Is roken een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2013 23:46

Katlheen schreef:Maar ik kan jou toch de vraag stellen: Is roken zonde?

Als we het erover eens zijn dat roken een langzame zelfmoord is, en jij vindt dat dat geen zonde is, dan ben je ook pro-euthanasie, toch?
Daarnaast, wat houdt de term rentmeesterschap voor jou in?


Roken is zonde van je geld en zonde van gezondheid.
Maar nu het rentmeesterschap.
Laat ik beginnen dat ik als uitgangspunt Lucas 16 neem, en nog wat Bijbelgedeelten ..
Het gaat in vers 5-6 over 100 vaten olie wat opmerkelijk is want de honderd gaat altijd over het koninkrijk binnen gaan.
Daarnaast moest iemand het getal 50 opschrijven.
Ik kom erop terug.

Net als Mozes en de wet werden beiden niet weggenomen omdat er wat aan mankeerde maar omdat God een huishouding afsloot.

Wat is die huishouding, dat is het woord oikonomos, oiko=huis en nomos is wetgever of bestuur of rentmeester en ons woord is economie.

De onrechtvaardige rentmeester is een gelijkenis en alle gelijkenissen gaan over het koninkrijk. Over een verborgen Koninkrijk dus. Aangezien de Heer begint met het woordje "OOK" kunnen we het koppelen aan de gelijkenis van "de verloren zoon".
De rentmeester zou dus het huis van de rijke Man beheren en het was een bewoond huis, dus een huishouding.

Twee rentmeesters in de Bijbel waren Mozes en Jozua, en de laatste maakte plaats voor Jezus Christus, zij waren rentmeesters van de wet.

De Rijke Man is niemand anders dan de Levende God.

De rentmeester was de Man , Die verklaagd werd en de verklager der broederen is de diabolos, de duivel en Hij werd verklaagd omdat Hij een veelvraat was en een wijnzuiper, Matth. 29 vers 11 en Hij ging om met hoeren en met tollenaars. Lucas 15 vers 30, kortom de rentmeester strooide rijkelijk uit wat van de Rijke Man was.
En zei: "Geef rekenschap van Uw Rentmeesterschap, want Gij zult over deze huishouding ( deze bedeling der wet) geen Rentmeester meer kunnen zijn."

Deze Rentmeester zou namelijk op kort termijn definitief uit het rentmeesterscahp worden ontheven.
De Rentmeester zou Zelf de rekening betalen. En een andere bedeling zou aanbreken.

Wij delen het dan in in verschillende huishoudingen en benoemen het als bedeling van de Volheid der tijden Efeze 1 vers 10 , Bedeling van de Genade Gods Efeze 3 vers 2 en Paulus is rentmeester van de bedeling der verborgenheid volgens Kol. 1 vers 25, 26.

Ook het volk Israël was in principe rentmeester om de Woorden Gods aan de volkeren te prediken, te onderwijzen en bekend te maken en de Messias te prediken van Wie de wet getuigt.
En dan zou elke heiden die Gods Woord aanvaardt en tot geloof komt deel krijgen aan de zegeningen van Israël en aan het Burgerschap en dus aan het Rentmeesterschap.

Maar door de val van Israël is het heil naar de heidenen gegaan en kregen wij deel aan de huishouding danwel zijn wij rentmeesters van de bedeling van de Genade Gods. 1 Kor.4 vers 1,2
en 1 Petrus 4:10:
Als rentmeesters van de menigerlei genade Gods, zijn wij verantwoordelijk
om diezelfde genade, die wij uit ontvangen hebben, “te verlenen” aan
anderen.
Kom je alsnog als rentmeester met de bedeling van de wet aanzetten dan ben je vervloekt zegt Galaten 1 vers 6-9.

Er zijn  nog meer bedelingen, namelijk  huishoudingen, maar daar ga ik nu niet op in.
 Rentmeesterschappen, die in relatie staan tot de  dagen van Genesis.
 1 = het Geweten
 2 = het Menselijk Bestuur
 3 = de Belofte
 4 = de Wet
 5= de Genade
 6 = de Volheid der Tijden
 7 = de 1000 jaar

Wel wil ik nog wat zeggen over die 100 olievaten en die vijftig die haastelijk geschreven moest worden in Lucas 16.
Elk mens is een vat en dat behoort gevuld te zijn, met olie, water namelijk de Heilige Geest en het woord van God,
de 100 is Koph is het oog van de naald en de 50 is de nun=vis en dan nog 100 mudden tarw en de tarwe is de natuurlijke mens, maar het ware Tarwegraan is Christus, even wat kort aspecten die veel dieper gaan, maar het gaat over rentmeesterschap.
Dan is er nog de 80, ook dit heeft net als de 50 alles te maken met het NIEUWE Leven in Christus.
Kortom het rentmeesterschap wordt uitgebeeld in 100 vaten olie en 100 mud tarwe.

Mijn rentmeesterschap is die van de bedeling der genade uit te dragen en te leven.
Niet onder welke wet danook, ook niet onder een verbod van geen vlees eten of niet roken.
Het is een zeer verstandig besluit om te matigen en niet te roken, maar het heeft niets maar dan ook niets met ons rentmeesterschap te maken, want het gaat om een natuurlijk lichaam wat de dood schuldig is, vroeg of laat daar hebben wij geen enkele invloed op.
Wel hebben wij als gelovigen de opdracht om Gods Woord te bewaren en te verkondigen en dat is goed rentmeesterschap.
Niemand behalve de Here Jezus als onrechtvaardige Rentmeester was in staat om rekenschap te geven aan God die Rijke Man, niemand kon de rekening vereffenen behalve de Heere die 100 % zou betalen.

De Here Jezus was niet onrechtvaardig maar wordt gezien als de personificatie van Israël en de gehele schepping die schuldig staat t.o. de Schepper de personificatie van elk mens.

En daarom gaat het over een huisknecht die geen 2 heren kan dienen.
Wet staat tegenover genade namelijk. Je kunt de wet niet dienen en leven uit genade.

Zo denk ik over "rentmeesterschap".

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 18:57

Ik rook zelf nog steeds.
Waarom rook ik? Ja omdat ik verslaafd ben... Nee, waarom rook ik echt?
Denk ik daarmee een afgod te dienen? Nee, ik zou niet weten waarom.
Maar als ik mijn vertrouwen stel op een sigaret is het wel een afgod geloof ik.
Die sigaret maakt mij niet zalig in ieder geval geloof ik....
Waarom rook ik? Is het lekker? Heel soms...
Waarom is het me nog niet gelukt om te stoppen?
Omdat ik het in mijn hart niet wil... Waarom niet?

Omdat Het Licht van Jezus nog niet zo uitbundig in mijn schijnt.

Als Hij gaat schijnen word al het duister mijn hart uit gedreven geloof ik.

Ik richt me op Hem, en nu komt het.

Ik geloof dat door Hem ik op een gegeven moment niet meer wil roken, uit liefde voor wat Hij deed voor mij aan het kruis.

Hartelijke groet

maaarten

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor maaarten » 05 feb 2013 19:17

xsidd schreef:Ik rook zelf nog steeds.
Waarom rook ik? Ja omdat ik verslaafd ben... Nee, waarom rook ik echt?
Denk ik daarmee een afgod te dienen? Nee, ik zou niet weten waarom.
Maar als ik mijn vertrouwen stel op een sigaret is het wel een afgod geloof ik.
Die sigaret maakt mij niet zalig in ieder geval geloof ik....
Waarom rook ik? Is het lekker? Heel soms...
Waarom is het me nog niet gelukt om te stoppen?
Omdat ik het in mijn hart niet wil... Waarom niet?

Omdat Het Licht van Jezus nog niet zo uitbundig in mijn schijnt.

Als Hij gaat schijnen word al het duister mijn hart uit gedreven geloof ik.

Ik richt me op Hem, en nu komt het.

Ik geloof dat door Hem ik op een gegeven moment niet meer wil roken, uit liefde voor wat Hij deed voor mij aan het kruis.

Hartelijke groet


Die lijdelijkheid is niet erg Bijbels denk ik, de Bijbel spreekt "doodt de leden, die op aarde zijn", en "als uw oog u aanzet tot zonde, ruk het uit en werp het van u". Niet dat ik dat perfect doe; ik wil niet oordelen ofzoiets, ik doe ook nog genoeg zonde, ergere dingen dan roken, maar de houding die wij tegenover de zonde in ons leven hebben is belangrijk. Haten wij onze zonde en strijden wij ertegen? Dat is wat de Heere God gebiedt.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 19:29

@Maaarten

Strijd je uit eigen kracht, of wandel je door de Geest?

Je kan heel ver komen door het zelf te doen...

God heeft niet voor niets Zichzelf laten zien door Jezus toch?

Ik hoop dat je mag weten dat Jezus jou leid in het leven... Snap je dat door de Kracht van Gods Geest je die werken de leden dood?

Het is onmogelijk om door het vlees(jezelf) de leden te doden toch?

Want de wet prikkelt tot zonde, en als je niet door Gods Geest wandelt, doe je dat strijden tegen de zonde toch door de wet, waarvan Paulus zegt dat de wet tot zonde prikkelt...

Wat een eindeloze cirkel is dat, maar dankzij de genade is God het doet. Het willen en het werken. Door de Heilige Geest alleen!

Hartelijke groet

maaarten

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor maaarten » 05 feb 2013 19:35

xsidd schreef:@Maaarten

Strijd je uit eigen kracht, of wandel je door de Geest?

Groet


Uit eigen kracht heeft sowieso geen kans van slagen, maar als iemand door de Geest wandelt, zal die ook een haat krijgen aan zijn zonde, en daartegen strijden. Dus laten we het maar op strijden door de Geest houden, daar roept God in Zijn Woord toch vaak genoeg tot op.

Het gaat erom dat de Bijbel hiervoor meestal actieve taal gebruikt; niet alleen 'wandelen door de Geest', of 'als als ik meer licht van Jezus heb dan doe ik het niet meer', dat is allemaal waar, maar daarnaast roept de Bijbel ook: 'doodt de leden, die op aarde zijn' en 'zo uw oog u aanzet tot zonde, ruk het uit en werp het van u' etc. De Heere Jezus roept op tot iets te doen tegen je zonde. Weliswaar uit geloof en door genade, anders kan het niet, maar Hij roept wel op tot actief strijden tegen je zonde.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 21:29

Of het een zonde is, durf ik niet te zeggen, maar het wel geld- en gezondheidsverspilling. Dat geld kun je net zo goed aan een echt goed doel besteden, zou ik zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 22:29

@Maaarten

Doel je op radicaliteit?

Ja, je hebt gelijk. Dit is een radicaal onderdeel waardoor er ook bekering kan plaats door Gods Geest geloof ik persoonlijk.

Groet

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor boldering » 10 feb 2013 08:27

Ik kan enkel uit eigen ervaring spreken, maar ik ben ongeveer 7 jaar geleden gestopt met roken. Ik ging toen bij mijzelf na waarom ik rookte, ik rookte eigenlijk alleen nog maar in de pauzes op het werk, en thuis niet meer, omdat we een rookvrij huis wilden. Toen bleek, voor mijzelf, dat het een "gewoonte" was, waar ik uiteindelijk redelijk eenvoudig mee kon stoppen. Het is achteraf een puur mentale kwestie geweest, en ik ben er zeker van dat iemand die echt wil stoppen, en daar zelf 100% achter staat, dat het hem of haar gaat lukken, maar het vereist wel een groot stuk zelfdiscipline.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 13:48

@Boldering

Precies wat je zegt. Ik neem aan dat je in de kern er op doeld dat je echt in je hart wil stoppen met roken?

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor boldering » 10 feb 2013 16:30

xsidd schreef:@Boldering

Precies wat je zegt. Ik neem aan dat je in de kern er op doeld dat je echt in je hart wil stoppen met roken?


Ja, dat is een eerste vereiste.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 16:38

@Boldering

Ja, maar nu is de vraag hoe dat gaat voor mij. Ik krijg op zichzelf al een hekel af en toe aan het roken dus ik hoop dat, dat zichzelf doorzet waardoor ik mijn hart ook totaal niet meer wil.

Groet:)

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor boldering » 14 feb 2013 18:25

Als je er al een hekel aan krijgt is dat een goed teken. Ik hoop inderdaad dat het doorzet, al zal het moeilijk zijn.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Diamantje » 23 mar 2013 21:53

Even mijn kijk hierop: in de Bijbel staat volgens mij wel dat je goed voor je lichaam moet zorgen ('Uw lichaam is uw tempel' of zoiets dergelijks), en roken is natuurlijk niet bepaald gezond. Maarja, zoveel dingen die mensen doen zijn niet gezond (bijv. al die E-nummers in ons eten, fastfood, energiedrankjes etc). Volgens mij staat er sowieso wel in de Bijbel dat het zondig is om ergens verslaafd aan te zijn, dus dat moet men zien te voorkomen! Toch? Maar wat het wel is: voor sigaretten worden wel dierproeven gedaan, in bepaalde landen! En in sommige situaties speelde er bij de productie van sigaretten ook kinderarbeid mee... En ik denk dat God dat wel af zal keuren, dat wij dieren en soms ook kinderen voor zoiets gebruiken. Terwijl het niet eens noodzakelijk is. Maar ik wil dit absoluut niet zeggen om u een rotgevoel te bezorgen, en ik ben zelf ook niet perfect natuurlijk, maar dit moest ik gewoon even kwijt.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Spons » 23 mar 2013 22:40

Roken is een zonde, een afbreking van je lichaam, je pleegt een aanslag op anderen (omdat ze mee roken ) je zorgt voor meer onkosten in de gezondheidszorg. en Rokers zijn over het algemeen heel associaal omdat ze hun sigarettenpeuken gewoon op de straat gooien en zelfs complete asbakken uit hun wagen gooien.

Ik zeg... alle rokers boven een schoorsteenpijp houden... ze wilden toch roken....

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor Kvinna » 23 mar 2013 23:08

De vergelijking met het eten van chiips of e-nummers of wat dan ook, is niet van toepassing. Roken is verslavend, vrijwel niemand kan het laten bij een beperkt aantal sigaretten, een of twee per dag of zo. Het wordt vrijwel altijd meer. En dat is nou eenmaal erg ongezond.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten