Stille Week

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Stille Week

Berichtdoor gml » 25 mar 2013 18:00

Deze week is de zogenaamde Stille Week aangebroken. Aankomende vrijdag is het Goede Vrijdag. Volgende week zondag en maandag is het Pasen. De Stille Week is een bijzondere week op de kalender. Ikzelf vind deze week eigenlijk nog belangrijker dan de adventstijd (ik bedoel het natuurlijk niet om het tegenover elkaar uit te spelen, ook de adventstijd is belangrijk). In de Stille Week komt namelijk alles bij elkaar: het lijden en sterven van Christus en de zondag en maandag daarop (Pasen) de opstanding van Christus. De schuld en de vergeving van de zonde komen bij elkaar. Er zijn ook zeven lijdenszondagen, en vier adventszondagen.

Hoe vullen jullie de Stille Week in? Ikzelf voornamelijk door het lezen van het lijdensevangelie in de vier evangeliën. Ik heb soms het idee dat er in de gereformeerde gezindte minder aandacht aan wordt besteed dan in de andere kerken. In veel kerken zijn er namelijk vespers, ook op Witte Donderdag en op Stille Zaterdag. Die zijn er in mijn gemeente niet. Maar er zijn bij mij wel twee kerkdiensten op Goede Vrijdag (in veel kerken is er één dienst op Goede Vrijdag), en dat vind ik ook terecht.

Mijn vraag is: Hoe vullen jullie de Stille Week concreet in?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Stille Week

Berichtdoor pannenkoek » 25 mar 2013 20:16

Je onderwerp is al 40 x bekeken, zal ik dan maar eens antwoorden?

Eerlijk gezegd niet anders dan vorige week. Ik draai nu een wk of 2 cd's met lijdenstijd en pasen liederen.
Moet morgen orgelspelen op de vr. ver. dus ben er wel extra mee bezig. Vanaf morgen gaat mijn man de verhalen lezen van de lijdenstijd, om zo op Goede Vrijdag bij de kruisiging uit te komen.
Wij hebben op Goede Vrijdag 1x kerk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 10:29

Diensten: Woensdagavond Chrismamis (OKK), Witte Donderdag (PKN), Goede Vrijdag (PKN), Zaterdagavond (OKK), zondag twee keer dienst (PKN m.o. en g.b.).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 26 mar 2013 23:06

Ja ik denk dat ik deze dagen (Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen dus), vooral ga invullen met extra veel psalmen op internet luisteren,Bijbelverhalen lezen en gezelligheid. Ik doe verder niet aan eieren schilderen ofzo, maar tegen chocolade paaseitjes heb ik eerlijk gezegd nooit weerstand kunnen bieden... :lol: Als ik eerlijk ben, weet ik niet of ik er zo genoeg aandacht aan besteed enzo, en als het beter moet moet u dat vooral zeggen. Maar de intentie, de gedachte waarmee het gebeurt, dat is toch sowieso belangrijker dan hóe het gebeurt, toch?

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 26 mar 2013 23:07

Optimatus schreef:Diensten: Woensdagavond Chrismamis (OKK), Witte Donderdag (PKN), Goede Vrijdag (PKN), Zaterdagavond (OKK), zondag twee keer dienst (PKN m.o. en g.b.).

Even een domme vraag: ik neem aan dat dat OKK staat voor Oud-Katholieke Kerk?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2013 23:32

In de afgelopen weken was er op de donderdagavond een vesper.
Deze week is het, zoals het genoemd wordt, een doorlopende Paasviering.
Donderdagavond is dat met Heilig Avondmaal, Goede Vrijdag met een sobere dienst,
Stille Zaterdag 's morgens een ochtendgebed en 's avonds laat de Paaswake, waarin belijdenis gedaan wordt door een paar mensen en ook iemand wordt gedoopt en opnieuw het Heilig Avondmaal wordt gevierd.
De viering eindigt op Paasmorgen met een vreugdevolle viering.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2013 00:07

@Diamantje: Klopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2013 09:12

Stille week, tja, dat zit al de hele week in me.
Ondanks dat het werk gewoon doorgaat, ik gisteren een oogopertatie had...
Maar zo de hele dag door en 's avonds in het bijzonder word je stil voor God en probeer ik iets te bevatten van het lijden en stervan van Christus.

Afgelopen zondag zette een proponent de toen met een preek over Lukas 22:15
En Hij zei tegen hen: Ik heb er vurig naar verlangd dit Pascha met u te eten, voordat Ik ga lijden.

Christus heeft er vurig naar verlangd om dit met mij te delen, met jou te delen...
Niet zo'n beetje maar vurig!
Want een wonder. Daar kan ik niet bij.
En het zal dan ook op Goede Vrijdag voor mij anders zijn aan de Tafel van de Here.
Want HIJ wil met mij, voordat Hij gaat lijden.

Omvervolgens zondag wakker te worden met het wonder van de opgestane Heiland.
Dan is alles volbracht en kijken we weer uit naar die prachtige toekomst.

Stille week... de stilte in je hart in een rumoerige wereld, tussen alle hartruis.
Want HIJ heeft vurig naar mij verlangd. Naar jou verlangd!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”