het hulpwerkwoord 'komen te'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Re: het hulpwerkwoord 'komen te'

Berichtdoor gravo » 21 mar 2013 19:42

JeeWee schreef:Mogen en komen in één zin kan dus ook.
De bekendste is wel:
"Och mocht het toch eens komen te gebeuren... "

Nou nog één keer dan...ik kan het je namelijk nog sterker vertellen. Ook de volgende uitdrukking bestaat (heeft bestaan):

" Och, mocht het nog eens komen staan te gebeuren".

Ik begrijp dat velen bij dit onwaarschijnlijke taalgeweld afhaken; zelf zie ik er maar de humor van in. Geheimtaal die beoogt zeer ernstige en diepe dingen mee te delen verkeert in het tegendeel wanneer ik wanhopig onder een kerkbank verdwijn in een poging om mijn proestend lachen voor de goegemeente te verbergen (echt gebeurd in een Gerf. Gem. in de Randstad, waar zulke oubollige taal zacht gezegd enigszins bevreemdend overkomt).

'mogen staan te gebeuren'

Raar!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 mar 2013 21:49

mealybug schreef:helemaal eens met GML.
Ik hou het ook bij Markus 1:15.
Verder vind ik dat de woordkeuze in deze tale Kanaans (was dat nu het land van de nakomelongen van Cain?) een enorme ONwaarschijnlijkheid van de hoop en zekerheid des geloofs uitdrukt, welke geheel ONbijbels is.
Als je dit soort taalgebruik gewend bent vanuit je vroege opvoeding al, zul je inderdaad geloven dat het bijna niet mogelijk is, en het een wonder van Boven is, ipv een opdracht voor beneden.

Mealybug wil jij zeggen dat jij die opdracht zelf kan uitvoeren? En dat het geen wonder is van boven.

Ik sta namelijk nog steeds versteld van het wonder dat Hij naar mij omzag , daar was niets van mij bij....

Met groet
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2013 15:26

"och mocht het de Heere eens komen te behagen ons te vergunnen een afstralinkje en een blijkje Zijner goedertierenheden dat zal zijn gelijk een droppelken van levend water in een dood en levenloos zondaarshart."

Dat is een voorbeeld van de Tale Kanaäns.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2013 11:53

Optimatus schreef:"och mocht het de Heere eens komen te behagen ons te vergunnen een afstralinkje en een blijkje Zijner goedertierenheden dat zal zijn gelijk een droppelken van levend water in een dood en levenloos zondaarshart."

Dat is een voorbeeld van de Tale Kanaäns.
Ofwel vertaald in hedendaags Nederlandsch: Here, wilt U ons Uw goedheid laten ervaren. Dan zullen we dat ervaren als een druppel fris water in ons van nature dode hart.

Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”