iedereen laten vermoorden [ook kinderen van God], de gruwelijkste dingen met ze doen... MAAR hij kan ze geen depressiviteit geven... wat een geruststellende gedachte! God beschermt alleen tegen depressiviteit en suïcidale neigingen...

Gelukkig weet ik beter, maar anders zou ik toch maar eens gaan afhaken.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 mar 2004 15:53

Skoezie schreef:
verdoemde zelfmoordenaar schreef:Ik heb gezocht naar begrip, maar dat heb ik niet gevonden. Ik heb gezocht naar iemand die naar me wilde luisteren, maar er was niemand. Ik heb gehuild, maar er was niemand die me hoorde. Iedereen vindt me verander van een levenslustig, spontaan meisje in een stug, saai, teruggetrokken wezen. Niemand heeft gezocht naar de oorzaak daarvan. Ik kan en wil zo niet verder leven. Ik houd dit niet vol. Mam, heb je echt nooit iets gemerkt? En dan nog een kort woord tegen jou. Welke naam ik je moet geven weet ik niet. De naam ‘vader’ ben je niet waard. Talloze keren heb je me misbruikt. Het is niet alleen lichamelijk dat je kapot hebt gemaakt, mijn eigen ik is ook weg. Ik kan je schijnheilige gepraat niet langer aanhoren. Ik kan je zingen in de kerk niet langer aanhoren, want ik van het spotten. Huichelaar! Ik kan niet langer in je nabijheid verkeren.Ik kan niet meer vergeten. Ik kan niet meer leven en ik wil het ook niet meer. Het spijt me van deze vreselijke daad, maar ik hoop dat jullie ogen er door open gaan. Zoek eerst naar de oorzaak als iemand zich vreemd gedraag en oordeel niet te snel. Ik ben moe, vreselijk moe. Ik heb naar rust gezocht, maar ik heb die niet gevonden. Ik ben alleen maar gestuit op onbegrip. Echte vrienden? Ik weet niet wat dat zijn. Ik wil niet langer leven ik wil niet langer gekwetst worden. Ik kan zo niet meer verder.

Was zij egoïstisch?

Goed stukje!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Terug naar “Archief”