Zoiets kost dus ook geld en uiteindelijk (zelfs via een indirecte route) wordt dat ook opgehoest door de belastingbetaler.

Dat geld wordt bovendien uitgegeven om politieke invloed te kopen en heeft dus net zo min met democratie te maken.
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:De kosten voor de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar (president plus congres) liepen tegen de 6 miljard dollar. Dat is dus pakweg zo'n 20 dollar per inwoner.
Zoiets kost dus ook geld en uiteindelijk (zelfs via een indirecte route) wordt dat ook opgehoest door de belastingbetaler.
Dat geld wordt bovendien uitgegeven om politieke invloed te kopen en heeft dus net zo min met democratie te maken.
elbert schreef:De kosten voor de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar (president plus congres) liepen tegen de 6 miljard dollar. Dat is dus pakweg zo'n 20 dollar per inwoner.
hubert schreef:Het gaat mij niet om de kosten of de franje van Oranje of iemand geschikt is of niet. Het ligt voor mij principiëler.
Het gaat erom dat deze regeringsvorm in zijn aard ondemocratisch is. Er wordt macht uitgeoefend door een staatshoofd op basis van geboorte. Deze macht is vervolgens niet controleerbaar, want geheim.
Als men nu eens zou beginnen met het ontkoppelen van deze macht van de politiek, zou er al veel weerstand weggenomen kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat deze mensen niet zo beperkt worden in hun vrijheid om te zeggen wat ze willen. Het is toch een afschuwelijk idee dat je je eigen mening niet naar voren mag brengen en publiek? Dat je in zo'n keurslijf moet.
Optimatus schreef:Ben ik het niet mee eens. De allure die de Koningin heeft en de wijze waarop zij haar taak heeft vervuld, heeft wel degelijk een positieve uitstraling, die een partijgebonden president nooit zal bereiken. Kijk naar Obama: die is niet in staat om zijn land te verenigen, een partijloze monarchie slaagt daar beter in.
Maar Hubert, dat koningshuis heeft toch helemaal geen directe macht meer?
ze geeft een toespraak met Kerst die door de regerende partijen is uitgetypt, en that's it.
Ik zie het ales een ceremoniele poppenkast, die de roddelbladen vult, niet veel meer.
hubert schreef:Zijn er dan echt geen goede presidenten te noemen? Er zijn in ons land best figuren te vinden die dat zouden kunnen.
Het voordeel van een republiek is dat slechte presidenten verdwijnen vroeg of laat.
Dat ligt met een monarchie anders, kijk eens naar België. Veel Belgen zien het koningshuis niet meer zitten, toch zijn ze er nog.
Van WA moet e het nog maar afwachten. Als hij spontaan moet reageren zegt hij altijd iets verkeerds.
Weet je nog van die bronnen van Videla?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten