Boom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wiepie

Boom

Berichtdoor Wiepie » 22 dec 2012 14:24

Hallo allen,

Recent merkte ik dat het gebruik van een boom op een geboortekaart vooral binnen de reformatorische traditie niet altijd wenselijk is. In dit geval was de boom puur als middel gekozen om er leuke vrolijke details in kwijt te kunnen die slaan dat er een geboorte heeft plaats gevonden. Absoluut zonder een referentie naar een stamboom of de boom in te zetten als metafoor voor de mens. Toch ben ik erg benieuwd wat de precisie achtergrond is van dit bezwaar. Hebben jullie er ooit van gehoord?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Boom

Berichtdoor pannenkoek » 22 dec 2012 14:25

nee, nooit van gehoord.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 22 dec 2012 18:44

pannenkoek schreef:nee, nooit van gehoord.

Nee, ik ook niet. Maar omdat ik hetzelfde soort commentaar van verschillende mensen hoorden, dacht ik dat het hier misschien wel een bekend iets zou zijn.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 22 dec 2012 18:50

pannenkoek schreef:nee, nooit van gehoord.

Ik ook niet. Ik zou ook geen bezwaren tegen een boom op een geboortekaartje kunnen verzinnen.

Het enige wat ik persoonlijk niet zou doen is iets met engeltje denk ik. Ook geen ooievaars, of rode kool. Verder kan er een heleboel, inclusief alle mogelijke dieren en dingen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 dec 2012 13:46

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat een boom op een geboortekaartje niet gewaardeerd zou worden.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 dec 2012 21:52

Ook ik heb er niet eerder van gehoord. Lijkt mij geen probleem.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 30 dec 2012 23:15

Wij hadden op een geboortekaartje gezet: met dankbaarheid aan God .....

dat was ook niet goed want wij konden niet dankbaar genoeg zijn :shock:

maar dat hoor je altijd via via

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 30 dec 2012 23:18

Dit topic roept bij mij wel wat ergernis op, en die is ongeveer zo verdeeld: 25% voor de mensen die zich er iets van aantrekken als anderen hun geboortekaartje afkeuren, en 75% voor al die bemoeineuzen die het nodig vinden om kritiek op andermans geboortekaartje te leveren. Waar bemoeien ze zich mee?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 02 jan 2013 17:50

Nooit gehoord en lijkt me wat ver gezocht ook, wat kunnen mensen toch klagen over de splinter van een ander :-)o
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jan 2013 22:55

Jess schreef:Wij hadden op een geboortekaartje gezet: met dankbaarheid aan God .....

dat was ook niet goed want wij konden niet dankbaar genoeg zijn :shock:

maar dat hoor je altijd via via

:shock:

nou ja zeg ](*,)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 05 jan 2013 00:53

Er zijn wel een aantal negatieve connotaties met een boom in het christelijk gedachtengoed:

1. de boom der kennis des goeds en des kwaad (in de taal van de SV, inclusief de vele genitivi), waar Eva en Adam zich onterecht van bedienden.
2. de vereerde boom (bijvoorbeeld de heilige eik waar Bonifatius zich nog eens enorm over heeft opgewonden)
3. de meiboom (de centrale feestboom waar de verlichte revolutionairen hun vrijheid, gelijkheid en broederschap omheen vierden)
4. de kerstboom, een aan het heidendom ontleend symbool dat nu dient om het Kerstfeest mee op te luisteren.

Of dit terecht het gebruik van een boom op een geboortekaartje uitsluit weet ik niet. Misschien riekt het teveel naar een heidens symbool van vruchtbaarheid.
Die kritiek zou mij te ver gaan, immers het symbool van boom wordt ook positief in de bijbel gebruikt: het Koninkrijk Gods wordt voorgesteld als de vrucht van het mosterzaad en in Genesis en Openbaringen komt de boom des levens voor.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 jan 2013 04:26

Tja, men zal er iets in zien van een boomcultus. In vóór-christelijke tijden waren er hier wel heilige bomen en dat was iets wat men met de komst van het christendom wilde bestrijden. Soms heeft men ook wel heilige bomen gekerstend door ze bijvoorbeeld aan de heilige Maria te wijden of een andere heilige.
Dat dit alles niet verwelkomd wordt in de reformatorische traditie lijkt me wel voor de hand liggen.

En kennelijk ziet men toch een verwijzing naar zoiets, wanneer je een boom afbeeldt op een geboortekaartje.
Of velen dat zo zien durf ik niet te zeggen. Maar..., nee ik vind het niet onverwacht dat sommigen dat toch wel zo doen.
Nulla aetas ad discendum sera

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2013 13:16

Als je zo doorredeneert, kun je helemaal geen papieren geboortekaartje meer sturen, want papier wordt gemaakt van (jawel) bomen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”