Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2013 22:48

En jij kraait niet zo vroeg? :lol:

Faramir

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Faramir » 01 feb 2013 22:49

Lalage schreef:Als christen hoor je eigenlijk alleen auto te rijden als het niet anders kan.

Want? Men kan best als hobby autorijden. En wanneer kan het niet anders? Men kan best dagelijks 30 kilometer heen en 30 terug fietsen van et werk, maar een auto is dan toch wel erg handig. Je kan best op visite bij je ouders aan de andere kant van het land, dan zul je echter een dag eerder moeten vertrekken op de fiets en ook voor de terugweg wat langer uit moeten trekken. Op vakantie naar Frankrijk kan ook best met de benenwagen trek er dan wel een paar weekjes vakantie extra bij aan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2013 22:56

Ik vind het nogal kort door de bocht. Op het platteland is nauwelijks openbaar vervoer en dankzij allerlei bezuinigingen wordt dat alleen maar minder. We moeten wel met de voiture.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Trajecto » 02 feb 2013 00:46

schelpje3 schreef:Welke anderen?

Degenen die geen organist zijn, inclusief de dominee als hij gewoon preekt in zijn woonplaats. :-D
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Trajecto » 02 feb 2013 01:07

Trajecto schreef:O nou ja, dan heb jij een geldig excuus! ::))

Maar de anderen moeten toch nog maar eens overdenken of ze dat ook hebben. :roll:

boer schreef:ik heb 2 excuses.

Rom 14:5,6
Kol 2:16,17

Och, als je de dagen niet verschillend beziet verdient het misschien wel overweging om helemaal niet in een eigen auto te rijden! :mrgreen:
En of ik jou oordeel? Neuh..., ik geef slechts wat ter overdenking. :jaknikken:

En als je geen excuses hebt in de zin van uitvluchten maar in de zin van rechtvaardigingen dan zit het wellicht zo slecht nog niet! :)
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor boer » 02 feb 2013 08:52

De man die hout sprokkelde voor het avondeten, of zelfs maar eten maakte op de sabbat, moest al gestenigd worden.
Een last dragen op die heilige dag was een enorme doodzonde.
Dat was zo, omdat Jezus Christus, het vleesgeworden Woord , destijds al de voorafschaduwing was van de Rust, en onze lasten op Zich neemt.
Al die superstrenge regels en verordeningen waren er omdat zij op Hem zagen.
Zo is ook Lazarus na 2 dagen opgewekt, terwijl Jezus die 2 dagen aan de anndere zijde van de Jordaan verbleef.
1 dag is als 1000 jaar, de 7de dag staat voor de deur, het duizendjarig vredesrijk.
Hosea zei het al
Hos 6:2 Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.
(SV)
Lazarus lag 4 dagen in het graf.
Als deze vier dagen vierduizend jaren voorstellen, denken we aan de periode van 2000 jaar vóór tot 2000 jaar ná Christus, dus van Abraham tot aan de wederopstanding van Israël.
In de buurt van Bethanië aan de Olijfberg riep de Heere Jezus: “Lazarus, kom naar buiten! De gestorvene kwam naar buiten...” (Joh. 11:43). Wanneer Jezus voor Israël terugkomt en Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan, zullen zij zien “Hem die zij doorstoken hebben” (Opb. 1:7; Zach. 12:10). En het volk zal een geestelijke opwekking meemaken.
Ro 11:15 … wat zal hun aanneming anders zijn dan leven uit de doden?

Nadat Lazarus met de windsels uit de grafspelonk was gekomen, beval Jezus: “Maakt hem los en laat hem gaan.” (Luc. 11:44).

Diezelfde duisternis is er in de nacht, wanneer de vissers plachten te vissen op het meer van Galilea,.
De discipelen vingen echter niets meer in de nacht, terwijl ze aan de andere kant van het net , zodra het licht was geworden, een overvol net hadden.
Jezus is het Licht.
Ook schijnt nu dat licht, dat de schaduw is weggevallen.

God dan de tijden der onwetendheid (schaduw) overzien hebbende, verkondigt nu (!) ALLE mensen OVERAL, dat zij ZICH bekeren.
(Hand 17:30)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor pannenkoek » 02 feb 2013 09:48

Ok, dan voortaan maar op de fiets naar de kerk. 31 km enkele reis.
Bij ons komen 2 gezinnen lopend, de rest met de auto. Gemeente van 300 Doop/leden

Ooit een zeer droevig verhaal gehoord.
Een kamp in het midden vh land. OUdere mensen van 65 +
Op zondag moesten ze met de auto naar de kerk, die mensen (ook van 80 jr) kun je niet een paar km laten lopen.
Maar er waren te weinig auto's om met z'n allen te kunnen. Misschien zijn er mensen uit de gemeente die de oudere mensen vh kamp op wilden halen?
Scriba gebeld 'nee, wij rijden geen auto op zondag'
voorzitter gebeld 'nee wij rjden geen auto op zondag'
Koster gebeld 'nee wij rijden geen auto op zondag'
Uiteindelijk hebben de bestuurders een paar keer met de auto heen er weer gereden om alle mensen in de kerk te krijgen.

En toen men bij de kerk kwam...... stond het plein vol met auto's!!

Hoezo 'wij rijden niet op zondag???'
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor JeeWee » 02 feb 2013 10:51

pannenkoek schreef:Ok, dan voortaan maar op de fiets naar de kerk. 31 km enkele reis.


Foutje. Met de fiets kan ook niet.

Eigenlijk vind ik het zo jammer dat er nog steeds mensen en groeperingen zijn die het kennelijk belangrijker vinden dat iedereen zich aan de dode wet houdt, dan dat zij zich vastklampen aan het levende Evangelie dat Jezus Christus is gekomen om de wet te vervullen voor hen die zelf de wet niet kunnen volbrengen.

Waar is bij deze groeperingen de doorleefde pijn over het grootste deel van de kerk dat blijft zitten in de bank als het brood wordt gebroken en de wijn wordt vergoten?
Kom, want alle dingen zijn gereed...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2013 12:07

Misschien zijn er hier nog forummers, die net als ik, ook naar die refocamping zijn geweest, op één der prachtige waddeneilanden.
De slagboom van het parkeerterrein ging op zaterdagavond 24 uur op slot en maandagmorgen bij het krieken van de dag weer van slot af. Je kon er dus wel lopend langs, maar niet met je auto.
Maar wij hebben ons er niet aan gestoord, je weet de regels voordat je zoiets boekt.
Accepteer je dat niet, moet je naar een gewone (christelijke) camping gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2013 12:10

pannenkoek schreef:Ok, dan voortaan maar op de fiets naar de kerk. 31 km enkele reis.
Bij ons komen 2 gezinnen lopend, de rest met de auto. Gemeente van 300 Doop/leden

Ooit een zeer droevig verhaal gehoord.
Een kamp in het midden vh land. OUdere mensen van 65 +
Op zondag moesten ze met de auto naar de kerk, die mensen (ook van 80 jr) kun je niet een paar km laten lopen.
Maar er waren te weinig auto's om met z'n allen te kunnen. Misschien zijn er mensen uit de gemeente die de oudere mensen vh kamp op wilden halen?
Scriba gebeld 'nee, wij rijden geen auto op zondag'
voorzitter gebeld 'nee wij rjden geen auto op zondag'
Koster gebeld 'nee wij rijden geen auto op zondag'
Uiteindelijk hebben de bestuurders een paar keer met de auto heen er weer gereden om alle mensen in de kerk te krijgen.

En toen men bij de kerk kwam...... stond het plein vol met auto's!!

Hoezo 'wij rijden niet op zondag???'

Kan toch, het is tenslotte een persoonlijke zaak. Ik ken nog steeds mensen die niet op zondag rijden, maar naar een kerk gaan waar de dominee, de koster en vele anderen het wel doen.
Er is geen breed draagvlak meer voor, en ik vrees ook weinig begrip.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2013 23:18

Het was ook wat kort door de bocht. Ik heb zelfs sinds kort een rijbewijs... maar ik verbaas er in het algemeen over dat christenen zich zo weinig bekommeren om het milieu. In de jaren '80 ben ik opgevoed met de slogan: 'Naar de kerk? Ga op de fiets, dan vervuil je niets!' en daar sta ik nog steeds achter.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Boaz » 03 feb 2013 09:52

Een opmerkelijk berichtop op Opurk.nl: De kerkenraad van de Oud-Gereformeerde Joachin Boazkerk op Urk wil het gebruik van de auto op zondag onder voorwaarden toestaan. Maar het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een 'ontheiliging van Gods dag'.

De kerkenraad verwoordt het zo: "De plaats onzer inwoning wordt steeds groter, wat inhoudt dat de loopafstand vooral met kinderen bezwaarlijk kan worden, met name als de weersomstandigheden ongunstig zijn." Buiten kerktijd kan in de Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk auto- of fietsrijden reden blijven tot censuur.


Weer zo'n kerkeraad die zichzelf een taak geeft die het niet heeft, nl een ander voorschrijven wat hij voor zichzelf heeft besloten wat goed is. Laat de kerkeraad 'het goede voorbeeld' geven, en een ander de ruimte laten een eigen keus hierin te maken.
Het is uiteraard prachtig als men het milieu wil ontzien, maar leg dat een ander niet op. Censuur nog wel!

Trouwens, wat maakt dat auto rijden de zondag ontheiligt? (We hebben het maar niet over Gods dag, want de Bijbel leert nergens dat de zondag dat is) Als de kerkeraad zo vroom is, mag ik aannemen dat men ook geen gebruik maakt van gas, licht en water op zondag?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Katlheen » 03 feb 2013 10:02

Nou ja, als het te ver is om te fietsen/lopen/rolstoelen/rollatoren/kruipen/rollen enz enz, dan kan je ook zeggen: ik ga een andere kerk opzoeken.....Oh nee, wacht, dat mag natuurlijk niet, je bent tenslotte "geplaatst" in die kerk, en die zal je op straffe van hel en verdoemenis niet verlaten....Prima allemaal, maar willen deze mensen zich voortaan alsjeblieft geen christen meer noemen, dit heeft helemaal niets meer met de vrijheid van Christus te maken. Als het niet ernst was, zou ik zeggen dat het een grap was. Helaas is het wel ernst, en vind ik het gewoon iets om triest van te worden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor boer » 03 feb 2013 10:41

schelpje3 schreef:Kan toch, het is tenslotte een persoonlijke zaak. Ik ken nog steeds mensen die niet op zondag rijden, maar naar een kerk gaan waar de dominee, de koster en vele anderen het wel doen.
Er is geen breed draagvlak meer voor, en ik vrees ook weinig begrip.


het is natuurlijk helemaal geen persoonlijke zaak meer wanneer je anderen gaat straffen om iets wat je zelf als traditie in stand houdt, zonder enige bijbelse fundering.
Want dat lijkt hier te zijn gebeurd.
Maar goed, zo hebben sommige ''gescheurden'' in het kader van de vervangingsleer ook nog hun eigen ''Sanhedrin''.
Aan de vruchten herkent men den boom

Wiepie

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor Wiepie » 03 feb 2013 13:04

boer schreef:het is natuurlijk helemaal geen persoonlijke zaak meer wanneer je anderen gaat straffen om iets wat je zelf als traditie in stand houdt, zonder enige bijbelse fundering.
Want dat lijkt hier te zijn gebeurd.
Maar goed, zo hebben sommige ''gescheurden'' in het kader van de vervangingsleer ook nog hun eigen ''Sanhedrin''.
Aan de vruchten herkent men den boom

inderdaad, laten we daar alert op zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten