We zijn toch niet meer onder de wet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: We zijn toch niet meer onder de wet?

Berichtdoor xsidd » 04 dec 2012 23:55

Beste Marin,

In het oude Testament is de wet van God gekomen voor het volk Israël. In het nieuwe testament staat dat de wet op aanwijzing van engelen gegeven is en bindend was en niemand kon de wet gerechtvaardigd worden als mens, behalve Éen.

Toen Jezus Christus is gekomen is de hele wet volledig door Hem vervuld. Tot in de kruisdood toe.

Jezus Christus is gestorven en de is wet vervuld. Het voorhangsel scheurde. Jezus Christus stond op uit de dood, en leeft.

De weg van Genade geopend door Hem tot God de Vader voor ons mensen.

Er staat geschreven dat de wet de tuchtmeester is tot Christus. De wet maakt zonden openbaar aan de mens, en de mens kan deze zonden belijden door God, en vergeving vragen in de Naam van Jezus Christus de Heere.

God is getrouw, en laat hen die hun zonden belijden niet staan.

Als een mens door Genade een Kind van God mag worden is dat door Genade.

Voor hen die Kinderen van God mogen worden, staat men niet meer onder de wet maar in de Genade.
Men staat dus in de Genade, maar is er dan geen wet meer?

Jawel, de wet van de Heilige Geest. Die wet heeft ons vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood.

Gods Geest leer persoonlijk de wet van God.

Mogen we dan misbruik maken van de Genade? Nee, God laat niet met zich spotten.

Wat een mens zaait zal Hij oogsten.

Hartelijke groet,

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 dec 2012 10:56

M'n beste xsidd,

Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).
En de apostel Johannes schrijft: „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" 1 Joh. 2 : 3-5).

Christus heeft volgens sommigen de Wet Gods aan het kruis genageld.
De Bijbel zegt dat zonde wetsovertreding is.
En nu ontvangen we genade voor de overtreding van een wet die niet meer bestaat.
In een dergelijke conclusie is toch iedere logica zoek.

Wat is zonde? De Schrift beantwoordt deze vraag als volgt: „Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid" (1 Joh. 3 : 4).

Hoe kan men van de zonde verlost worden? Gods Woord geeft op deze vraag dit antwoord : „Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid" (1 joh. 1 :9).

Ik denk hier bijv. aan het lied „Vrij van de wet, o vreugdevol leven!"

Maar nu is het zo merkwaardig, dat Gods Woord leert dat zonde wetsovertreding is. Indien nu de Tien Geboden door Christus zijn opgeheven en aan het kruis genageld, hoe kan een mens dan nog die opgeheven wet overtreden en ertegen zondigen?

Het is toch niet mogelijk een wet te overtreden die buiten werking is gesteld?

Natuurlijk is er een wet aan het kruis genageld, n.l. de oudtestamentische joodse ceremoniële wet, maar niet Gods zedenwet, niet de Tien Geboden, die de richtsnoer vormen voor het leven der gelovigen.
Met betrekking tot deze Tien Geboden zegt Jezus : „Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14 :15).

Gods zedenwet de Tien Geboden, de wet kan u niet reinigen.
Gods Wet kan u enkel de behoefte doen gevoelen om gereinigd te worden, de behoefte aan genade, de behoefte aan het bloed van Christus.

@xsidd, zou je eens in willen gaan op hetgeen hier boven geschreven is?

vr.gr.marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 dec 2012 11:27

xsidd schreef:Beste Marin,

In het oude Testament is de wet van God gekomen voor het volk Israël. In het nieuwe testament staat dat de wet op aanwijzing van engelen gegeven is en bindend was en niemand kon de wet gerechtvaardigd worden als mens, behalve Éen.

Toen Jezus Christus is gekomen is de hele wet volledig door Hem vervuld. Tot in de kruisdood toe.

Jezus Christus is gestorven en de is wet vervuld. Het voorhangsel scheurde. Jezus Christus stond op uit de dood, en leeft.

De weg van Genade geopend door Hem tot God de Vader voor ons mensen.

Er staat geschreven dat de wet de tuchtmeester is tot Christus. De wet maakt zonden openbaar aan de mens, en de mens kan deze zonden belijden door God, en vergeving vragen in de Naam van Jezus Christus de Heere.

God is getrouw, en laat hen die hun zonden belijden niet staan.

Als een mens door Genade een Kind van God mag worden is dat door Genade.

Voor hen die Kinderen van God mogen worden, staat men niet meer onder de wet maar in de Genade.
Men staat dus in de Genade, maar is er dan geen wet meer?

Jawel, de wet van de Heilige Geest. Die wet heeft ons vrijgekocht van de wet van de zonde en de dood.

Gods Geest leer persoonlijk de wet van God.

Mogen we dan misbruik maken van de Genade? Nee, God laat niet met zich spotten.

Wat een mens zaait zal Hij oogsten.

Hartelijke groet,

Peter Steffens heeft het eens zo verwoord: als je een rood stoplicht ziet, en je stopt ervoor, heb je de wet vervuld. Geldt die wet dan niet meer? Mag je dan voortaan door rood rijden?
Nee toch?

Onder het Nieuwe Verbond heeft God dezelfde Sinaitische wetten in het hart geschreven, dus niet langer op steen. Ze gelden dus nog steeds. Zie Jer.31

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 dec 2012 11:45

Boaz schreef:Peter Steffens heeft het eens zo verwoord: als je een rood stoplicht ziet, en je stopt ervoor, heb je de wet vervuld. Geldt die wet dan niet meer? Mag je dan voortaan door rood rijden?
Nee toch?

Onder het Nieuwe Verbond heeft God dezelfde Sinaitische wetten in het hart geschreven, dus niet langer op steen. Ze gelden dus nog steeds. Zie Jer.31

@Boaz, heel goed voorbeeld, de mens heeft geen briefje op zak om telkens te kijken of je door het rood licht mag rijden of op stenen tafelen te lezen wat God van ons vraagt tot gehoorzaamheid die zijn in het hart en ons geweten geplaatst door het geloof in de Here Jezus en dat zal dezelfde uitwerking moeten hebben als in het O.T. (gehoorzaamheid en trouw aan God).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 dec 2012 12:21

Voor de wet van Mozes aan Israël gegeven geldt: doe dat en gij zult leven - vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.
Jezus heeft de wet vervuld, en gelovigen leven niet meer onder de wet van Mozes maar leven naar de wet van Christus. 1 Kor.9:21 Gal.6:2.
De door Marin aangehaalde teksten spreken ook over Zijn=Jezus geboden, al doet hij het voorkomen alsof het daar om de wet van Mozes gaat.
De wet van Christus is mooi samengevat in de bergrede, die staat niet in stenen tafelen (bediening van de dood in stenen gegrift: 2 Kor.3:7) maar in het hart. 2 Kor.3:6: Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Daar hebben sommigen wat moeite mee vanwege het sabbat-gebod, en het niet onderscheiden van Israël en de Gemeente.

In Galaten zegt Paulus duidelijk dat gelovigen tot vrijheid geroepen zijn, en wanneer de wet van Christus in het hart is kun je ook werkelijk in die vrijheid leven.
Niet door regels van buitenaf, zoals het geval was bij de wet van Mozes. Regels van buitenaf zijn beperkingen en zeggen niets over je hart.
Maar gelovigen kunnen nu leven door de Geest vanuit het hart, dat is echte vrijheid. Dan kan hij leven zoals hij wil, omdat hij het goede wil.
Helaas is het vlees er ook nog, en wanneer een gelovige leeft naar het vlees, waar Paulus voor waarschuwt Gal.5:13, dan leeft hij niet overeenkomstig zijn identiteit.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 dec 2012 14:15

[quote="1a2b3c"]
Jezus heeft de wet vervuld, en gelovigen leven niet meer onder de wet van Mozes maar leven naar de wet van Christus. 1 Kor.9:21 Gal.6:2.

@1a2b3c,
De discussie gaat over de wet van God niet over de wet van Mozes, de uitwerking die als kind van God toegepast wordt is door de Here Jezus gehoorzaamheid en trouw leren naar het voorbeeld van Jezus die ons de weg heeft gewezen tot gehoorzaamheid.

Door de kracht van de Heilige Geest die dezelfde uitwerking heeft als het leven van Jezus wil Hij Zijn kind als wedergeboren mens (een nieuw mens) de kracht geven om de mens die Hij verlost heeft van de macht van de zonde weer terug te laten keren zo hij oorspronkelijk kan zijn, en dat is de strijd tussen het vlees (oude natuur) en de Geest van de Here Jezus.

En de apostel Johannes schrijft: „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren.
Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" 1 Joh. 2 : 3-5).

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 dec 2012 14:31

marin schreef:De discussie gaat over de wet van God niet over de wet van Mozes.....

Waarom heb je het dan steeds over de 10 geboden van Mozes die nog steeds van kracht zijn voor gelovigen? Ik heb in dit topic al heel wat Bijbelse onderbouwing gegeven, maar je gaat nergens echt op in. Herhaalt alleen steeds je eigen visie.
Een echte discussie krijg je pas als je op elkaars argumenten ingaat. Je zegt wat en waarom iets wat gezegd wordt volgens jou niet klopt, en wat die Bijbel-gedeeltes dan wel beteken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 14:34

Zijn geboden Marin, zijn danook zijn onderwijzingen, dus Zijn Woord, maar wat men doorgaans aanhaalde tot nu toe was de wet van Mozes aan Israël gegeven.

Het gaat nu om de wet des geloofs zoals Paulus het noemt.
En natuurlijk rijd ik niet door rood, ik kijk wel uit, kost me veel geld, en ik steel niet uit de winkels, ik kijk wel uit, ik word gepakt..
maar ben ik nooit jaloers?
nooit ijverzuchtig,
nooit hebberig
nooit een roddeltante?
nooit gemakzuchtig
enz.
enz...
kom niet meer aan met wetten waaraan we ons allemaal moeten houden om de wereld leefbaar te maken en toch slaat men een onschuldige scheidsrechter dood.
Ik bedoel maar...

Voor ons gelovigen gelden de wetten als zijnde Gods Woord, Zijn Thora, Zijn onderwijzing en daaraan zouden wij gehoorzaam zijn.

Maar overdrachtelijk gezien wees de wet van de Sinai, naar Horeb, wees de wet naar Christus.
En die wet is vervuld door de Heer Zelf en wat kwam er in de plaats na de 4e bedeling van de wet?
Juist de 5e bedeling van genade, en die duurt nog even voort, tot Zijn Lichaam voltooid is en Hij ons komt halen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 14:40

En de apostel Johannes schrijft: „En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen : indien wij Zijn geboden bewaren. Wie zegt : Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar, en in die is de waarheid niet; maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt" 1 Joh. 2 : 3-5).

Hoe kom je erbij dat het hier gaat om de tien geboden,
in Johannes 14? ( de wetten gegeven aan Israël?)

1 Joh. 2 vers 3 -5 Hoezo gaat het hier over de wet van Mozes?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 dec 2012 16:06

[quote="1a2b3c"]
Waarom heb je het dan steeds over de 10 geboden van Mozes die nog steeds van kracht zijn voor gelovigen?

@1a2b3c, volgens mij heb jij het steeds over de wet van Mozes.

Als jij “moedwillig” het onderscheidt niet kunt maken tussen de wet van God (die God zelf geschreven heeft)…. en de wetten van Mozes die hij van God moest opschrijven die een geheel ander karakter hadden, dan pas ik er mee, een vruchteloze discussie.

Het ga je goed!!!
Laatst gewijzigd door marin op 05 dec 2012 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 dec 2012 17:21

Om eerlijk te zijn: ik had niet anders verwacht!

Ik vraag me wel af waarom je een topic opent als je toch "moedwillig" niet ingaat op argumenten van degenen die het anders zien dan jij, dus idd: een vruchteloze discussie.

Het ga je goed!!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 20:10

Als jij “moedwillig” het onderscheidt niet kunt maken tussen de wet van God (die God zelf geschreven heeft)…. en de wetten van Mozes die hij van God moest opschrijven die een geheel ander karakter hadden, dan pas ik er mee, een vruchteloze discussie.

Het ga je goed!!!

@ Marin ik heb je een pb gestuurd, kun je die beantwoorden, het ging over het lied wat je citeerde.

Gezien je onaardige antwoord aan 1a2b3c, wil ik je dit toch niet onthouden, trek zelf je conclusie.

Vrij van de wet, o vreugdevol leven,
niet meer aan Horeb vrezen en beven.
Maar bij het kruis , daar schenkt Hij gena
Prijst Jezus bloed Halleluja!

Slechts één gebod komt nu nog van Boven
dat w'in de naam van Jezus geloven
Hij zij het richtsnoer van ons bestaan
Hij , onze Gids op 's levensbaan.

Kunnen wij thans in zonden gaan leven
nu Jezus bloed ons 't al heeft vergeven?
Nee, dat zij verr' want wie Hem gelooft
volgt Hem getrouw als Heer en Hoofd

Geen wet op steen met letters geschreven
maar door Zijn Geest moet 't goddelijk leven
zijn in uw hart als levende brief
Hebt als uzelf uw Naaste lief

Kom dan Gemeente des Eengeboornen
predik die wet aan al het verloorne.
Eenmaal sprak Mozes Jezus spreekt nu
Sluit niet uw hart Hij spreekt tot u.

Refrein.
Eens voor al uw Heiland belooft het
eens voor al o zondaars elooft het
Klem u aan 't kruis hoe diep ook uw val
Jezus verlost u eens voor al.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 20:24

In Ex.24:12 zegt de HERE tot Mozes:
"Klim op tot Mij, de berg op, en blijf daar, dan zal Ik u de stenen tafelen geven, de wet en het gebod, die Ik opgeschreven heb, om hen te onderwijzen."
Vervolgens lezen we dat Mozes de berg besteeg, terwijl de wolk van de heerlijkheid des HEREN op de berg Sinaï rustte.

Hij verbleef 40 dagen en 40 nachten op de berg (vs.13-18).
In deze periode toonde God aan Mozes op welke wijze de tabernakel gemaakt moest worden (hfdst.25-31; vgl. Heb.8:5) en ontving hij de twee stenen tafelen (31:18).

Ondertussen was het volk echter met hele andere dingen bezig (zie hfdst.32). Israël werd ongeduldig en liet Aaron een afgod maken, het gouden kalf...(het was een stierenkalf)

Terwijl Mozes zich nog op de Sinaï bevond zei de HERE tot hem dat het volk het verdorven had (32:7) en Hij het nu zou vernietigen.
Mozes pleitte echter voor het volk bij God met het gevolg dat Hij het volk spaarde.
Toen Mozes echter zelf zag waar het volk mee bezig was, ontbrandde zijn toorn en wierp hij de tafelen uit zijn hand en verbrijzelde ze (vs.19).

Uiteindelijk sluit de HERE toch Zijn verbond met Israël en daartoe was het nodig dat Mozes twee nieuwe tafelen maakte (34:1, 4). Hier gaat echter iets opmerkelijks aan vooraf: Mozes heeft een bijzonder verzoek aan God:
Hij vraagt: "Doe mij toch Uw heerlijkheid zien" (33:18).

Hierop antwoordt de HERE hem het volgende:
"Ik zal Mijn luister aan u doen voorbijgaan en de Naam des HEREN voor u uitroepen... Bij Mij is een plaats, waar gij op de rots kunt staan; wanneer Mijn heerlijkheid voorbijgaat, zal Ik u in de rotsholte zetten en u met Mijn hand bedekken..." (vs.19, 21, 22).

Het moment waarop de HERE dit deed, vinden we in Ex.34, waar we in vs.4 lezen dat Mozes met de nieuwe tafelen van steen de berg Sinaï beklom.

Daarna stelt de HERE Zich bij hem en roept de Naam des HEREN uit. "De HERE ging aan hem voorbij..." (vs.5, 6). En op dat moment ziet Mozes iets van de heerlijkheid des HEREN.
Het aangezicht van de HERE krijgt Mozes echter niet te zien. De heerlijkheid daarvan is te heilig voor een mens om die te zien en te blijven leven (33:20, 23).
Daarom beschermt God Mozes door hem met Zijn hand te bedekken.

Als Mozes dan opnieuw na 40 dagen en 40 nachten op de berg te hebben vertoefd, afdaalt, met de twee nieuwe tafelen in zijn hand, straalt, zonder dat hij het zelf weet, de huid van zijn gelaat (34:29).

Dit is iets wat we na het geven van de eerste stenen tafelen niet lezen.

Waarom straalde de huid van zijn gelaat? dat staat in hetzelfde vers: "... doordat Hij met hem gesproken had."
Het gaat hier om de heerlijkheid des HEREN, die door Mozes weerspiegeld werd (zie 2 Cor.3:7).

Het Oude Verbond, geschreven op tafelen van steen, was de bediening des doods.
Het was een tijdelijke bediening.
Toch ging deze tijdelijke bediening gepaard met de heerlijkheid des HEREN.
Maar dan schrijft Paulus van het Nieuwe Verbond: "... hoe zal niet nog meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn" en "... veel meer is het blijvende in heerlijkheid" (2 Cor.3:6-11). Wij hebben in Christus deel aan dat Nieuwe Verbond en stralen als gevolg daarvan dan ook de heerlijkheid uit die daarmee verbonden is.

We hebben gezien dat de HERE tot Mozes zei, dat bij Hem een plaats was waar Mozes op de rots kon staan.

Wanneer wij tot geloof komen en tot God gaan, is er slechts één weg: Gaan staan op de Rots, Christus.
"Geen and're pleitgrond hebben wij, Niets maakt naast Hem ons vrij."

Alleen op grond van Zijn verlossingswerk is de toegang vrij tot de Vader.

Nadat Mozes op de rots ging staan, zien we dat, wanneer de heerlijkheid des HEREN voorbijgaat, hij in de rotsholte geplaatst wordt.
Op grond van Christus' verlossingswerk mogen we tot God gaan (op de rots).
Alleen dan openbaart Hij Zich aan ons, waarbij Hij ons plaatst in Christus (in een holte van de Rots) en leren we, als het goed is, de rijkdom van Zijn genade kennen.

Vervolgens zagen we dat toen Mozes van de berg afdaalde, de huid van zijn gezicht straalde, zonder dat hij het wist.
Hij weerspiegelde de heerlijkheid des HEREN, zonder dat hij het wist! En zo is het ook met vele gelovigen in Christus.

Velen weten het niet, maar blijkens vs.18 van 2 Cor.3 zijn we in een positie gesteld, waarin we de heerlijkheid des HEREN weerspiegelen! Waarom? Omdat Hij met ons heeft gesproken, we hebben Hem ontmoet in Christus.

tcb
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tcb » 05 dec 2012 20:38

We zijn inderdaad niet meer onder de wet, maar onder de genade. De vraag is natuurlijk: wat verstaan wij onder de wet? Overigens: onder de wet kan ook heel goed vertaald worden met "binnen de wet".

De Bijbel is er in die zin helder over: door de wet zul je niet zalig worden, dat worden wij uit genade. Maar betekent dat dat de wet is afgeschaft? Nee, zeer zeker niet. Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, maar om die, zoals het er letterlijk staat in de bergrede, vol te maken!

Door de geschiedenis heen, dus ook bij de apostelen, bleven de 10-geboden fungeren. Daaruit leren wij immers onze zonde kennen. Paulus citeert overigens niet voor niks een deel van de wet, bijvoorbeeld in Romeinen 13.

In zekere zin ben ik het met Marin eens, maar niet in alles. De citaten die gegeven werden, zoals Johannes 14:15 en 1 Joh 2:3-5 is natuurlijk meer dan enkel de ethische wetten. In Johannes hebben de geboden ook te maken met het doen van de woorden van Jezus. Dat is meer dan de wet, maar dus ook de wet!

Verder is het een kwestie van woordstudie, waarvoor ik nu geen tijd heb om dat hier uitvoerig te beschrijven. Zoek op de woorden entolas en nomos in een goede lexicon, bv: Kittel (de 10-delen), of een goed theologisch woordenboek.

Kortom: de 10-geboden zijn ook vandaag nuttig en geldig, niet meer om er door zalig te worden, maar wel om ze te onderhouden, uit dankbaarheid. Bij de Joden is dat een echte lust, de geboden onderhouden, daar kunnen wij nog wat van leren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 dec 2012 21:59

Een vergelijk met DE JODEN is niet op zijn plaats. Je kunt de Joden die Christus verwerpen niet als voorbeeld stellen.

Er staat in Romeinen 13: "...die de ander liefheeft, die heeft de wet vervuld"...
alle wetjes die daarna opgesomd worden, worden in de hoofdsom begrepen dus een optelsom van alles leidt tot Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven en het is jammer dat de vertalers niet begrepen hebben Wie de NAASTE is.
Zo is dan de liefde de vervulling der wet, omdat wij nu uit de slaap ontwaken enz...
de nacht is voorbij...doe aan de wapenen des lichts.
Bovendien wordt nu gezegd dat kennis van zonden noodzakelijk is, als zijnde positief, maar Paulus noemt de wet een bediening des doods en kennis van zonden.
Maar heel Romeinen 13 stelt tegenover dood het Leven en tegenover duisternis het licht.
1 Thess. 5 vers 5 zegt dat wij "zonen des lichts zijn".

De Here Jezus moest juist sterven onder de bedeling van de wet, Hij moest aan de eis van Gods wet voldoen.
En heeft de wet volmaakt. Hij was de Enige Die daartoe in staat was.
Wet bestaat niet naast genade. Staat nergens in de Bijbel.
Er staat ook nergens dat we uit dankbaarheid een wet moeten houden, bovendien welke wet dan?
Als je iets uit dankbaarheid wilt doen dan vraagt God heel je leven en niet een stukje wettisch leven.
Heel ons leven zouden wij stellen tot een Gode welbehaaglijke offerande.

De wet is gelegd op het vlees en dat vlees houdt God voor dood.

Galaten 3 vers 13, Christus heeft ons verlost van de vloek der wet een vloek geworden zijnde voor ons, want er is geschreven, vervloekt is een ieder die aan het hout hangt. Rom. 8 vers 3.
Waarom?
.."omdat de zegening van Abraham tot de heidenen zou komen in Christus Jezus en opdat wij de belofte des Geestes zouden verkrijgen door geloof.

De wet is een tuchtmeester totop Christus.
En als het geloof gekomen is dus dan zijn we gelovigen zo zijn wij niet meer onder de tuchtmeester. ( wet) .

Terug naar “Archief”