Deze week is de zogenaamde Stille Week aangebroken. Aankomende vrijdag is het Goede Vrijdag. Volgende week zondag en maandag is het Pasen. De Stille Week is een bijzondere week op de kalender. Ikzelf vind deze week eigenlijk nog belangrijker dan de adventstijd (ik bedoel het natuurlijk niet om het tegenover elkaar uit te spelen, ook de adventstijd is belangrijk). In de Stille Week komt namelijk alles bij elkaar: het lijden en sterven van Christus en de zondag en maandag daarop (Pasen) de opstanding van Christus. De schuld en de vergeving van de zonde komen bij elkaar. Er zijn ook zeven lijdenszondagen, en vier adventszondagen.
Hoe vullen jullie de Stille Week in? Ikzelf voornamelijk door het lezen van het lijdensevangelie in de vier evangeliën. Ik heb soms het idee dat er in de gereformeerde gezindte minder aandacht aan wordt besteed dan in de andere kerken. In veel kerken zijn er namelijk vespers, ook op Witte Donderdag en op Stille Zaterdag. Die zijn er in mijn gemeente niet. Maar er zijn bij mij wel twee kerkdiensten op Goede Vrijdag (in veel kerken is er één dienst op Goede Vrijdag), en dat vind ik ook terecht.
Mijn vraag is: Hoe vullen jullie de Stille Week concreet in?