Bij gebrek aan argumenten over de eigen mening van mensen zal ik het dan maar op me nemen om de dominee te becommentarieren.
Antwoord: Gedeelten die rechtstreeks over zelfmoord gaan zijn er niet. Ook niet in de wetten van Mozes. Dat klopt dus. Wel zijn er naast het ene geval van zelfdoding in het Nieuwe Testament (Judas) zeker vier gevallen in het Oude Testament te vinden, die alle genoeg zeggen
Die alle genoeg zeggen ja? Dus volgt er straks een conclusie of is dit vast een voorproefje van insinuatie bij gebreg aan argument om iets helder te zeggen?
Ik zal ze ff doorlopen:
- Abimelech (Richteren 9)Lees gerust allemaal het stukje door, het gaat hier om euthanasie, geen zelfmoord. Bovendien was hij stervende (verpletterde schedel). Dit gebeurt volgens mij ook vandaag de dag erg veel in oorlogen. Hoe dan ook, het is geen zelfmoord; meneer moet geen dingen gaan zitten verdraaien.
- Saul en zijn wapendrager (1 Samuel 31)- Achitofel (2 Samuel 17)- Zimri (1 Koningen 16)Tja, zelfmoord. En verder? Zelfmoord is niet goed nee. Dus welke duidelijke conclusie lees ik in deze stukken? Dat je dood gaat aan zelfmoord. Erg veelzeggend ja.

Sommigen voegen daar Simson als vijfde geval aan toe. Mijns inziens ten onrechte, want Simson is zeker een geval apart. Zijn sterven was geen zelfmoord, maar een richtersdaad.
Zijn sterven was niet alleen zelfmoord, het was een terroristische zelfmoordaanslag! Dat je dat dan met de Bijbel in de hand wilt rechtvaardigen is een tweede, maar laten we alsjeblieft de feiten niet verdraaien om ons plaatje makkelijker in te kleuren! Dat is geen mening, dat is feit.
De andere genoemde gevallen zijn stuk voor stuk tekenen aan de wand. Ze zijn een bezegeling van een leven buiten God
Tekenen aan de wand ja? Ja dat zeiden de vrienden van Job ook. Waarom tekenen aan de wand dan, met welk argument? Gaat de dominee nu een andere dominee citeren of komen we weer in hetzelfde cirkeltje? Zo kan ik nog wel veel meer dingen een 'bezegeling' van een leven buiten God noemen. Alleen dat zelfmoord een wat permanenter karakter heeft, niet alle foutjes kun je goedmaken. Daarom vind ik het zo fijn dat Jezus ze vergeeft.
Verder zijn er tal van afgeleide motieven uit Gods Woord (zoals het zesde gebod) die duidelijk maken dat God de Gever en Heere van het leven is, ook dat van onszelf en dat wij daar geen beschikking over hebben.
Dat klopt. We zijn het weer, eventjes, eens.
Paulus en Silas weten dan ook (gelukkig) de gevangenbewaarder te Filippi (Handelingen 16) een betere weg te wijzen dan zich zelf om te brengen.
Lol! Nou dat had weinig met hulpverlening of "God bewaard Zijn kinderen" te maken hoor! Zijn we weer lekker teksten aan het verdraaien?

Paulus en Silas zitten in de gevangening... er is 's nachts een grote aardbeving en alle celdeuren springen open. De bewaker schrikt wakker en wil zichzelf van kant maken (net als in de film

) aangezien zijn superieur waarschijnlijk een stuk minder vriendelijk zou reageren op de ontsnapping van gevangenen dan 'alleen' maar moord. Vervolgens roept Paulus, 'Geen paniek, we zijn er nog gewoon hoor!' en de bewaker brengt zichzelf niet om het leven. Tadaa! Lekkere vergelijking met mensen die wanhoping voor een trein springen: Not.
Maar inderdaad, vervolgens is de bewaker de ogen geopend voor de grote God van Paulus.. maar dat is een ander onderwerp.
Ik hoop dat je nu genoeg plaatsen hebt om iets over dit onderwerp te vinden.
Ds. J. L. Schreuders
Ja dat wel, maar los van wat vage insinuaties heb je nog niets wezenlijks gezegt. Ik weet nu alleen nog maar dat je teksten verdraaid om een punt duidelijk te maken (welk punt?)
Volgende citaat graag.