Wat heb jij met de koningin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Wat heb jij met de koningin?

Berichtdoor elbert » 31 jan 2013 11:35

De kosten voor de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar (president plus congres) liepen tegen de 6 miljard dollar. Dat is dus pakweg zo'n 20 dollar per inwoner.
Zoiets kost dus ook geld en uiteindelijk (zelfs via een indirecte route) wordt dat ook opgehoest door de belastingbetaler. ;)
Dat geld wordt bovendien uitgegeven om politieke invloed te kopen en heeft dus net zo min met democratie te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 jan 2013 11:45

elbert schreef:De kosten voor de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar (president plus congres) liepen tegen de 6 miljard dollar. Dat is dus pakweg zo'n 20 dollar per inwoner.
Zoiets kost dus ook geld en uiteindelijk (zelfs via een indirecte route) wordt dat ook opgehoest door de belastingbetaler. ;)
Dat geld wordt bovendien uitgegeven om politieke invloed te kopen en heeft dus net zo min met democratie te maken.

Echt Hollands het gaat maar over de centjes daar gaat het helemaal niet om, elk staatshoofd kost geld en dat is ook niet erg.Het gaat om erfopvolging met alle gevolgen van die en zo een parasietendom in stand aan het houden is,en hoogst ongezonde situatie voor een land en zeer zeker voor een land als Nederland.Dit land is gebaat bij een Republiek zie het verleden.200 jaar ongewilde poppenkast is genoeg geweest.De Republiek zal hersteld moeten worden elke Nederlandse staatsburger zal er wel bij varen .
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jan 2013 11:51

elbert schreef:De kosten voor de Amerikaanse verkiezingen vorig jaar (president plus congres) liepen tegen de 6 miljard dollar. Dat is dus pakweg zo'n 20 dollar per inwoner.

Ieder staatsbestel is gekozen door de burgers, alls die hier geen probleem mee hebben, moeten ze het vooral zo doen.
Voor mij zu het ook een duidelijke eye-opener zijn , wat betreft de burgers van een land die zoiets verkiest.
maar goed, met 7.000.000 mensen in de gevangenis en 1.000.000 psychopaten , en een land waar meer pistolen dan mensen zijn, nah, heb ik zowiezo al niets mee.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 31 jan 2013 12:09

Het gaat mij niet om de kosten of de franje van Oranje of iemand geschikt is of niet. Het ligt voor mij principiëler.
Het gaat erom dat deze regeringsvorm in zijn aard ondemocratisch is. Er wordt macht uitgeoefend door een staatshoofd op basis van geboorte. Deze macht is vervolgens niet controleerbaar, want geheim.
Als men nu eens zou beginnen met het ontkoppelen van deze macht van de politiek, zou er al veel weerstand weggenomen kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat deze mensen niet zo beperkt worden in hun vrijheid om te zeggen wat ze willen. Het is toch een afschuwelijk idee dat je je eigen mening niet naar voren mag brengen en publiek? Dat je in zo'n keurslijf moet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2013 12:21

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden had meer te lijden onder allerlei oorlogen dan het Koninkrijk der Nederlanden. De Gouden Eeuw was helemaal niet zo goud als ons republikeinse slagwapen ons wil doen geloven.

Hier is de lijst van meest democratische landen ter wereld volgens de Economist Intelligence Unit. Twaalf van de 25 volledige democratieën zijn monarchieën, in de top vijf komt één republiek voor.

1 Noorwegen, Monarchie
2 IJsland, Republiek
3 Denemarken, Monarchie
4 Zweden, Monarchie
5 Nieuw-Zeeland, Monarchie
6 Australië, Monarchie
7 Zwitserland, semi-directe democratie
8 Canada, Monarchie
9 Finland, Republiek
10 Nederland, Monarchie
11 Luxemburg, Monarchie
12 Ierland, Republiek
13 Oostenrijk, Republiek
14 Duitsland, Republiek
15 Malta, Republiek
16 Tjsechië, Republiek
17 Uruguay, Republiek
18 Verenigd Koninkrijk, Monarchie
19 Verenigde Staten, Republiek
20 Costa Rica, Republiek
21 Japan, Monarchie
22 Zuid-Korea, Republiek
23 België, Monarchie
24 Mauritius, Republiek
25 Spanje, Monarchie

Meer informatie vind je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie-index
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jan 2013 12:40

hubert schreef:Het gaat mij niet om de kosten of de franje van Oranje of iemand geschikt is of niet. Het ligt voor mij principiëler.
Het gaat erom dat deze regeringsvorm in zijn aard ondemocratisch is. Er wordt macht uitgeoefend door een staatshoofd op basis van geboorte. Deze macht is vervolgens niet controleerbaar, want geheim.
Als men nu eens zou beginnen met het ontkoppelen van deze macht van de politiek, zou er al veel weerstand weggenomen kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat deze mensen niet zo beperkt worden in hun vrijheid om te zeggen wat ze willen. Het is toch een afschuwelijk idee dat je je eigen mening niet naar voren mag brengen en publiek? Dat je in zo'n keurslijf moet.

Maar Hubert, dat koningshuis heeft toch helemaal geen directe macht meer?
ze geeft een toespraak met Kerst die door de regerende partijen is uitgetypt, en that's it.
Ik zie het ales een ceremoniele poppenkast, die de roddelbladen vult, niet veel meer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2013 12:42

Ben ik het niet mee eens. De allure die de Koningin heeft en de wijze waarop zij haar taak heeft vervuld, heeft wel degelijk een positieve uitstraling, die een partijgebonden president nooit zal bereiken. Kijk naar Obama: die is niet in staat om zijn land te verenigen, een partijloze monarchie slaagt daar beter in.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 31 jan 2013 12:45

Optimatus schreef:Ben ik het niet mee eens. De allure die de Koningin heeft en de wijze waarop zij haar taak heeft vervuld, heeft wel degelijk een positieve uitstraling, die een partijgebonden president nooit zal bereiken. Kijk naar Obama: die is niet in staat om zijn land te verenigen, een partijloze monarchie slaagt daar beter in.

Inderdaad, je zag het ook weer bij de laatste formatie. Wat de partijen de koningin verwijtte dezen ze nu zelf ook en zachtjes kwam ook weer de vraag boven of het niet beter was om begeleiding van de formatie weer bij de koningin te leggen. Maar ja, dat werd toch gelijk weer weggestopt en toen het achter de rug was werd het meegenomen in de evaluatie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 feb 2013 12:00

Maar Hubert, dat koningshuis heeft toch helemaal geen directe macht meer?
ze geeft een toespraak met Kerst die door de regerende partijen is uitgetypt, en that's it.
Ik zie het ales een ceremoniele poppenkast, die de roddelbladen vult, niet veel meer.

Nee, nee, Zij voert wekelijks overleg met de MP en geeft daar haar mening/advies over allerlei onderwerpen. Het gaat over indirecte macht en is ook vz van de RvS.
Nee, louter ceremoniël is het nog lang niet!
De kersttoespraak is juist wel haar eigen ding, maar o.a. ds Carel Ter Linden helpt haar een handje met het christelijk aspect.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2013 21:02

Ik zit niet te wachten op een president. In de meeste West-Europese landen zijn dat semi-gepensioneerde partijtijgers (Oostenrijk, Portugal, Italië), in Oost-Europa groezelige machtsfiguren (Tsjechië, Rusland, Roemenië, Servië).

Daar zit niemand op te wachten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 feb 2013 10:44

Zijn er dan echt geen goede presidenten te noemen? Er zijn in ons land best figuren te vinden die dat zouden kunnen.
Het voordeel van een republiek is dat slechte presidenten verdwijnen vroeg of laat.

Dat ligt met een monarchie anders, kijk eens naar België. Veel Belgen zien het koningshuis niet meer zitten, toch zijn ze er nog.
Van WA moet e het nog maar afwachten. Als hij spontaan moet reageren zegt hij altijd iets verkeerds.
Weet je nog van die bronnen van Videla?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 23:00

Vaclac Havel was in zekere zin een goede president. Het schijnt dat Ierland en Finland over het algemeen goede presidenten hebben, maar verder?

De laatste twee presidenten van Duitsland zijn afgetreden vanwege allerlei schandalen.
De vorige president van Tsjechië lag onder vuur vanwege allerhande schimmigheden, de huidige is een ranzige anti-Sudetenduitse populist.
Sarkozy? Chirac? Beide heren waren dolblij dat ze presidentiële onschendbaarheid genoten.
Poetin? Medvedev? Need I say more?
George Bush? Kom nou toch!
Kurt Waldheim? Hij zat niet bij de Reiter SS, alleen zijn paard...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 feb 2013 23:03

hubert schreef:Zijn er dan echt geen goede presidenten te noemen? Er zijn in ons land best figuren te vinden die dat zouden kunnen.
Het voordeel van een republiek is dat slechte presidenten verdwijnen vroeg of laat.

Dat ligt met een monarchie anders, kijk eens naar België. Veel Belgen zien het koningshuis niet meer zitten, toch zijn ze er nog.
Van WA moet e het nog maar afwachten. Als hij spontaan moet reageren zegt hij altijd iets verkeerds.
Weet je nog van die bronnen van Videla?

....Maar hij rookt niet.
(zoals zijn mamma)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 23:26

Was Videla niet toevallig president?

Terug naar “Archief”