klopt het beeld dat wakker dier schept door foto's van zieke dieren als voorbeeld te gebruiken? boeren reageerden er in de krant verontwaardigt over; zo'n ziekelijke kip komt de keuring niet door. dit soort kippen zijn ongewenste uitzonderingen die OOK in de biologische teelt te vinden zijn.Diamantje schreef:Verder schijnt het niet te kloppen dat plofkip beter is voor het milieu dan biologische kip, ten minste dat vertelt de Superwijzer app, een instrument om dit te meten ofzo. Maar ik weet niet of dit waar is hoor. Daarnaast moeten we ons ook realiseren dat vlees en vis per definitie slecht is voor het milieu. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel zielig voor die kip, dat ze blaren op d'r borst en poten heeft. En zo dik is dat ze amper kan lopen. Dat zegt Wakker Dier in ieder geval.
helaas kan de media gebruikt worden om elk standpunt te rechtvaardigen. beeldvorming overstijgt waarheid.
over het milieu: (weer via internet krantlezen) veel onderzoeken zijn te eenzijdig. de werkelijkheid is veel te complex om ls geheel integraal te onderzoeken, teveel variablen. daarom wordt er studie gedaan naar de impact van een klein deel op het geheel. vervolgens wordt zo'n onderzoek normerend. terwijl factoren die buiten de meting gelaten zijn misschien de gemete onderdelen aansturen of beinvloeden.
belangen groepen als 'wakker dier' of kippenboeren promoten onderzoek dat hun standpunt zal bevestigen. omdat de wetenschappers de priesters van onze eeuw zijn krijgt zo hun zaak het stempel van 'goddelijk' gelijk.
nog even over
Diamantje schreef:Je kunt het natuurlijk ook doen om te herdenken hoe het in de Hof van Eden bij Adam en Eva was (die aten ook geen vlees en vis).
het paradijs is niet meer. daarnaar teruggrijpen is selectief en door externe factoren ingegeven. wie trouwt er nog met zijn rib? wie wil daarop wachten omdat dat de paradijselijke vorm was.

of - iets serieuser- wie wijgert er om de aarde te verbouwen? wie leeft uit paradijselijk principe alleen van de vrucht van wilde -ongecultiveerde- bomen?
God was de eerste die dieren slachte! God leerde de mens niet hoe katoen of linnen te maken, maar hoe van dierenvellen kleding te maken.
later bepaalt God dat bepaalde delen van het offervlees voor de priesters zijn en andere delen voor het volk.
hieruit blijkt dat het eten van vlees, of het doden van dieren voor menselijk comfort geen ethische kwestie is. het doden van dieren is a-moreel niet in-moreel! hoe we dieren behandelen is wel weer een morele zaak.
ps. in het rd stond onlangs een artkel over een plofkippenhouder die een 'publieke tribune'gemaakt heeft zodat iedreen kan zien hoe het echt toegaat. een bezoekend pvdd kamerlid reageerde in de tran van "eens zullen we het nooit worden, maar alle respect". mischien kan een bezoek aan de kippenboer het door wakkerdier geschapen beeld corrigeren.