Combinatie werk - huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Combinatie werk - huishouden

Berichtdoor MissF » 17 dec 2012 15:01

Ik werk 24 uur per week 2 kindjes.
Mijn man werkt bij zijn baas nu 36 uur (overuren niet meegeteld, deze week is het bijvoorbeeld zo 50 uur), en heeft zijn eigen bedrijf waar hij in het laagseizoen, zoals nu, een uur of 8 tot 10 uur mee bezig is.
Ik heb een aardig strak schema. Op maandag doe ik alles beneden, op dinsdag boven, en op beide dagen draai ik wasjes. Woensdag, donderdag en vrijdag doen we helemaal niks in het huishouden, op een enkele keer strijken na. Die dagen werk ik, en is het druk genoeg en wordt het amper vies. Op zaterdag draai ik wat wasjes, stofzuig en maak het toilet nog een keer schoon. Mijn man werkt op zaterdagochtend altijd, dus dan ben ik toch maar 'alleen' thuis, kan ik net zo goed iets in het huishouden doen. Op zondag doen we naast een keer stofzuigen ook niks.
Op dit moment doet mijn man weinig in het huishouden, behalve dan stofzuigen en de houtkachel schoon maken, voor hout zorgen voor de kachel enz. Maar dat vind ik logisch, omdat ik veel minder uur maak dan hij.

Eigenlijk lukt het prima zo. We zorgen samen voor het eten, opruimen en kids in bad en bed. Ligt er net aan of 1 van ons al vroeg weer weg moet 's avonds, voor vergaderingen of mijn man voor zijn bedrijf.
In de toekomst wordt het als het goed is prettiger, mijn man gaat minder uur bij zijn baas werken, waardoor hij meer tijd bij zijn bedrijf kan werken, maar in het laagseizoen heeft hij dan lekker veel tijd om er meer voor de kinderen te zijn.

het idee hebben dat ik tijd tekort kwam had ik wel met onregelmatig werken. Maar nu er zoveel regelmaat is, lijkt het of ik meer tijd over hou, hoewel ik nu overdag meer weg ben en we meer oppas nodig hebben. Nu móet alles gewoon op die 2 dagen, dus doe ik het ook. Anders was ik nogal van het voor me uit schuiven
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 dec 2012 15:35

Ik werk ook 24 uur en manlief 40 uur. Ik merk nu met 3 kinderen dat het wel aanpoten is. Op 1 partimedag verschoon ik de bedden en doe ik het boven. Het lijkt niet elke week om alles bij langs te gaan, dus de ene week doe ik de badkamer wat uitgebreideren de andere week de slaapkamers. Op de andere vrije dag doe ik beneden en regelmatig de ramen. Elke avond was ik en ik streek meerdere avonden in de week. Nu is daar wat de klad ingekomen, door energiegebrek, maar ik hoop dat weer snel op te kunnen pakken. Op vrijdagavond doe ik alle boodschappen voor de hele week.

Als ik in een week weinig tijd heb, springt manlief bij en boent hij de badkamer of zuigt het hele huis. Pas was hij een dag thuis en heeft hij alle strijk weggewerkt, ook erg fijn. Hij doet al het kluswerk en verstelwerk en doet in de zomer de tuin.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 17 dec 2012 16:33

Ik had ook altijd te weinig tijd. Nu weet ik dat ik gewoon alles beter moet bijhouden (dus gestreken was direct in de kasten, ipv in de mand laten zitten :mrgreen: ). Toilet elke dag even afnemen, ipv 1 keer per week, vaat meteen in de vaatwasser ipv op het aanrecht. Dat soort dingen.
Nu ik alles beter bij hou en ook meer opruim, gaat het allemaal makkelijker. Maar ik vind het soms ook lastig hoor.......

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 dec 2012 18:07

zoals al eerder gezegd is een lijstje maken. En als alles 1x per wk niet lukt (weet niet wat voor eisen je stelt) dan maar 1x per 2 wk. Doe het nodige.
Of werk in huis van 8-10 en van 1-4. Ligt er ook aan hoe groot je huis is. Maar ik heb ook met een lijstje gewerkt, en dat ging prima.
ma: werk buiten en was/wc en douche
di: de slaapkamers (eerst 3, nu 5)
wo: werk buiten en boodschappen. (woe middag is de vrije middag vd kinders dus doe ik nooit veel)
do: kamer, keuken en was
vr: werk buiten gangen en wat ik gemist heb.

Bedden doe ik 1x per 2 wk. De ene wk werk ik 6 uur, en de andere wk 12 uur. De bedden doe ik in de wk waar ik het minste uren in werk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 dec 2012 21:22

Ik sta drie dagen per week voor de klas, mijn man werkt vier dagen. Het grote voordeel vind ik dat ik de schoolvakanties thuis ben. Daardoor heb ik niet het gevoel dat ik altijd maar door moet rennen zeg maar. Maximaal zeven / acht weken werken en dan weer minimaal een week vrij. Op de dag dat mijn man thuis is maakt hij de bovenverdieping schoon. Niet heel netjes, gewoon dat het er goed uitziet. De twee dagen in de week die ikzelf thuis ben doe ik de ene dag beneden alles goed en de andere dag boven alles goed. Mijn man strijkt meestal. Boodschappen doe ik op mijn vrije dagen als ik de meiden naar school heb gebracht. En in het weekend maken mijn man ik samen even snel het huis schoon. In de vakanties doe ik dan de extra dingen zoals badkamer grote beurt, buitenboel etc.

Mij geeft het echt wel rust door gewoon strak te plannen. En als het een keertj niet lukt...nou ja, dan maar even met de franse slag. De week erna komt het dan wel weer goed.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2012 07:39

Het eerste wat in mijn opkomt is: wat doet je man? En wat vindt hij ervan?

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 18 dec 2012 07:58

Hier ook de verdeling 24/36 en twee kids. We zijn dus allebei regelmatig thuis. Mijn man doet niet heel veel in het huishouden, wel de kinderen naar school brengen, helpen met naar bed doen, eten koken als ik werk en dat soort dingen. Maar merk dat ik toch wat meer kan multitasken, voor hem is het al een heel ding om een dag met de kids thuis te zijn en ervoor te zorgen dat ze over al op tijd zijn, netjes aangekleed en gevoed met alle juiste spullen bij zich... Gewoon een verschil tussen ons wat je ook moet accepteren en ik ook accepteer. Op mijn twee vrije dagen doe ik altijd het schoonmaakwerk. Op de eerste vrije ochtend begin ik boven. De ene week doe ik boven altijd extra en de andere week beneden (en dan is extra: alles van zn plek met stofzuigen, deuren afnemen, ramen zemen en dat soort klusjes), meestal ben ik dan beneden ook nog een eind voor ik weer naar school moet. Bedden afhalen als je eruit stapt en buiten hangen of bij slecht weer gelijk weer opmaken. Meestal 's middags nog even de klusjes van 's morgens afmaken en dan de rest van de middag vrij met de kids. Op de andere vrije dag hoef je dan alleen nog even een keer met de stofzuiger rond, de boel even met de franse slag. (al gebeurt stofzuigen hier elke dag min. 1x..) En tussendoor de was wegwerken. Het is echt goed te doen en ik heb meer dan genoeg tijd om met de kids te genieten van boodschapjes, speeltuin, spelletjes voorlezen etc. Het is belangrijk dat je structuur hebt en even voor jezelf de druk opvoert en ff wil knallen. Als je elke dag de tijd hebt doe je niet veel meer is mijn ervaring, maar alles op een lager pitje.. vind dit meer voldoening geven!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 dec 2012 08:08

Nu eens het verhaal van een man, in dit overwegend vrouwelijke topic.

Mijn vrouw en ik werken allebei vier dagen. Zij brengt altijd ons kind naar het kdv, ik haal altijd op. Ik kook daarom 6 dagen in de week en ruim de keuken op, daarnaast maak ik twee keer per week het toilet schoon. De was doen we tussendoor, maar zij strijkt altijd en doet de badkamer op haar vrije dag. In het weekend doen we altijd samen boodschappen en maken we de rest van het huis schoon. Omdat we overal houten vloeren hebben is dat zo gepiept, even zuigen en dweilen en overal een doekje overheen halen. Indien nodig halen we de stofzuiger een of twee keer extra uit de kast, zoals bijv. gisteren toen iemand met een pak rijst liep en het hele huis vol rijstkorrels lag :) .

jokesloten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jokesloten » 18 dec 2012 11:01

Mijn man klaagt dat ie aan vakantie toe is :D

Nee hij doet wel op zaterdag (voorraad)boodschappen halen en stofzuigen. Door de week maakt hij de keuken nog wel eens schoon.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 dec 2012 23:30

hier geen vaste dingen, alleen bedden doe ik vast, meer niet. De rest doe ik gewoon wanneer het er aan toe is. Als de wc na 1 dag vies is sop ik hem weer, en is die pas na drie dagen niet fris sop ik em dan.
Met zuigen idem. Ik zuig wanneer ik denk.. hmmm... rommeltjes. Zodra ik dat niet meer kan denken frisjes hier dan ga ik aan het zuigen. Net als met speelgoed van de kids.. dat rommel ik ook op als het nie tmeer ordelijk valt op te ruimen. Ramen ook idem.

zo verdwijnt de druk die ik heb. Met mn zoon schoonmaken om mij heen werkt absoluut niet. trap neerzetten om ramen te zemen loopt geheid uit tot een enorme klimpartij.

Dus... weg regeltjes en vaste dingen.... en doe wanneer het nodig is. De wasmand is leeg, maar er liggen nog wel vier wassen om te vouwen, nou die liggen er morgen ook nog wel. :)

Dit voorkomt dat ik verzuip in de huishouding.

Mn man werkt onregelmatig, dus kan zo een hele week alleen avonddiensten hebben of nachtdeisnten. Dus dat is het enige waar ik rekening mee moet houden.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 25 dec 2012 10:17

Toen mijn man en ik allebei evenveel uur per week werkten, hebben we de taken gewoon verdeeld.
En daarbij ook even gekeken naar "talenten" :D .
Mijn man kan eigenlijk alles, maar is niet zo handig in strijken, terwijl ik niet zo zwaar kan tillen.
Hij heeft een hekel aan ramen zemen, ik aan stoffen.
Dus waarom zou hij ramen zemen en ik gaan stoffen?

Omdat mijn man boordevol goede wil is, maar dingen gewoonweg vergeet, maakte ik een lijstje en kon hij gewoon afvinken. Werkte prima.

En ik zou ook per "taak" gaan inventariseren, hoe belangrijk het nu eigenlijk voor je gevoel van welbevinden is.
Ik noem maar iets: vuile ramen aan de buitenzijde.... als het winter is en continu regent, kan ik me daar echt niet druk om maken. Dan worden ze gewoon ietsje langer niet gezeemd :)
Maar een vies toilet.... no way!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 25 dec 2012 15:41

Ik werk zelf gewoon 40 uur in de week, als ik thuis kom, gaat vrouw lief aan het werk.

Zij werkt 12 uur in de week, dat is precies genoeg om ons huishoudelijk finacieen draaiend te houden.

Overdag doet zij veelal het huishouden, s middags/avond doe ik wat er nog moet gebeuren. Meestal is dat stofzuigertje, of vaatwasser in of uitruimen. En dan natuurlijk koken, zodat we s'avonds gezaamlijk kunnen eten.

Onze kinderen hebben dan natuurlijk ook hun sporten, zoals turnen en zwemmen, en ook daarin moet ik vaak hun wegbrengen en ophalen.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 dec 2012 20:11

- Maak een duidelijke planning en volg die ook.
- Op zaterdagochtend op tijd uit bed en dan en paar uur wat doen terwijl je man de kids doet?
- Na het eten je man de kinderen laten douchen, klaar maken en jij een uur aan het werk. Dan samen de kids op bed en dan hij de vaat en jij nog wat anders (doen wij hier meestal)

Ik werk 50% (in 2 dagen). Wij hebben op dinsdag oppas aan huis. Ze dweilt en zuigt het hele huis en doet de strijk. Verder om de week iemand voor 4 uur schoonmaken. Badkamer/keuken/toiletten en woonkamer goed schoon. Mijn man doet vaak de wassen er wel in. Terwijl de kids douchen zet hij er een aan. Ik ben een pietje precies wat huishouden betreft;-) Wat ik even niet kwijt kan komt in een doos in de inloopkast en die zoek ik iedere vrijdagochtend even uit;-) Verder zuig en dweil ik iedere avond na het eten even alles beneden en de badkamer. Oja, een keer per maand doet de glazenwasser alle ramen buiten.
Ik heb verder wel een lijstje met dingen die niet iedere week gedaan hoeven te worden. (keukenkastjes, ramen binnen, gordijnen wassen enz.. Dat heb ik op weeknummer staan. Heb ik ook rust in mijn hoofd;-)

En als het qua financieen niet lukt om een hulp te nemen moet je minder eisen gaan stellen aan je huishouden. Of misschien wat minder werken?
Time flies when you have none!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 dec 2012 12:28

Sterretje schreef:En als het qua financieen niet lukt om een hulp te nemen moet je minder eisen gaan stellen aan je huishouden. Of misschien wat minder werken?

op zich goede tips, maar die laatste snap ik niet.
Want het lukt mij bijv. qua financiën echt niet om een hulp te nemen ( wat overigens helemaal niet geeft hoor ) .....maar in zo'n geval is minder werken natuurlijk ook geen optie.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 dec 2012 20:15

Misschien kan het bij bepaalde personen wel als je bijv. een paar uurtjes minder kan gaan werken en daardoor ook minder (betaalde) kinderopvang nodig hebt, of net in een gunstiger belastingtarief valt daardoor ofzo?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”