Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 nov 2012 12:31

Dat men ===refoweb=== graag christelijk wil houden is niet meer dan terecht.

Dat er een gesloten gedeelte is vinden wij niet des forums ,maar de eigenaar van dit forum heeft wel het recht om dat te doen.

De regels betreft de ongelovigen hier mogen best wat strenger;want alles wordt op een achterbakse wijze onderuit gehaald wat Christelijk is .

Wat een oud christelijke geloofsbelijdenis is moet men maar is uit leggen .

De geloofsbelijdenis /CREDO wat heel de Christenheid gemeen heeft is het Nicea-Constantinopele.

De Apostolische geloofsbelijdenis is een doopbelijdenis.

Voorts iedereen komt hier vrijwillig vind men het hier niet leuk blijf dan lekker weg .

Als laatste heeft @Elbert natuurlijk wel gelijk in zijn bijdrage van wo nov 28, 2012 12:04 pm.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Simile
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Simile » 16 dec 2012 12:25

Het zou fijn zijn wanneer iedereen enigszins vanuit een 'blanco' achtergrond zou kunnen kijken, zonder absolute overtuigingen en het geloof de waarheid te kennen. Als God niet bestaat kennen we de waarheid allerminst, als God wel bestaat kennen we de waarheid allerminst. We worden allemaal gelimiteerd door ons hoofd, ons denken. Als we de Bijbel lezen, dan altijd met onze eigen ogen met als gevolg een persoonlijke interpretatie.

Ik heb mezelf 23 jaar lang 'agnost' genoemd omdat ik had aanvaard dat ik het domweg niet wist en waarschijnlijk nooit zou weten. Uiteindelijk ben ik toch op zoek gegaan naar antwoorden. Veel antwoorden heb ik gevonden. Zo ongelooflijk veel dat uiteindelijk, zo lijkt het, niet tot één antwoord gekomen kan worden. Dan weer vind ik een overtuigend antwoord tegen de evolutie, dan weer tegen de creatie en anders wel een antwoord dat de vorige antwoorden ontkracht. Het lijkt erop dat we slechts een fractie (wanneer überhaupt iets) begrijpen van ons bestaan.

Nu heb ik voor God gekozen en ik kan me niet voorstellen dat ik ooit van een andere 'zienswijze' kan worden overtuigd, desalniettemin wil ik er wel voor open staan. Als iedereen zijn theorieën en overtuigingen presenteert als 'mogelijkheden' en niet als 'feiten', dan geloof ik dat dit de sfeer en functie van dit forum enorm ten goede zou komen. Mij dunkt dat eenieder die geïnteresseerd is in, meer wil leren over en open staat voor het christendom (dat moet op een refo forum toch centraal staan lijkt me) een mooi deel uit kan maken van dit forum!

Simile
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Simile » 16 dec 2012 16:38

Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik hier persoonlijk kwam om meer informatie te krijgen over geloven in God en de Bijbel en meer op zoek was naar steun van christenen, delen van ervaringen, verschillende goedbedoelde interpretaties van de Bijbel en het vinden van hmm, lotgenoten ofzo... Voor informatie over bijvoorbeeld de evolutietheorie kan ik terecht bij m'n ouders, broers, ooms, tantes, neven, nichten, basisschool, middelbare school, universiteit en waar ook niet. Een plek waar je niet zou hoeven 'strijden' voor je geloof en er gewoon in rust over zou kunnen leren, dat zou fijn zijn. Mja...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 19 dec 2012 16:24

Dit is een christelijk forum, waarop christelijke onderwerpen aan de orde komen. Daarbij geldt ook nog eens dat we dit forum ook graag christelijk houden. Dat betekent onder andere dat we op delen van het forum alleen posts toestaan van gebruikers die instemmen met de oud-christelijke geloofsbelijdenis. Bovendien geldt voor het hele forum dat we bepaalde fatsoensnormen verwachten, waaronder respect voor het christelijk geloof.-------------CITAAT.

Dan vragen toch veel Christelijk forumleden zich af wat de atheisten hier dan doen die veel draden verstoren.Op geen enkel Katholiek/Christelijk forum is dat mogelijk.

Laat men het boven genoemde citaat dan ook waar maken . :!: :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 dec 2012 01:26

Lichtzwaard schreef:Dan vragen toch veel Christelijk forumleden zich af wat de atheisten hier dan doen die veel draden verstoren.Op geen enkel Katholiek/Christelijk forum is dat mogelijk.

Welke atheïsten heb je het over?

Bartuz

Berichtdoor Bartuz » 12 feb 2013 08:32

Lichtzwaard schreef:Dan vragen toch veel Christelijk forumleden zich af wat de atheisten hier dan doen die veel draden verstoren.Op geen enkel Katholiek/Christelijk forum is dat mogelijk.

Wat is verstoren voor je?
Zelf beheer ik een forum waar ik atheisten welkom zijn als zij zich eveneens aan het forumreglement houden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 15:09

Kan een forum geloven? Sinds wanneer is een forum christelijk?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 12 feb 2013 15:22

hubert schreef:Kan een forum geloven? Sinds wanneer is een forum christelijk?

sorry, maar dit klinkt toch wel erg onnozel.

op bijna alle christelijke fora discussiëren ook andersdenkenden en atheïsten mee
om aan alle topics mee te doen moet je hier ondertekenen of je ook alles gelooft en onderschrijft - iets wat ik eigenlijk nergens ben tegengekomen.

ik vind het een goede zaak die vermenging. - anders valt er weinig te discussiëren.
met mensen die allemaal hetzelfde geloven, krijgt het al gauw een bepaald sektarisch gehalte
bovendien zijn sommige atheïsten of andersdenkenden ook eerder christen geweest en weten ze er wel het een en ander van en vaak ook heel veel.

anderen hebben weer familieleden of vrienden en kennissen die christelijk zijn.
het houd je tevens ook alert...en is leerzaam.
alle partijen kunnen van elkaar leren.

op de meeste atheïstische sites zijn ook gelovigen welkom - en wordt tevens de bijbel uitgebreid besproken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 feb 2013 22:22

Mortlach schreef:Haha, ik zie ze nu ook - uiteraard nadat ik een account heb aangemaakt. Eens zien hoe streng ze die dingen naleven in de discussies over wetenschap :-)

Wat jij hier voor positie hebt verworven weet ik niet, maar waar je tot nu toe mee weggekomen bent, heeft weinig meer te maken met het christelijk zelfrespect van de moderators.
Ik hoor dan ook van heel wat (ex) forummers dat ze dat echt niet willen lezen en horen, waardoor ze maar wegblijven.
Maar goed, voor een refo-subcultuur die de wereld meer liefheeft dan christenen die over bijzaken wat anders denken, verbaast dat eigenlijk maar weinig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2013 22:58

boer schreef:Wat jij hier voor positie hebt verworven weet ik niet, maar waar je tot nu toe mee weggekomen bent, heeft weinig meer te maken met het christelijk zelfrespect van de moderators.

Volgens Optimatus ben jij in het echt een hele aardige kerel. Omdat Opti een goede vriend van me is, zal ik hem maar geloven, ook al is het strijdig met alles wat ik hier van je lees.

Ik hoor dan ook van heel wat (ex) forummers dat ze dat echt niet willen lezen en horen, waardoor ze maar wegblijven.

Nou, poe, en gelukkig ben jij er dan nog om die mensen achteraf alsnog tegen mij te beschermen hoor. Mosterd, maaltijd, na.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boldering
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boldering » 17 feb 2013 18:28

Misschien dat sommigen toch wat zingeving zoeken. Op welke manier dan ook. Ik ben zelf ook niet echt een refo, maar heb wel respect hoe een refo's denkwijze is, ook al ben ik het er zelf niet altijd mee eens.
Het is ook tot elkaar komen op bepaalde wijze.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 okt 2013 10:15

Helemaal gelijk, maar ik ben het kwijt en toch opgelucht. En op het desbetreffende forum of per pb's is niet mogelijk want je bent permanent gebannendat is toch frustrerend.
Maar wat het onderwerp betreft, ik kreeg via dit forum wat tips t.a.v. een soort van atheistenforums om eens te kijken hoe het daar toe gaat, en hoewel ik afwijzend sta tegenover occulte zaken, zal ik mezelf kennende toch ook eens uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen en ik denk dat het andersom ook zo is.
Dat niet-christenen best wel eens willen kijken hoe die lui met elkaar omgaan, al dan niet om er van te leren of om het te gebruiken.
In een democratie moet dat kunnen vind ik.
Waarom? Omdat ik merk dat veel christenen weinig weten van dat soort richtingen. Ik las laatst iets over de Scientologie kerk en het is onvoorstelbaar dat men daar zoveel aanhangers heeft en blijk ik er weinig van te weten.
Met dank voor alle support. =D>

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 01 okt 2013 11:15

Wilsophie schreef:Helemaal gelijk, maar ik ben het kwijt en toch opgelucht. En op het desbetreffende forum of per pb's is niet mogelijk want je bent permanent gebannendat is toch frustrerend.
Maar wat het onderwerp betreft, ik kreeg via dit forum wat tips t.a.v. een soort van atheistenforums om eens te kijken hoe het daar toe gaat, en hoewel ik afwijzend sta tegenover occulte zaken, zal ik mezelf kennende toch ook eens uit nieuwsgierigheid een kijkje nemen en ik denk dat het andersom ook zo is.
Dat niet-christenen best wel eens willen kijken hoe die lui met elkaar omgaan, al dan niet om er van te leren of om het te gebruiken.
In een democratie moet dat kunnen vind ik.
Waarom? Omdat ik merk dat veel christenen weinig weten van dat soort richtingen. Ik las laatst iets over de Scientologie kerk en het is onvoorstelbaar dat men daar zoveel aanhangers heeft en blijk ik er weinig van te weten.
Met dank voor alle support. =D>

Occultisme op een atheistenforum? Atheisten geloven niet in occultisme, die geloven niks.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 okt 2013 11:36

Daarom zei ik "een soort van". Trendy uitdrukking dat weet ik, maar ik wilde eigenlijk het woord "wicca" niet gebruiken, het loopt weer tegen "halloween". :-oo

Anne

Berichtdoor Anne » 24 jan 2014 14:04

Nou, ik moet zeggen dat ik me met een aantal van de posts in dit topic niet heel welkom voel... Toch jammer. Laat ik dan het goede voorbeeld geven en zeggen dat ik altijd open sta voor een gesprek met wie dan ook.
Wat ik hier dan wel zoek? Geen antwoorden, want ik heb weinig vragen over mezelf. Meer een uitbreiding van mijn levenservaring. Mag ik het een levenswijze noemen? Zien wat een levenswijze die zich in mijn geval vlak bij mijn huis afspeelt, op enkele kilometers afstand, bezighoudt en wat de mensen die daarbij betrokken zijn, denken en voelen. Een gesprek aangaan en leren. Dat is wat ik hier 'zoek' of 'kom doen'. Met respectvol omgaan met elkaar en elkaars visie, zou dat volgens mij mogelijk moeten zijn.

Terug naar “Archief”