Mijn dominee vertelde ons laatst dat we voor gebed ook eens moeten lezen in de profeten. Lees eens uit Habakuk, of Jeremia, en kijk wat zij (durven) te zeggen tegen hun God. (ik kan het echt aanraden dit te toen)
Ikzelf bid (bijna) altijd voor het eten. Voor de rest heb ik (helaas) niet echt vaste tijden en momenten. Bij het bidden ga ik eigenlijk niet in een stille ruimte gehurkt zitten (is mijn beeld). Ik bid bijvoorbeeld als ik terugloop van mijn werk naar het station: tijdens mijn terug(of heen)reis. Op dat soort momenten ben ik alleen en dan zie ik de wereld om mij heen. En dan overleg ik in mijn hart dingen met God. In principe zou ik overal en op elk moment kunnen bidden. Dan verleg ik mijn gedachten naar Hem toe, en leg ik die bij Hem neer, en overdenk ik die. Dat is mijn persoonlijke gebed.
Bij grote groepen mensen (voor het eten bij familie bij mij thuis) zou ik denk ik meer het Onze Vader bidden, om te voorkomen dat ik het gevoel krijg even een goed gebed neer te moeten zetten zodat mensen kunnen zien hoe goed ik wel niet kan bidden, en dus hoe een echt geloof ik heb. Het Onze Vader is in elk geval geen leeg omhulsel. Mensen kunnen het leegmaken, maar het is het van zichzelf niet. Een echt doorleefd Onze Vader gebed is mooier dan wat dan ook! Elk gebed heeft zijn valkuilen. Denken dat er een volkomen veilig en goed gebed is, is zeggen dat er volmaakte christenen kunnen bestaan. Daar geloof ik niet in

, met de hand op de Bijbel.
Daarnaast bid ik ook zo vaak om dingen. Ik geloof dat dat goed is. Daarmee wordt je geholpen zaken onder woorden te brengen, en die te overdenken (heb ik dat echt nodig? is dat echt goed voor mij? Verhoog ik mezelf ermee? Verhoog ik God ermee? etc. Als je bid om een waslijst die uitgevoerd moet worden of anders bestaat God niet, dat klopt natuurlijk niet. Maar God wil juist dat we in ons gebed, ons hele (zondige) leven bij Hem uitstorten. Vertel Hem maar wat je hart je ingeeft. God weet toch wel wie je bent. Zelfs Adam kon zich niet verbergen voor Hem.
Wij mensen hebben overal beelden voor, zo ook voor het (echte) gebed, de (echte) christen, (de echte) God. Wij staan allemaal schuldig tegen dat gebod. De Bijbel gooit alles omver, en doet ons wedergeboren worden. Als je niet weet wat je moet bidden. Lees zijn Woord, en overdenk het. Pas het op jezelf toe. Dat is een van de vele vormen van gebed

.
Tenslotte: bidden voor anderen. Dit moet dmv het gebed niet verworden tot het afschuiven van de verantwoordelijkheid bij God. Wij krijgen talenten en gaven. Wij moeten die in Zijn Dienst stellen. Voor alles en iedereen in de wereld bidden is een grote leegheid, als dat geen verandering in jezelf teweegbrengt. Een gebed moet niet je geweten sussen omdat je niets doet. Een gebed voor anderen is een middel om de juiste richting te bepalen: op basis van God.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin